Olisi tarkotus tehdä cat-backki itse, mutta tässä oon nyt jonkun aikaa foorumia kahlannu, enkä saanu oikein selvää minkälainen vaimennin/vaimentimet kannattaisi laittaa. Toinen kysymys, onko mitään merkitystä laittaako 3" vai 2.5"(rajoittaako tuo 2.5" sitten jossain vaiheessa). Ymmärsin kumminkin että 2.5" virtaus riittää aika pitkälle vai?
Tavoite äänet olisi semmoiset, että olisivat vähän kumeammat tuossa tyhjäkäynnillä(ei mitkää erikoiset kumminkaan), mutta sitten kun antaa kenkää, niin alkaisi kuulumaan Tarkoitus että ääni ja teho kulkisi käsi kädessä, ettei mitään Amis5000 viritystä
Itse pidin kovasti kiinalaisten värkkäämän putkiston äänimaailmasta. Niitä joskus kimppatilattiin iso kasa kiinasta edulliseen hintaan. Eli 3" DP + 2,5" catback kahdella läpivirtaavalla vaimentimella. Koko setti rosteria. Ahdin ja katalysaattori vaimentaa ääntä yllättävän paljon, joten mielestäni kahdella läpivirtaavalla saa hyvältä kuulostavan putkiston. Kuten totesit, niin 2,5" putkisto riittää pitkälle. Sillä pärjää +300hv tehoihin ongelmitta. Eräässä toisen merkkisessä autossa mulla oli rosterista tehty 3" putkisto, jossa kaksi Simonsin läpivirtaavaa vaimenninta. Se kuulostaa myös mukavan matalalta murinalta, mutta ei kuitenkaan ottanut korvaan pidemmilläkään moottoritietaipaleilla. Tietysti, jos kyseessä on harrastepeli, niin isompi äänikään ei haittaa.
Catbackin hyöty jää äänelliseksi jos jätät downpipen vakioksi.
Olettaen, että kysyjän 2,3t:ssä on vakio garrett, niin hyöty koko hommasta on muutenkin enemmän äänissä kuin tehossa. Mulla Aerossa mitsun turbon kanssa 3" DP sai ahtimen heräämään huomattavasti herkemmin.
Tuli tässä vähän mietittyä asioita ja tulin lopputulokseen, että teen siinä sitten samalla 3" downipipen, minkäläinen katti kannattaisi laittaa?vakio vai joku sport-malli?Onko siitä mitään hyötyä?
Ehkä olisi tarkotus laittaa toi 15t mitsu kiinni, mutta sitä pitää kahtoa myöhemmin. Tuota 3" downpipeäkään en heti asenna, koska auto ei ole vielä ajossa.
Kiinalaisen putkiston kanssa päästöt oli aina aivan rajalla ja sai lämmittää todella reippaasti mittaukseen. Kyllästyin asiaan ja vaihdoin tilalle Magnaflow:n 3" katin. Sen jälkeen päästöt oli melkein nollassa.
Kiinalaisen putkiston kanssa päästöt oli aina aivan rajalla ja sai lämmittää todella reippaasti mittaukseen. Kyllästyin asiaan ja vaihdoin tilalle Magnaflow:n 3" katin. Sen jälkeen päästöt oli melkein nollassa.
Tai siis kaveri laittoi, kun hänellä on TIG ja osaa hitsata rosteria. Mutta valinta oli tuo, koska mitat osui hyvin yhteen DP:ssä olleen kiinalaisen katin kanssa, josta puhti loppui. Lambdan liitin tosin piti sitten myös askarrella. Muutaman kerran tuon kanssa tuli käytyä katsastuksessa ja etanolia tankissa, hyvin oli päästöt rajoissa.
Bilteman 3 tuumanen katti itellä ollu usiammassa saabissa eikä päästöjen kans mitään ongelmaa. Ja kun ite tekee niin v-panta kiinnitykset ja leiman jälkeen aina ohitusputki paikolleen.
9000 cs -94 stage?
9-3 2.0 t5 e85 "kustannustehokas"
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Ohjelmoinnit lähes kaikkiin muihinkin autoihin
Säädöt ja tehonmittaukset 4wd dynossa
Kannattaa valita katti, jossa kenno on vähintään 200 CPI.
Itellä on 100CEL katalysaattori ollut 6 vuotta eikä päästöjen kanssa ole minkäänlaisia ongelmia. Ei edes lähellä raja-arvoja ole. Itteä kyllä vähän jännitti, kun tuli isot suuttimet(957cc) että meneekö pienillä aukioloilla läpi päästöistä, mutta turhaa oli sekin.
Raudassa ja softassa vika, jos ei mene läpi leimalla mitattavista päästöistä.
Olen myös sen verta laiska, että en näe hyötyä irroitella ja asennella kattia vähän väliä takaisin. Eikä joku 100Cel katalysaattori ahdista minkään vertaa. Kyllä raudan ja softan pitää olla kunnossa, jotta voi vain mennä leimalle silloin kun se sopii...
Hyvä tieto, että 100 katti riittää helposti. Mulla CO oli aina ihan 0,3 tuntumassa kiinalaisella katilla. Sitten kun laittoi Magnaflow:n, niin lukema ekalla leimalla oli 0,01. Olen samaa mieltä, että miksi sitä kattia pitäisi vaihtaa suoraan putkeen. Ehkä jos jollain on se +600 hv 9-5 ja pitää saada ne muutama puuttuva heppa vielä dynopaperiin, niin sitten voi kokeilla sitä suoraa putkea.