Tulpat ei kestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kysynpä vielä tältä foorumilta, onko kellään ollut vastaavaa, että tulpat kestää 200 - 700km?

Koitettu NGK BCPR7ES-11, BCPR8ES-11 ja BCPR9ES-11 ei vaikutusta sekä Saabin moottorilabran 9 tulpilla(Trollhättän) joita suosituksen mukaan pitäisi käyttää E85 virikoneessa. Tulpat ovat sen näköiset kuin tuolla ajokilometrimäärällä voi olettaa eli ulkoisesti kulumattomat, jonkin verran nokea.
Saabin alkuperäinen sytkäkasetti uutena ostettu ja ajettu 2 vuotta ja takuuseen vaihdettu uuden valmistajan orkkikseen(ei asennettu vielä) ja 15 vuotta vanhalla ajettu alle 100tkm. Ei eroa. Ykköspyttyyn 2000 misfires ja muut noin 300, kun alkaa ahdoilla paukuttaan niin knk3 ja knk4 yksi naku tyyliin. Ei erroreita. Mitä enemmän ajaa ahdoilla sitä nopeemmin tulpat alkaa paukuttaan ahdoilla, jos ajaisi pintakaasulla tulpat kestäisi varmaan maailman tappiin.
Kun ensimmäinen kumaus putkeen tulee ahdoilla niin sen jälkeen täyskaasulla alkaa paukuttaan muutaman kymmenen kilsan päästä. Tulpan kärkiväliä olen koittanut vakio 1,1 ja säädettynä 1,0. En muistaakseni ole koittanut 0,7 kärkiväliä, mutta epäilen ettei sekään ajokilometreja lisää. Kun vaihtaa uudet tulpat niin kaikki toimii hienosti.
Volvo foorumilla jotkut ovat saaneet apua tulppa/sytytysongelmiin laskemalla puolien latausaikoja 4,5ms-->3,9ms. Onko Saabin T7 softassa mahdollisuus vaikuttaa puolien latausaikoihin?

Käsittääkseni Saabin T7 sytkäkasetti pitäisi riittää aika pitkälle, ettei ihan pikkutehoilla pitäisi vielä teho loppua ahdoilla.
Volvo foorumilta: "Puolan teho ei ole tekemisissä sen antaman maksimijännitteen kanssa, joka on ahdetuissa se erittäin tärkeä kriteeri.
Esim. turbobvinokoneen vakio puolassa on kyllä hyvin tehoa, muttei maksimijännitettä. Joten vähänkin isommilla ahdoilla se kipuna ei enää hyppää siellä missä pitää." Minun kokoonpanossa ahdot eivät edes piikkaa 2bar ja isoilla kierroksilla rautasäädöistä riippuen tasainen piikkaamaton ahto max 1,1-1,3 bar sekä pakolämmöt maltilliset alle 900C, joten ei senkään puolesta pitäisi tulppien olla kovilla. Moni tyytyy siihen, että tulppia vaan pitää vaihtaa usein, mutta mielestäni sen ei tarvitsi olla näin. Sen jälkeen, kun tulpat alkaa paukuttaan ahdoilla, niin niillä voi ajaa matalilla ahdoilla ns. normiajoa.
Sitten jos joku kysyy, onko moottoria säädetty, niin Suomen eniten on eli 2-3 kertaa/ajokausi rullilla.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikäs siellä on seos/afr?

Itellä pienitehoisessa vastaavaa ongelmaa ja tulpat alkoivat kestämään, kun seosta säädettiin ja tulpiksi laitoin BCR8ES ja 0,9:n kärkivälillä. Alkuun seos oli liian rikkaalla vaikka sitä ei pätkivistä tulpista huomannutkaan.

Vinokoneissa ei ole suorasytytystä, joten niistä ei ole varsinaisesti apua suorasytkän kanssa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kyllä seokset pitäs olla kohdillaan, mutta tosi vaikea seurata niitä, kun ahdin spoolaa niin rajusti, että joutuu keskittyyn tiehen. Mut kyllä ne taitaa olla 11-12 paikkeilla. Nyt ei enää paljon ehdi tekeen testivetoja, kun pitäs laittaa talvisäilöön. Viileellä kuivalla asfaltilla TCS päällä pyrkii väkisin sutiin kolmosella vaikka alla pyörii Toyo R888R. Jos löytys kuivaa keliä voisin uusilla 9 tulpilla käydä katsomas seoksia. Ajan liki aina yseillä.
Laitetaan korvan taakse noi seosehdotukset, jossain netin syövereissä olin kanssa lukevani, että liian rikas seos tappaa tulpat.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla ahdetussa kaasarivehkeessä tahtoi tulpat kuolla riikkaaseen seokseen. Kuumempana pysyviä tulppia en uskaltanut kuitenkaan käyttää nakutuksen pelossa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja mestari »

mäkin muistan että velipoika kirosi nöösinä kun pappatunassa oli piikki :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja mikan »

mestari kirjoitti:
La Marras 05, 2022 20:19
mäkin muistan että velipoika kirosi nöösinä kun pappatunassa oli piikki :mrgreen:
Mestarin veljen tuntsaa vaivasi varmaan liiallinen öljy bensan seassa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Nyt pitää päivittää diagnoosia. Putsasin tulpat hienolla hiomakankaalla sivuelektrodista vähän mustaa pois, tinneriä rättiin ja keskielektrodia sekä sivuelektrodin alapuolelta. Lopuksi jarrukliinerillä suhaus. Huomasin, että ohmimittari ei antanut mitään lukuja, kun resistori eli tulpan yläpää oli musta, kun uudessa se on harmaa. Kiillotin resistoria eli sitä tulpan yläpäätä. Ja kärkiväli säätö n.0,8mm. Nyt ajellut tulpilla ainakin 100 km ilman ongelmia. Vähän harmittaa, kun heittänyt roskiin ämpärillisen 200-700km tulppia. Riittää kun ne vaan putsaa.

Joskus mulla oli PV50 Suzuki johon laitoin 80cc Malossin pytyn ja Mikunin 15mm kaasarin ja isä hioi töissä kannen matalammaksi. Tulppa lakkas toimimasta muutaman kiihdytyksen jälkeen ja tuli kokeiltua eri lämpöarvoja ja muitakin merkkejä kuin NGK. Syy jäi mysteeriksi. Koskaan en kylläkään tainnut puhdistaa tulppaa kunnolla ja koittaa olisko toiminut.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä oon pessy onnistuneesti tulppia ultraäänipesurissa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja arto »

Mä ajelin noilla BKR8EIX Holsetilla, paineita vedossa sen 2,5. Hyvin kesti tuhansia kilometrejä ns. normiajoa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

arto kirjoitti:
Ma Joulu 19, 2022 19:10
Mä ajelin noilla BKR8EIX Holsetilla, paineita vedossa sen 2,5. Hyvin kesti tuhansia kilometrejä ns. normiajoa.
Rohkee kaveri. Ainakin jos etanolia polttoaineena. Vaarana on, että iridium-tulpan terävä kärki lähtee hehkumaan paineen alla lämmössä ja polttoaine syttyy ennen aikojaan. Eli esidetonaatiosta kyse.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja torque »

@ OP. Kokeileppa NGK BKR7ESC-11. Täällä toiminut mainiosti. Vaan jos T7 softassa tehty vaikka mitä säätöjä niin eihän sitä tiedä.
viewtopic.php?f=14&t=196079&p=1263744&h ... K#p1263744
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja arto »

Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 19, 2022 19:14
arto kirjoitti:
Ma Joulu 19, 2022 19:10
Mä ajelin noilla BKR8EIX Holsetilla, paineita vedossa sen 2,5. Hyvin kesti tuhansia kilometrejä ns. normiajoa.
Rohkee kaveri. Ainakin jos etanolia polttoaineena. Vaarana on, että iridium-tulpan terävä kärki lähtee hehkumaan paineen alla lämmössä ja polttoaine syttyy ennen aikojaan. Eli esidetonaatiosta kyse.
Hyvä tietää, tieto lisää tuskaa ;) Viinamäen miehiä tottakai. Ok, tulppia tuli säännöllisesti tiirailtua ja no problem. Varmaan jossain kovemmassa ajossa mainitsemasi riski voi toteutua. Lentokenttää pidempää vetoa en tehnyt ja ns. normi rekkaohituksissa liikenteessä ym. ajossa ei ollut ongelmia. No ajoin mä Ahvenistoa normi ratapäivä leikkiä jne. Noin 60tkm.
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Routa »

NGK:n tulppia valmistetaan Ranskassa ja Japanissa. Oma kokemus on että japanilaiset kestää paremmin.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Routa kirjoitti:
To Helmi 02, 2023 09:40
NGK:n tulppia valmistetaan Ranskassa ja Japanissa. Oma kokemus on että japanilaiset kestää paremmin.

Valmistusmaalla ei ole NGK:n tulpissa mitään merkitystä mihinkään. Aivan liian moni muu asia vaikuttaa sytytystulpan toimivuuteen, joten tälläisiä johtopäätöksiä ei voida tehdä.

Yhtälailla voin sanoa, että ranskassa valmistetut NGK:t ovat itellä pelanneet paremmin ja aivan yhtä epäpätevä kokemus yleisesti vedettäväksi linjaksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tulpat ei kestä

Viesti Kirjoittaja torque »

^Enmpä tiennyt noita NGK'oita myös Ranskassa tuotetaan. Vaan onhan se sitäkin, mitä materiaa käytetty ja laadunvarmistuksella tulpat laitettu eteenpäin.
Tää nyt menee ehkä hieman ohi, vaan piti hieman vilkaista. Ja kuullemma noita jotain kopio tulppia myös, vaan se ei taida liittyä tähän viestiketjuun aiheeseen.
phpBB [video]
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin