SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Onkos kellään kokemusta Maptunin stage1 B284 myllyyn.
Käsittääkseni Maptunilla on ihan hyviä softia vrt esim BSR?
Hintakaan ei ole mikään kaikenkauhea.
Mitään muita vaihtoehtoja mulla ei taida olla ellen ajele jonnekki eteläsuomeen softattavaksi mikä taitaa jäähä tekemättä
Käsittääkseni Maptunilla on ihan hyviä softia vrt esim BSR?
Hintakaan ei ole mikään kaikenkauhea.
Mitään muita vaihtoehtoja mulla ei taida olla ellen ajele jonnekki eteläsuomeen softattavaksi mikä taitaa jäähä tekemättä
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Kyllä B284 softaus onnistuu vaikka Torniossa kun vaan aikatauluista sovitaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Pitiki mennä kehuskelemaan Maptunin softan hintaa, oli pompannu satasella ylös. No sehän vaan meinaa sitä että on vähemmän vaihtoehtoja
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Onko kenelläkään sellaisia vehkeitä, jolla voi "imaista" virisoftan talteen, jos tarvitsee muuttaa auto vakioksi?
Toinen vaihtoehto olisi se, että saisi tietää, mikä softa autossa on
Toinen vaihtoehto olisi se, että saisi tietää, mikä softa autossa on
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Mie ostin softien kanssa hommailuun ylimääräisen ecun. Siihen sitten se uusi softa sisään...
Vastaus on: jos on ne softaukseen tarvittavat vermeet, niin yleensä se vanha softa on mahdollista imaista talteen. Voisin melkein sanoa, että kannattaakin. Sieltä näkee esim. suuttimien säädöt jne. jos on jo aiemmin vaihdettu suuttimia ja/tai bensapainesäädintä.
Vastaus on: jos on ne softaukseen tarvittavat vermeet, niin yleensä se vanha softa on mahdollista imaista talteen. Voisin melkein sanoa, että kannattaakin. Sieltä näkee esim. suuttimien säädöt jne. jos on jo aiemmin vaihdettu suuttimia ja/tai bensapainesäädintä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Minkälaisia kokemuksia stage 1 -päivitysten hyödyistä on diesel-Saabeihin? Minkä verran polttoaineen kulutus on laskenut tai onko väännön paraneminen ollut merkille pantavaa? Onko Saabien ohjelmistopäivitysalalla juurikaan muita palveluntarjoajia kuin Saabcom?
Olisin kiinnostunut jos joku asiantuntija tekee kotipajoillaan vastaavantyyppisiä päivityksiä kuin Saabcom tarjoaa. Tarjonta Uusimaa-Hämeenlinna-Kemi-Tornio alueella kiinnostaa erityisesti. Alta löytyy Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL.
Olisin kiinnostunut jos joku asiantuntija tekee kotipajoillaan vastaavantyyppisiä päivityksiä kuin Saabcom tarjoaa. Tarjonta Uusimaa-Hämeenlinna-Kemi-Tornio alueella kiinnostaa erityisesti. Alta löytyy Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL.
Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL vm. 2011
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
^ nimimerkkiä jcarlson voin suositella, ks. yllä:
viewtopic.php?f=60&t=165983
Omassa ajossani en tankkauksista havainnoinut merkittävää polttoaineenkulutuksen muutosta softauksen jälkeen. Maantiepainotteisemmassa ajossa olisi voinut huomatakin. Väännön lisäyksen kyllä huomasi silloin kun puhtia tarvittiin, arkiajossa ei erityisemmin, kun ajotapa on aika rauhallinen. Ennen ohjemistomuutodta ehdin ajaa jotain 8kk ja softattuna yli neljä vuotta, ja autona lopuunajettu yksiturboinen TiDS automaatti 9-3.
Löytyy ehkäpä parhaat dieselsoftat. Täältä lisätietoja siitä mitä esim tuosta 130 hv TTiD:stä saa irti:
viewtopic.php?f=60&t=165983
Omassa ajossani en tankkauksista havainnoinut merkittävää polttoaineenkulutuksen muutosta softauksen jälkeen. Maantiepainotteisemmassa ajossa olisi voinut huomatakin. Väännön lisäyksen kyllä huomasi silloin kun puhtia tarvittiin, arkiajossa ei erityisemmin, kun ajotapa on aika rauhallinen. Ennen ohjemistomuutodta ehdin ajaa jotain 8kk ja softattuna yli neljä vuotta, ja autona lopuunajettu yksiturboinen TiDS automaatti 9-3.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Kyllä 130hv ttidistä tulee eri auto, kun sen päivittää 200 heppaiseksi. Samalla vielä egr off, niin säästyy koneen imusarjan paskalla tukkimiselta...
Meidän 180hv ttidissä on tuollainen jc:n softa ollut noin 130-305tkm välin, eikä mitään valittamista toistaiseksi
Eski
Meidän 180hv ttidissä on tuollainen jc:n softa ollut noin 130-305tkm välin, eikä mitään valittamista toistaiseksi
Eski
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Ilman muuta JC:n softa sisään, ei tule kaduttamaan. Kulutus ei ainakaan omien kokemusten mukaan tipu yhdelläkään virisoftalla, niitä lisätehoja kun tulee niin helposti käytettyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Ero kun yöllä ja päivällä itsellä oli 220hv/495nm joka oli penkki mittaus ei mutu juttu.
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Onko optimointien yhteydessä tehdyt EGR ja DPF poistot aiheuttaneet ongelmia katsastusten yhteydessä? Lähinnä viittaan siihen, että onko päästöarvoissa tapahtunut katsastuspäätökseen vaikuttavia muutoksia? Ymmärtääkseni DPF poiston havaitseminen johtaa automaattisesti hylkäämiseen.
Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL vm. 2011
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
EGR ei ainakaan vaikuta hiukkaspäästöihin, tosin en tiedä mitä tapahtuu jos katsari huomaa konehuoneessa irti olevan liittimen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Muiden toimijoiden touhuista ei ole kokemuksia, mutta omassa autossani ensimmäinen jcarlsonin softaversio (DPF ja EGR poistettiin) aiheutti liikaa savutusta. Sen jälkeen iteroitiin jcarlsonin kanssa ohjelmisto kohdilleen niin että päästöt asettui hyvälle tasolle. Kaikki sujui helposti etätyönä sähköpostin välityksellä, kun mulla oli tarvittava MPPS-kaapeli, jolla sain läppärillä ohjelman ajettua sisään ja orggiksen luettua autosta ulos.
EGR itse asiassa kasvattaa hiukkaspäästöjä ja vähentää typen oksideja. Yksi DPFn olemassolon syy on se, että saadaan ne EGRn lisäämät hiukkaset pois pakokaasuista. DPFn poiston ja EGRn tulppaamisen pystyy joka tapauksessa tekemään niin ettei niitä katsastuksen silmämääräisessä tarkistuksessa huomaa, ja jos savuarvo on kohdillaan, niin ei siitä paljoa huolta pitäisi olla.
EGR itse asiassa kasvattaa hiukkaspäästöjä ja vähentää typen oksideja. Yksi DPFn olemassolon syy on se, että saadaan ne EGRn lisäämät hiukkaset pois pakokaasuista. DPFn poiston ja EGRn tulppaamisen pystyy joka tapauksessa tekemään niin ettei niitä katsastuksen silmämääräisessä tarkistuksessa huomaa, ja jos savuarvo on kohdillaan, niin ei siitä paljoa huolta pitäisi olla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Mitään keinoa millä saan tietää onko mikä softa/stage autossani?
Re: SAAB Staget eli viritys aste keskustelu
Softa pitäisi imaista ulos purkista läppärille ja verrata/katsoa T7-suitella karttoja ja asetuksia. Sen voi tehdä nämä foorumin softailijahemmot. Samalla tuskalla sinne tosin voisi mennä haluamasi softa sen enempää tonkimatta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01