SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Su Syys 22, 2019 01:21

Vaikka vasta olen tullut merkin omistajaksi niin muutama keskustelun poikanen on jo tullut otsikon tiimoilta niin ajattelin aloittaa (en löytänyt etsi palkin kautta) kattavan keskustelun otsikon mukaisesta aiheesta, eli mitä on mikäkin virityksen aste.

Asiahan kun ei ole mitenkään maailmalla standardoitu, niin tuntuu että eri pajoilla on omat näkemyksensä asian tiimoilta, toki se niin onkin, kukin paja määrittelee oman tarjontansa asteen eli mitä kuuluu mihinkin viri-sarjaan.

Samaa löytyy täältä härmästäkin, toki eri brändien kesken.

Otanpa nyt esimerkiksi oman autoni mahdolliset tasot joissa on eriäväisyyksiä ja kaikki 98E bensalla.

BSR stage 1:
Ohjelmointi > 273hp/441Nm

BSR stage 2:
Ohjelmointi + Cat-Back putkisto > 273hp/441Nm ???

BSR stage 3:
Ohjelmointi + 3" Downpipe + Cat-Back > 289hp/467Nm

BSR stage 4:
EI LÖYDY

Sitten otetaas kehiin MapTunPartsin tarjonta 98E bensalla:

STAGE1:
Ohjelmointi > 265hp/420Nm

STAGE2:
Ohjelmointi + Sport suodatin, Cat-Back putkisto > 270hp/430Nm

STAGE3:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto > 285hp/440Nm

STAGE4:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto + Suuttimet 465cc + TD04HL-XT Turbo + XT Intercooler > 315hp/450Nm

STAGE5:
Ohjelmointi + Sport suodatin + PA säädin 3.5bar + 3" Downpipe / Kokoputkisto + Suuttimet 465cc + TD04HL-XT Turbo + XT Intercooler + Walbro 255L/h PA-pumppu + TAKO männät + Uudet nokka-akselit + uusi paineasetelma + kytkin levy > 340hp/480Nm, vain vaivaisella 4000+ eurolla.

***********************************************************************************************************************************************************************************

Ja kirsikkana kakun päällä Maptunesin BioEtanoli E85 modifiointi:

MTP E85 STAGE3:
Ohjelmointi + Suuttimet 630CC + NGK:n paremmat tulpat > 285hp/440Nm
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Su Syys 22, 2019 02:44

No sitä en tiedä meninkö metsään vai kelkkaan.

Tuli kummiskin äsken tilattua ko. MPT:n putkisto, 3" DP pääasiassa kiinnosti.

https://www.maptunparts.fi/pakoputkisto ... -2005.html

Parantaa kummiskin hengitystä ihan 100-0.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Avatar
NipaLa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja NipaLa » Su Syys 22, 2019 08:47

Kumpaa Maptunin stagea forkkalaiset suosittelisivat, Stage 1 vai 2?
Tutkittuani asiaa, niin stage 2 olisi kokonaisuudeltaan parempi. Miettien kuitenkin, että air filteriä ja cat-backia. Luultavasti kannattavampaa vähän säästää tuohon stage 2.
Saab is not just a car, it is a lifestyle.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2896
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja SS » Ma Syys 23, 2019 08:17

Varmaan softaajat kohta vastaavat, mutten Saabien kanssa investoisi "merkkisoftaan" vaan softauttaisin jollain harrastajalla. Heitä löytyy ympäri suomen ja jää vielä rahaa osien ostoon :wink:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3149
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ma Syys 23, 2019 12:15

Komppaan tuota edellistä SS sanomaa.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4796
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Ma Syys 23, 2019 14:07

Ei kait myö semmosia. Melkein laitontakin autojen virittely. ;)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Ke Syys 25, 2019 08:24

Kyllä noi niin sekalaista soppaa ettei tiedä kittien myyjätkään.

MapTunPartsilla omaan vehkeeseen:
Bensalla eli 98E5 : MapTun Vaihe 4 - 315 Hv/450 Nm (mm. ahtimen ja Intercoolerin vaihto suorituskykyisempään)
BioEtanolilla E85 : MapTun Vaihe 3 - 315 Hv/450 Nm (vakio ahdin + cooleri > Etanoli antaa samat lisäpaukut)
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja markusR » Ke Syys 25, 2019 09:05

Laita vain paikkakuntasi näkymään niin kyllä varmaan joku harrastelija laittaa yv:tä sopivan softan rakentamisesta tuolle putkiston combolle. :roll:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4816
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja tturku » Ke Syys 25, 2019 10:57

Juuri näin, Täältä löytyy suomestakin semmoisia velhoja, jotka tekee räätälöidyn softan omalle kokoonpanolle murto-osalla kaupallisten hinnasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Ke Syys 25, 2019 15:04

Aivan mahtavaa, itse asustelen täällä Itä-Suomessa eli Joensuu on lähin kaupunki.

Mutta eipä tässä kiire kun menee aikaa X määrä kun MTP (MapTunParts) saa tehtyä mulle tilaamani putkiston eli 3" Downpipe kisa-katilla ja loppu 2x 2.5" suorilla vaimentimilla. Kunhan ensi kevääksi saan putkiston alle. :)

Loppu vuodesta tulee kummiskin esim. sika-kallis :? K&N vapari hommattua orig. boxiin, sekä lisää runtua polttoaineen syöttöön (mainitut Bosch EV 670cc suuttimet jo on koneessa).
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1976
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Termos » To Syys 26, 2019 00:51

2006 9-5 Aero. Manuaaliaski:

- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 4 bar polttoaineregu
- AEM 50-1200 pumppu
- JC:n biopower -softa


Näillä eväillä irtoaa abaut 285hv/450Nm etanolilla ja 290hv/430Nm 98E5 - bensalla.

1998 9-5 2,3t 170 heppainen tehtaalta. Manuaaliaski:

- Aeron ahdin
- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 3,5 bar polttoaineregu
- Vakio Walbro pumppu
- Maptun Stage 4 -bensasofta


Maptun kertoi ostohetkellä, reilu 10 vuotta sitten, että noilla irtoaa 285hv/440Nm 98E5 - bensalla.

Tiedä siitä sitten. Aika eriluonteiset autot, ehkä tuo vanhempi on laiskempi ylävireisenäkin, vaikka on kevyempi eikä ole edes ilmastointia tehoa leikkaamassa.

Usein on ollut mielessä vetää noilla muutamat täyskaasukiihdytykset rinta rinnan, mutta kakkoskuskin ja sopivan paikan puutteessa on jäänyt tekemättä.
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4796
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Tobbana » To Syys 26, 2019 12:19

Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 15:04
K&N vapari hommattua orig. boxiin, sekä lisää runtua polttoaineen syöttöön (mainitut Bosch EV 670cc suuttimet jo on koneessa).
Siis öö, nuo suuttimet vakiosoftalla?
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Pe Syys 27, 2019 11:39

Tobbana kirjoitti:
To Syys 26, 2019 12:19
Siis öö, nuo suuttimet vakiosoftalla?
Ei ole vakio softa kuten sigusta näkee.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4796
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Pe Syys 27, 2019 11:42

Hiikeri kirjoitti:
Pe Syys 27, 2019 11:39
Tobbana kirjoitti:
To Syys 26, 2019 12:19
Siis öö, nuo suuttimet vakiosoftalla?
Ei ole vakio softa kuten sigusta näkee.
No niin. Pitäs osata lukee. :(
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Pe Loka 25, 2019 20:20

Tuli tuollainen minimi vaatimus lista vastaan *.pdf filuna josta otin nämä kuvat, ko. STG:t siis 98E bensalla:

Saab Stages 1-4 (STG):
Kuva

Saab Stages 5-7 (STG):
Kuva
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe

Vastaa Viestiin