virivirinokka

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

virivirinokka

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Oliskos tässä topikissa tietoo H-koneitten nokka-akseleista.
Ruiskun,turbon asteet,nosto. Ja jos hiotuttaa vakiosta tuleeko
propleemia välysten kanssa?Säädettävä nokkapyörä kiinnostaa kanssa.
Ja mistäs sais tehdas nokkia? olisko kellään tarjolla nokkia.
Noista kotimaan virikaupoissa ei näy olevan tarjontaa.
motori on 8V
Ari 1622
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Nokka-akseli 8 v koneeseen

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Jos hiotuttaa nokka-akselin, joutuu myös nokka-akselipukkia hiomaan,
jotta vakio säätölevyt riittävät välyksien säätöön. Samoin venttiilikoppaa
joutuu madaltamaan, koska virranjakajan linja jää muutoin liian ylös ja
jakajan akseli katkeaa (jakajan kiinnityksessä kun on epäkeskeinen hahlo
kiinnityksessä). Itselläni on juuri kokemusta em. asiasta.
Minulla on vielä tallella GT-Motorin hioma nokka-akseli, nokka-akseli pukki ja venttiilikoppa. Kokeilin sitä 1-kaasutinmoottoriin, mutta paremmin se sopisi ilmeisesti ruiskumoottoriin.
Jos kiinnostaa voin myydä osat, kun ei jaksa enää viilailla siviiliautoja.
HRalli
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Eikös pro&streetiltä mahda saada cat cams virinokkaa?
http://www.prostreet.fi
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

virinokka

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kerro nyt sen nokan asteet,nosto kävin pro streetin sivuilla
mutta eihän siellä ollut kun hoppaan ja lepo ym kulkineisiin
Kun en hae mitään ratanokkaa.
T:Ari
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

enpä löytänytkään enää sitä linkkiä sivuilta josta tiedot löytyy, siellä oli muutamaa eri versiota erilaisilla asteilla ja avauksilla, tiedot saat varmaan helpoimmin myynti@prostreet.fi
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

virinokka

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Eipä ole tallessa GT -Motorin nokan arvoja, mutta saan ne selville ensiviikon alussa. Ilmoitan ne sitten. Nokka-akseli on kuitenkin tarkoitettu
katukäyttöön , eikä ole mikään kilpanokka.
HRalli
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

virinokka

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Laita tekstiä tänne sivuille kun kerkeet.
TAri
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Re: virinokka

Viesti Kirjoittaja T16 »

ari_viitanen kirjoitti:Kerro nyt sen nokan asteet,nosto kävin pro streetin sivuilla
mutta eihän siellä ollut kun hoppaan ja lepo ym kulkineisiin
Kun en hae mitään ratanokkaa.
T:Ari
etsivä löytää kun klikkaa hiirtä alleviivattujen sanojen kohdalla

ks myös http://www.prostreet.fi etusivulla "sivuston pikaohje"

http://www.prostreet.fi -> viritysosat -> cat cams -> cat cams euroopan johtava nokka-akselivalmistaja -> english -> camshafts -> saab

tällä hetkellä:
cat camsin sivujen täydelisen uudelleenpäivityksen vuoksi tuo em saab nokkasivu on pois käytöstä tilapäisesti mutta cat cams laittaa sen takaisin lähiaikoina
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Saab 8v turbo-moottoriin

6100015
290° - 290°
31/79 - 79/31
10.75 - 10.75
2.50 - 2.50
0.25 - 0.30

250° - 250°
11/59 - 59/11
0.423 - 0.423
0.098 - 0.098
0.010 - 0.012

114° - 114°
STD
99843
STD
1,2,143

6100013
280° - 280°
26/74 - 74/26
11.95 - 11.95
2.70 - 2.80
0.25 - 0.30

252° - 252°
12/60 - 60/12
0.471 - 0.471
0.106 - 0.110
0.010 - 0.012

114° - 114°
STD
99843
STD
1,2,143

6100015 vakiota isommalle turbolle
6100013 vakiota isommalle turbolle, huom overlap on pienempi ja advertised asteita vähemmän,vaikka @ 0,050" asteita on saman verran siis tämä tuottaa tehoa paremmin varsinkin keskirekisterissä mutta kuluttaa jousia ja paikkoja nopeammin

jäykemmät jouset 99843-8 tarpeen molempien kanssa

Please note that we try to have the information as complete and correct as possible, however, Cat Cams nv. will not be responsible for ANY damage on ANY engine or other part due to incorrect, incomplete or misunderstood information, as this engine information is nothing more than a guide for the professional user, who has to check every detail when mounting these racing parts before starting the engine and take it in use

Infolink:

1
When ordering, please indicate if your camshaft has a distributor drive sleeve at the end or not

2
for rally-race applications, use spring (ref. 99843) on OEM retainers. Use shimm of 4mm to obtain fitted spring length of 40mm



101
FOR FULL RACE APPLICATIONS ONLY. following details must be verified:

-the camshafs must turn smooth in the cylinderhead, provide free travel by machining where needed

-distance between valve seal and retainer at full lift must be 0.6mm/0.025" at least

-minimum valve spring travel of 1.0mm/0.04" at full lift must be provided

-distance between valve and piston 1.0mm/0.04" (pref. 1.5mm/0.06"). check 5-15° before TDC on exhaust, and after TDC on intake

102
valve seals must be lowered, race valvespring kit is required (available on special request only)

143
for TURBO engines


saab@prostreet.fi
Viimeksi muokannut T16, La Joulu 06, 2003 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Saab 8v Cat Cams nokka-akselit vaparimoottoreihin

4cyl2V

Direct Tappet (Mech) 38mm

--------------------------------------------------------------------------------
car models engines from
99, 900 B20, B201 (1985cc) 1974

Sport

partnr
duration@0.1mm
timing@0.1mm
max.lift (mm)
lift@TDC (mm)
clearance (mm)

duration@0.050"
timing@0.050"
max. lift (inch)
lift@TDC (inch)
clearance (inch)

peak angle
followers
springs
retainers
infolink

6100008
292° - 292°
38/74 - 74/38
11.35 - 11.35
2.60 - 2.40
0.30 - 0.35

242° - 242°
13/49 - 49/13
0.448 - 0.448
0.102 - 0.094
0.012 - 0.014

108° - 108°
STD
STD
STD
1,142


Rally/Race

partnr
duration@0.1mm
timing@0.1mm
max.lift (mm)
lift@TDC (mm)
clearance (mm)

duration@0.050"
timing@0.050"
max. lift (inch)
lift@TDC (inch)
clearance (inch)

peak angle
followers
springs
retainers
infolink

6100014
290° - 290°
37/73 - 73/37
10.75 - 10.75
3.20 - 3.20
0.25 - 0.30

250° - 250°
17/53 - 53/17
0.423 - 0.423
0.126 - 0.126
0.010 - 0.012

108° - 108°
STD
99843
STD
1,2,142

6100016
276° - 276°
32/64 - 64/32
13.20 - 13.20
4.00 - 4.00
0.20 - 0.25

250° - 250°
19/51 - 51/19
0.520 - 0.520
0.157 - 0.157
0.008 - 0.010

106° - 106°
STD
99843
STD
1,2,101,102,142

6100012
306° - 306°
47/79 - 79/47
13.60 - 13.60
6.00 - 6.00
0.30 - 0.35

278° - 278°
33/65 - 65/33
0.535 - 0.535
0.236 - 0.236
0.012 - 0.014

106° - 106°
STD
99843
STD
1,2,101,102,142



Please note that we try to have the information as complete and correct as possible, however, Cat Cams nv. will not be responsible for ANY damage on ANY engine or other part due to incorrect, incomplete or misunderstood information, as this engine information is nothing more than a guide for the professional user, who has to check every detail when mounting these racing parts before starting the engine and take it in use

Infolink:

1
When ordering, please indicate if your camshaft has a distributor drive sleeve at the end or not

2
for rally-race applications, use spring (ref. 99843) on OEM retainers. Use shimm of 4mm to obtain fitted spring length of 40mm



101
FOR FULL RACE APPLICATIONS ONLY. following details must be verified:

-the camshafs must turn smooth in the cylinderhead, provide free travel by machining where needed

-distance between valve seal and retainer at full lift must be 0.6mm/0.025" at least

-minimum valve spring travel of 1.0mm/0.04" at full lift must be provided

-distance between valve and piston 1.0mm/0.04" (pref. 1.5mm/0.06"). check 5-15° before TDC on exhaust, and after TDC on intake

102
valve seals must be lowered, race valvespring kit is required (available on special request only)

142
for ATMO engines


saab@prostreet.fi
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

virivirinokka

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kiitos vaivannäöstä. Täytyypi käydä sivuilla kun saavat päivitettyä.
Itse ajattelin tehdä semmosen kevyen katupäivityksen nokka,kannen
koneistusta,säädettävänokkapyörä,pakoputki,ilmanputsari,ruisku.
En tiedä kai se teho voi nousta 90hv virityksen jälkeen kaasarimallissa?
mitä muut ovat mieltä?tuleeko rivakampi noitten päivitysten jälkeen??
Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
T:Ari
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Saab 8V katuviritys:

Cat Cams sport viritysnokka
292° - 292°
11.35 - 11.35mm
2.60 - 2.40mm/ykk

ruisku + säädöt
tai
vaakatuplakaasarit Weber/Dellorto 45mm (isompi teho, parempi tyhjäkäynti)

tehoputkisto Simons tai vähintään turbon putkisto

ilmansuodattimeen 80mm halk imuletku maskin/etuspoilerin takaa
sisälle voi laittaa puuvillasuodattimen esim Green, K&N

vakio kärjetön sytkä
ennakon nousumäärää voi rajoittaa -> suurempi pohjaennakko
alipainesäädin testaa toimiiko ilman vai sen kanssa (pienempi kulutus sen kanssa)
max sytytysennakko ilman alipainetta mitattuna n 32ast

jos kantta ja/tai lohkoa plaanataan tarvitaan myös säädettävä nokkapyörä

kannen remontti ja kolmikulmaseetit
tai
jos on hyvä virityskannentekijä käytettävissä niin kannen porttaus ja venturiseetit

pete
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Nokka-akseli asteet

Viesti Kirjoittaja HRalli »

GT Motorin nokan arvot :

-nosto 10,4 mm (0,25 tarkastuasvälyksellä)
- imuasteet 290
- pakoasteet 300

Venttiilivälykset käytössä samat kuin normaalisti.
Näin ilmoitti GT -Motor.
HRalli
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

T16 kirjoitti:Saab 8V katuviritys:

Cat Cams sport viritysnokka
292° - 292°
11.35 - 11.35mm
2.60 - 2.40mm/ykk

pete
Eli tätä siis löytyy tilaamalla? Mikä mahtaa olla hinta?

Tallissa virikone tekeillä ja nokkaa kaipais...
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

rr kirjoitti:
T16 kirjoitti:Saab 8V katuviritys:

Cat Cams sport viritysnokka
292° - 292°
11.35 - 11.35mm
2.60 - 2.40mm/ykk

pete
Eli tätä siis löytyy tilaamalla? Mikä mahtaa olla hinta?

Tallissa virikone tekeillä ja nokkaa kaipais...
h 403e http://www.prostreet.fi
Vastaa Viestiin