9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Oleellista on ettei PID I-termiä kasvateta ennenkuin ahtimella on mahdollisuus spoolata yli peruspaineen, ja ettei ahtokarttakaan pyydä mahdottomuuksia. P-termiä voi myös lisätä piikin kuriin saamiseen ja estämään I-termin winduppia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Ok ja kiitos vinkistä. Pitkään pidin ahtopyynnit alhaalla mut silloin meno oli todella nykivää kun softa rajoitti vähän väliä ja aina siinä välissä karkas. Eli tosiaan ne pid kartat ei taida ehtiä mukaan. Tosin vähän nykivää tuo on vieläkin, vaikka nyt olen pyrkinyt nilkalla pitämään ahtopiikit kurissa. Mites tuon boost control biasin kanssa kannattaa tehdä?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Bias on aika merkityksetön T5:ssä, PID tekee valtaosan työstä. Joku flätti arvo joka ei ole isompi kuin tarvittava lopullinen duty toiminee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Mulla on 3071R .86 ahti ja mielestäni ihan hyvin tottelee säätöjä. Mankkuvenassa 1.8mm C -reikä ja R -reikä avattu kokonaan. Peruspaine +1bar. Vakiosarja.Joo en sano että on huono, mutta mahdotonta on ollu saada säätöihin, kun puskee niin herkästi lähemmäs 2 bar kun polkaisee sieltä 3000 kierroksen kohdalta. Jos jcarlsonilla on antaa vinkkejä millä kartoilla tuo asettuu niin hyvä. Tuntuu vaan että melkein kaikkea on kokeiltu, ml. mankun c portti porattu reiluun ylikokoon. Ja joo, vakiosarja on.
Tos jotain esimerkkiä säädöistä (tuo I arvohan noissa tuntuu olevan mikä oikeasti tekee ison eron):
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/Temp/PID.png)
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/Temp/BOOST.png)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Kiitokset Jonelle! Pitääpä kokeilla noilla arvoilla jos asettuis, jahka joskus taas laittaa Aeron takaisin ajoon.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
No nyt on tullut ajeltua ja olihan nuo minun kartat niin kaameat että ihmekkään jos vähän "yliampui". Nyt kun on muokkaillu karttoja, niin on päästy koko välille fuelcutista peruspaineille jäämiseen asti
Ehkäpä sieltä kuitenkin joku siedettävä ratkaisu vielä löytyy. Vielä sen verran on kysyttävä, että mistä mahtaa johtua portaittain ahtojen nouseminen, eli välillä ikään kuin jämähtää ja sit jatkaa ahtojen nostoa (jos jatkaa)..? Yleensä tuo kynnys kestää karkeasti sen 0,2 sekuntia. Onko vika softassa vai kenties raudassa, akselilla mankku/hukkaportti?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ehkäpä sieltä kuitenkin joku siedettävä ratkaisu vielä löytyy. Vielä sen verran on kysyttävä, että mistä mahtaa johtua portaittain ahtojen nouseminen, eli välillä ikään kuin jämähtää ja sit jatkaa ahtojen nostoa (jos jatkaa)..? Yleensä tuo kynnys kestää karkeasti sen 0,2 sekuntia. Onko vika softassa vai kenties raudassa, akselilla mankku/hukkaportti?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Loggaamalla mankun dutya ja PID-säätimen I ja P arvoja voi päätellä johtuuko raudasta vai softasta. Todennäköisesti jälkimmäisestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Pwm ut on 98 noissa kohdissa. P ja I sitten vaihtelee, kierrosluvun noustessa p pienenee 1000:n alapuolelle ja i taasen nousee suurinpiirtein 100->400. Harmi kun akulla ehtii yhden kerran satasen alueelle loggaamaan, ja sit onkin palattava lataamaan. Eikä invertterikään tuo kuin muutaman minuutin helpotuksen
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Jos PWM on 98% niin silloin ecu tekee kaikkensa ahtojen nostamiseksi ja on raudasta kiinni jos tavoitteen alle jäädään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Näin minäkin ymmärsin. Voikohan sitten hukkaportti jumia, mitään muuta selitystä ei oikein tule mieleen..? Nyt näköjään tietokoneen akkukin kuoli lopullisesti, joten logejakaan ei enää saa. Eli se sitten siitä taas tällä erää. Jospa tämä vielä joskus olisi "valmis" ennen kuin mätänee kori ympäriltä... ![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
E: Löysin yhden T5 mankun hyllystä ja nopeasti kokeilemalla saattoi vika olla siinä. Nyt vaan keli oli sellainen ettei ihan pystynyt täyttä varmuutta asiaan saamaan.
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
E: Löysin yhden T5 mankun hyllystä ja nopeasti kokeilemalla saattoi vika olla siinä. Nyt vaan keli oli sellainen ettei ihan pystynyt täyttä varmuutta asiaan saamaan.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87