Ahtopaine eri kierrosnopeuksilla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Ahtopaine eri kierrosnopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Onko kukaan tehnyt tieteellistä tutkimusta miten ahtopaine muuttuu moottorin kierrosnopeuden noustessa :?:

Tossa äsken itse kun pikaisesti tsekkasin niin sehän laskee tietysti kuten pitääkin, mutta mikä on oikea/hyvä suhde ahto/RPM?

Eli itsellä ainakin 3-v menee kutakuinkin niin että:
1500-3000 RPM - 1,2-1,4bar
3000-4000 RPM - 0,9-1,1bar
4000-5500 RPM - 0,7-0,9bar

Tuo oli vaan pikaisen testin tulos mutta olis kiva tietää miten muilla ahdot pysyy ylhäällä.
Mulla on vielä tuon ahtopaineen säätimen kanssa ongelmia eli sekin tietty saattaa jotain vaikuttaa. :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuo ahtopaineen lasku kierrosten noustessa on aivan normaalia. Esim. jos sinun autossasi olisi 1.2 barin paineet 6000 rpm:ssä, niin autossa olisi tällöin joku 280+ hv. Eli yleensä ahtopaineet laskee maksimivääntökierrosluvusta mentäessä rajoittimelle (Trionic 5 -Saabissa [NG900, OG9-3] noin 6200 rpm) päin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin