Kiitos oikaisusta. Omassa 2.4, ja tuli luotettua liikaa muistiinjus kirjoitti:Paitsi LH 2.2:ssa on vielä tuo kaasuläpän hidastusventtiili (dashpot).
millä tonnarin aivastukseen ääntä
Periaatteessa joojus kirjoitti:LH2.2:ssa läpän asentoanturi on vain kaksitoiminen kytkin, jossa on sulkeutuvat kontaktit tyhjäkäyntiasennolle ja täyskaasuasennolle (läppä yli 72 astetta auki). Uudemissa se on sitten oikeasti anturi tai potikka eikä vaan kytkin.
Tyhjäkäyntiasennossa mikrokytkin ja toisenlainen kosketin täyskaasulla. Ei siis yhtään potikkaf-19 kirjoitti:Periaatteessa jooSiinähän oli mikrokytkin joka oikosulkee navat 1 ja 2 (?) tyhjiksellä ja jokin resistanssi täyskaasulla navoissa 2 ja 3 (?). Eli vähän kytkin vähän potikka

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä noissa bypass autoissa joissa olen kokeillut niin aukeaa hieman tuo vena niin että pääsee ilmaa ja huonontaa tyhjäkäyntiä (joissa ilmamäärä mittari). MAP malleissa ei haittaa muuta kuin sen että jos ei ole filsua niin haukkaa pölyt koneesee. Siis tuollasella "vakio" passilla näin , sellaisella säädettävällä eri juttu.
Tuo rikastaminen on hieman hankala varsinki niissä joissa on isot suuttimet, seos menee rankasti rikkaalle esim. vaihtaessa ja sehän ei tehon kannalta ole hyvä eikä myöskään tulppien kannalta.
0.6bar alipaineella tuntuu aukeevan tuo vakio passi, 0.5bar ei enään aukea (riippuu varmaan yksilöstä), tuo aeron ei avautunut tuolla 0.6:llakaan. Moottorijarrutuksessa kyllä aukes. Ja hiemanhan tuolla läpän etupuolella virtausta on myös moottorijarrutuksessa (no ei paljoa mutta kuitenkin) että jonkun verran tiukalla saa olla säädettäväkin dumppi ettei mene kärpäset koneeseen. Alipaine moottorijarrutuksessa 0.8-1bar.
V-M
Tuo rikastaminen on hieman hankala varsinki niissä joissa on isot suuttimet, seos menee rankasti rikkaalle esim. vaihtaessa ja sehän ei tehon kannalta ole hyvä eikä myöskään tulppien kannalta.
0.6bar alipaineella tuntuu aukeevan tuo vakio passi, 0.5bar ei enään aukea (riippuu varmaan yksilöstä), tuo aeron ei avautunut tuolla 0.6:llakaan. Moottorijarrutuksessa kyllä aukes. Ja hiemanhan tuolla läpän etupuolella virtausta on myös moottorijarrutuksessa (no ei paljoa mutta kuitenkin) että jonkun verran tiukalla saa olla säädettäväkin dumppi ettei mene kärpäset koneeseen. Alipaine moottorijarrutuksessa 0.8-1bar.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
no sitte... kiitoksia selvennyksestä..
mitäs toi sitte tarkoittaa, että kaksimäntäinen dumppi ymmärtää IMM:n päälle... luin tommosen hienon tekstin jostain.
ja ymmärsikö poika taas oikein, että jos päästetään kaasu ahdoilta, ja dumppi toimii, niin se lykkää liikaa bensaa hiukan aikaa, siis kun IMM:n läpi virtaa enemmän.
nykäsee ja tuprauttaa, kun päästää kaasun ahdoilta vai?
oisko tuo virhe jotenkin korjattavissa? ja onko toi ny sitte niin paha...
me tosiaan ajetaan automaatilla, ettei toi mikään varsinainen ongelma ole sillon kun ajellaan rauhallisesti... ei ne kierrokset sieltä häviä, kuin risteyksissä ja pysähdyksissä.
niin ja tietty sillon kun halutaan pihauttaa kavereille
mitäs toi sitte tarkoittaa, että kaksimäntäinen dumppi ymmärtää IMM:n päälle... luin tommosen hienon tekstin jostain.
ja ymmärsikö poika taas oikein, että jos päästetään kaasu ahdoilta, ja dumppi toimii, niin se lykkää liikaa bensaa hiukan aikaa, siis kun IMM:n läpi virtaa enemmän.
nykäsee ja tuprauttaa, kun päästää kaasun ahdoilta vai?
oisko tuo virhe jotenkin korjattavissa? ja onko toi ny sitte niin paha...
me tosiaan ajetaan automaatilla, ettei toi mikään varsinainen ongelma ole sillon kun ajellaan rauhallisesti... ei ne kierrokset sieltä häviä, kuin risteyksissä ja pysähdyksissä.
niin ja tietty sillon kun halutaan pihauttaa kavereille
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
No kyllä mä laittasin tuo letkun paikalleen? Jaa, perustelut silleen että ahdoilla taitaa säädettäväkin aueta jos ei ole tuota pikkuletkusta tulevaa painetta jousen apuna. Tai sitten pitää olla aika tiukalla tuo dumpin säätö ja sitten taitaa jo mennä kiikun kaakun tuo dumpista tuleva hyöty kun ei jaksa pikku iskuja poistella mutta isommilla parkaseekin sitten jo aika kovaa
Totta on että en ole säädettävän kanssa montaa kertaa pelannut mutta yleensä on toiminut sellaisenaan kun on paketista paikalleen laittanut ja kytkenyt kuten pitääkin.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Juu säädettävät(dumpit) on erikseen, mutta tuo vakkari possilainen on ihan liian löysä ... Tyhjäkäynnilläkin jo nimittäin aukeaa. Ahtopaineella toimii ihan normaalisti, mutta auto ei periaatteessa käy tyhjää lainkaan.
Omatekoisen dumpin voi myös mitoittaa progressiiviseksi jousen ja männän pinta-alan kanssa pelaamalla. Tällöin alipaineliitäntää ei enää välttämättä tarvita.
Totta on niin kuin sanoit, että liian tiukasta dumpista katoaa se turbiinia suojaava hyöty, jos aukaisupaine on niin suuri, että paineisku on jo saavuttanut siivet ja kuuluu ujellusta ennen sihinää. Samallahan myös ahtimen kierrokset putoavat jyrkemmin.
edit: muutama lisärivi ja kirjoitushäröjen poistoa...
Omatekoisen dumpin voi myös mitoittaa progressiiviseksi jousen ja männän pinta-alan kanssa pelaamalla. Tällöin alipaineliitäntää ei enää välttämättä tarvita.
Totta on niin kuin sanoit, että liian tiukasta dumpista katoaa se turbiinia suojaava hyöty, jos aukaisupaine on niin suuri, että paineisku on jo saavuttanut siivet ja kuuluu ujellusta ennen sihinää. Samallahan myös ahtimen kierrokset putoavat jyrkemmin.
edit: muutama lisärivi ja kirjoitushäröjen poistoa...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Ok, ok. Vanhemmissa se kaasuläpänhidastin on mekaaninen, uudemmissa tietokoneen ohjaama, samaa tarkoittaa ja sama tehtävä. Eli silloin kun se toimii, niin se jo syöttää polttoainetta, siihen asti syöttö on poikki. Näin siis lähinnä LH 2.4. Rikasta tulee luultavasti enemmän vasta sitten kun avaa kaasua, ja kun imm on lukenut ilman määrän väärin, eli isommaksi kuin se onkaan, niin syöttää sen mukaan polttoainetta eli liikaa.
No jotenkin näin.
No jotenkin näin.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13