SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Vaikka vasta olen tullut merkin omistajaksi niin muutama keskustelun poikanen on jo tullut otsikon tiimoilta niin ajattelin aloittaa (en löytänyt etsi palkin kautta) kattavan keskustelun otsikon mukaisesta aiheesta, eli mitä on mikäkin virityksen aste.
Asiahan kun ei ole mitenkään maailmalla standardoitu, niin tuntuu että eri pajoilla on omat näkemyksensä asian tiimoilta, toki se niin onkin, kukin paja määrittelee oman tarjontansa asteen eli mitä kuuluu mihinkin viri-sarjaan.
Samaa löytyy täältä härmästäkin, toki eri brändien kesken.
Otanpa nyt esimerkiksi oman autoni mahdolliset tasot joissa on eriäväisyyksiä ja kaikki 98E bensalla.
BSR stage 1:
Ohjelmointi > 273hp/441Nm
BSR stage 2:
Ohjelmointi + Cat-Back putkisto > 273hp/441Nm ???
BSR stage 3:
Ohjelmointi + 3" Downpipe + Cat-Back > 289hp/467Nm
BSR stage 4:
EI LÖYDY
Sitten otetaas kehiin MapTunPartsin tarjonta 98E bensalla:
STAGE1:
Ohjelmointi > 265hp/420Nm
STAGE2:
Ohjelmointi + Sport suodatin, Cat-Back putkisto > 270hp/430Nm
STAGE3:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto > 285hp/440Nm
STAGE4:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto + Suuttimet 465cc + TD04HL-XT Turbo + XT Intercooler > 315hp/450Nm
STAGE5:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto + Suuttimet 465cc + TD04HL-XT Turbo + XT Intercooler + Walbro 255L/h PA-pumppu + TAKO männät + Uudet nokka-akselit + uusi paineasetelma + kytkin levy > 340hp/480Nm, vain vaivaisella 4000+ eurolla.
***********************************************************************************************************************************************************************************
Ja kirsikkana kakun päällä Maptunesin BioEtanoli E85 modifiointi:
MTP E85 STAGE3:
Ohjelmointi + Suuttimet 630CC + NGK:n paremmat tulpat > 285hp/440Nm
Asiahan kun ei ole mitenkään maailmalla standardoitu, niin tuntuu että eri pajoilla on omat näkemyksensä asian tiimoilta, toki se niin onkin, kukin paja määrittelee oman tarjontansa asteen eli mitä kuuluu mihinkin viri-sarjaan.
Samaa löytyy täältä härmästäkin, toki eri brändien kesken.
Otanpa nyt esimerkiksi oman autoni mahdolliset tasot joissa on eriäväisyyksiä ja kaikki 98E bensalla.
BSR stage 1:
Ohjelmointi > 273hp/441Nm
BSR stage 2:
Ohjelmointi + Cat-Back putkisto > 273hp/441Nm ???
BSR stage 3:
Ohjelmointi + 3" Downpipe + Cat-Back > 289hp/467Nm
BSR stage 4:
EI LÖYDY
Sitten otetaas kehiin MapTunPartsin tarjonta 98E bensalla:
STAGE1:
Ohjelmointi > 265hp/420Nm
STAGE2:
Ohjelmointi + Sport suodatin, Cat-Back putkisto > 270hp/430Nm
STAGE3:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto > 285hp/440Nm
STAGE4:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto + Suuttimet 465cc + TD04HL-XT Turbo + XT Intercooler > 315hp/450Nm
STAGE5:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto + Suuttimet 465cc + TD04HL-XT Turbo + XT Intercooler + Walbro 255L/h PA-pumppu + TAKO männät + Uudet nokka-akselit + uusi paineasetelma + kytkin levy > 340hp/480Nm, vain vaivaisella 4000+ eurolla.
***********************************************************************************************************************************************************************************
Ja kirsikkana kakun päällä Maptunesin BioEtanoli E85 modifiointi:
MTP E85 STAGE3:
Ohjelmointi + Suuttimet 630CC + NGK:n paremmat tulpat > 285hp/440Nm
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
No sitä en tiedä meninkö metsään vai kelkkaan.
Tuli kummiskin äsken tilattua ko. MPT:n putkisto, 3" DP pääasiassa kiinnosti.
https://www.maptunparts.fi/pakoputkisto ... -2005.html
Parantaa kummiskin hengitystä ihan 100-0.
Tuli kummiskin äsken tilattua ko. MPT:n putkisto, 3" DP pääasiassa kiinnosti.
https://www.maptunparts.fi/pakoputkisto ... -2005.html
Parantaa kummiskin hengitystä ihan 100-0.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Kumpaa Maptunin stagea forkkalaiset suosittelisivat, Stage 1 vai 2?
Tutkittuani asiaa, niin stage 2 olisi kokonaisuudeltaan parempi. Miettien kuitenkin, että air filteriä ja cat-backia. Luultavasti kannattavampaa vähän säästää tuohon stage 2.
Tutkittuani asiaa, niin stage 2 olisi kokonaisuudeltaan parempi. Miettien kuitenkin, että air filteriä ja cat-backia. Luultavasti kannattavampaa vähän säästää tuohon stage 2.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Varmaan softaajat kohta vastaavat, mutten Saabien kanssa investoisi "merkkisoftaan" vaan softauttaisin jollain harrastajalla. Heitä löytyy ympäri suomen ja jää vielä rahaa osien ostoon
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Komppaan tuota edellistä SS sanomaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Ei kait myö semmosia. Melkein laitontakin autojen virittely. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Kyllä noi niin sekalaista soppaa ettei tiedä kittien myyjätkään.
MapTunPartsilla omaan vehkeeseen:
Bensalla eli 98E5 : MapTun Vaihe 4 - 315 Hv/450 Nm (mm. ahtimen ja Intercoolerin vaihto suorituskykyisempään)
BioEtanolilla E85 : MapTun Vaihe 3 - 315 Hv/450 Nm (vakio ahdin + cooleri > Etanoli antaa samat lisäpaukut)
MapTunPartsilla omaan vehkeeseen:
Bensalla eli 98E5 : MapTun Vaihe 4 - 315 Hv/450 Nm (mm. ahtimen ja Intercoolerin vaihto suorituskykyisempään)
BioEtanolilla E85 : MapTun Vaihe 3 - 315 Hv/450 Nm (vakio ahdin + cooleri > Etanoli antaa samat lisäpaukut)
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
- Paikkakunta: Loviisa/Gammelby
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Laita vain paikkakuntasi näkymään niin kyllä varmaan joku harrastelija laittaa yv:tä sopivan softan rakentamisesta tuolle putkiston combolle.
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Juuri näin, Täältä löytyy suomestakin semmoisia velhoja, jotka tekee räätälöidyn softan omalle kokoonpanolle murto-osalla kaupallisten hinnasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Aivan mahtavaa, itse asustelen täällä Itä-Suomessa eli Joensuu on lähin kaupunki.
Mutta eipä tässä kiire kun menee aikaa X määrä kun MTP (MapTunParts) saa tehtyä mulle tilaamani putkiston eli 3" Downpipe kisa-katilla ja loppu 2x 2.5" suorilla vaimentimilla. Kunhan ensi kevääksi saan putkiston alle.
Loppu vuodesta tulee kummiskin esim. sika-kallis K&N vapari hommattua orig. boxiin, sekä lisää runtua polttoaineen syöttöön (mainitut Bosch EV 670cc suuttimet jo on koneessa).
Mutta eipä tässä kiire kun menee aikaa X määrä kun MTP (MapTunParts) saa tehtyä mulle tilaamani putkiston eli 3" Downpipe kisa-katilla ja loppu 2x 2.5" suorilla vaimentimilla. Kunhan ensi kevääksi saan putkiston alle.
Loppu vuodesta tulee kummiskin esim. sika-kallis K&N vapari hommattua orig. boxiin, sekä lisää runtua polttoaineen syöttöön (mainitut Bosch EV 670cc suuttimet jo on koneessa).
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
2006 9-5 Aero. Manuaaliaski:
- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 4 bar polttoaineregu
- AEM 50-1200 pumppu
- JC:n biopower -softa
Näillä eväillä irtoaa abaut 285hv/450Nm etanolilla ja 290hv/430Nm 98E5 - bensalla.
1998 9-5 2,3t 170 heppainen tehtaalta. Manuaaliaski:
- Aeron ahdin
- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 3,5 bar polttoaineregu
- Vakio Walbro pumppu
- Maptun Stage 4 -bensasofta
Maptun kertoi ostohetkellä, reilu 10 vuotta sitten, että noilla irtoaa 285hv/440Nm 98E5 - bensalla.
Tiedä siitä sitten. Aika eriluonteiset autot, ehkä tuo vanhempi on laiskempi ylävireisenäkin, vaikka on kevyempi eikä ole edes ilmastointia tehoa leikkaamassa.
Usein on ollut mielessä vetää noilla muutamat täyskaasukiihdytykset rinta rinnan, mutta kakkoskuskin ja sopivan paikan puutteessa on jäänyt tekemättä.
- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 4 bar polttoaineregu
- AEM 50-1200 pumppu
- JC:n biopower -softa
Näillä eväillä irtoaa abaut 285hv/450Nm etanolilla ja 290hv/430Nm 98E5 - bensalla.
1998 9-5 2,3t 170 heppainen tehtaalta. Manuaaliaski:
- Aeron ahdin
- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 3,5 bar polttoaineregu
- Vakio Walbro pumppu
- Maptun Stage 4 -bensasofta
Maptun kertoi ostohetkellä, reilu 10 vuotta sitten, että noilla irtoaa 285hv/440Nm 98E5 - bensalla.
Tiedä siitä sitten. Aika eriluonteiset autot, ehkä tuo vanhempi on laiskempi ylävireisenäkin, vaikka on kevyempi eikä ole edes ilmastointia tehoa leikkaamassa.
Usein on ollut mielessä vetää noilla muutamat täyskaasukiihdytykset rinta rinnan, mutta kakkoskuskin ja sopivan paikan puutteessa on jäänyt tekemättä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Siis öö, nuo suuttimet vakiosoftalla?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Ei ole vakio softa kuten sigusta näkee.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
No niin. Pitäs osata lukee. :(
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Tuli tuollainen minimi vaatimus lista vastaan *.pdf filuna josta otin nämä kuvat, ko. STG:t siis 98E bensalla:
Saab Stages 1-4 (STG):
Saab Stages 5-7 (STG):
Saab Stages 1-4 (STG):
Saab Stages 5-7 (STG):
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe