B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
kalle
"Aero"
Viestit: 449
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja kalle » Su Marras 11, 2018 14:39

Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta kuinka tuota alkuperäistä hukkaportinkelloa muokataan kahdella orkkis jousella? Tökkivää on meno
9-3 ss -03
Sotkamo

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja e0000333 » Ti Marras 13, 2018 09:35

Millätavalla tökkivää? Veto katkee kokonaan vai yläkierroksilla puutuu?
autona SS/SC ja 14T ahdin?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

TommyW
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja TommyW » Ti Marras 13, 2018 12:13

kalle kirjoitti:Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta kuinka tuota alkuperäistä hukkaportinkelloa muokataan kahdella orkkis jousella? Tökkivää on meno
Voitko tosiaan vähän selventää, millaiseen ongelmaan haet ratkaisua?

"Orkkisjousien" lisääminen ei ole välttämättä mahdotonta, mutta ainakin hankalaa, kun jousi on hukkaportinkellon sisällä ja kelloa ei ole oikein tarkoitettu avattavaksi. Ulkoisen lisäjousen (tai useamman lisäjousen) saa asennettua helpommin, joskaan tähänkään ei mitään suoraa bolt-on -ratkaisua ole. Lisäjousien tehtävänä estää hukkaportin aukeaminen kovan pakopaineen alla, ei pitäisi tapahtua 14T-ahtimella.

Lisäjouset vaikuttavat läpi koko kierros- ja kuormitusalueen, ja oikea toiminta vaatii muutokset myös ahtokarttoihin.
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

Avatar
kalle
"Aero"
Viestit: 449
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja kalle » Ke Marras 14, 2018 05:43

16t Ahdin pienellä pakopuolella. Hukkaportti ei meinaa pysyä kiinni. Tällä hetkellä kiini turbosmart iwg noilla ekan sivun lisäjousilla. Tuossa alkuperäisessä kellossa on isompi mäntä niin luulen että toimisi paremmin. Yhden rälläköin halki Ja yritin hitsata kiinni, mutta sain tiivisteen sulamaan. Pystyisikö kellon vastakkaiselle puolelle, missä on magneettiventtiili kiinni, niin lisäämään työtävän jousen. Josta laittaisin lattaraudalla kiinnikkeet hukkaportin tankoon.

Vähän hankala selittää mutta, mietiskelen miten näitä on tehty.
9-3 ss -03
Sotkamo

TommyW
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja TommyW » Ke Marras 14, 2018 14:22

Laitan tähän työohjeet aikoinaan itse suunnittelemastani hukkaportinkellon (vakio) lisäjousi-modauksesta. Kyseinen versio osoittautui varsin toimivaksi 16T:n kanssa ja olen saanut positiivista palautetta henkilöiltä, joille olen jakanut ohjetta aiemmin yksityisesti. Modaus on tarvittavien osien suhteen varsin kustannustehokas ja ainut tarvittava "erikoistyökalu" on MIG-hitsauskone.

Hukkaportin peruspaine n. 0,8bar ja ainakaan16T:n kanssa ei vuotoa missään vaiheessa. Vaatii toki uudet ahtokartat toimiakseen oikein.

==================================================================

Tarvittavat osat löytyvät Motonetista:


Tässä kuva "valmiista" tuotteesta sinkkimaalattuna hitsauksen jälkeen:

Kuva


Tässä "piirustukset" ja lyhyt selostus metalliosien valmistukseen naulauslevystä:

Kuva

#1 sahaa hitsattava pala mittojen mukaan

#2 leikkaa dremelillä taitosten sisäkulmaan (eli katkoviivaa pitkin) n. 2mm syvä railo, joka helpottaa taittamista (sisäkulmaan tulee lopuksi hitsisauma vahvistukseksi)

#3 kun korvat on taitettu 90-asteen kulmaan, poraa kumpaankin korvaan jouselle 3mm reikä siten, että reiän keskipiste on 10mm korkeudella tasosta, eli palikan alapinnasta --> poraaminen kannattaa tosiaan tehdä tässä vaiheessa, niin korvien taittelussa tulleet toleranssit eivät pääse vaikuttamaan reiän positioon

#4 sahaa ja poraa silmukan alle tuleva (30mm x 15mm) pala mittojen mukaan

#5 hukkaportin kelloon tulevan osan hitsaus - ylemmästä kuvasta selviää asento, johon osa kannattaa hitsata -> jouset ovat mahdollisimman kaukana pakosarjasta
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

Avatar
kalle
"Aero"
Viestit: 449
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja kalle » Ke Marras 14, 2018 19:48

Hienoa! Kiitos selkeistä ohjeista Ja hyvästä vastauksesta :)
9-3 ss -03
Sotkamo

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja e0000333 » Pe Marras 16, 2018 12:20

Olisko jollain vielä laittaa ohjeet siihen mitä tulee tehdä/tarkastaa hukkaportista ahdin asennuksen jälkeen.
Mikä on saabin ohje peruspaineen asettamiselle. Perus jarrun painaminen ja painemittarin tuijottaminen ei tainnut olla enää konsti.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

rungo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja rungo » Ti Marras 20, 2018 10:16

e0000333 kirjoitti:Olisko jollain vielä laittaa ohjeet siihen mitä tulee tehdä/tarkastaa hukkaportista ahdin asennuksen jälkeen.
Mikä on saabin ohje peruspaineen asettamiselle. Perus jarrun painaminen ja painemittarin tuijottaminen ei tainnut olla enää konsti.


C ja W letkut yhteen mankuvenasta niin näet peruspaineen ahtomittarista tai opensidin pinl kentästä joka näyttää absoluuttisen paineen eli pinl 2000 = ~ 1bar
OG 9-5 -02 T B234/B235

Avatar
kalle
"Aero"
Viestit: 449
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja kalle » To Marras 22, 2018 06:28

T8 autoissa ei oo opensidiä
9-3 ss -03
Sotkamo

rungo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja rungo » To Marras 22, 2018 12:33

kalle kirjoitti:T8 autoissa ei oo opensidiä

Vaihtoehtoina http://www.esid.se
Ja voi olla et perus odb palikalla saat ahtipaineen näkyviin
OG 9-5 -02 T B234/B235

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

ViestiKirjoittaja e0000333 » To Marras 22, 2018 15:25

Moro!

Joo ongelmana vähän vain on se, kun ei tuon ahtopaineen mittaaminen sinällään jalosta mihinkään.
Tai silloin sillä tiedolla tekisi jotain, jos softan tehnyt tyyppi olis sen antanut ohjeeksi säätää kohdalleen. Toisinsanoen samaksi kuin hänellä on ollut softaa tehdessään. Ettei ajele hirmusti sellaisella kartan osalla johon ei penkissä ole päästy(väännönrajoitukset jne). Lähinnä nyt jos peruspaine on jostainsyystä paljon korkeampi softattavassa sautossa, kuin mitä softan tekijän kalustossa on ollut, sellainen tilanne vois mielestäni muodostua.
Mutta silloin sen täytyis olla jo aikapaljon pielessä ja semmoista vahinkoa nyt tuskin käy kovin heposti. Ja kun ei parempaa tietoa ole niin tehtaan asetus olis se mihin haluaisi pyrkiä.

Tehtaan Svenin ohje on se tarkkuus painepumppu asetus, ei siis mitata ahtoja vaan esijännitetään kelloa. Se on vain kotioloissa tosi hankala mittailla. Itseltä tuurilla karting hommissa käytettävä alle 1bar paineisiin tehty tarkempi kaasutinpumppu löytyy niin voi kokeilla. Tällä säätötavalla on pyritty tiettyyn hukkaportin esijännitykseen kun on kellon jousivakio ollut inssillä tiedossa jne jne. Josta taas tulee mieleen se, että T8 kai sitten hoitaa homman siitä eteenpäin ohjaamalla paneita kartalla halutulla tavalla ja sihen on toimilaitteissa niin paljon muskelia tuolla mankulla/kellolla että riittää että ollaan "hehtaarilla". Se on itelle kyllä epäselvää, miten suhtautuu tuo T8 siihen jos peruspaine on liian korkea. Tai vastaavasti liian matala. Mutta ei liene turhan nöpönuukaa, kun ahtimia on heitelty jo pitkän tovin näihin koneisiin isommaksi ja peruspaineen asetus on varmaan kaikissa vähän sinneppäin.

Mutta semmonen hyvä tietää juttu ainakin omasta mielestä ja aion kyllä kokeilla ja raportoida tänne, kun mahku tulee ottaa saab talliin.
On vain niin hyvä ja suosittu peli ettei paljon ole kotona eikä oikein tunnu yrityksistä huolimatta hajoavankaan niin ei se mihinkään talliin ole päässyt.....:D Saattaahan se tehdä myös mieli kokeilla sitä korkeampaa peruspainetta. Että räjähtääkö galaxit....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814