Mankkuvenan letkujen kiinnilaitto

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Mankkuvenan letkujen kiinnilaitto

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Meinasinpa tuossa vaan heittää mankkuvenan kiinni 93t -00:ään, mutta mutta... En omista mitään nakkisormia, mutta en ole sentään kätilökään! Eli kun autossa on (automaatti-)ilmastointi, niin tuon kompressoripesälle tulevan letkun "nippa" on vallan v-mäisessä paikassa. Osaako joku neuvoa miten sen saa laitettua ilman mitään isompaa tai pienempää purkuoperaatiota.

Lisäksi alunperin siitä painekellolle lähtevässä letkussa on letkukiristimet kummassakin päässä, joista tämä kompuran päässä oleva on hankala ottaa pois. Laakkosella sanoivat, että näihin letkuihin ei tarvi laittaa mitään kiristimiä. Miten on, kannattaisiko silti laittaa?

Yksi helppo vaihtoehto olisi vain irroittaa se nyt paikallaan oleva letku siitä painekellon päästä ja laittaa siihen jatkopala, jolla sen saisi ylettymään venalle asti.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kyllä ne letkut sinne "uppoaa" kun vaan jaksaa taistella, v-maisia ne on laittaa mutta menee kyllä :wink:

Mä ainakin laitoin klemmarit ja ne olikin mielenkiitoiset kiristellä kun ei oikein mistään suunnasta sovi kääntämään, mutta pikku hiljaa sain ne sinne, ja "laiskana" tein juuri niin että tein juuri kuten sanoit eli ahtopaine säätimen letku irti ja jatkopätkä väliin :D

http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ohjeita.htm

EDIT:
Oletko ostanut jonkun viriboxin?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

En vielä...

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

En ole ostanut, koska haluan saada varmuuden ensin siihen, miten tuo originaaliboksi tuota venaa pystyy hyödyntämään, jos mitenkään. Joka tapauksessa se antaa ainakin järkevän oloisen PWM-ohjauksen tuohon venan liittimeen, ja joku kertoi, että oli mitannut 0.6barin paineen tällä kokoonpanolla. En ymmärrä mitä varten tuo boksi ohjaisi tuota liitintä, jos se ei venaa mitenkään pystyisi hyödyntämään. Toisaalta Saabin on täytynyt softaansa tehdessään ottaa huomioon se mahdollisuus, että joku tuon venan ko. softan kanssa kiinni laittaa eli tuon venan ei pitäisi sekoittaa ECUn toimintaa.

Olen käynyt tästä asiasta mailinvaihtoa Maptunin Fredrikin kanssa, ja hän ei oikein usko, että tuo ainakaan hyvin toimisi. No mä nyt kokeilen sitä kuitenkin. Liitän alle mailinvaihtomme (Fredrikiltä lupaa kysymättä, mutta eipä tuossa kai ole mitään sellaista miksi en voisi sitä julkaista):
From : Maptun <fredrik@maptun.com>
Subject : Re: Trionic5 and boost control valve
| | Inbox
Hi!

Let me know...:)

Best Regards,
Fredrik
----- Original Message -----

Sent: Thursday, December 11, 2003 8:17 AM
Subject: Re: Trionic5 and boost control valve

Hi,

OK, I will try it (I ordered the valve yesterday). If you want to know how it worked, I can get back to you after I have tried it. If it doesn't work fine, then I will probably buy your stage 1 some day.

Thanks,

Kimmo

>Subject: Re: Trionic5 and boost control valve
>Date: Wed, 10 Dec 2003 20:00:45 +0100
>
>Hi!
>
>If you install an solenoid valve, you might have higher boost, I have not
>tried,
>but as I sid before, this is not what the ECU wants, if you got higher
>boost,
>almost as bad as a bleed valve..
>
>I don't think there is any risk of trying it, the engine will hold.
>No problem.
>
>Good luck!!
>
>/Fredrik
>----- Original Message -----
>To:
>Cc:
>Sent: Wednesday, December 10, 2003 9:12 AM
>Subject: Re: Trionic5 and boost control valve
>
>
> > Hello Fredrik,
> >
> > Voltage measurements with load are done and results are better now.
>Between
> > the pins 2 and 1 (or 3 I'm not sure which was which) there was
>approximately
> > full voltage, when revs were below ~2100. The voltage (average voltage
> > resulted from PWM duty ratio) did start to decrease, when more RPMs were
>on
> > the engine. E.g. at 3000RPM there was about 5V. The voltage went to zero,
> > when brake pedal was pressed.
> >
> > Between the pins 2 and 3 (or 1) the voltage was something like 0.2V -
>2.8V.
> > This voltage did not change same way with respect to the engine RPM or
>brake
> > applying. The voltage seen in this measurement can be caused by some kind
>of
> > sensing voltage/current, which tells to the ECU that this secondary coil
>is
> > OK or not.
> >
> > So it seems to me that this LPT ECU does have capability to control the
> > valve, but, as you wrote, the "boost map" is very low. In practice, it can
> > be possible that boost will increase a little when the valve is installed.
> > You wrote also that some of the boost control parameters are not present
>in
> > this LPT ECU. Can you say more about them (or are they confidential
> > information)? Are they such that the absence of them can risk the engine,
>if
> > the valve is installed?
> >
> > It seems now that I will try this valve with original ECU. Let's see what
> > happens....
> >
> > BRs,
> > Kimmo
> >
> > >-----Original Message-----
>
> > >Subject: Re: Trionic5 and boost control valve
> > >
> > >
> > >Hi Kimmo!
> > >
> > >We do not sell any original program,
> > >If we should do it, it is the same price as a ordinary stage 1.
> > >
> > >I it possible if your car has two lambda sonds, you can not use a 9-3 185
> > >Hp
> > >software,
> > >You could if you do some modifications in the electrical system.
> > >
> > >Best Regards,
> > >Fredrik
> > >
> > >----- Original Message -----
> > >From:
> > >To:
> > >Sent: Tuesday, December 09, 2003 8:48 AM
> > >Subject: RE: Trionic5 and boost control valve
> > >
> > >
> > > > Hi again,
> > > >
> > > > Thank you very much for your patience with me and my questions! Yes, I
> > >believe that probably it does not make sense to use this valve with the
> > >original LPT ECU. Anyhow, I think that the original ECU must be
>programmed
> > >so that the installation of the valve doesn't confuse it's operation,
> > >bacause it is very likely that somebody will try it anyway.
> > > >
> > > > I measured only voltage without loading the pins. It's possible that
>the
> > >ECU did not ground these pins fully (if there is in parallel with
> > >"grounding
> > >switch" e.g. some big ohm resistor, this voltage w/o load measurement
>will
> > >show voltage even if the switch is not conducting). The real measure will
> > >be
> > >seen when there is appropriate load for the pins. I will measure it
>today,
> > >because I'm curious person :)
> > > >
> > > > By the way, do you have original Trionic 5 185hp ECUs for 93 (with
>anti
> > >theft system)? Would you like to sell one of those to me? How much this
> > >kind
> > >of ECU would cost? It must be much less than Steg 1 :).
> > > >
> > > > BRs,
> > > > Kimmo
> > > >
> > > > > -----Original Message-----
> >> > > > > Subject: Re: Trionic5 and boost control valve
> > > > >
> > > > >
> > > > > Hi!
> > > > >
> > > > > It is possible that the ECU send out voltage to the pins,
> > > > > but the solenoid valve is powered by a PWM signal.
> > > > >
> > > > > As you says, the middle pin 2 is the voltage, and the ECU
> > > > > makes 1 and 3 to

> > > > > ground to control the solenoid valve
> > > > >
> > > > > There are several parameters i memory concerning this,
> > > > > If you look at the boost map, it is low, it only whants base boost,
> > > > > and some boost control parameters are not present.
> > > > >
> > > > > As i said before, I have not tested it, mayby you will get
> > > > > higher boost, but
> > > > > the poower increase can be as bad
> > > > > as using a bleed valve, not good. Because you will have more
> > > > > boost than the
> > > > > ECU wants,
> > > > >
> > > > > /Fredrik
> > > > >
> > > > >
> > > > > ----- Original Message -----
> > > > > From:
> > > > > To:
> > > > > Sent: Monday, December 08, 2003 4:25 PM
> > > > > Subject: VS: Trionic5 and boost control valve
> > > > >
> > > > >
> > > > > > Hi,
> > > > > >
> > > > > > I made an experiment today: I put wires to the connector
> > > > > pins of this
> > > > > valve and routed them to the cockpit. Then I measured
> > > > > voltages at the pins
> > > > > when I was driving the car. The result were that there is
> > > > > battery/charging
> > > > > voltage (12 - 14 V) present at the connector between the pins
> > > > > 1 and 2 as
> > > > > well as between the pins 2 and 3. If I connect the valve, it will be
> > > > > activated because of the voltages and the valve will prevent
> > > > > the pressure
> > > > > from entering the wastegate? So can it be so that this
> > > > > original ECU will
> > > > > control the valve after all? Or have I understood something
> > > > > wrong here?
> > > > > >
> > > > > > BRs,
> > > > > > Kimmo
> > > > > >
> > > > > >
> > > > > > -----Alkuperäinen viesti-----
> > > > > >
> > > > > > Kopio:
> > > > > > Aihe: Re: Trionic5 and boost control valve
> > > > > >
> > > > > >
> > > > > >
> > > > > > Hi!
> > > > > >
> > > > > > I have not tested it, but it should not make any difference...
> > > > > > Should be OK to mount it.
> > > > > >
> > > > > > If you go for an upgrade, like stage one, you coul donly
> > > > > take away the APC
> > > > > > fuse to make the car
> > > > > > like original, then it will only go on baseboost...
> > > > > >
> > > > > > /Fredrik
> > > > > > ----- Original Message -----
> > > > > > From:
> > > > > > To:
> > > > > > Sent: Saturday, December 06, 2003 4:46 PM
> > > > > > Subject: VS: Trionic5 and boost control valve
> > > > > >
> > > > > >
> > > > > > > Hi Fredrik,
> > > > > > >
> > > > > > > Thanks for the answer! So the answer means that the
> > > > > original ECU does
> > > > > not
> > > > > > control the valve at all and installing the valve doesn't
> > > > > have any effect?
> > > > > > This would mean also that the valve can be installed with
> > > > > original ECU
> > > > > > without fear of ECU/engine to be damaged or working
> > > > > unoptimally? So it is
> > > > > > not a problem, if I have more powerful ECU and valve and
> > > > > need sometimes to
> > > > > > use the original ECU (with the valve)?
> > > > > > >
> > > > > > > BRs,
> > > > > > > Kimmo
> > > > > > >
> > > > > > > -----Alkuperäinen viesti-----
> > > > > > >
> > > > > > > Kopio:
> > > > > > > Aihe: Re: Trionic5 and boost control valve
> > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > > > Hi Kimmo!
> > > > > > >
> > > > > > > Sorry for my late answer...
> > > > > > >
> > > > > > > Your car has NOT got any boost control parameters
> > > > > original, Saab have
> > > > > > > removed them from the software,
> > > > > > > because ypur car should not have the solenoid valve,
> > > > > > > What we do when we une the car, we have put all boost regulation
> > > > > > parameters
> > > > > > > back in the ECU,
> > > > > > > and all ignition/fuel/boost ect have been optimized.
> > > > > > >
> > > > > > > So if you put a solenoid valve in your car, it will be no
> > > > > sense until
> > > > > you
> > > > > > > get a more powerful ECU.
> > > > > > >
> > > > > > > /Fredrik
> > > > > > >
> > > > > > > ----- Original Message -----
> > > > > > > From:
> > > > > > > To:
> > > > > > > Sent: Thursday, December 04, 2003 5:20 PM
> > > > > > > Subject: Trionic5 and boost control valve
> > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > > > > Hi Fredrik,
> > > > > > > >
> > > > > > > > I'm XXXXXXX from Helsinki, Finland and have read
> > > > > good things
> > > > > about
> > > > > > > your know-how from finnish Saab-owners' internet
> > > > > discussion boards. So I
> > > > > > > think you can help my on this one question: I have heard that
>the
> > > > > original
> > > > > > > Trionic5 ECU in 93 2.0t LPT engine (154hp) in MY2000 car
> > > > > can control the
> > > > > > > boost control valve (magnetic valve, solenoid valve) so
> > > > > that there can
> > > > > be
> > > > > > > seen a little increase in boost pressure (about +0,2bar
> > > > > -> 0.6bar) when
> > > > > > the
> > > > > > > valve is installed. Can this be true? Is there some kind
> > > > > of control for
> > > > > > the
> > > > > > > valve in this original software? I know that the
> > > > > confirmation for this
> > > > > > issue
> > > > > > > would not be a good business neither for Saab nor for
> > > > > tuning companies
> > > > > :)
> > > > > > > Anyhow, what is your opinion about that?
> > > > > > > >
> > > > > > > > Best Regards,
> > > > > > > > Kimmo
> > > > > > > >
> > > > > > > >
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

En jaksanut "kahlata" läpi tuota txt kokonaan, mutta niinhän se on ettei pelkkä venan asentaminen autuaaksi tee.

Mutta onhan se asennettu valmiiksi jos hommaat boxin :wink:

Onko sulla ahtopainemittaria jotta saat tsekkattua paineet, eli muuttuuko?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Ei ole mittaria...

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

enkä ole aikeissa hankkia vielä. Ajattelin mitata MAP-anturin jännitteestä tai sitten tyytyä ihan vaan perstuntumaan, jos jonkinlaista muutosta saisi tuolla venalla aikaan. En odota/luule, että tuolla vakioboksilla tuosta mitään tykkiä saa, mutta olisi kiva, jos se antaisi esim matalammilla kiekoilla paineita lisää, jotta vääntöä tulis vähän enemmän. Yllä kuvattu jännitemittaus antaisi aihetta olettaa, että tuo voisi antaa alakierroksilla paineita jonkinverran enemmän.

Jos joku steggi tulee joskus hankittua, niin sitten varmasti olisi paikollaan sen ahtopainemittarin hommaaminen.
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Kiinni on!

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Vena letkuineen on nyt kiinni. Asennus sujui ihan hyvin, kun en yrittänytkään irroittaa sitä alkuperäistä letkua kompressoripesän päästä, vaan jätin sen paikalleen ja jatkoin siitä toisella letkulla venalle asti. Alakautta saattaisi päästä helpommin käsiksi siihen painepuolen nippaan, joten sen voi sitten joskus myöhemmin laittaa kunnolla, ettei se ylimääräinen jatkos jää harmittamaan ylimääräisenä "kauneusvirheenä" ja mahdollisena luotettavuusriskinä. Klemmarit laitoin jokaiseen letkuliitokseen.

Kävin pikaisesti koeajolla. Ajelin aluksi varovasti tunnustellen sen varalta, että jokin olisikin mennyt pieleen ja turbo ahtaisi sen minkä pystyy hukkaportin puuttumatta peliin. Pikkuhiljaa kokeilin hieman enempää kuormitusta, ja ilokseni voin todeta, että puhtia oli tullut selkeästi havaittavissa oleva määrä lisää :P . Vaikea sanoa minkä verran tuota potkua on lisää tai paljonko ahdot on, kun mulla ei ole muuta vertailukohtaa kuin tuo mun auto ennen tämä modausta (en ole koskaan ajanut esim 185 heppaista saabia). Joka tapauksessa kone vaikuttaa toimivan hyvin, check engine -valo ei pala jne.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Kiinni on!

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-3t kirjoitti:
Kävin pikaisesti koeajolla. Ajelin aluksi varovasti tunnustellen sen varalta, että jokin olisikin mennyt pieleen ja turbo ahtaisi sen minkä pystyy hukkaportin puuttumatta peliin. Pikkuhiljaa kokeilin hieman enempää kuormitusta, ja ilokseni voin todeta, että puhtia oli tullut selkeästi havaittavissa oleva määrä lisää :P . Vaikea sanoa minkä verran tuota potkua on lisää tai paljonko ahdot on, kun mulla ei ole muuta vertailukohtaa kuin tuo mun auto ennen tämä modausta (en ole koskaan ajanut esim 185 heppaista saabia). Joka tapauksessa kone vaikuttaa toimivan hyvin, check engine -valo ei pala jne.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä seokset näyttää?
Jos ymmärsin oikei ton Fredrikin jutun niin ECU'ssa ei ole karttoja tällä, joten saattaa hyvinkin olla että sopan määrä on sama mitä orkkis ahdoilla.
Muutama glögi saattaa sumentaa aivot, joten ei kannata ottaa turhan vakavasti jos meni metsään.
#1730
500whp.net member
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiinni on!

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Vigge kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä seokset näyttää?
Jos ymmärsin oikei ton Fredrikin jutun niin ECU'ssa ei ole karttoja tällä, joten saattaa hyvinkin olla että sopan määrä on sama mitä orkkis ahdoilla.
Muutama glögi saattaa sumentaa aivot, joten ei kannata ottaa turhan vakavasti jos meni metsään.
Niin, eihän sitä tiedä. En kyllä ole huolissani. Luulisi, että autoteollisuudessakin olisi käytössä sellaiset suunnitteluperiaatteet, että kaikki kuviteltavissa olevat tyypilliset ja epätyypilliset käyttötavat otetaan huomioon siten, että homma toimii, vaikka loppukäyttäjä ei toimisikaan täysin odotetulla tavalla. Tämä venan lisääminen on vielä kaiken lisäksi erittäin helposti kuviteltavissa oleva skenaario, jota tuskin ovat voineet jättää huomioimatta.

Jos tuo vakiosofta ei ylimääräisiä ahtopaineita kykenisi hanskaamaan, niin minkä ihmeen takia se sitten ohjaisi tuota venaa siten, että ahdot nousisivat sille ohjelmoitujen karttojen yläpuolelle, kun vena autoon laitetaan? Jos tuon softan ahtopainekartta mukailee ainoastaan peruspainetta, niin eikö silloin olisi loogista pitää tuo venan ohjaus kokonaan pois päältä tai sitten tosiaan ohjata sitä aktiivisesti niin, että paineet ei yli halutun nouse, vaikka vena paikallaan olisikin?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Kiinni on!

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9-3t kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä seokset näyttää?
Jos ymmärsin oikei ton Fredrikin jutun niin ECU'ssa ei ole karttoja tällä, joten saattaa hyvinkin olla että sopan määrä on sama mitä orkkis ahdoilla.
Muutama glögi saattaa sumentaa aivot, joten ei kannata ottaa turhan vakavasti jos meni metsään.
Niin, eihän sitä tiedä. En kyllä ole huolissani. Luulisi, että autoteollisuudessakin olisi käytössä sellaiset suunnitteluperiaatteet, että kaikki kuviteltavissa olevat tyypilliset ja epätyypilliset käyttötavat otetaan huomioon siten, että homma toimii, vaikka loppukäyttäjä ei toimisikaan täysin odotetulla tavalla. Tämä venan lisääminen on vielä kaiken lisäksi erittäin helposti kuviteltavissa oleva skenaario, jota tuskin ovat voineet jättää huomioimatta.


Jos tuo vakiosofta ei ylimääräisiä ahtopaineita kykenisi hanskaamaan, niin minkä ihmeen takia se sitten ohjaisi tuota venaa siten, että ahdot nousisivat sille ohjelmoitujen karttojen yläpuolelle, kun vena autoon laitetaan? Jos tuon softan ahtopainekartta mukailee ainoastaan peruspainetta, niin eikö silloin olisi loogista pitää tuo venan ohjaus kokonaan pois päältä tai sitten tosiaan ohjata sitä aktiivisesti niin, että paineet ei yli halutun nouse, vaikka vena paikallaan olisikin?
Pakko todeta että "kuolisin nauruun" jos tuolla lailla sais autosta "HOT" version eli sen virallisen 185hv. :D
Siinä olisikin monella "tehtaan oman virisetin" ostajalla vähemmän hauskaa. :?

Mutta maailma on ihmeellinen, eihän sitä ikinä tiedä :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Heh, joo laskis mun vaatehuoneessa olevan Trionic 5 185hv boksin arvo aika nopeesti. muttmutta, eikös trionic 7:ssä ole valmiiksi magnettivena, ja hepoloitakin on valmiiksi hurjat 150 T5:n 154:ä vastaan :)

T5 ilman venaa 113kw
T7 Magneettivenalla 110kw

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

peinu kirjoitti:Heh, joo laskis mun vaatehuoneessa olevan Trionic 5 185hv boksin arvo aika nopeesti. muttmutta, eikös trionic 7:ssä ole valmiiksi magnettivena, ja hepoloitakin on valmiiksi hurjat 150 T5:n 154:ä vastaan :)

T5 ilman venaa 113kw
T7 Magneettivenalla 110kw
Jep, totta viserrät, T7: ssa on mankkuvena, tosin erillainen ku T5: ssa mut sillähän ei oo mitään merkitystä.

Ihmettelen suuresti jos LPT T5: seen asennettu pelkkä magn. vena tois tehoja lisää :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

93t sport kirjoitti:
peinu kirjoitti:Heh, joo laskis mun vaatehuoneessa olevan Trionic 5 185hv boksin arvo aika nopeesti. muttmutta, eikös trionic 7:ssä ole valmiiksi magnettivena, ja hepoloitakin on valmiiksi hurjat 150 T5:n 154:ä vastaan :)

T5 ilman venaa 113kw
T7 Magneettivenalla 110kw
Jep, totta viserrät, T7: ssa on mankkuvena, tosin erillainen ku T5: ssa mut sillähän ei oo mitään merkitystä.

Ihmettelen suuresti jos LPT T5: seen asennettu pelkkä magn. vena tois tehoja lisää :roll:
Huomenia. Noita T5 ja T7 LPT versioita on ihan turha tässä yhteydessä verrata keskenään. Niiden toteutus on ihan erilainen jo rautatasolta lähtien, puhumattakaan softasta. T7 LPT ECU ohjaa venaa siten, että alakierroksilla saadaan enemmän ahtoja, mutta pudottaa ne sitten alemmas korkeammilla kiekoilla, jolloin koneeseen saadaan vääntöä kivasti, mutta tehoja ei kovin mairittelevasti.

Ei tietenkään pelkkä mankkuvena tee yhtään mitään, jos boksi ei sitä ohjaa siten, että paineita saadaan lisää, mutta kun tämä boksi sitä kuitenkin nyt ohjaa. En myöskään kuvittele, että autostani on tullut HOT-versiota vastaava, mutta sen tiedän, että vääntöä tuli joka tapauksessa lisää. On täysin mahdollista, että yläkiekoilla tämäkin laittaa venan kiinni ja siis huipputeho ei nouse yhtään.

Vigge tuolla puhui seoksista: Jos nyt oletetaan, että paineet olisivat nousseet 0.4:stä 0.6:een (jollakin kierrosalueella), niin se tarkoittaisi noin vajaan 15 prossan lisäystä ilman/hapen täytökseen. Jos boksi antaisi bensaa sen verran kuin se antaa 0.4 barin kanssa, niin olisipa melkoisen pahasti seossuhteet pielessä stokiometrisestä arvosta. Luulisi sen jo huomaavan sekä kuski että ECU (check engine).
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-3t kirjoitti:
Vigge tuolla puhui seoksista: Jos nyt oletetaan, että paineet olisivat nousseet 0.4:stä 0.6:een (jollakin kierrosalueella), niin se tarkoittaisi noin vajaan 15 prossan lisäystä ilman/hapen täytökseen. Jos boksi antaisi bensaa sen verran kuin se antaa 0.4 barin kanssa, niin olisipa melkoisen pahasti seossuhteet pielessä stokiometrisestä arvosta. Luulisi sen jo huomaavan sekä kuski että ECU (check engine).
Hieman maustetta lisää. ECU ei periaatteessa tiedä mitä tapahtuu WOT:n aikana.
Lambdaa ei lueta jne...
Tai jos tarkkoja ollaan, niin Kyllähän se ECU periaatteessa saa tiedon MAFilta jos ilmamäärä lisääntyy. Jos ko. ilmamäärä ei vastaa oletettua saattaa kone joko kompensoida sen tai ei. MAFilla kun on tietty toimitaikkuna, jonka sisällä sen arvot saa heittää verrattuna oletettuun. Vertaa esim paskanen MAF tapaukseen. Koneeseen menee enemmän ilmaa kun mitä ECU näkee. Soppa säädetetään pääsääntöisesti tämän mukaan, poikkeuksena vaihdot ja nopeat kuormistusmuutokset jolloin ohjaus MAP ja imusarjan lämpötilan avulla. Kone vetää siis laihalla. Ennen kuin saat tästä CELin syttyymään on seokset totaalisesti päin hanukkaa.

Saattaa olla että kaikki on seoksien osalta ok, mutta koskaa ei voi olla varma.
#1730
500whp.net member
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Vigge kirjoitti:
9-3t kirjoitti:
Vigge tuolla puhui seoksista: Jos nyt oletetaan, että paineet olisivat nousseet 0.4:stä 0.6:een (jollakin kierrosalueella), niin se tarkoittaisi noin vajaan 15 prossan lisäystä ilman/hapen täytökseen. Jos boksi antaisi bensaa sen verran kuin se antaa 0.4 barin kanssa, niin olisipa melkoisen pahasti seossuhteet pielessä stokiometrisestä arvosta. Luulisi sen jo huomaavan sekä kuski että ECU (check engine).
Hieman maustetta lisää. ECU ei periaatteessa tiedä mitä tapahtuu WOT:n aikana.
Lambdaa ei lueta jne...
Tai jos tarkkoja ollaan, niin Kyllähän se ECU periaatteessa saa tiedon MAFilta jos ilmamäärä lisääntyy. Jos ko. ilmamäärä ei vastaa oletettua saattaa kone joko kompensoida sen tai ei. MAFilla kun on tietty toimitaikkuna, jonka sisällä sen arvot saa heittää verrattuna oletettuun. Vertaa esim paskanen MAF tapaukseen. Koneeseen menee enemmän ilmaa kun mitä ECU näkee. Soppa säädetetään pääsääntöisesti tämän mukaan, poikkeuksena vaihdot ja nopeat kuormistusmuutokset jolloin ohjaus MAP ja imusarjan lämpötilan avulla. Kone vetää siis laihalla. Ennen kuin saat tästä CELin syttyymään on seokset totaalisesti päin hanukkaa.

Saattaa olla että kaikki on seoksien osalta ok, mutta koskaa ei voi olla varma.
Totta varmasti kaikki mitä kirjoitit... Musta vaan tuntuu, että tuossa oletetussa esimerkkitapauksessa seokset olisivat jo sen verran laihalla, että sen pitäisi jotenkin tuntua ja näkyä koneen käytöksessä riippumatta siitä tekeekö ECU jotain asian korjaamiseksi vai ei.

No ilmeisesti toi mun oletus ei pidä paikkaansa. Anyway, en ainakaan vielä ota APC-sulaketta pois :).
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Seossuhdemittaus

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Ajattelin mitata seossuhdetta lambdalta. Kaiken järjen mukaan tässä autossa on ns. perinteinen lambda-anturi, josta pystyy kuormituksen alla näkemään ainakin sen, jos seos menee lähelle (tai yli) stokiometristä arvoa, vaikka rikkaita seoksia ei tarkasti pystykään määrittelemään.

Lisäksi hommaan jonkun ahtopainemittarin (jota en aio kiinteästi autoon kylläkään asentaa), jotta saisi jonkinlaisen käsityksen mitä siellä pellin alla nyt oikein tapahtuu. Mistä kohdasta paineet saa helpoiten ulos eli onko siellä painepuolella jossakin valmiiksi joku paikka mihin letkun saa kiinni?
Vastaa Viestiin