Ahtojen noston testausta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Pystyn muokkaamaan mankkuvenan näkemää signaalia allekirjoituksen autossa. PWM:ää siis muokkaillaan sen mukaan miten milloinkin halutaan hukkiksen aukeavan.
Kysymys kuuluukin, osaako trionic myös syöttää lisättyjen ahtojen vaatimat bensat koneelle? Laihalle menoahan tässä pelätään, vaikka kyse ei ole kuin testailuista max. 0,2-0,3 bar suuremmilla paineilla kuin stage1 (nyt max. noin 0,9 bar). Ecuun voi sitten laitella ihan oikeat softat myöhemmin asiantuntijoiden toimesta.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ahtopyynti muuttuu vain stagejen mukaan, muutenhan staget 1-3 ovat softaltaan samoja. Kyllä se varmaan noin toimii, mutta stagejen tarkoitushan on rajata ahtopaine raudan mukaan, stage 3 pyynneillä pakolämmöt karkaavat liikaa kun vakioputkisto ahdistaa...

Eli toisin sanoen aivan turhaa puhdetta, rauta ahtopainepyyntiä vastaavaan kuntoon ja softa vaikka allekirjoittaneelta, samalla kylällä kun kerta ollaan..

Tosin sen verta täytyy tuohon vielä sanoa että stage 1 ahtopyynnit ovat 1.15bar, että joko siinä mittari kusettaa tai sitten kaikki paine ei tule perille..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

TTH kirjoitti:Ahtopyynti muuttuu vain stagejen mukaan, muutenhan staget 1-3 ovat softaltaan samoja. Kyllä se varmaan noin toimii, mutta stagejen tarkoitushan on rajata ahtopaine raudan mukaan, stage 3 pyynneillä pakolämmöt karkaavat liikaa kun vakioputkisto ahdistaa...

Eli toisin sanoen aivan turhaa puhdetta, rauta ahtopainepyyntiä vastaavaan kuntoon ja softa vaikka allekirjoittaneelta, samalla kylällä kun kerta ollaan..

Tosin sen verta täytyy tuohon vielä sanoa että stage 1 ahtopyynnit ovat 1.15bar, että joko siinä mittari kusettaa tai sitten kaikki paine ei tule perille..
Eihän tässä sitten mitään, eli testailla voi. 2,5" Ferritan catback on, joten tuskin ne lämmöt liikaa karkaa miedossa nostossa, vaikka dp se tietysti tärkeä on.

Epäilisin kuitenkin, että 1,15 pitäisi olla pyynnit stage1. Saattaa olla että tiedät paremmin, mutta vakio -> 0,9 bar tuo kyllä semmoisen potkun, että luvattu n. +30 hp toteutuu. Pikkulohkolla tietenkin voi olla toisin.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja TTH »

Stage 1 pyytää 1.15bar, kakkonen 1.25 ja kolmonen 1.35.

Millä todettu paine? Autogaugen kuramittarilla vai ihan Suiten perästä? Siellä voisi olla vaikkapa peruspaine hieman liian pieni, jos T5-mankku niin siinä voi olla häikkää, tai sitten ihan ahtovuoto. Vehkeet kuitenkin alkaa olemaan jo laillisen lihan iässä, niin hyvin voisi olla jokin letku hapertunut mutkasta, välijäähdytin flaskata kumitiivisteiden välistä tms..

Nyt kun alkoi vähän päässäkin kulkemaan Olvin voimalla, siinä käy niin että kun MAP-anturi näkee liian korkean ahtopaineen, laskee Trionic PWM-signaalia jolloin signaalia pitää mulkata kokoaika isommaksi omista vehkeistä. Sama kuin laittaisi turboruuvin mutta vain vaikeamman kautta. Ja mankun PWM saattaa hyvinkin olla tapissa (jos ahdot myös MAP-anturin mielestä 0.9) jolloin tuolla PWM-mulkkauksella lopputulos on plus miinus nolla.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Se nyt on sille sama, mutta mun vehkeet virittänyt kaveri antoi arvot 0,9bar/230hv/360Nm, ja niitä ne mittaritkin näyttävät. Tuskin sillä on absoluuttisesti mitään merkitystä tai todistusarvoa, kun nyt oli kyse vain ahtopaineen lievästä korottamisesta. Mutta hyvä että pystyit vahvistamaan, että trionic vastaa kun pyydetään. Kiitos.
Viittaukset Autogaugeen ovat täysin irrelevantteja. Jos sinä luotat suitesta hommattuihin ja auton kolmen pennin antureilla saatuihin absoluuttisiin arvoihin, niin onnea vaan. Ehken ole oikea asiakas sinulle.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja TTH »

No kylläpäs sitä nyt ollaan herkkiä, heitinpähän vaan että Autogaugen mittarit nyt ei ole kovin luotettavasti näyttäneet noita ahtopaineita.
Nimimerkillä pari semmoista ollut ja about 0.2 bar näyttivät liian vähän..

Se vaan aiheutti kummastusta että kun paineet jäävät alle kiloon. Kaikki staget pyytävät normaalisti yli kiloa jolloin ahtovuoto, alhainen peruspaine tms olisi ollut hyvä vaihtoehto ja ns. helppo fixi nostaa ahtopaineita...

Minullehan se on yksi lysti kuka minulle autonsa uskaltaa tuoda hajoitettavaksi, omaksi iloksi tätä teen. Ajattelimpa vaan näin kanssa harrastajana tarjota apua ja neuvoa, ymmärtääkseni täällä Oulun seudulla kun ei taida kovin moni Suitella leikkiä, niin mainitsin vaan semmoisesta mahdollisuudesta..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Älä nyt siihen Autogaugeen hirttäydy, mulla on Biltema! Näyttää absoluuttisesti oikein (ei näytä). On toki myös OBD:sta tutkailu, joka näyttää yhtäpitävästi.
On muuten tosi hyvä, että vihdoinkin on Oulussa joku joka perehtyy asiaan. Tuun mielelläni käymään pajallasi ja kattotaan ne tosipaineet jollain lahjomattomalla mittarilla. Jos alle 400Nm automaattisofta onnistuu kohtuulliseen hintaan, niin voimme harkita.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja Keme »

CDtonnari kirjoitti:Jos sinä luotat suitesta hommattuihin ja auton kolmen pennin antureilla saatuihin absoluuttisiin arvoihin, niin onnea vaan. Ehken ole oikea asiakas sinulle.
On muuten oikeesti vähän huono juttu, jos ne auton kolmen pennin anturit ei näytä oikein. Voi moottorinohjaus toimia himpan huonosti. Miksi autotehdas on laittanutkaan semmoisia paskaosia sinne?
jeeeeeee!
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Keme kirjoitti: On muuten oikeesti vähän huono juttu, jos ne auton kolmen pennin anturit ei näytä oikein. Voi moottorinohjaus toimia himpan huonosti. Miksi autotehdas on laittanutkaan semmoisia paskaosia sinne?
Autotehdas on laittanut sinne halvimman mahdollisen osan, joka toleranssin rajoissa täyttää speksin. Moottorinohjaukselle riittää, että anturit toimivat tuon toleranssin sisällä, mutta luulisin, että kalibroitu mittari näyttää absoluuttisen arvon tarkemmin.
No, tämä ketju nyt meni asian ohi ja turhan nakkeluksi, jota pyydän omalta osaltani anteeksi. Pääasia tuli kuitenkin selväksi ja voin jatkaa paineiden testailua tuolla PWM-ohjauksella.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Miksi pitää tehdä tietoisesti väärin, varsinkin kun ihan oikein tehty viritys tuskin tässätapauksessa paljoakaan maksaisi?

Jos on kyse vaan testaamisesta, niin mitä tässä testataan?
Foorumivittuilun määrää? :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja jani »

jännityksellä odotan tuloksia. :D :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

haha.

Joojoo...penkkilappuja näytille! ihanko emännän tehovatkaimella meinasit dynottaa? :lol:

Tässä nyt kerran vielä kiteytettynä...

Pelkällä hukkiksen tai mankkuvenan huijaamisella saat aikasiks ainoastaan ahtojen seilailua ja pahimmillaan moottorin paskaks koska muuten erittäin tarkka moottorinohjaus ei pääse tekemään mitä haluaa.

Trionicilla, ja ihan vakio antureilla ja ahtopaineen ohjauksella pääsee ihan heittämällä yli 500hv...ni miks mennä perse edellä puuhun jonkun ihan bulkki stage ykkösen kans? :lol:

Ainoa mitä T5 mankkuvenalle eräät tehneet, itse mukaan lukien, on että porataan vähän reikää isommaksi kun paineet alkaa olla parin barin yli...eli ei tarvetta perus stageilla(1-3).

Cat bäkki pelkkää paskaa! Suurimman vaikutuksen putkistossa tekee Downpipe eli alkukäyrä ja katti. Se turbonmallin vakio loppupätkä riittää ihan stage3 tehoillekkin. Stage 3, sisältäen 3" Dp:n, ni silti helottaa pakosarja ja pakopesä punaisena kun ekan kerran vedättää kolmos vaihteella. johtuu siitä T25 garretin pienestä pakopesästä, ei pakoputkesta.

Tonnarin Automaatti sit paskin mahdollinen valinta stage väännätyksiin...kannattaa hommata toinen laatikko jo varuiks ku saat sen stagen joskus toimimaan. :wink:

onnea valitsemallanne tiellä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja ladis »

Kysytään nyt täällä kun aiheesta tunnutaan puhuvan. Vaikka menee hieman ehkä ohi aiheen.
Eli Mistä erottaa T5 ja T7 mankkuvenat? Tietäis kumpi siellä on.
Ja ajatuksena olisi siirtyä steg1:stä(stagesta ei varmuutta. myyjä kertoi että lastutettu, ja ahtopaineet käy korkeimmillaan n.1,3bar torguen mukaan, ja mittari näyttää suht samaa) suoraan steg3:een. 3"Dp ja catcon katti(näytti 400cell keraamiselta) paikoillaan. Ja meinannut vielä vakio catbackistä vaihtaa vaimentimet läpivirtaavampiin. Tarviiko muuta kuin uuden softan?
Ja nytkun päästiin vauhtiin niin saako kytkimen koon selville muuten kuin purkamalla lootan pois tieltä. Ajatuksena olis vaihtaa 240mm paketti, mutta en tiedä mikä kytkin siellä vakiona on...

Allekirjoituksen auto siis kysessä.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

T5 Mankku: http://www.doc-power.fi/tuotekuvat/600x ... 5292_1.jpg

T7 Mankku: http://www.npr.fi/~heikki/T7BCV/T7_BCV.jpg

Stage 1 ja stage 3 eroina käytännössä ahtopyynti...eli softan päivitys riittää.

Eikös 2.0 tonnareissa oo aina 228mm kykä? (en oo varma!) silloin kannattaa suosiolla hommata viggen asetelma, ja levy sitten tehotavotteiden mukaan.

Viggenin omalla massalevyllä väännönkesto ~450nm, sintterillä tarpeeksi(~750nm).
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ahtojen noston testausta

Viesti Kirjoittaja ladis »

No tuota 228mm levyä tuolla on aikasemminkin sanottu olevan, mutta varmaa tietoa ei tunnu löytyvän. Ja 228mm vauhtikseen meni 240mm levy ja asetelma. Mistäs noita viggenin asetelmia sitten saa?
Paljos tuolla perus 240mm setillä on väännönkestoa?
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Vastaa Viestiin