Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Putkistoa uusittava ja noita ääniä siinä mieles kyselisin kokemuksia mikä on hiljaisin ollut.
Mulla db 3" ja vakiota katti + loppuputkisto joten catback 2:lla vaimentimella alkais etsiä hiljalleen tuohon allekirjoituksessa olevaan olevaan tonnariin.
Softa teettää vielä steg3 tai 4 jatkossa, steg2 löytyy tuohon jo.
esim kokemuksia:
- ferrita 2,5"
- maptun 3"'
- jt 3"
- rakennussarjana itse tehdä mutta mitä vaimentimia käytetty et virtaa kunnolla muttei mölyä
Sleeper type sais olla eli tuonne 2000-2500rpm olisi suht vakiota vastaava tai aavistuksen kovempi äänimaailma, tuon alueen jälkeen ei äänillä väliä.
Työajoa mulla 25 yotä/kk taajamassa ja haluan kunnioittaa asukkaiden rauhaakin, 900-1500rpm noin jenkaa silloin ja 1-2 vaihteet sekä siirtymillä 3 vaihde käytös.
Mulla db 3" ja vakiota katti + loppuputkisto joten catback 2:lla vaimentimella alkais etsiä hiljalleen tuohon allekirjoituksessa olevaan olevaan tonnariin.
Softa teettää vielä steg3 tai 4 jatkossa, steg2 löytyy tuohon jo.
esim kokemuksia:
- ferrita 2,5"
- maptun 3"'
- jt 3"
- rakennussarjana itse tehdä mutta mitä vaimentimia käytetty et virtaa kunnolla muttei mölyä
Sleeper type sais olla eli tuonne 2000-2500rpm olisi suht vakiota vastaava tai aavistuksen kovempi äänimaailma, tuon alueen jälkeen ei äänillä väliä.
Työajoa mulla 25 yotä/kk taajamassa ja haluan kunnioittaa asukkaiden rauhaakin, 900-1500rpm noin jenkaa silloin ja 1-2 vaihteet sekä siirtymillä 3 vaihde käytös.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Omasta ex tonnarista kokemusta putkiston osalta:
-3" db,itse tehty.
-3" puoleenväliin,katti katsastuksessa.
-puolesta välistä 2.5" loppuun.
-perässä yksi simmons vaimennin.
Jos paikallaan tyhjäkäyntiä tuolla kokoonpanolla niin äänet on oikeasti tosi vaimeat..ei edes kunnon voima pörinää pikku kiekoilla.Vakio katti vaimentaa aika lailla,ja vie tietty voimaa myös.
Ilman kattia yhdellä takavaimentimella yllättävän asialliset äänet normaali kierrosalueella,sanotaan vaikka tyhjäkäynti-max 3000rpm.
Kuulee kyllä tuon "pörinän" mutta mielestäni ei paha.
Hanaa antaessa äänet kuin wrc-ralliautossa,räiskyy ja paukkuu.
Oma oli perus stagetettu 4 tai jotain.
Putkisto tavan motonetti putkea,ei rosteria,paitsi dp.
Tämä varmasti aika ääripää vaihtoehto mut kerroin kuiteskin..
-3" db,itse tehty.
-3" puoleenväliin,katti katsastuksessa.
-puolesta välistä 2.5" loppuun.
-perässä yksi simmons vaimennin.
Jos paikallaan tyhjäkäyntiä tuolla kokoonpanolla niin äänet on oikeasti tosi vaimeat..ei edes kunnon voima pörinää pikku kiekoilla.Vakio katti vaimentaa aika lailla,ja vie tietty voimaa myös.
Ilman kattia yhdellä takavaimentimella yllättävän asialliset äänet normaali kierrosalueella,sanotaan vaikka tyhjäkäynti-max 3000rpm.
Kuulee kyllä tuon "pörinän" mutta mielestäni ei paha.
Hanaa antaessa äänet kuin wrc-ralliautossa,räiskyy ja paukkuu.
Oma oli perus stagetettu 4 tai jotain.
Putkisto tavan motonetti putkea,ei rosteria,paitsi dp.
Tämä varmasti aika ääripää vaihtoehto mut kerroin kuiteskin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Mulla Ferritan 2,5" cat back ja stage1, muuten originaali. Selkeästi sleeper- ja herrasmiesvaihtoehto; hiljainen kaikilla kierroksilla, mutta ääni on hiukan vakiota kumeampi.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Itsellä kokoonpanona on rosteriset mossemiehen 3" Downpipe ja Ferrita 2,5". Kahdella vaimentajalla tietysti.
Muuten erittäin sivistynyt kokonpano, mutta DP resonoi voimakkaasti 1800-2000 kierrosalueella, mikäli kaasua painaa ronskisti. Ei itseä häiritse, mutta ensimmäistä kertaa kyydissä olevat kyselee, että mikä pörisee.
Muuten erittäin sivistynyt kokonpano, mutta DP resonoi voimakkaasti 1800-2000 kierrosalueella, mikäli kaasua painaa ronskisti. Ei itseä häiritse, mutta ensimmäistä kertaa kyydissä olevat kyselee, että mikä pörisee.
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Mulla alunperin JT 3" josta DP muokattu vesa67:n toimesta sopivaksi diskopotulle. Äänitaso on varsin kiva, sellainen aika matala murina mutta vedätettäessä puhkuu sitten enemmän. Sen sijaan putkisto on muuten huonoa ja ohutta materiaalia, toista samanlaista en enää laittaisi alle. Ruostuu nopeasti puhki.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Kiitos
Tuon 3" db lievän kuminan olen huomannut omassakin.
Mulla ng steg5 (mitsu 19T) oli jt 3" racekatilla ja pintakaasulla ok ja siitä eteenpäin aika karjuntaa.Vanin ruosteinen mutkapää täydensi ulkonäön.
og ässäs oli tehty katin jälkeen 2,5" väliputki, 2,5" motonetin dynomax turbo vaimennin ja loppupäätä kohti kapeni vakioksi. Putkenpää jatkettu hiukan puskurin yli. Lievä jumputus tk mutta muuten sivistynyt kunnes polki.
Turbohan jo itse hiukan vaimentaa ääniä vapariin verrattuna.
Ferrita tai itsetehty kallistumassa, Koko 2,5" varmaankin tulee kun riittää näille haetuille tehoille, isompi putki ilmeisesti ääntää muutenkin enemmän mitä muilla ollut kokemuksia esim. toisen merkkisistä.
Ps. onko kellään kokemusta ns. desipelivaimentimista (äänet ja virtaus ennen ja jälkeen) jotka ujutetaan putken sisälle?
Jos ok pudottaa äänitasoa mut ei ahdista niin vois miettiä joku omaputki esim.3" 200cell 159e tarvikekatti , kavennus 2,5" läpivirtaus kunnon 50-80e esim simonspöntölle johon 15e desipelivaimennin, viimenen 2,5" noin 60e dynomax turbopönttö ja loppupää hiukan ulos puskurin alta. Putket ja klemmarit tuohon päälle niin ei paha hinta tulis kun hitsauskamatkin löytyy kyllä lainaan.
Tuon 3" db lievän kuminan olen huomannut omassakin.
Mulla ng steg5 (mitsu 19T) oli jt 3" racekatilla ja pintakaasulla ok ja siitä eteenpäin aika karjuntaa.Vanin ruosteinen mutkapää täydensi ulkonäön.
og ässäs oli tehty katin jälkeen 2,5" väliputki, 2,5" motonetin dynomax turbo vaimennin ja loppupäätä kohti kapeni vakioksi. Putkenpää jatkettu hiukan puskurin yli. Lievä jumputus tk mutta muuten sivistynyt kunnes polki.
Turbohan jo itse hiukan vaimentaa ääniä vapariin verrattuna.
Ferrita tai itsetehty kallistumassa, Koko 2,5" varmaankin tulee kun riittää näille haetuille tehoille, isompi putki ilmeisesti ääntää muutenkin enemmän mitä muilla ollut kokemuksia esim. toisen merkkisistä.
Ps. onko kellään kokemusta ns. desipelivaimentimista (äänet ja virtaus ennen ja jälkeen) jotka ujutetaan putken sisälle?
Jos ok pudottaa äänitasoa mut ei ahdista niin vois miettiä joku omaputki esim.3" 200cell 159e tarvikekatti , kavennus 2,5" läpivirtaus kunnon 50-80e esim simonspöntölle johon 15e desipelivaimennin, viimenen 2,5" noin 60e dynomax turbopönttö ja loppupää hiukan ulos puskurin alta. Putket ja klemmarit tuohon päälle niin ei paha hinta tulis kun hitsauskamatkin löytyy kyllä lainaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Omasta tonnarista löytyy Teriksen muokkaama Mossemiehen 3" rst-DP kisakatilla + flexillä ja sen perässä BSR:n 2.5" catback. Äänimaailma omaan korvaan aika mieto sekä tasakaasulla että polkaistaessa, mutta sopii mielestäni hyvin tonnarin olemukseen.
Itse asiassa äänimaailmaltaan selkeästi miedompi kuin edellisen og-kolkin Ferritan koko setti samoilla spekseillä (tosin rosterisena kauttaaltaan) eli kai tuo materiaalikin vaikuttaa...
Itse asiassa äänimaailmaltaan selkeästi miedompi kuin edellisen og-kolkin Ferritan koko setti samoilla spekseillä (tosin rosterisena kauttaaltaan) eli kai tuo materiaalikin vaikuttaa...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Kiitos pamppu, en muistanu koko bsr googlatessa catback sarjoja.
Näköjään myös hinnaltaan varteenotettava vaihtoehto
http://www.doc-power.fi/product/3866/sa ... PdjMyxGQ8A
Tosin hankkii minkä tahansa putkiston niin mulla vaihtuu ulostulopää joko viistettyyn tai käyränä alaspäin. Kaverilla käytettyjä ajan ja kilometrien patinoimia 2,5" ja 3" putkenpätkiä ja käyriä niin ei takaa kiinnitä huomiota.
Näköjään myös hinnaltaan varteenotettava vaihtoehto
http://www.doc-power.fi/product/3866/sa ... PdjMyxGQ8A
Tosin hankkii minkä tahansa putkiston niin mulla vaihtuu ulostulopää joko viistettyyn tai käyränä alaspäin. Kaverilla käytettyjä ajan ja kilometrien patinoimia 2,5" ja 3" putkenpätkiä ja käyriä niin ei takaa kiinnitä huomiota.
Viimeksi muokannut Kupari, Ke Maalis 04, 2015 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Ja tuolta lähtee lisäksi hinnasta 10% pois klubin jäsenille...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Mites muuten nettikaupan kautta ostaessa tuon klubi-jäsenyyden yleensäkin osoittaa? Luin esim saab-klubin jäsenosiosta doc power osalta että ostaessa näytettävä jäsenkortti ja en hesaan tuon 10% takia kyllä aja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Ihan soittamalla onnistui ainakin vajaa vuosi sitten. Toki itse noudin paikanpäältä putken saavuttua, mutta maksu tapahtui etukäteen.
Jos hitsivehkeet löytyy niin KL-Racingin rst-putkea saisi halvalla, mutta vaatii melkeinpä änkkärin/änkkäreiden vaihtoa ja muutaman sauman hitsauksen: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod ... index.html
Jos hitsivehkeet löytyy niin KL-Racingin rst-putkea saisi halvalla, mutta vaatii melkeinpä änkkärin/änkkäreiden vaihtoa ja muutaman sauman hitsauksen: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod ... index.html
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Soitin doc power kun tilausta netissä aloin tehdä mutta katkes linja. Ja katkeamisen vika oli sitten häiriöt elisan verkossa.
Soittamalla ensin saa tosiaan tuon koodin jonka laittaa sille varattuun kohtaan kun netin kautta ostaa.
Tilasin sen bsr kuitenkin kun puhelinkentät tökki ja kun ei varastossa ole niin toimitus arviolta noin 12 päivää netin mukaan.
Hinta tuolla catbackillä oli nyt 345e + toimituskulut eli yht. noin 376e.
Soittamalla ensin saa tosiaan tuon koodin jonka laittaa sille varattuun kohtaan kun netin kautta ostaa.
Tilasin sen bsr kuitenkin kun puhelinkentät tökki ja kun ei varastossa ole niin toimitus arviolta noin 12 päivää netin mukaan.
Hinta tuolla catbackillä oli nyt 345e + toimituskulut eli yht. noin 376e.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Speedpartsilta 3" dp tilattu ja magnaflown 200cell metallikatti tuohon jatkoksi sovittaa. Vielä tehdä nykyistä isompi 3/2,5" väliputki catbackille joustollä.
Tässä onkin jo katti aikaisemmin siirretty eteen niin sille tehdyt kiinnityspaikat valmiina.
Tässä onkin jo katti aikaisemmin siirretty eteen niin sille tehdyt kiinnityspaikat valmiina.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Hiukan offtopic, mutta löytyisikö joltakulta teknistä piirrustusta tai jonkin näköistä sketsiä mitoilla tonnarin DIY putkistoon? Kiitos ja anteeksi
Turbotonttuilija
Re: Tonnarin viritysputkistojen äänitasoja
Tänään sain ajoon
Speedparts 3" dp, magnaflow 3" racekat, siitä 3" putkea jatkona, supistuskappale 2,5" puolivälissä kat ja takapönttö, 2,5" bsr putkisto kahdella pöntöllä loppuun asti.
Koeajon perusteella on se mitä haettu eli hiljainen ajossa mutta ei ahdista.
Laitettu tuo steg2 ecu samalla kiinni ja entiseen putkistoon verrattuna mitä tuolla viri eculla 6kk sitten ajoin vakioputkistolla niin käy, kiihtyy ja kulkee eri tavalla kuin silloin.
Vanhassa putkistossa oli katti tukossa joten suurin hyöty tulee sieltä, muuten oli suht ok kuntoiset putket, pöntöt jopa hyvät ja jousto ehjä.
Speedparts 3" dp, magnaflow 3" racekat, siitä 3" putkea jatkona, supistuskappale 2,5" puolivälissä kat ja takapönttö, 2,5" bsr putkisto kahdella pöntöllä loppuun asti.
Koeajon perusteella on se mitä haettu eli hiljainen ajossa mutta ei ahdista.
Laitettu tuo steg2 ecu samalla kiinni ja entiseen putkistoon verrattuna mitä tuolla viri eculla 6kk sitten ajoin vakioputkistolla niin käy, kiihtyy ja kulkee eri tavalla kuin silloin.
Vanhassa putkistossa oli katti tukossa joten suurin hyöty tulee sieltä, muuten oli suht ok kuntoiset putket, pöntöt jopa hyvät ja jousto ehjä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01