Proturbolla tosiaan oli tarjouksessa tollainen HX50, koosta en tiedä.
Kyllähän nuo Holsetin ahtimet ovat kovin suosittuja. Itseäni alkoi kiinnostamaan Schwitzerin valmistama S2. Mitsun TD04-18 olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta valitettavasti se on puolet tuota S2:sta kalliimpi.
Kuka myy tai mistä kannattaa ostaa noita Mitsun stydimpiä ahtimia Suomessa, kuten TD05-16, -18 tai -20 versioita. Mites on TD06:n laita mahtuisko edes tonnarin keulille? Noihin nipponeihinhan löytyy bolt-on -kamaa maailmalta mutta entäpä Saabiin ja vieläpä Suomesta?
Tarkoitus olis saada joku Mitsu tuon TE05-12:n tilalle. Saako jostain modauksia tuohon TE05-12 -ahtimeen?
Proturbolta kertoivat keväällä kun soittelin että mitsun ahdinta ei oikein kannata alkaa muokkaamaan koska tulee verraten kalliiksi ja osia hankala saada johtuen mitsun nihkeästä varaosa politiikasta. Oliko tuo TE05-12 se tonnarin vakio ahdin, kun en nyt muista? Se kun tais vielä olla semmonen ettei vakiona hengitä ku johonkin n.220hv asti. Suosittelivatkin modifioinnin kohteeksi ennemmin garrettin t3 koska osia on helpommin kuulemma saatavilla ja hönkii tuolla saabin 48AR:llä jo n.250hv asti ja esim cossu sierrojen 63AR t3:sella vieläkin pitemmälle...
Myyntimiehet kertovat kaikenlaista, varsinkin jos eivät itse myy kyseistä merkkiä. Esim. 9000T16:ssa (ilman KAT) käytettyä TE05-12B:tä suositellaan päivitykseksi esim. originaalin T3:n tilalle. Mitsu on mm. paljon herkempi, kuin T3. Mitsun tuotto riittää 250hv asti. Riippuu sitten muista komponenteista saadaanko niitä käyttöön.
Jos meinaa vaihataa ahdinta se kannattaa ottaa semmonen mikä kestää sitten tehoja monia satoja kilo Watteja koska jos niitä tehoja rupee ikävä olemaan niin ei se ikävä lopu sillä sadan heposen lisäyksellä.
No itte meinasin to3:sen tilale Schwitzerin S2A:ta modifioiduin siivin tonnariin..kapasiteettia riittäisi liki neljäänsataan hummaan ja käy originelliin pakosarjaan:).