Myllytys??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei ainakaan tuota og satkun mattapunaoranssia pintaa saa millään muulla kuin myllyttämällä punaiseksi!!
tai sitten maalaamalla...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Temaltahan tulikin noi vastaukset. Taitaa olla ennenkin ollut koneen varressa kiinni :lol:
Entinen jäsen#2331
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

potkuhousu kirjoitti:Mä olen aina ihmetellyt sitä intoa jolla ihmiset alkaa myllyttämään autojaan. Myllytys on minun mielestäni se viho viimeinen konsti jolla saadaan auto loistamaan tai naarmut pois. Myllytystä ennen pitäisi kokeilla hyviä vahoja jotka on tarkoitettu juuri oikeanlaiseen käyttöön.

Jokainen myllytyskerta vie pintaa ja maalikerros ohenee.
Samaa mieltä. Itse olen kyllä Fareclaa ja muita mekaanisesti hiovia vahoja käytellyt suosiolla ihan käsipelillä. Ei se niin kova homma ole, että tarttis riskeerata terävästä vekistä maalia puhki koneella hinkatessa.

Kunnon pesun jälkeen hiovaa vahaa pienelle alueelle kerrallaan, kun pinnassa on vielä vesipisaroita. Keventää hinkkaamista ja hiomavaha levittyy tasaisemmin. Toistetaan riittävän monta kertaa :)

Tosin monet "ammattilaiskemikaalit" antavat liki saman tuloksen, ilman maalipinnan mekaanista jyystämistä. Kent:in joku cleaneri toimi mainiosti vanhan maalipinnan elvyttäjänä, tyyppiä en muista, mutta puteli löytyy kyllä vielä.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Sen vielä lisään että myllytys on asiallista silloin kun ensimmäinen maalipinta on puhki eli mustan alta näkyy jo harmaata. 3M Foam Polishing Pad Glaze Swirl Mark Remover #39009 on hyvä silloin kun naarmut ovat isoja, mutta ei läpi.

Pieniin lakkapinnan/maalipinnan naarmuihin jotka tulee pesun yhteydessä kandee laittaa naarmunpoistaja vahaa joka täyttää naarmun. Tän päälle kunnollinen vaha joka pysyy useamman kuukauden.

Alla on hyvä esimerkki maalipinnasta jossa on paljon pesun jälkiä. Tollaseen kannattaa kokeilla naarmun poistajia.
Kuva
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

tuhojuho kirjoitti:Temaltahan tulikin noi vastaukset. Taitaa olla ennenkin ollut koneen varressa kiinni :lol:
Aikanaan 3-vuotta... :roll:
Mä olen aina ihmetellyt sitä intoa jolla ihmiset alkaa myllyttämään autojaan. Myllytys on minun mielestäni se viho viimeinen konsti jolla saadaan auto loistamaan tai naarmut pois. Myllytystä ennen pitäisi kokeilla hyviä vahoja jotka on tarkoitettu juuri oikeanlaiseen käyttöön.

Jokainen myllytyskerta vie pintaa ja maalikerros ohenee.
Sama juttu kuin puupintaakin hiottaessa. On eri karkeusasteita. Jos puun kanssa vaihdetaan paperia, niin kiillotettaessa vaihdetaan ainetta hienojakoisempaan. "Normaali"-puhdistava/suojaava vahakin on kiillotus aine. Tosin ihan lievimmillään.

Normaalisti ennen vahausta pesen auton huuolellisesti Wurthin Pine Linella, jonka jälkeen vedän suoraan kovavahan päälle. Tarvittaessa käsin/koneella puhdistus/kiillotus. Hienoimmat kiillotusvahat on niin hienoja, että oikein käytettynä ei juuri voi puhua maalipinnan kulumisesta muutakuin akateemisessa merkityksessä.

Se mitä tossa aiemmin puhuttiin Fareclasta niin en ihmettele jos pelätään pinnan kulumista. Toki em aineitakin on eri karkeusasteita, mutta ainakin minun tiedossa olevat on paremminkin maalauskäyttöön lakkarajojen poistoon yms. Harvoin Fareclaa koneella on levitelty ja silloinkin hyvin varovasti. Eikä mihinkään uuteen maalipintaan.

Tosin näissäkin hommissa on hieman eri koulukuntia, ja samaan tulokseen päästäänkin hieman eri keinoin.

Lopuksi vielä muistutus, että unohdetaan ne Korrekit yms. "vahat" jos meinataan hyötyä tehdystä työstä vielä ekan pesunkin jälkeen. Ehdoton henkilökohtainen suosikki on Lahega. Autoglym on hieman yliarvostettu, mutta ihan hyvä. Muitakin käypiä vaihtoehtoja on, mutta nämä nyt ainakin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

potkuhousu kirjoitti:Sen vielä lisään että myllytys on asiallista silloin kun ensimmäinen maalipinta on puhki eli mustan alta näkyy jo harmaata. 3M Foam Polishing Pad Glaze Swirl Mark Remover #39009 on hyvä silloin kun naarmut ovat isoja, mutta ei läpi.

???

Eihän myllytys korjaa naarmua, vaan ainoastaan tasoittaa pintaa. Eli jos on maalista läpi niin sitten on läpi. Kiillotus saattaa kuitenkin "pehmentää" naarmua, niin ettei se ole niin näkyvä.
Pieniin lakkapinnan/maalipinnan naarmuihin jotka tulee pesun yhteydessä kandee laittaa naarmunpoistaja vahaa joka täyttää naarmun. Tän päälle kunnollinen vaha joka pysyy useamman kuukauden.

Alla on hyvä esimerkki maalipinnasta jossa on paljon pesun jälkiä. Tollaseen kannattaa kokeilla naarmun poistajia.
En mene tyrmäämään suoraltakädeltä, kun en ole ko. tuotetta kokeillut, mutta hiukan erikoiselta kuulostaa. Värivahoissakin on lupailtu vastaavia ominaisuuksia ja p****t. Toi Polishing Mark Remorverkin viittaisi kiillotusaineeseen???
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jep totta se on että jos naarmut on läpi ei niitä saa pelkällä vahalla piiloon. Se 3M tuote on vaha ja samalla tasoittaa/piilottaa/täyttää niitä naarmuja (mikäköhän olis oikea sana tohon). Naarmuista kun puhun niin tarkoitan niitä pesussa tulleita naarmuja joita itsellänikin on vuosien saatossa tullut.

Niin myllytys paikkoja on monia ja kaikissa se ammattitaito ei välttämättä ole parasta mahdollista laatua. Ja kandee itse ensin arvioda naamujen laatu pieniin vvahaa ja isoihin järeet toimenpiteet.

tema:lla tuntuu olevan varsin hyvää tietoa joten kuunnellaan hänen mielipiteitä
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

potkuhousu kirjoitti:Jep totta se on että jos naarmut on läpi ei niitä saa pelkällä vahalla piiloon. Se 3M tuote on vaha ja samalla tasoittaa/piilottaa/täyttää niitä naarmuja (mikäköhän olis oikea sana tohon). Naarmuista kun puhun niin tarkoitan niitä pesussa tulleita naarmuja joita itsellänikin on vuosien saatossa tullut.

Niin myllytys paikkoja on monia ja kaikissa se ammattitaito ei välttämättä ole parasta mahdollista laatua. Ja kandee itse ensin arvioda naamujen laatu pieniin vvahaa ja isoihin järeet toimenpiteet.

tema:lla tuntuu olevan varsin hyvää tietoa joten kuunnellaan hänen mielipiteitä
Tässä olen tätä nyt katsellut ja kun tää ammattitaitoiset paikat tuli puheeksi niin kertokaapa nyt pk-seudulta hyvä, ammattitaitoinen fiksaamo, joka osaisi vetää noi mun pulkan kyljessä olevat pesukoneen naarmut (ja saa paikata yhden pohjamaalille ulottuvan naarmunkin) jollain kunnon vahalla kuntoon?
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tätä on kehuttu ainakin tuolla Audi-puolella.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=shinetec

Itse olen ajatellut Saabin paikkamaalausta tuolla....
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

HMK kirjoitti:Tätä on kehuttu ainakin tuolla Audi-puolella.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=shinetec

Itse olen ajatellut Saabin paikkamaalausta tuolla....
Toihan on Keravalla eikä missään pääkaupunkiseudulla :)

Okei, olin huomannut tuon mutta hylännyt toistaiseksi kun on niin "kaukana". Pistetään mieleen.

EDIT: kirotusvihreet korjattu.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Itse olen autoja kiillotellut koneella ja käsin. Kyllä maalipinnasta ilman konettakin saa kunnon hiomatahnalla ja vahalla yllättävän hyvän, ei tietenkään konetta voita ikinä. Vaatii kunnolla aikaa ja kärsivällisyyttä, viimeksi kiillotin oman tonnarin ja aikaa meni alusta loppuun viisi tuntia. Aluksi käytin AutoGlymin hiomatahnaa (ei paintrenovator vaan karkeampi), jotta sai pinnasta melkein kaikki pesujäljet pois, sen jälkeen Glymin punaetiketti ja vimoseks Glymin kultaetiketti pintaan. Auton arvo nousi silmissä. 8) Koneella jää yleensä "jäljet", näkyy että miten ja millaisin liikkein on konetettu eli kannattaa varmaan aloittaa ilman konetta, jos autossa ei mahdotonta maalipintaa. :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

meinasin luoda otsikon: 20eur halpiskiillotuskoneet

mutta jos nyt kuitenkin tähän viestiketjuun jatkan:

piti se sitten ottaa ja selvittää, onko moisesta halpiskiillotuskoneesta (tiedättehän, niitä jota nyt on tyrkyllä jokaisessa kaupassa) enemmän haittaa kun hyötyä.

auton vahauksesta ei mulla kummemmin kokemuksia. ja kovin vähän myös myllyttämisestä.

jotain piti kuitenkin tehdä, kun helatorstai & wst2005 klubitapahtuma lähestyi ja oman auton maalipinta muistutti hiekkapaperia. kotimatkalla poikkesin vantaanlaakson hessumobiilissa, mukaan tarttui autoglymin vaaleanpunaista, eli hiomavahaa, punaista, eli tavallista vahaa, 24 euron kiillotuskone, sekä puuvillaliinoja.

myllytyksestä tiesin sen verran että pitää tehdä pienillä kierroksilla, painaa, ei saa polttaa, tavaraa pitää olla riittävästi. tiesin että koneen speksatut 3000rpm oli liikaa myllytykseen. äkkiä kuitenkin totesin että kun konetta vähänkin painaa, kierrokset laskee rajusti, saa helposti jopa pysähtymään, joten uskoin siinä olevan sopivat eväät hommaan.

aluksi kokeilin hiomavahaa maalipintaan ihan käsin. loistavaa jälkeä tuli. sitten koneen tyynyyn (tyynynä oli lyhyellä nukkapinnalla varustettu froteetyyny). tai siis kaadoin ainetta pellille, ja koneen tyynyllä levitin sitä suuremmalle alueelle ja sitten kone käyntiin.

ihmettelin kun jälki oli aivan sameaa. aine katosi välittömästi. kohta ymmärsin että tyyny pitää ensin kyllästää aineella (eli alussa ainetta pitää lisätä tiheästi, melkein koko ajan), sitten vasta "myllytys" alkaa toimimaan.

kun homma lähti rullaamaan, tein siis koneella isot pinnat (esim. konepelti, katto, takaluukku) mutta reunat ja ahtaat paikat jätin käsityölle. koneella jyystin ja pörräsin alueella niin kauan kun aine vaahtosi tyynyn alla märkänä, heti kun kuivasi, lopetin. itseasiassa lopetin jo aiemmin, jätin alueen aina vähän märäksi jotta kosteudesta nappasin sitten ainetta "käsityöosaan", eli reunojen käsittelyyn.

lopputulos oli odotuksiini verrattuna uskomattoman hyvä. käsittelin siis autosta yläosan, kylkien pokkauksista ylöspäin (koska alapuoli oli maalattu, huom. ovet oli maalattu ikkunarajaan asti joten niistä kävin läpi vain karmit, käsipelillä).

nyt on vaan vähän epävarmuutta, kauanko toi kiilto pysyy. punaisella vahasin siis perään, ja nyt muutama päivä myöhemmin vahasin uudestaan. silti neuroottisuus meinaa iskeä, mitä jos se lähtee haalistumaan taas? enhän voi sitä moneen kertaan myllyttää? pitäskö heittää autoglymin kultavaha vielä pintaan vai onko se jo brassailua? paljonko sitä autovahaa pitää leipoa siihen pellin pintaan, riittääkö vain levitys, vai pitääkö siis kirjaimellisesti leipoa?

vertailun vuoksi auton maalipinta ennen (tämä kuva 2 vuotta vanha, mutta eihän se maalipinta parantunut ainakaan kahdessa vuodessa)
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/hl654_romistakaviisto.jpg

ja jälkeen (huomio siis myllytettyyn konepeltiin/kattoon, etulokasuojat on maalattu!)
http://koti.mbnet.fi/stefa/wst05/IMG_3734.JPG

loppukaneetiksi, ei toi kiillotuskone mielestäni avainjuttu tässä ollut, se vain nopeutti työtä, mutta ei ollut kiillon edellytyksenä. käsin olisi tullut yhtä nätti, mutta vaatii enempi aikaa. ja vahauksessa se vasta nopeuttikin, kun vahatun auton rullasi kiiltäväksi hetkessä.

eli siis toi auton yläosan "myllytys" sekä vahaus, aikaa taisi mennä about 2-3 tuntia, ehkä lähempänä 3.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Minä ainakin olen hiomatahnan vannoutunut kannattaja, tässä kuvat '75:sta heti ostohetken jälkeen, ja sitten pienen ehostusponnistelun jälkeen.

ennen.
http://koti.mbnet.fi/stefa/75L/IMG_3411.JPG

jälkeen.
http://koti.mbnet.fi/stefa/75L/ronalien ... G_3588.JPG

Jos oikein tarkkana on, saattaa eron huomata :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kyllä eron huomaa , kerrotko vielä aineiden nimet mitä käytit ja ihanko käsin hinkkasit?
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Juups, eli käsipelillä ja autoglymin paint renovator tms.. en muista tarkkaa nimeä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin