Turbon sakkaus
Turbon sakkaus
Terve!
Tapahtui tänään kun polkaisin tuota aeroa 3. vaihteella jostain ~2700 rpm tienoilta kunnolla: Eli hetken tietty mietti ja sitten veti ohikiitävän hetken, jonka jälkeen melkoinen ujellus ja fuelcut. Joskus aiemmin on nopeissa kaasun painalluksissa myös inahtanut (luullu että vois tulla myös renkaasta), mutta tämä oli jo "vähän" reilumpi soundi. Kuuntelin noita sakkausvideoita, eikä ihan sama ääni ollut. Samoin tuon "sr20 compressor surge" videon ääniä tuo päästelee pienemmillä ahdoilla kaasua nostaessa.
Ahtimena GT3071 pienemmällä pesällä ja joku dumppi heittelee ilmat pihalle. Ja dumppi tosiaan toimii ainakin isommilla ahdoilla, eli silloin suhauttaa niinkuin pitää. Peruspaine vaatimaton 0,9.
Tosiaan kysymyksenä lähinnä varmistus että kyse on sakkauksesta? Ja toiseksi, että voiko tuota mitenkään hillitä, paitsi tietysti nilkan asennolla?
Tapahtui tänään kun polkaisin tuota aeroa 3. vaihteella jostain ~2700 rpm tienoilta kunnolla: Eli hetken tietty mietti ja sitten veti ohikiitävän hetken, jonka jälkeen melkoinen ujellus ja fuelcut. Joskus aiemmin on nopeissa kaasun painalluksissa myös inahtanut (luullu että vois tulla myös renkaasta), mutta tämä oli jo "vähän" reilumpi soundi. Kuuntelin noita sakkausvideoita, eikä ihan sama ääni ollut. Samoin tuon "sr20 compressor surge" videon ääniä tuo päästelee pienemmillä ahdoilla kaasua nostaessa.
Ahtimena GT3071 pienemmällä pesällä ja joku dumppi heittelee ilmat pihalle. Ja dumppi tosiaan toimii ainakin isommilla ahdoilla, eli silloin suhauttaa niinkuin pitää. Peruspaine vaatimaton 0,9.
Tosiaan kysymyksenä lähinnä varmistus että kyse on sakkauksesta? Ja toiseksi, että voiko tuota mitenkään hillitä, paitsi tietysti nilkan asennolla?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Turbon sakkaus
Dumpeilla on normaalia, että pienellä paineella vähän ahdin sakkaa, niin ei sitten isommilla paineilla se dumppi vuoda.
Kokeile ottaa sitä dumppia vähän löysemmälle, jos on säädettävä, mutta kuitenki sillain ettei se rupee huippuahdoilla vuotamaan...
Sanotaanko, että varsinkin alle 0.5bar ahtopaineella tapahtuva sakkailu ei haittaa yhtikäs mitään. On noita vakioautojakin, joissa ei oo dumppia/bypassia ja ahtaa lähemmäs 1bar vakiona.
Kokeile ottaa sitä dumppia vähän löysemmälle, jos on säädettävä, mutta kuitenki sillain ettei se rupee huippuahdoilla vuotamaan...
Sanotaanko, että varsinkin alle 0.5bar ahtopaineella tapahtuva sakkailu ei haittaa yhtikäs mitään. On noita vakioautojakin, joissa ei oo dumppia/bypassia ja ahtaa lähemmäs 1bar vakiona.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Turbon sakkaus
Joo se pienempi sakkailu tosiaan tulee jossain 0,3-0,5 barin ahdoilla. Suurempi huolenaihe on tuo rajumpi ujeltava ääni. Kartan perusteella n. 1,5 bar@3000rpm olis juurikin se sakkausraja, joten ehkä se tossa eilen sitten pikkaisen tuon rajan ylitti, kun oikein fuelcuttikin tuli. Toki softassa ei noin paljoa pyydetä, mutta tuota karkailuongelmaa on jonkin verran ollu.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Turbon sakkaus
Laitetaan vielä tarkennuksia, kun pääsi suiten kanssa kokeilemaan. Löytyi nakukartasta naku 1,8bar@3540rpm, eli kyllähän tuossa on aivan liikaa ahtoa ollut (ja sakkausraja ylitetty), ja tilanne varmaankin oli juuri tuo edellä kuvattu.
Nyt ajelin ja otin logia, niin todella pahasti yliahtaa juuri nopeassa kaasun avauksessa. Lisäksi se ahdin kyllä pikkaisen vinkuu/ujeltaa isommilla ahdoilla, joten voihan sekin tehdä jo kuolemaa. Kuitenkin kivuttomasti 1,7 ahtoi eikä öljyä urakalla polta, niin ehkä vielä on toivoa, ainakin jos nätisti ajelee.
Nyt ajelin ja otin logia, niin todella pahasti yliahtaa juuri nopeassa kaasun avauksessa. Lisäksi se ahdin kyllä pikkaisen vinkuu/ujeltaa isommilla ahdoilla, joten voihan sekin tehdä jo kuolemaa. Kuitenkin kivuttomasti 1,7 ahtoi eikä öljyä urakalla polta, niin ehkä vielä on toivoa, ainakin jos nätisti ajelee.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Turbon sakkaus
Takavuosina jossain keltaisessa viggenissä taisi tuo ahdin olla ja ahtojen kuriin saattamiseksi hukkiksen reikää pakopesässä piti kairata. Sama lienee tässäkin vielä edessä jos sen aiot saada tottelemaan.
Re: Turbon sakkaus
Jos ahdin sakkaa ahtaessa, ettei kone siis niele enempää, niin ainaki dynossa se kuulostaa samanlaiselta kuin kireellä dumpilla pikkupaineilta kaasun nostaessa = kikattaa.
Tuon näkee myös ahtopaineviisarin nykimisenä.
Ujeltaminen taas kuulostaa joltain ihan muulta...
Tuon näkee myös ahtopaineviisarin nykimisenä.
Ujeltaminen taas kuulostaa joltain ihan muulta...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Turbon sakkaus
Joo se ujeltaminen tuossa huolettaakin, että mikä sitä voi tehdä. Jos tulee ahtimesta niin tuskin kovin hyvää lupaa...
Äskeisellä koelenkillä ei mielestäni enää silleen ujeltanutkaan. Samoin ahdot saatiin "kartalle", kun tein rajuja korjauksia noihin PID karttoihin. Ei se vieläkään toki täysin tottele, mutta yliahtaminen väheni selvästi.
Äskeisellä koelenkillä ei mielestäni enää silleen ujeltanutkaan. Samoin ahdot saatiin "kartalle", kun tein rajuja korjauksia noihin PID karttoihin. Ei se vieläkään toki täysin tottele, mutta yliahtaminen väheni selvästi.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Turbon sakkaus
imusiivessä lovi(a) tai ahtovuoto yleisimmät ulinan aiheuttajat...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Turbon sakkaus
Pakosiipikin voi meluta. Ahtimen silmämääräinen tarkastus olisi paikallaan. Melkoista ulinaa ja fuelcuttia muuten tuli entisessä 9-5:ssäni, kun kompurakotelolta magneettiventtiilille vievä letku repesi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon sakkaus
Ahdin tarkastettiin silmämääräisesti n. 2tkm sitten, eikä suurempia (tai edes pienempiä) lohkeamia/vast. sieltä löytynyt.
Täytyy nyt vähän aikaa katsella miten tuo alkaa käyttäytymään. Tosiaan niinkuin laitoin, niin PID-karttoja muokkaamalla nuo ongelmat väheni jo huomattavasti, eikä ulinaakaan enää kuulunut.
Täytyy nyt vähän aikaa katsella miten tuo alkaa käyttäytymään. Tosiaan niinkuin laitoin, niin PID-karttoja muokkaamalla nuo ongelmat väheni jo huomattavasti, eikä ulinaakaan enää kuulunut.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Turbon sakkaus
En ole sitä tehnyt. Ehkä sitä vois kokeilla. Mut eikös monet ole poranneet C-porttia, eikä sitä hukkaportin lähtöä?Jontse kirjoitti:Onko mankkuvenan lähtöä porattu isommaksi, siis sitä mistä lähtee hukkikselle letku? Itsellä ainaki sai piikkailuja kuriin tuolla.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Turbon sakkaus
Juuri näin,eli C -reikää isontamalla(2,0-2,5mm) mitsun ahtimissa sai tuota huonoa
hukkaportin toiminnan takia piikkailua kuriin..
hukkaportin toiminnan takia piikkailua kuriin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-