tonnarin cooleri

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

terve. Minkä kokoinen cooleri menis täyspaine tonnarin keulaan lauhuttimen ja syylärin väliin suht helposti?
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Hyvä kysymys, joka kiinnostaa itseäkin.. Maptunin sivuilla mainitaan heidän coolerin mitoiksi: (excl. end tanks): Height 370 mm, width 500 mm, thickness 50 mm. Eli ilmeisesti melko lähellä orkkiskokoa paitsi, että on paksumpi.

Meinasin itse teettää jossain tuollaisen maptun-tyyppisen coolerin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Siirrä se ilmastoinnin kenno syylärin kaveriksi ja pistä nokalle reilunkokoinen kiinakenno. Ei maksa paljoa ja riittää pitkässäkin juoksussa. Vähän joutuu putkia säätämään ja teemään kiinnikkeet, mutta muuten asennuksessa ei ole mitään ihmeellistä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

mitenkä lauhuttimen siirto meneekö vanhoilla letkuilla täysin? Toisaalta vakio coolerihan riittää ilmeisesti 300hv tehoihin?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Menee vanhoilla putkilla/letkuilla. Onhan samassa konetilassa myös vaparikone ilman välijäähyä ilmastoinnin kanssa. En muuten tuota "kiinakennoa" suosittelisi, mutta kun sen saa n 100€:lla ja siihen hieman silikoniosia+alumiiniputkea, niin ei olla vielä lähelläkään mittatilauskennoa. Ja kun nälkä yleensä kasvaa syödessä, kannattaa sinne laittaa heti niin iso kuin kehtaa, eli 600x300x76. Et tule katumaan. Vakiokuuleri narahtaa yleensä päädyistä, jotka antautuu paineen noustessa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Kuten sanottu niin ilmastointi menee näppärästi etummaiselta paikalta keskimmäiseksi ja eteen istutin 450x300x76-kokoisen kiinakennon 2.5" lähdöillä. Kuten kuvista näkyy niin isompikin mahtuisi...Kennon lisäksi tarvittiin turbolta IC:lle 1 uusi letku ja IC:ltä imuputkelle pari jatkopalaa ja liitosholkkia.

https://lh6.googleusercontent.com/-AMdA ... 000566.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-WNoo ... 000567.jpg
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

miten kuinka paljon viileämmät lämmöt koneessa on viinalla ajettaessa kuin verrataan bensalla? Onkohan ihan metsään heitettynä mitä olen kuullut että puhutaan lähes 90c?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pamppu kirjoitti:Kuten sanottu niin ilmastointi menee näppärästi etummaiselta paikalta keskimmäiseksi ja eteen istutin 450x300x76-kokoisen kiinakennon 2.5" lähdöillä. Kuten kuvista näkyy niin isompikin mahtuisi...Kennon lisäksi tarvittiin turbolta IC:lle 1 uusi letku ja IC:ltä imuputkelle pari jatkopalaa ja liitosholkkia.

https://lh6.googleusercontent.com/-AMdA ... 000566.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-WNoo ... 000567.jpg

myös saman kokoisen paketin entiseen tonnariini istutin, vaan sillä erotuksella että laitoin kennon mahdollisimman ylös maskilta vapaasti tulevaan ilmavirtaan eikä ole sitten ihan niin tyrkyllä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos tuon 3" lähdol hakis biltema tai motonet 600 x 300 x 76 coolerin niin mikä on omien letkujen koko? Tartteeko minkäkokoisia supistuspaloja tai jatkoputkea väliin?
Vois oikean kokoiset uudet letkut ottaa samal.
Pitkälohko 2.3T -93 on auto ja T25 garretin vaihto mitsun aero ahtimeen 17-18.3 on tulossa.
Viimeksi muokannut Kupari, Ke Helmi 25, 2015 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

3" -> 2" ahtimen puolelle 90 mutka ja sitten 3" -> 2.5" kaasuläpän puoleiselle putkelle. Jotain 2" jatkopaloja mahdollisesti tarvii kanssa. ebay lienee paras paikka hommata noi mutkat
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

kurppa90 kirjoitti:miten kuinka paljon viileämmät lämmöt koneessa on viinalla ajettaessa kuin verrataan bensalla? Onkohan ihan metsään heitettynä mitä olen kuullut että puhutaan lähes 90c?
omassa Ngsatkussa kun oli vielä T25:sella niin polttoaineen vaihto bensasta viinalle tiputti pakolämpöjä n.200C....1000C -> ~800C.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja Kupari »

JouniCSE kirjoitti:3" -> 2" ahtimen puolelle 90 mutka ja sitten 3" -> 2.5" kaasuläpän puoleiselle putkelle. Jotain 2" jatkopaloja mahdollisesti tarvii kanssa. ebay lienee paras paikka hommata noi mutkat
Suuri kiitos :)
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Minkäs kokoiset orkkis kuulerin lähdöt on?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja Kupari »

En ole mitannut mutta jos 3" kaventaa JouniCSE vinkin mukaan entisiin putkiin ja ahtimen orkkis supistukseen niin oletus mulla 2,5" nuo lähdot olisivat.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: tonnarin cooleri

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kupari kirjoitti:En ole mitannut mutta jos 3" kaventaa JouniCSE vinkin mukaan entisiin putkiin ja ahtimen orkkis supistukseen niin oletus mulla 2,5" nuo lähdot olisivat.
ahtimelta tuleva putki on 2" ja IC:tä kaasuläpälle lähtevän putken IC:n puoleinen pää on 2.5".
kaasuläppäkotelo on 70mm ja ahtoputki siinä kohtaa 2"
Vastaa Viestiin