Kevät lähestyy ja kohta olisi ajankohtaista käyttää femmaa muutoskatsatuksessa, kun isompi turbo, peltipakosarja ja ulkoinen hukkaportti vaikuttavat sen verran konehuoneen ulkonäköön, että muuten on turha varmaan haaveilla leimasta. Auto kyseessä on siis 2000 vuosimallinen 9-5 2.3t eli tehoja on tehtaalta 170hp. Tälläiset kysymykset hieman mietityttää, joten olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia asiasta:
1. Voinko käyttää vertailuajoneuvona 2000 vuosimallin Aeroa ja riittääkö tuohon vertailuun se, että eteen on vaihdettu isommat levyt?
2. Kuinka nuo vertailut tulee esittää paperilla? Riittääkö esim. jonkinnäköinen lista osanumeroista ja oma allekirjoitus perään?
Yksi vaihtoehto olisi toki ottaa 200hp penkkilaput, jolloin tehomuutos olisi sen 20% eikä tarvitsisi tehdä vertailua, mutta se varmaankin aiheuttaa jotain epäilyksiä katsatusasemalla?
PS. jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräisenä tuohon vuosimalliin sopivat Aeron etujarrusatulan kiinnikkeet, niin niitä saa tarjota YV:llä.
Viritetyn 9-5 muutoskatsastus
Viritetyn 9-5 muutoskatsastus
9-5 2.3t -03
9-5 2.3t -00 ~1550mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
9-5 2.3t -00 ~1550mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Re: Viritetyn 9-5 muutoskatsastus
Finlexistä voimassaoleva määräys ” Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen” nenän eteen, josta sitten sivulta 15 eteenpäin tavaamalla löytyy vastaukset kysymyksiisi. Mutta periaatteessa selvität tehopainosuhteet tuollaisesta aerosta, jonka jälkeen lasket paljonko autossasi saa olla tehoa, eli millaisen penkkilapun tarvitset. Jonkun näköiset dokumentit asennetuista jarruosista ei varmaan ainakaan haittaa leimalla.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Re: Viritetyn 9-5 muutoskatsastus
Meidän OG9-3sta on muutoskatsastuksessa esitetty teholapun lisäksi merkkihuollon allekirjoittama todistus, että auton jarrut ja alusta vastaavat Aeroa. Todellisuudessa siinä on kuitenkin H&R jouset ja bilsteinin iskarit, kaikki puslat powerflexia yms ja jarrut EBCltä, mutta tuo dokumentti kelpasi siihen, että softan, ahtimen ja coolerin vaihto on saatu leimattua ja alunperin 115kW sijaan on rekisteriotteeseen merkitty tehoksi 173kW
Peltisatsia ei muistaakseni ole erikseen katsastettu, mutta konehuone on sen verran huomiota herättävä, että joka kerta tutkitaan papereita tarkkaan. Ei taatusti onnistuisi katsastus, jos ei olisi muutoskatsastettu...
Eski

Peltisatsia ei muistaakseni ole erikseen katsastettu, mutta konehuone on sen verran huomiota herättävä, että joka kerta tutkitaan papereita tarkkaan. Ei taatusti onnistuisi katsastus, jos ei olisi muutoskatsastettu...
Eski
Re: Viritetyn 9-5 muutoskatsastus
Ei liity suoraan aiheeseen mutta itseä huvitti joskus käydä tonnarin kanssa leimalla. Ahdin oli vaihtunut T25 -> GT28RS, mutta ilmeisesti tämä ei näyttänyt tarpeeksi erilaiselta kun katsuri tuijotti vain turboa muutaman sekunnin, murahti ja painoi pellin kiinni

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366