Og900 coolerin vaihto

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Sammy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2003 19:50

Og900 coolerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Olen suunnitellut coolerin vaihtoa 16v turbooni ja haluaisinkin kysyä kokemusta omaavilta hieman neuvoja.

Syylärin etupuolella näyttäisi olevan jonkun verran tilaa, mutta jos coolerin asentaa sinne, niin vaikuttaako ratkaisevasti syylärin jäähdytyskykyyn? Auttaako toisen flektin asentaminen?
Ja mitä cooleria suosittelisitte, mikä sopii?
Jos Jumala olisi halunnut ihmisen kuuntelevan stereomusiikkia, hän olisi antanut ihmiselle kaksi korvaa...
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Cooleri

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Moni on laittanut 9000 coolerin (ei omakoht. kokemusta :? -kuulopuhetta).Ei pitäisi vaikuttaa jäähdytykseen koska tonnarissa on "ilmastoinnin cooleri" ja ic syylärin edessä.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

joo itellä keulacooleri joka peittää koko syylärin ja ei lämpöongelmia edes kesän helteillä. Toisessa satasessa, johon kanssa laitettiin syylärin peittävä cooleri, lämmöt nousivat hieman ylemmäksi johtuen lähinnä huonosta syyläristä.

Tuo vuosimallin 93 ja eteenpäin 9000 cooleri menee kuulemma nätisti ysisatasen keulalle. Ite olen asentanut yhden vanhemman 9000 coolerin sataseen, mutta siinä menee päädyt uusiksi. Paras tietenkin on jos teetät mittojen mukaan sen, sataseen sopii iso cooleri ja etenkin paksu.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Og900 coolerin vaihto

Viesti Kirjoittaja 900S »

Sammy kirjoitti:Olen suunnitellut coolerin vaihtoa 16v turbooni ja haluaisinkin kysyä kokemusta omaavilta hieman neuvoja.

Syylärin etupuolella näyttäisi olevan jonkun verran tilaa, mutta jos coolerin asentaa sinne, niin vaikuttaako ratkaisevasti syylärin jäähdytyskykyyn? Auttaako toisen flektin asentaminen?
Ja mitä cooleria suosittelisitte, mikä sopii?
Vähän ehkä aiheen ohi, mutta kävin pro turbossa (http://www.proturbo.fi) kysymässä että mitäköhän tuohon og 900 S:ään maksaisi syylärin eteen tuleva cooleri. Ukko kömpi etupuskurin alle tutkimaan tiloja ja totesi: "Voi herranjestas!! Tännehän mahtuu vaikka KUINKA ISO cooleri!!!"
Mulle tuli pieni hymy kasvoille, ja kysyin hintapolitiikkaa. Siihen se äijä, että "eiköhän se 500:lla eskolla paikoillaan ole..." Ei kovin paha mun mielestä!
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Hops. Ei kellään olisi heittää linkkiä jollekkin sivulle missä on galleria uudemman 9000:n coolerin laitosta satkuun?
Kyllähän tuo varmasti asentuu ilman vinkeitäkin jotenki, mutta jotain voisi oppia.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuisman Joukon sivuilla on ainakin jotain kuvia ja tarinaa aiheesta:
http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html#click

Eski
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Yksi halpa ja tavallaan helppo vaihtoehto:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7245

Kuvat nykyään osoitteessa:
http://onki.homedns.org/saab/Kuvat/t16/VolvoFMIC/
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Tarjoan noita omia kuvacalleriaa aiheesta
http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm
Ja cooleri on se "vanhempi" malli , ei sen asennus mitenkään vaikea ole.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

saabt8 kirjoitti:Moikka!
Tarjoan noita omia kuvacalleriaa aiheesta
http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm
Ja cooleri on se "vanhempi" malli , ei sen asennus mitenkään vaikea ole.
mahtavat asennusohjeet :D on se hienoa et toiset viitsii nähdä vaivaa muiden auttamiseen :D :D :D :D
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Oottako käyttäneet mustaa rautaa vai ruostumatonta ahtoputkissa ???

Meinaan, hilseileeköhän mustaputki pitkän ajan kuluessa.... ruostuu sisältä ???

Vai liikkuuko siellä sen verran öljyä ettei haittaa...
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

saabracing kirjoitti:Oottako käyttäneet mustaa rautaa vai ruostumatonta ahtoputkissa ???
Haponkestävää. Ei ainakaan ruostu :lol:
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Eiköhän jokaisessa turbovehkeessä sen verran ole öljyä seassa ettei pääse putket ruostumaan...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Jep.
Musta painaa vain aikalailla, että voi joutua joitakin kannakkeita modaamaan.
Itse kävin ropaamassa mustasta nuo alkukäkkyrät, mutta loput olisi tarkoitus vetää kevyemmällä materiaalilla.
Kuva
Viimeksi muokannut Turbo900, La Maalis 19, 2005 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kyllä ruostuu, aluksi minulla oli putket motonetin pakoputkipaloista mutta parin kuukauden päästä aika tylsännäköiset sisältä. Metsästin todella pitkään halpoja alumiinisia 60mm mutkia tai puljua joka taivuttaisi, ei löytynyt joten amworksille piti mennä kukkaroa aukomaan :/ Mielestäni alumiinille ei ole vaihtoehtoa, muut materiaalit ruostuvat tai painavat liikaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Og900 coolerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sammy kirjoitti:Olen suunnitellut coolerin vaihtoa 16v turbooni ja haluaisinkin kysyä kokemusta omaavilta hieman neuvoja.

Syylärin etupuolella näyttäisi olevan jonkun verran tilaa, mutta jos coolerin asentaa sinne, niin vaikuttaako ratkaisevasti syylärin jäähdytyskykyyn? Auttaako toisen flektin asentaminen?
Ja mitä cooleria suosittelisitte, mikä sopii?
Kysytään nyt että mikä on tehotavoite?

Jos pysytään tuossa n. 200hv hujakoilla niin varmaan tuo tonnarin cuuleri olisi järkevin, mutta jos tehot ovat luokkaa 250 ja enemmän, kannattaisi varmaan pistää joku kunnon viricuuleri esim. a'la Proturbo tai AMWorks!.

Nuo ovat kummiskin aika lailla paremmin virtaavia, kun tonnarin orkkis cuuleri.
:wink:


900:ssa on nokalla kyllä tilaa, joten sekään ei oo ongelma :D

esim. http://www.speedparts.se/images/prod/up ... _og900.jpg

Tuon kokoiselle tulee kyllä varmaan jo ihan kivasti hintaa :oops:

http://kotisivu.dnainternet.net/niemip/ ... ri-big.jpg

tuossa olisi myös yks vaihtoehto ja hinta ei ole mielestäni paha, 285,-

tuolla lisätietoja http://www.futurez.fi
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin