2.2 TiD PSG16 softaaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » Pe Marras 25, 2016 16:55

Kaikkia Saabin PSG16-softaversioita on tullut testattua tuossa kesän ja syksyn mittaan ja kaikkiin on saatu stage 1 + EGR OFF ongelmitta sisään.

Bonuksena kokeilin softausta myös yhteen Opel Vectra C:hen (vm. 2002), jossa on myös tuo PSG16. Hieman yllättäen flashays ei toiminut Opeliin aivan suoraan, vaan piti tehdä pieniä muutoksia flasherin logiikkaan. Noiden yksityiskohtien hiomisen jälkeen lähti kuitenkin softa valumaan sinnekin ongelmitta.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja haja » Pe Marras 25, 2016 22:01

Omani kävin softauttamassa joskus juhannuksen alla. Imusarjan viallinen paineanturi kiusasi aikansa mutta anturin vaihdon jälkeen on auto toiminut kuin kello. Tehoja on takapuolituntumalla se, mitä luvataankin.

Katsastuksen k- arvot olivat viimeinen asia, mikä pikkuisen huoletti. Ja nehän sitten tuplaantuivat!? Edellisessä katsastuksessa k- arvo oli 0,47 ja viimeisimmässä, softauksen jälkeisessä 0,94. Mutta ei hätää, sillä turbollisten raja-arvo on 3,0. Tällä koneella on liikuttu matkamittarin mukaan jo yli 380 t km. Aika näyttää, saako 500 t km rajan rikki?

Kaikkinensa JohnJocken kanssa on erittäin miellyttävää asioida, häneltä saa myös tukea ongelmatilanteissa lyhyellä vasteajalla ja rautaisella ammattitaidolla.

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » Pe Heinä 27, 2018 10:04

Mielenkiintoinen yksityiskohta tuli vastaan, kun selviteltiin yhden -04 femman pumpun vaihdosta johtunutta ESP-vikakoodia C0551. Pumppu oli vaihdettu toisesta femmasta täsmäävällä osanumerolla ja auto toimi uudella pumpulla muuten OK.

Tässä pumpussa on sama softabinääri sekä manuaalille että automaatille, eli softasta löytyy molemmille kartat erikseen. Kyseinen varaosapumppu oli otettu manuaalivaihteisesta autosta, mutta kohdeauto on automaatilla. Vaikka pumppu oli naitettu Techillä autoon, ja autolla pystyi ajamaan, pumppu kuitenkin luuli edelleen olevansa manuaalivaihteisessa autossa. Tästä syystä ESP ei löytänyt oikeaa automaatille tarkoitettua kalibraatiota pumpusta ja sytytti vikavalon.

Korjaus tähän on tehdä Tech 2:lla SPS-ohjelmointi, joka lataa koko softan uusiksi pumppuun (tässä tapauksessa identtinen vanhan kanssa) ja lähettää ohjelmoinnin päätteeksi pumpulle komennon oikeasta vaihteistosta. SPS on kuitenkin näihin hankala, sillä ohjelmointi pysähtyy ainakin kiina-Techillä GlobalTis-softan bugin takia ja palautus vaatii uudelleenflashayksen boot-moodissa (onnistuu mun flasherillä). Ehkäpä aidolla Techillä ja virallisella TIS:illä tämä on korjattu...

Lisäsin kuitenkin tähän omaan flasheriin saman toiminnon, jolla voidaan vaihtaa vaihteisto automaatiksi tai manuaaliksi ilman, että koko softaa tarvitsee flashata. Näin saatiin ESP-vikakoodi sammumaan parin minuutin työllä.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » Ma Joulu 31, 2018 12:16

Eräs klubilainen oli vaihtanut 2.2 femmaan FM55 laatikon tilalle FM57:n, mutta cruise lakkasi toimimasta vitosella. Trioniceistahan on tuttua, että vaihdevälitykset täytyy muuttaa softaan eri laatikoille, jotta cruise pelaa. Lähdin tutkimaan PSG16-karttoja ja kyllähän sieltäkin vastaavat vaihdevälityskartat löytyi. Cruise lähti pelaamaan vaihtamalla tilalle FM57:n kartat :) On kuulemma erittäin miellyttävä ajaa tämä pidempi laatikko, ja kulutuskin tipahti aika reilusti.

Mielenkiintoista on se, että WIS:n ja EPC:n mukaan 2.2 femmoissa kuuluisi olla juurikin FM57, mutta nähtävästi niissä on oikeasti FM55. Kaikki femmojen PSG16-softat on tehty samoilla vaihdevälityskartoilla manuaalivaihteistoon, joten kaikissa täytyy olla tuo FM55. OG/NG9-3 taas on oikeasti varustettu FM57-laatikolla ja näiden softasta lainatuilla kartoilla cruisekin pelasi hyvin tuon femman FM57:n kanssa.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

Vastaa Viestiin