Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Hei,

vaihtelin joku aika sitten suuttimet ja nyt koitan "arpoa" inj_konst ja battery correction map arvoja.

Voisiko joku varmistaa ettei ne heitä liikaa ?

inj_konst on 17 (koska softassa oli 20 ennen muutosta)

Battery voltaget (Suiten ehdottamat joista vähennetty 6%):
5,12v
3,90v
3,02v
2,39v
1,98v
1,66v
1,43v
1,23v
1,08v
0,94v
0,84v

Vaikka auto pääseekin Lambda 1 arvoon niin sen ulkopuolella tuntuu että liian rikkaalla edelleen vaikka autotune fuelilla ajellut. AFR piikkaa pahimmoilleen 10.0
Viimeksi muokannut 9000cst, Ti Heinä 28, 2015 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Paljon on ollut viestin lukijoita mutta ei yhtään tietäjää, onko tosi ? Eli edelleen vastausta odotellessa :D
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

No yritetään auttaa hieman kyselemällä tarkennuksia. Eli sulla ilmeisesti on laajakaista kytkettynä trionicciin sieltä pinnistä 71? Oletko määrittänyt afr target mapin siten, ettei tuota 10 pintaan olevaa pitäis autotunen tehdä? Ja olet ajanut tarpeeks pitkään että autotune on ehtinyt korjata karttaa? Ja onko global adaptaatio päällä? Ja mistä nuo suuttimien correctionit on otettu, valmistajan sivuilta?

Näistä jos lähtee ongelman määritystä alkuun hakemaan.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yleensä taidetaan suosia pinniä 69, EGR. 70 ja 23 on muut vaihtoehdot, mutta helpointa pistää tuohon 69. Autotunen asetukset on varmaan kohdillaan? Mun piti jonkin verran hienosäätää tuota Lambdan loop-back arvoa, et sai näyttämään oikein. Ootko antanu päivittää fuelmappia samalla(auto update) vai hyväksytkö muutokset käsin?

Tuota inj_konst arvoa en pysty kuin arvaamaan, mutta jos idlemappia tarkastelet ja katsot et pitää suutinten aukiolo olla aika minimissään normaalilla tyhjäkäyntialueella, niin sit varmaan soppaa riittää yläpäässä.

Onkos noi mitkä suuttimet? Bosch 968 green giantit? Jotku EV-14?


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Nonnii löytyyhän täältä elämää vielä, hyviä kysymyksiä ja vastailen parhaimpani mukaan. 8)

PLX on kytketty pin69 ja jännitealue on säädetty PLX valmistajan mukaan suitelle että pitäisi mitata oikein AFR. Olen käyttänyt Generate AFR toiminnetta ja muuttanut lambda 1 solujen ulkopuolisia 0,5 rikkaammalle. Laitan kuvan liitteeksi AFR taulusta.

Suuttimet on Bosch Green Giant ja tosiaan voltage arvot on T5Suiten antamat joista olen vähentänyt Carlsonin ohjeistuksella 6% arvoja pienemmäksi koska suuttimien tuotto on 413cc 3.0Bar BP takia.

Autotunella olen käsin hyväksynyt muutetut arvot (vois siis laittaa lennosta päivittämään, kannattaako ennemmin näin tehdä?) Mitä tällä loop-back arvolla tarkoitetaan ja sen muutoksella ? Global adaptionista en tiedä että onko päällä vai ei, mistä tarkistetaan ?

Inj_konst arvon olen laskenut T5suite dokumentin kaavojen pohjalta, ainakin tuntunut oikealta.

Tuohon idlemappiin en osaa sanoa mitään.

http://shell.jkry.org/~tiger/saab2/adapt_korr.JPG Adaptaatio
http://shell.jkry.org/~tiger/saab2/afr.JPG AFR_Target
http://shell.jkry.org/~tiger/saab2/inj_timing.JPG Suuttimien ajoitus
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Ainakin tuon adapt korr taulukon perusteella tuskin on kyse adaptaation aiheuttamasta ongelmasta. Se adaptaation päällä/pois olo näkyy trionic optionsista ja realtime näytössä olikohan välilehdellä settings. Jos suuttimien batteryt laitoit carlsonin ohjeitten mukaan, niin vois kuvitella että ne on hyvin kohdallaan.

Itsellä kun tuo vemssin wb ei keskustele suiten kanssa, niin tuo autotune on mullekin hyvin vieras asia. Oletko kokeillut sitten ihan manuaalisesti laihentaa seosta sieltä piikkailu kohdista? Nythän sinä vissiin näet suitesta missä on liian rikasta, niin jos se autotune ei nyt syystä tai toisesta osaa muokata, niin ehkä se manuaalisesti onnistuu.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

En ole vielä manuaalisesti säädellyt mutua kuin niille kohdille hitusen lisää ruokaa missä tullu pientä nakua.

Odottelen vielä G-miehen kommentit.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No se Loop-back on se mitä se laajakaista kertoo sinne trionicin nastalle. PLX:n arvoja joutu vähän rukkaamaan, et alko näyttää samaa Suiten realtimessa ja PLX:n omalla näytöllä. Eli kun sulla on realtime päällä, katot PLX:n oman lambdalukeman ja sitte meet Suiten asetuksiin ja korjailet sitä volttiasetusta niin, et näyttää saman. Mulla PLX:n asetukset on 9,80 = 0 ja 19,80 = 5. Näillä tuo 14-15 tienoo on hyvin hollilla ja 20 on Suitessa 19,80. Asetusta voi muuttaa realtimen ollessa päällä, käy vaan muuttaan ja sitte tarkistaa mihin suuntaan meni.

Mullakin tää koko säätöhomma on alkutaipaleella, tosin loppupää on kohdallaan ja suurin homma oli saada alipainealue toimimaan. Onko sulla idlemappi siis säätämättä? Se nyt on suht mukava naputella paikallaan, kun ei isoja muutoksia tartte tehdä. Otat vaan auton oman lambdan pois päältä ja katot mitä lambda näyttää suitessa. Näkee mitä solua se käyttää ja sit vaan muutat arvoa pienemmäksi ja painat save.

Autotunea on helppo seurata PLX:n mittarin kautta, kun laittaa sen näyttämään bensa AFR. Aluksi ajelin minäkin tunella niin, et hyväksyin jälkeenpäin muutokset, mutta mielestäni helpompaa antaa sen säätää lennossa koko ajan ja näkee PLX:n mittarin kautta miten se säätää. Samalla näkee mitkä solut/alueet kaipaa säätöä ja pystyy pitämään kiekkoja/kuormitusta suurinpiirtein hollilla. Lopuksi sit läppärin kanssa tutkii mitä se on muuttanu ja tarvittaessa säätää vähän väliin jääneitä soluja kohdilleen.

Varsinaista ahtopuolta en ole edes yrittänyt vielä säätää, siellä mulla on mahdolista antaa lisää painetta, mutta pitäs olla logipuoli kunnossa, et pystyy suht nopeaan tarkistaan ja muuttaan. Eli suomeksi sanottuna olen täysi noviisi näissä hommissa ja vasta oppinut säätämään lambdan näyttämän sellaiseksi, että olen päässyt tekemään tyhjäkäyntikarttaa ja tunettamaan sitten alipainealuetta ajettavaan muotoon. Oli pakko opetella, kun auton ajettavuus oli onneton. Vetoja kyllä löytyy, kun se puoli saatiin dynossa kohdalleen ja on muutenkin aika suoraviivaista säätää. Mutta jos näistä höpinöistä nyt jotain apua olisi.

Kerroppa vielä autotunen asetukset, niin jos niissä on joku mikä ei oo oikein kohalla. Aika nätisti tuo nimittäiin lähtee säätämään, kun se toimii.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jatkan tähän, niin ei ole pelkoa tekstin tuhoutumisesta,kun äsken läppärikin tilttasi. Onneksi kuukkelin selain oli osannut tallettaa kaiken ja pystyi palauttamaan.

Elikkä, mun on tarvinnut säätää vain idlemappia, VE-mappia ja afterstart-rikastuksia. Muut eli inj_konst ja volttikorjaukset on olleet jokseenkin hollilla ja niihin en ole puuttunut. Noviisi, mikä noviisi, mutta jostain se on lähdettävä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kiitos, tuossa olikin hyvin kerrottu miten lähtä etenemään. Minun pitää vaan nyt kytkeä tuo PLX oma mittari samoihin piuhoihin kuin ECUlle menevä signaali (ryöstöhommiin) että saan hienosäädettyä voltit.

Tuo Afterstart-rikastus jäi vielä vähän miten se säädetään ?


Palataampa muutoin asiaan kun saan noita säätöjä tämän ohjeistuksen mukaan tehtyä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Siis älä kytke mitään samoihin, PLX:n omalle mittarille menee omat piuhat/kaapeli ja sieltä PLX:n purkista menee vain yksi piuha Trionicille nastaan 69. Jos kytket jotain ristiin/ryöstelet voi tulos olla paljon karannutta toimintasavua. Voit vaikka rimpauttaa mulle, niin turistaan asiasta lisää.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Sain PLX kytkettyä Suiten kanssa yhdessä eikä tarvinut ryöstää mitään mistään.

Pari ongelmaa:

Ahtopaineita ei saa kesytettyä vaikka vakio mitsu (overshoottaa jatkuvasti), painekello on tarkistettu ja on 1mm esijännityksellä. (olisiko kellään mitään valmiita PID ja boost bias tauluja antaa kokeiltavaksi ? Ja kuinka paljon sytytys vaikuttaa siihen että yliampuu ahdot ?

Tyhjäkäynnillä välillä afr käy yli 18 kun kompura sammuu hetkeksi (tämä siis satunnaisesti).


Taas paljon hienoja kysymyksiä :D
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja puu »

Vastaamista helpottaa jos kerrot mikä kone, turbo ja putkisto sulla sekä paljonko ahtopyyntiä. Jos puhut allekirjoituksesi tonnarista, niin siinä ei ole käsittääkseni vakiona mitsua.

Ainakin B234R mitsulla ja 3" putkella ampuu ahtoja ihan ominaisuutena, eikä sille mahda oikein muuta kun laskea ahtopyynnit 1,1bar tuntumaan. PIDilläkin voi toki auttaa vähän ja mankkuvenaa poraamalla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Rauta:
B204E
TD04-15T
3" JT W/O Cat turbolta takapuskurille
465cc GG:t (3.0Bar 413cc)
Isompi IC ja FreeAirKit

Ahtopyynti 1.4Bar, mutta vaikka max. pyynniksi asettaa 1.0Bar niin piikkailee 0.3-0.5Bar, ei aliahda, hukkaportin tanko on 1mm esijännityksellä.

Jotenkin mankkuvenan poraaminen kuullostaa turhalta ranettamiselta koska PID on sitä varten. Softa on säädetty 5v sitten ja kaasuläppäkotelosta paikattiin ilmavuoto 1v sitten jolloin piikkaaminen alkoi. Piikkailu tapahtuu 3000rpm - 4000rpm varsinkin 3.vaihteella
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuttimien vaihto 345cc -> 413cc ja T5Suite

Viesti Kirjoittaja puu »

Jos se ampuu alle 0,5bar, niin se on tolle ahtimelle tosi vähän. Tosin voi olla vähän maltillisempi B204:llä. Ilmeisesti joku suomenkielinen on ollut suunnittelemassa tuota ahdinta, sillä sen hukkaportti on susi. Siitä kun ei kerkeä virtaamaan tarpeeksi nopeasti, niin ampuu ahdot yli.

Jcarlson on asiaan perehtynyt paremmin, mutta itsellänikin on sen verran kokemusta, että B234R 3" täysputkella RE85:llä ei saanut piikkailua hillittyä kun tiputtamalla ahdot 1,1bar tuntumaan. PIDiäkin tuli kyllä myös rukattua siinä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin