Ajovalojen myllytys
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ajovalojen myllytys
ok sinne sitten saabistilta utelemaan vinkkejä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ajovalojen myllytys
Itse hioin vanhan Focuksen romun pleksit Turtlewaxin setillä. Tuli melkeen kun uudet. Ennen oli niin harmaat, että hyvä jos polttimo näkyi. Olihan ne 15 vuoden aikana nähnyt 360tkm
Aikaa itse hinkkaamiseen meni n. 5min/umpio.
Aikaa itse hinkkaamiseen meni n. 5min/umpio.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Ajovalojen myllytys
Tulipa itsekkin kiilloteltua umpioita. Operaatiossa käytetty Meguiarsin Heavy Duty kittiä.
Lähtökohta:
Puoli tuntia/umpio 800 paperilla+vedellä. Hioin niin pitkään, että UV-kalvo kului koko alalta(sen kyllä huomaa, kun umpio on tasaisen harmaa eikä laikukas) pois kuten myös kiveniskut:
Sitten 15min/umpio 1000 paperilla+vedellä---->>15min/umpio Mequiars 1000 hiomatyynyllä+vedellä--->15min/umpio 2000 paperilla+vedellä. Kuvassa vasemmalla 2000 hiottuna ja oikealla 1000 jäljiltä:
Sitten vielä Mequiars sarjan 3000 hiomatyynyllä+vedellä ja 10 minuuttia/umpio. Vuorottelin 2 minuutin välein, että tulos olisi tasainen. Näytti oikein hyvältä jo pelkän hionnan jälkeen:
Sitten Mequiars hiomatahnalla ja UV-suoja pintaan.
Kuvassa vasen 3000 paperin jäljiltä ja oikea 2 kertaa hiomatahnalla läpikäytynä:
Ja kumpikin valmiina. Kävin 4 kertaa hiomatahnalla umpiot läpi, jonka jälkeen UV-suojaaine. Ja voisin väittää lopputulosta virheettömäksi. Ei kiveniskuja ja ei naarmuja:
Todella hankalat kuvata keinovalossa, mutta tosiaan tuli upeat. Voin kuvata päivällä huomenna, jos jotain kiinnostaa nähdä.
Ja valotehossa huomasi selvän eron. Lyhyen kuvio on nyt todella tarkka rajainen.
Kuin olisi veitsellä leikattu, kun valokuvion reuna oli ennen "puuroa".
Lähtökohta:
Puoli tuntia/umpio 800 paperilla+vedellä. Hioin niin pitkään, että UV-kalvo kului koko alalta(sen kyllä huomaa, kun umpio on tasaisen harmaa eikä laikukas) pois kuten myös kiveniskut:
Sitten 15min/umpio 1000 paperilla+vedellä---->>15min/umpio Mequiars 1000 hiomatyynyllä+vedellä--->15min/umpio 2000 paperilla+vedellä. Kuvassa vasemmalla 2000 hiottuna ja oikealla 1000 jäljiltä:
Sitten vielä Mequiars sarjan 3000 hiomatyynyllä+vedellä ja 10 minuuttia/umpio. Vuorottelin 2 minuutin välein, että tulos olisi tasainen. Näytti oikein hyvältä jo pelkän hionnan jälkeen:
Sitten Mequiars hiomatahnalla ja UV-suoja pintaan.
Kuvassa vasen 3000 paperin jäljiltä ja oikea 2 kertaa hiomatahnalla läpikäytynä:
Ja kumpikin valmiina. Kävin 4 kertaa hiomatahnalla umpiot läpi, jonka jälkeen UV-suojaaine. Ja voisin väittää lopputulosta virheettömäksi. Ei kiveniskuja ja ei naarmuja:
Todella hankalat kuvata keinovalossa, mutta tosiaan tuli upeat. Voin kuvata päivällä huomenna, jos jotain kiinnostaa nähdä.
Ja valotehossa huomasi selvän eron. Lyhyen kuvio on nyt todella tarkka rajainen.
Kuin olisi veitsellä leikattu, kun valokuvion reuna oli ennen "puuroa".
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ajovalojen myllytys
Lähtikö umpiot irti ilman puskurin irrotusta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Ajovalojen myllytys
Lähti helposti, 3 ruuvilla kiinni. Yksi vilkun alla, yksi päällä ja yksi sivummaisen maskinritilän alla piilossa.
EDIT. Kannattaa muuten hioessa aina hienompaan siirryttäessä vaihtaa hiomasuuntaa. Esimerkiksi, ensin 1000 pystyyn ja sitten 2000 vaakaan.
EDIT. Kannattaa muuten hioessa aina hienompaan siirryttäessä vaihtaa hiomasuuntaa. Esimerkiksi, ensin 1000 pystyyn ja sitten 2000 vaakaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Ajovalojen myllytys
En tiä mitä ite sitten mokailin kun koitin umpioita irrottaa, Kaikki kolme ruuvia kyllä avasin ja kaapelit irrotin mutta ei vaan umpio tullu käteen millään vaikka kuinka koitin pyöritellä ja vetää eri suuntiin jne..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Ajovalojen myllytys
Tulipa tuossa laiskana miehenä kampin parkissa autopesulla ja samalla kysyin että voiko noille sumeille ajovaloilke tehdä mitään. Olivat tehneet tosi hyvää työtä ja ajovalot ovat nyt tosi kirkkaat. Eivät perineet mitään lisämaksua sen 30 € pesun ja kevyt vahauksen lisäksi.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: Ajovalojen myllytys
Onko kukaan testannut motonetistäkin löytyvää Philips EcoVision Kittiä?
Paketti näyttää sisältävän hiomapaperia 3 karkeutta, 3 pulloa käsittelyaineita + liinat ja hanskat.
Ajattelin kokeilla, ellei täältä kuule huonoja kokemuksia.
Paketti näyttää sisältävän hiomapaperia 3 karkeutta, 3 pulloa käsittelyaineita + liinat ja hanskat.
Ajattelin kokeilla, ellei täältä kuule huonoja kokemuksia.
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
Re: Ajovalojen myllytys
Mä vedin sillä emännän femman ajovalot. Tuli niistä nyt ainakin paremmat. Aineethan kitissä riittävät useampaankin käsittelyyn.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ajovalojen myllytys
Saako Motonetistä tai Biltemasta kalvoja laitettavaksi kiillotuksen jälkeen pintaan?
Edit: Biltemasta löytyi.
Edit: Biltemasta löytyi.
Re: Ajovalojen myllytys
Monia eri tuotteita käytetty foorumilaisten puolesta. Osa lyhytvaikutteisimpia ja osalla ilmeisesti pidempiaikaisia tuloksia.
Mitkä aineet mielestänne olleet oikeasti hyviä ja saanut pidempiaikaisia pysyviä tuloksia? Ainakin kahden vuoden kestävyyden.
Tuon UV pinnan rikkominen ja uuden laittamatta jättäminen huolettaa eniten. Onko jollain hiomisen myötä muovit menneet keltaiseksi = pilalle?
Kiitos etukäteen arvioista
Mitkä aineet mielestänne olleet oikeasti hyviä ja saanut pidempiaikaisia pysyviä tuloksia? Ainakin kahden vuoden kestävyyden.
Tuon UV pinnan rikkominen ja uuden laittamatta jättäminen huolettaa eniten. Onko jollain hiomisen myötä muovit menneet keltaiseksi = pilalle?
Kiitos etukäteen arvioista
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Ajovalojen myllytys
Megun setin uv-suoja tuntuu kestävän n. 2 vuotta. Sitten joutuu kevyesti kiillottamaan uudestaan ja uusi uv-käsittely.
Kentillä ja Kovaxilla on lakkasetit joita maalaamot käyttää eli muovinlakkaukseen lakka+kovetin+uv-lisäaine ja sekoitetaan keskenään.
Tm:ssä oli juttua ajovalojen kiillotuksesta ja siinä oli jonkun valmistajan lakka ajovaloille paukkupullossa. Tosin hölmöllä systeemillä jossa kovetinpanos rikotaan pullonpohjaan ja lakkaa voi käyttää 24h eli kertakäyttötuote tai sitten on tehtävä monta umpiota kerralla
Kentillä ja Kovaxilla on lakkasetit joita maalaamot käyttää eli muovinlakkaukseen lakka+kovetin+uv-lisäaine ja sekoitetaan keskenään.
Tm:ssä oli juttua ajovalojen kiillotuksesta ja siinä oli jonkun valmistajan lakka ajovaloille paukkupullossa. Tosin hölmöllä systeemillä jossa kovetinpanos rikotaan pullonpohjaan ja lakkaa voi käyttää 24h eli kertakäyttötuote tai sitten on tehtävä monta umpiota kerralla
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Ajovalojen myllytys
Meillä käytössä tuo Kentin uv-lakka toimii hyvin uuden veroiset saa ja samalla kiveniskut peittyy ja pienet naarmut. Yksi huono puoli tietysti vanhoissa umpioissa on ns. lämpöhalkeamat mitä muoviin tulee ei voi hioa pois ja ne jäävät näkymään.
Hirsch 95 wagon vm-02
Re: Ajovalojen myllytys
Omaani laitoin Tape-it kiveniskukalvon. Tähän asti umpiot kestäneet kiiltävinä, eli 4kk ja n.10tkm suolaa ja moskaa. Kalvo pinnassa auttaa varmasti paljon ja Megun UV-suoja-aineen vetäisin kalvon alle.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ajovalojen myllytys
Milläs saisis NG9-3 umpioa puhdistettua sisältä. Umpion sisällä on tiepölyä selvästi ja tämä samentaa lasia.
Paineilmaa jo koitin mutta ei yksinään auta. Onko umpion sisään sopivaa puhdistusnestettä tiedossa? Vettä nyt en ainakaan sinne laita. Uusi Xenon-umpio on harmillisen kallis vaihtaa.
Paineilmaa jo koitin mutta ei yksinään auta. Onko umpion sisään sopivaa puhdistusnestettä tiedossa? Vettä nyt en ainakaan sinne laita. Uusi Xenon-umpio on harmillisen kallis vaihtaa.
EX: 9³SS BioPower