Katsastus ja OBD
Muutama URLi:
http://www.obdii.com/
http://www.planetfall.com/%7Ejeff/obdii/
http://www.opendiag.org/
http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_hardware.htm
Noista selvinnee jotakin, lähinnä PC:n OBD II softiin ja piuhoihin liittyviä juttuja, mutta linkkien kautta löytyy myös mitä OBD II liittimen kautta oikeasti voi tehdä.
OBD II liitin löytynee kaikista Saabeista mallivuodesta -96 eteenpäin, ainakin tonnarissa se lymyää kojelaudan alapinnassa muovisuojuksen alla samassa linjassa ratin kanssa. Standardi määrittelee paikan (muistaakseni) max yhden jalan päähän ratista.
Rohkenen kovasti epäillä huhuja siitä että katsastusmies alkaisi tutkimaan auton ohjaus- ja säätökarttoja OBD II:n kautta... ei niitä edes saa kaivettua sieltä kautta esiin vaikka haluaisi. Standardi määrää (muistaakseni) 27 parametriä jotka sieltä pitää löytyy, joillakin valmistajilla löytyy enemmän. Esim VAG käyttää OBD II väylää myös diagnostiikkaväylänä. Varsinaisia säätöparametreja ja -karttoja sieltä ei tule ulos vaan toimintapistedataa ja -historiaa.
Sen perusteella mitä olen katsellut/kuunnellut/lukenut/kokeillut niin OBD II väylän kautta kommunikointi auton järjestelmien kanssa ei ole a) helppoa b) varmaa, mikä johtaa suoraan siihen että katsastuskonttorilla tulee olemaan varmasti yhteensopiva peruslaite jolla näkee heidän kannaltaan oleelliset parametrit.
OBD II väyliä on kolmen eri standardin mukaisia + autokohtaiset erikoisuudet, joten turha pelko että katsastuskonttorin penttiperusauto(pommi)insinööri alkaa tekemään syväluotaavaa analyysia auton henkisestä tilasta, laitteet ei tule olemaan sen mukaiset.
Viriviripoksien kanssa ongelma voi tulla lähinnä siitä että ruiskutusannos ja MAP-anturin viesti ovat luettavissa OBD II:n kautta... olettaen että ne ovat tarkastuskohde ja olettaen että katsastusmies tietää mitkä niiden pitäisi olla.
... ja ainahan boksi on nollattavissa ja ennen katsastusta ajoa ilman APC-venttiiliä... mikään ei kiellä ahtopaineen laskua, eikä tehon pudottaminen vakiosta vaadi muutoskatsastusta.
Pistän raporttia tuosta OBD II:sta ja viripoksista tulemaan tänne kunhan saan läppärin ja Saabin kommunikoimaan keskenään... tällä hetkellä hieman pätkii, mutta molemmissa on vielä savut sisällä![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-J-
http://www.obdii.com/
http://www.planetfall.com/%7Ejeff/obdii/
http://www.opendiag.org/
http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_hardware.htm
Noista selvinnee jotakin, lähinnä PC:n OBD II softiin ja piuhoihin liittyviä juttuja, mutta linkkien kautta löytyy myös mitä OBD II liittimen kautta oikeasti voi tehdä.
OBD II liitin löytynee kaikista Saabeista mallivuodesta -96 eteenpäin, ainakin tonnarissa se lymyää kojelaudan alapinnassa muovisuojuksen alla samassa linjassa ratin kanssa. Standardi määrittelee paikan (muistaakseni) max yhden jalan päähän ratista.
Rohkenen kovasti epäillä huhuja siitä että katsastusmies alkaisi tutkimaan auton ohjaus- ja säätökarttoja OBD II:n kautta... ei niitä edes saa kaivettua sieltä kautta esiin vaikka haluaisi. Standardi määrää (muistaakseni) 27 parametriä jotka sieltä pitää löytyy, joillakin valmistajilla löytyy enemmän. Esim VAG käyttää OBD II väylää myös diagnostiikkaväylänä. Varsinaisia säätöparametreja ja -karttoja sieltä ei tule ulos vaan toimintapistedataa ja -historiaa.
Sen perusteella mitä olen katsellut/kuunnellut/lukenut/kokeillut niin OBD II väylän kautta kommunikointi auton järjestelmien kanssa ei ole a) helppoa b) varmaa, mikä johtaa suoraan siihen että katsastuskonttorilla tulee olemaan varmasti yhteensopiva peruslaite jolla näkee heidän kannaltaan oleelliset parametrit.
OBD II väyliä on kolmen eri standardin mukaisia + autokohtaiset erikoisuudet, joten turha pelko että katsastuskonttorin penttiperusauto(pommi)insinööri alkaa tekemään syväluotaavaa analyysia auton henkisestä tilasta, laitteet ei tule olemaan sen mukaiset.
Viriviripoksien kanssa ongelma voi tulla lähinnä siitä että ruiskutusannos ja MAP-anturin viesti ovat luettavissa OBD II:n kautta... olettaen että ne ovat tarkastuskohde ja olettaen että katsastusmies tietää mitkä niiden pitäisi olla.
... ja ainahan boksi on nollattavissa ja ennen katsastusta ajoa ilman APC-venttiiliä... mikään ei kiellä ahtopaineen laskua, eikä tehon pudottaminen vakiosta vaadi muutoskatsastusta.
Pistän raporttia tuosta OBD II:sta ja viripoksista tulemaan tänne kunhan saan läppärin ja Saabin kommunikoimaan keskenään... tällä hetkellä hieman pätkii, mutta molemmissa on vielä savut sisällä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-J-
Tuota ja muuta. Nehän suorittavat iskari testejäkin siellä katsastuksessa, vai??? Käytin oman 99:n iskaritesterissä, ja se Bogen edustaja sanoi, että "sulle on turha myydä iskareita ja toiseksi, onko sulla madallussarja?" No, vastasin tietenkin myöntävästi
, koska semmoinen on. Eli, se edustaja näki siitä koneen piirtämästä käyrästä, että mulla 99:ssä madallussarja. Se edustaja sanoi, että sen testerin tuloksista näkee, jos autossa on madallussarja, ku sen laitteen piirtämä kuva on aluksi tosi pientä sykeröä (kone tekee nopeaa ja pientä liikettä) ja testin loppuosassa sykerö laajenee aina punaselle asti (kone tekee hidasta ja laaja-alaista liikettä). Onkos sitten katsastusmiehillä taitoa tulkita kuvaa, jos konttorin kone tekee samanlaista kuvaa???
Olettaen tietenkin, että iskarit ovat edelleen kunnossa.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ilmeisesti kolaa on on taas juu juotu yliannostukseen astiSEPA kirjoitti:potkuhousu kirjoitti:jiihuuuuuuu mun auto onkin otettu käyttöön 7.12.2000 eli homma jatkuu kuten ennekin *sumeeta tuuletusta* vaikka onkin 2001 kori.
Jeah paaom rumpujen pärinää.
![]()
![]()
Voiko mies olla onnellisempi!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hassua, paljon on kyllä tullut eri tiedotusvälineistä kuultua, nähtyä ja luettua tulevasta iskari ja valo testeistä, mutta nyt vasta tuli eteen tuo päästömittaus. Tiedon pimittämistä
vai eivätkö pysty edes heti vuoden alusta aloittamaan päästömittauksia
No oma kiesi vielä virittämätön ja 00/01-mallia.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
No oma kiesi vielä virittämätön ja 00/01-mallia.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
juuri kävin katsastamassa oman kotteron. Ainakaan kys. paikkaan ei tule ko. laitetta vuoden alusta ( ODB ). Koulutuksetkin alkavat kuulema vasta ensi vuoden puolella. Että ei oikein sisäinen tiedotuskaan pelaa meinaan kaveri ei osannut ( tai halunnut ) vastata oikeastaan mihinkään kysymyksiini.
Aika näyttää...
Aika näyttää...
Pakko pistää tänne vähän huumoria. 99:ssä on sulakeboksissa liitin, jossa on teksti TST tai TSI. Olen kuullut tästä OBD-jutusta omiin korviini ja lukenu tästä topicista, ja tullu siihen tulokseen, että tuo 99:n TST/TSI-liitin on tuon OBD:n esiaste
Katsastusmies voi kattoa 99:stä sytytysennakon ja kosketuskulman ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa