Nokka-akselista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Nokka-akselista

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tarkoitus olisi viedä (H-kone vapari) nokka-akseli hiottavaksi. Miten onko tuo nokka-akselipukin ja venttiilikopan höylääminen väistämätön juttu vai selviääkö normaali venttiili välyksen säätö paloilla? Mitenkäs jos joutuu hiomaan nokkapukkia niin täytyykö lyhentää jakopään ketjua? Mitä muita juttuja tulisi ottaa huomioon.

T. Jani ja miljoona kysymystä
#1890
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Jos nokkien kehää pienenntään niin kannattaa otta kehän pienennykseen määrästä puolet pois nokka-akselin pukista.
Silloin ei tarvitse säätää venoja kunhan ei sekoita nostajan kuppeja eika säätöprikkoja.
Jakopäänketjulle tuskin kannattaa tehdä mitään.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

venttiilikoppaa joutuu höyläämään ilmeisesti myös joka tapauksessa?
#1890
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Paras vaihtoehto on plaanata ainetta pois kannen yläpuolen tasopinnalta, jotta nokka-akseli ja virranjakajan akseli pysyvät varmasti linjassa. Akselin hionnassa ei kannata ahnehtia, koska koneen pitää sitten saada soppaa oikein kunnolla, jotta se kävisi vähänkään kunnollisesti ja jaksaisi vetääkin. Säädettävä nokkapyörä olisi tietysti hyvä, niin voisi etsiä parhaat ajoitukset.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

nokka

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tuossa on nyt kaksi nokka-akseli vaihtoehtoa, jotka on cat camsin valmistamia. Tarkoitus olisi siis jommilla kummilla arvoilla hiotuttaa itselle nokka. Tosin alkuperäinen nokka on muka ärhäkämpi kuin 6100021 nokka minun tulkinnalla. Joku viisampi voisi kertoa noista nokka akseleista enemmän. Kumpi kannattaa ruisku saabbiin valita jne..

Alkup h-kone vaparin nokan arvot tais olla jotain 10/54 54/10 (astetta) imu 10.8mm pako 11mm (vai olikohan toisinpäin)

partnr.

duration

duration

maximum lift

lift at TDC

parts

application

[data link]

[0.1mm+cl]

[1.0mm+cl]

[cl=0]

[cl=0]

[-]

[-]


6100021

266 / 266°

230 / 230°

10.45 / 10.45mm

2.00 / 1.95mm

O.E.M.

MECH: sport

6100014

284 / 284°

252 / 252°

10.75 / 10.75mm

3.25 / 3.30mm

O.E.M.

MECH: sport

6100014

284 / 284°

252 / 252°

10.75 / 10.75mm

3.25 / 3.30mm

O.E.M.

MECH: sport
#1890
Vastaa Viestiin