SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Onkos kellään kokemusta Maptunin stage1 B284 myllyyn.
Käsittääkseni Maptunilla on ihan hyviä softia vrt esim BSR?
Hintakaan ei ole mikään kaikenkauhea.

Mitään muita vaihtoehtoja mulla ei taida olla ellen ajele jonnekki eteläsuomeen softattavaksi mikä taitaa jäähä tekemättä
Saab
Elämää ohituskaistalla
9-5 Aero 2006 Saab 9-3 Aero 2006

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä B284 softaus onnistuu vaikka Torniossa kun vaan aikatauluista sovitaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Pitiki mennä kehuskelemaan Maptunin softan hintaa, oli pompannu satasella ylös. No sehän vaan meinaa sitä että on vähemmän vaihtoehtoja :D
Saab
Elämää ohituskaistalla
9-5 Aero 2006 Saab 9-3 Aero 2006

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6121
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Onko kenelläkään sellaisia vehkeitä, jolla voi "imaista" virisoftan talteen, jos tarvitsee muuttaa auto vakioksi?

Toinen vaihtoehto olisi se, että saisi tietää, mikä softa autossa on :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie ostin softien kanssa hommailuun ylimääräisen ecun. Siihen sitten se uusi softa sisään...

Vastaus on: jos on ne softaukseen tarvittavat vermeet, niin yleensä se vanha softa on mahdollista imaista talteen. Voisin melkein sanoa, että kannattaakin. Sieltä näkee esim. suuttimien säädöt jne. jos on jo aiemmin vaihdettu suuttimia ja/tai bensapainesäädintä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Saabsetä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 11, 2020 21:33
Paikkakunta: Järvenpää

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saabsetä »

Minkälaisia kokemuksia stage 1 -päivitysten hyödyistä on diesel-Saabeihin? Minkä verran polttoaineen kulutus on laskenut tai onko väännön paraneminen ollut merkille pantavaa? Onko Saabien ohjelmistopäivitysalalla juurikaan muita palveluntarjoajia kuin Saabcom?

Olisin kiinnostunut jos joku asiantuntija tekee kotipajoillaan vastaavantyyppisiä päivityksiä kuin Saabcom tarjoaa. Tarjonta Uusimaa-Hämeenlinna-Kemi-Tornio alueella kiinnostaa erityisesti. Alta löytyy Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL.
Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL vm. 2011

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10093
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ nimimerkkiä jcarlson voin suositella, ks. yllä:
jcarlson kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 14:32
...softaus onnistuu vaikka Torniossa kun vaan aikatauluista sovitaan.
Löytyy ehkäpä parhaat dieselsoftat. Täältä lisätietoja siitä mitä esim tuosta 130 hv TTiD:stä saa irti:

viewtopic.php?f=60&t=165983

Omassa ajossani en tankkauksista havainnoinut merkittävää polttoaineenkulutuksen muutosta softauksen jälkeen. Maantiepainotteisemmassa ajossa olisi voinut huomatakin. Väännön lisäyksen kyllä huomasi silloin kun puhtia tarvittiin, arkiajossa ei erityisemmin, kun ajotapa on aika rauhallinen. Ennen ohjemistomuutodta ehdin ajaa jotain 8kk ja softattuna yli neljä vuotta, ja autona lopuunajettu yksiturboinen TiDS automaatti 9-3.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5719
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä 130hv ttidistä tulee eri auto, kun sen päivittää 200 heppaiseksi. Samalla vielä egr off, niin säästyy koneen imusarjan paskalla tukkimiselta...

Meidän 180hv ttidissä on tuollainen jc:n softa ollut noin 130-305tkm välin, eikä mitään valittamista toistaiseksi :twisted:

Eski

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja SS »

Ilman muuta JC:n softa sisään, ei tule kaduttamaan. Kulutus ei ainakaan omien kokemusten mukaan tipu yhdelläkään virisoftalla, niitä lisätehoja kun tulee niin helposti käytettyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 840
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ero kun yöllä ja päivällä itsellä oli 220hv/495nm joka oli penkki mittaus ei mutu juttu.

Saabsetä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 11, 2020 21:33
Paikkakunta: Järvenpää

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saabsetä »

Onko optimointien yhteydessä tehdyt EGR ja DPF poistot aiheuttaneet ongelmia katsastusten yhteydessä? Lähinnä viittaan siihen, että onko päästöarvoissa tapahtunut katsastuspäätökseen vaikuttavia muutoksia? Ymmärtääkseni DPF poiston havaitseminen johtaa automaattisesti hylkäämiseen.
Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL vm. 2011

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja SS »

EGR ei ainakaan vaikuta hiukkaspäästöihin, tosin en tiedä mitä tapahtuu jos katsari huomaa konehuoneessa irti olevan liittimen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10093
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muiden toimijoiden touhuista ei ole kokemuksia, mutta omassa autossani ensimmäinen jcarlsonin softaversio (DPF ja EGR poistettiin) aiheutti liikaa savutusta. Sen jälkeen iteroitiin jcarlsonin kanssa ohjelmisto kohdilleen niin että päästöt asettui hyvälle tasolle. Kaikki sujui helposti etätyönä sähköpostin välityksellä, kun mulla oli tarvittava MPPS-kaapeli, jolla sain läppärillä ohjelman ajettua sisään ja orggiksen luettua autosta ulos.

EGR itse asiassa kasvattaa hiukkaspäästöjä ja vähentää typen oksideja. Yksi DPFn olemassolon syy on se, että saadaan ne EGRn lisäämät hiukkaset pois pakokaasuista. DPFn poiston ja EGRn tulppaamisen pystyy joka tapauksessa tekemään niin ettei niitä katsastuksen silmämääräisessä tarkistuksessa huomaa, ja jos savuarvo on kohdillaan, niin ei siitä paljoa huolta pitäisi olla.

Vastaa Viestiin