Stage 1 Tonnariin
Stage 1 Tonnariin
Vaatiikos matalapaine-Tontun lievä piristäminen pelkän softamuutoksen vai pitikö myös magneettiventtiili päivittää T7-malliseksi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Stage 1 Tonnariin
Eikös niistä matalapaine tonnarista puutu koko mankkuvena, t7 mankkuvenathan ovat halpoja, ja softauksen yhteydessähän on helppo modata ecu:a t7 mankkuvenalle ( yksi jalka juottaa irti muistipiiristä, ja yhden hyppylangan lisäys)
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Re: Stage 1 Tonnariin
Mankkuvena + 3 kpl esim silikoniletkua tarttee ja liitin kaivaa esiin ja on valmiina 3 johtonen joka suoraan bolt on t5 venalle jos se kelpaa ja löytää.
T7 vena joka parempi (ja softaava tosiaan varmaan tekis modauksen) vaatii ecull menevän nipun liittimen ja venan väliin adapteripätkän kun 3 johtonen t5 liitin muutetaan jatkona 2 johtoseksi t7 venalle.
Cooleri onkin 2.3t kaikis matalapaineisissakin.
Omas oli vain 200hv täyspaineine muutettu kiinni ja eroa kyllä oli 170hv, aeron 225hv taso olis hymyilyttäny vielä enemmän.No se jo myyty pois.
T7 vena joka parempi (ja softaava tosiaan varmaan tekis modauksen) vaatii ecull menevän nipun liittimen ja venan väliin adapteripätkän kun 3 johtonen t5 liitin muutetaan jatkona 2 johtoseksi t7 venalle.
Cooleri onkin 2.3t kaikis matalapaineisissakin.
Omas oli vain 200hv täyspaineine muutettu kiinni ja eroa kyllä oli 170hv, aeron 225hv taso olis hymyilyttäny vielä enemmän.No se jo myyty pois.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Stage 1 Tonnariin
Tämmöinen venttiili siellä oli valmiina:
https://m.eeuroparts.com/Parts/5501/Boo ... e-7485576/
Tämäkö siis ei ole oikea?
https://m.eeuroparts.com/Parts/5501/Boo ... e-7485576/
Tämäkö siis ei ole oikea?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Stage 1 Tonnariin
Jos siellä oli jo venttiili valmiina ja kuvan mukainen, niin kyseessä on ihan oikea osa. Kyseessä on Trionic5:n alkuperäinen magneettiventtili. Ja jos tuo venttiili löytyy jo autosta, herää epäilys, onko se matalapaine. No, boksi osaaviin käsiin ja softaa sisään. Sitten kun tuo vanha magneettiventtiili hajoaa, tinaillaan boksiin pienet muutokset ja päivitetään softaa, hommataan T7 mankku ja johtoadapteri ja ajetaan taas kovaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Stage 1 Tonnariin
Mielenkiintoista . Onko tuon magneettiventtiilin asennukseen mitään muuta syytä kuin täyspaineiseksi muuttaminen?
En kyllä ole autolla oikein kiihdytellytkään kuin kakkosella. Mutta olikos näissäkin usein softassa rajoitettu ahtoja pienillä vaihteilla...?
En kyllä ole autolla oikein kiihdytellytkään kuin kakkosella. Mutta olikos näissäkin usein softassa rajoitettu ahtoja pienillä vaihteilla...?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Stage 1 Tonnariin
Ei sillä venalla llaitettuna muuta virkaa ole kuin ahopaineen nostomahdollisuus saada käyttöön.
Matalapainesoftallakaa ei ahda enempää kun se softas oleva 0,5bar ellei tiukkaa hukkista mikä ei hyvä tapa. Softalla joka oikea tapa sitten lisää stagea
Mieti kytkimen koon ja kunnon mukaan miten isoille tehoille aiot. Mulla on stage2 tasoilla sekä ollu että myös ilman väännönrajoitusta.
Matalapainesoftallakaa ei ahda enempää kun se softas oleva 0,5bar ellei tiukkaa hukkista mikä ei hyvä tapa. Softalla joka oikea tapa sitten lisää stagea
Mieti kytkimen koon ja kunnon mukaan miten isoille tehoille aiot. Mulla on stage2 tasoilla sekä ollu että myös ilman väännönrajoitusta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Stage 1 Tonnariin
Eli todennäköisesti auto on joko softattu tai ainakin ollut sitä jossain vaiheessa.
Pitäisi päästä sulalla tiellä kokeilemaan kolmosella kiihdytys, eiköhän siitä jo voisi päätellä onko matalapaine vai ei.
Pitäisi päästä sulalla tiellä kokeilemaan kolmosella kiihdytys, eiköhän siitä jo voisi päätellä onko matalapaine vai ei.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Stage 1 Tonnariin
Matalapaineisen softassa on fuelcut selvästi aiemmin. Mulla riitti pelkkä 3" dp fuelcutille menoon kun kaikki muu oli vakiota, silloin joskus.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Stage 1 Tonnariin
Laita erillinen ahtopainemittari,tai tsekkaa jollain obd palikalla ahdot jos haluat varmuuden onko softa puukotettu.
lpt:eessä on ahdot vakiona n.0.45bar luokkaa ja fuelcut tais olla n.0.6-0.7bar. Yleensä stage 1 softassa on n.1.15bar ahtopyynti. Aeron vakio softassahan tais olla 1.07bar pyynti.
Jos siellä on esim stage1 niin fuelcut tulisi silloin 1.54bar mikä on max vakio map anturille. Jonka voit testata ottamalla mankulta w-letkun irti jolloin ahtaa fuelcutille herkästi,tämä omalla vastuulla! Mutta paineista ne näet aika selkeästi.
lpt:eessä on ahdot vakiona n.0.45bar luokkaa ja fuelcut tais olla n.0.6-0.7bar. Yleensä stage 1 softassa on n.1.15bar ahtopyynti. Aeron vakio softassahan tais olla 1.07bar pyynti.
Jos siellä on esim stage1 niin fuelcut tulisi silloin 1.54bar mikä on max vakio map anturille. Jonka voit testata ottamalla mankulta w-letkun irti jolloin ahtaa fuelcutille herkästi,tämä omalla vastuulla! Mutta paineista ne näet aika selkeästi.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Stage 1 Tonnariin
Ja täyspaineisen 200hv ahto 0,97bar.
Omaani erilliselle mittarille (on laitettu rikkinäisen kellon tilalla) otin tyhjästä map-alipainelähdön viereisestä lähdöstä. Toinen keino on hommata t-haara ja by-passin letkun väliin letkulähtö siitä jarrutehostimen kieppeiltä akvaarion läpi kabiniin. Noin se on apc mittarilla olevissa ja reiät sekä paikatkin lpt:ssäkin letkulle.
Itse tykkään erillisestä mittarista kun näyttää osviittaa myös alipainevuodoistakin.
Omaani erilliselle mittarille (on laitettu rikkinäisen kellon tilalla) otin tyhjästä map-alipainelähdön viereisestä lähdöstä. Toinen keino on hommata t-haara ja by-passin letkun väliin letkulähtö siitä jarrutehostimen kieppeiltä akvaarion läpi kabiniin. Noin se on apc mittarilla olevissa ja reiät sekä paikatkin lpt:ssäkin letkulle.
Itse tykkään erillisestä mittarista kun näyttää osviittaa myös alipainevuodoistakin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Stage 1 Tonnariin
Vielä kun ajat saman pätkän useampaan kertaan ja nyppäät välillä siitä mankkuvenalta piuhan irti, niin valkenee kyllä tekeekö auto sillä jotain.Saabatti kirjoitti:Pitäisi päästä sulalla tiellä kokeilemaan kolmosella kiihdytys, eiköhän siitä jo voisi päätellä onko matalapaine vai ei.
'97 kertoo juttuja myös OBD:n kautta (liitin on rattitolpassa), jos sattuu olemaan lukija tarjolla. Näkeepi sieltä myös ahtopaineen, letkuja vetelemättä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Stage 1 Tonnariin
^Kiitos vastauksista. Tuo OBD-vaihtoehto voisi kiinnostaa. Mitään mittaria saa kuitenkaan aikaiseksi asentaa .
Onko suosituksia lukijaksi?
Onko suosituksia lukijaksi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Stage 1 Tonnariin
Jos haluat halvalla päästä, niin kiinalainen Elm bluetooth-palikka ja siihen kaveriksi Torquen mobiilisovellus. Kombinaatio maksaa yhteensä alle 10e ja sillä saa perusdataa luettua. Onnistuu datan katselu ajon aikana ja vikakoodien luku yms. Ei tietenkään vedä vertoja oikeille vikokoodinlukijoille.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Stage 1 Tonnariin
Tuossa yritin jo kertoa saman..ELM327 kiinasta reilu 2e ja siihen torgue pro ohjelma kylkeen play kaupasta niin kait se 5e maksaa.jannevillepetteri kirjoitti:Laita erillinen ahtopainemittari,tai tsekkaa jollain obd palikalla ahdot jos haluat varmuuden onko softa puukotettu
Ei ne painemittaritkaan montaa eskoa maksa sieltä samasta maasta jos ihan testiin haluaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-