Teho / ahtopaine

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hook kirjoitti:Hmm.. Mielipiteeni että vakiosoftan päivitys (0.8>1.0) rajattuun softaan on puoliksi rahojen heittämistä kaivoon,

Tuotanoin , mulla se vakiosofta puhaltaa tällähetkellä mittarin mukaan huimat 0,35 baria ;-) Tuo kun on LPT = Lahna Paska Tuhnu .


Kaide
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kaide kirjoitti:Tuotanoin , mulla se vakiosofta puhaltaa tällähetkellä mittarin mukaan huimat 0,35 baria ;-) Tuo kun on LPT = Lahna Paska Tuhnu .
Kaide
Noh. Sitten tosta on iloa. Samalla ota stage 1 softa, tai 3, jos loputkin putkistosta vaihtuu pian.

Mitä turboa olet katsellut?

Jos meinaat lähteä vaihtaa fööniä isompaan ja ottaa siitä jotain iloakin, niin suuttimet, putkisto, ic, softa yms.. menee tietty uusiksi, joten sitten jos meinaa ottaa tehoja oikeasti koneesta, niin sitten voinee hyppiä parit "turhat" välivaiheet yli ja laittaa sinne 28rs tai 3071 föönin, kun menee kutakuinkin samoilla muutoksilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teho / ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:Onkos kukaan viisas hahmotellut jotta kuinka paljon tollanen 2,0t T5 kone antaa tehoa/vääntöä eri ahtopaineilla ? Itsellä on tässä menossa pohdinta softan teettämisestä, siksi utelen.

Kyseessä siis B204 kone, garretin T25 rusina, 3" JT cat back ( joka tuskin mitään vaikuttaa )ja vakio cooleri. Tiedän että Stage 1 purkki 1,2bar ahdoilla potkii tuosta koneesta noin 220hv/330Nm . Mites potkii tasan 1bar , entä 1,5bar ?


Kaide
Sinun tuskin kannattaa ajella tuolla T25M:llä 1,5 barin paineilla, sillä T25M:n stabiili ahtopaine on 1,3 bar. Tuollaisesta "setistä" voi olla vielä hyötyäkin, mutta jos aikoisit ajella 1,5 barin ahdoilla, niin eipä siitä ole vakioahtimella hirveästi hyötyä.

Jos todella haluaisit ajella 1,5 barin paineilla, niin "budjettiratkaisu" olisi hommata Mitsun TD04-15T (9-3/9-5 Aeron ahdin, 9000 Aeron ahdin olisi vielä parempi), esim. Ferritan putkisto (JT Superflowta en välttämättä suosittelisi), isompi IC, 3 barin MAP -anturi ja mahdollisesti isommat suuttimet.

Jos sitten haluaisi vieläkin enemmän, niin kannattaisi alkaa vaihtamaan Hookin mainitsemia komponentteja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hook kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Tuotanoin , mulla se vakiosofta puhaltaa tällähetkellä mittarin mukaan huimat 0,35 baria ;-) Tuo kun on LPT = Lahna Paska Tuhnu .
Kaide
Noh. Sitten tosta on iloa. Samalla ota stage 1 softa, tai 3, jos loputkin putkistosta vaihtuu pian.

Mitä turboa olet katsellut?

Jos meinaat lähteä vaihtaa fööniä isompaan ja ottaa siitä jotain iloakin, niin suuttimet, putkisto, ic, softa yms.. menee tietty uusiksi, joten sitten jos meinaa ottaa tehoja oikeasti koneesta, niin sitten voinee hyppiä parit "turhat" välivaiheet yli ja laittaa sinne 28rs tai 3071 föönin, kun menee kutakuinkin samoilla muutoksilla.

No en mä ihan noin rankalla kädellä ajatellu tunettaa. Turbon virkaa voisi tulla toimittamaan käytetty/kunnostettu 9kAeron ahdin ja coolerin virkaa toimittamaan alkuperäisen kokoinen alumiiniversio. Ja noin 250 hummaa saa riittää tälle sedälle :lol:

Kaide
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kaide kirjoitti: Turbon virkaa voisi tulla toimittamaan käytetty/kunnostettu 9kAeron ahdin ja coolerin virkaa toimittamaan alkuperäisen kokoinen alumiiniversio. Ja noin 250 hummaa saa riittää tälle sedälle :lol:

Kaide
Jep jep... kannattaa suosiolla hankkia numeroa isompi, tulee halvemmaksi ostaa se nyt suoraan kuin vaihtaa hyvä td04 vuoden päästä isompaan. :twisted:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

noista ahtimista,,

tavallaan hiukan OT,,mutta onko 2.3 T7 pataan garretin tilalle vaihtoehto ahtimia, jotain muuta isomman potentiaalin omaavaa kuin mitsun td 04?
ja jos on,,mitä maksaa,,mistä saa,,mitä muutoksia vaatii,,käyttökokemuksia ym?
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

kampsa kirjoitti:nonko 2.3 T7 pataan garretin tilalle vaihtoehto ahtimia, jotain muuta isomman potentiaalin omaavaa kuin mitsun td 04?
Onhan noita ahtimia maailma pullollaan. Foorumin haulla löytyy tietoa vaikka Garrettin gt-28rs:stä, eli "potusta" sillä mennään jo vähän pidemmälle.. td-04:siakin on eri kokoisia, 9-5 Aerossa käytetty ei taida ihan niitä suurimpia olla.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onkos nuoesim evo mitsuissa käytetyt td05 samoilla laipoilla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mikkoimp kirjoitti:onkos nuoesim evo mitsuissa käytetyt td05 samoilla laipoilla?
Evo mitsussa on TD05HR-16G6 ahdin (evo IV->) Tuo ei ole millään muotoa yhteensopiva TD04 kanssa, jaettu pakopesä ja ihan erilaiset laipat,
lisäksi ahdin on peilikuva normaalista eli pyörii eri päin. On semmonen kai jossain saappaaseenkin istutettu ja kyllähän tossa voi potentiaalia olla mutta ei mene helposti. EVO III ahdin on enemmän "normaali" TD05 mutta ei sekään käy saabin laippoihin.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

JouniCSE kirjoitti: Evo mitsussa on TD05HR-16G6 ahdin (evo IV->) Tuo ei ole millään muotoa yhteensopiva TD04 kanssa, jaettu pakopesä ja ihan erilaiset laipat,
lisäksi ahdin on peilikuva normaalista eli pyörii eri päin. On semmonen kai jossain saappaaseenkin istutettu ja kyllähän tossa voi potentiaalia olla mutta ei mene helposti. EVO III ahdin on enemmän "normaali" TD05 mutta ei sekään käy saabin laippoihin.
On muuten hieno ahdin tuo EVO kolmosen..Kaksilitraisessa lähtee pyörimään bout 3000 paikkeilla ja siitä karvan ylempänä on täysi pauhu.En uskalla edes arvata millainen se jaetulla pesällä oleva olisi.
Se evo kolmosen ahdin vastaa kompurapuolen tuotoltaan kuulemma td04-19 tai 20:tä,turbiini on karvan pienempi.Pakopaineet on mittaamatta,mutta päätellen kansipahvien kestoiästä,ei turbiini juurikaan ahdista.Sen kertoo jo 2litraisesta 8v kannella olevasta laitteesta jarrutettu 195hp/0.3bar..Alkuperäisellä turbolla samasta laitteesta isommilla paineilla 155hp..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

TD05HR mallin laipat on mallinnettuna ja ihan vapaasti jaossa http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/Evoflange/

Sitten mitä kuvia kyseisestä ahdinperheestä on tullu napsittua.
http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/evo4/
http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/evolaippa/
http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/genenrupelli/ turbochargers.com malli
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuota kun kaverin kanssa joskus kalja päissään juteltiin, niin mietittiin juurikin tuota evo III, kun sillä niitä muutama on pihassa, että siinä olisi ehkä jopa suurin piirtein sinne päin tuon saabin td04 kanssa, vaan kun ei kumpikaan ole pitänyt kuin toista käsissään... pitäisi varmaan joskus vähän tarkemmin tuota tutkia, niitä kun nyt ainakin suht edullisestikin jo saisi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

JouniCSE kirjoitti:On semmonen kai jossain saappaaseenkin istutettu ja kyllähän tossa voi potentiaalia olla mutta ei mene helposti. EVO III ahdin on enemmän "normaali" TD05 mutta ei sekään käy saabin laippoihin.
Vaikea uskoa että istuisi ihan helpolla. Olisi kiva joskus nähdä livenä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Manageri
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 20:11

Re: Teho / ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Manageri »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Kesä 20, 2007 05:58
Kaide kirjoitti:Onkos kukaan viisas hahmotellut jotta kuinka paljon tollanen 2,0t T5 kone antaa tehoa/vääntöä eri ahtopaineilla ? Itsellä on tässä menossa pohdinta softan teettämisestä, siksi utelen.

Kyseessä siis B204 kone, garretin T25 rusina, 3" JT cat back ( joka tuskin mitään vaikuttaa )ja vakio cooleri. Tiedän että Stage 1 purkki 1,2bar ahdoilla potkii tuosta koneesta noin 220hv/330Nm . Mites potkii tasan 1bar , entä 1,5bar ?


Kaide
Sinun tuskin kannattaa ajella tuolla T25M:llä 1,5 barin paineilla, sillä T25M:n stabiili ahtopaine on 1,3 bar. Tuollaisesta "setistä" voi olla vielä hyötyäkin, mutta jos aikoisit ajella 1,5 barin ahdoilla, niin eipä siitä ole vakioahtimella hirveästi hyötyä.

Jos todella haluaisit ajella 1,5 barin paineilla, niin "budjettiratkaisu" olisi hommata Mitsun TD04-15T (9-3/9-5 Aeron ahdin, 9000 Aeron ahdin olisi vielä parempi), esim. Ferritan putkisto (JT Superflowta en välttämättä suosittelisi), isompi IC, 3 barin MAP -anturi ja mahdollisesti isommat suuttimet.

Jos sitten haluaisi vieläkin enemmän, niin kannattaisi alkaa vaihtamaan Hookin mainitsemia komponentteja.

Olisin laittamassa b204e t5 koneeseen td04-15t mitsua. Mitä kilkkeitä tarviin lisäksi?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teho / ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Manageri kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 15:29
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Kesä 20, 2007 05:58
Kaide kirjoitti:Onkos kukaan viisas hahmotellut jotta kuinka paljon tollanen 2,0t T5 kone antaa tehoa/vääntöä eri ahtopaineilla ? Itsellä on tässä menossa pohdinta softan teettämisestä, siksi utelen.

Kyseessä siis B204 kone, garretin T25 rusina, 3" JT cat back ( joka tuskin mitään vaikuttaa )ja vakio cooleri. Tiedän että Stage 1 purkki 1,2bar ahdoilla potkii tuosta koneesta noin 220hv/330Nm . Mites potkii tasan 1bar , entä 1,5bar ?


Kaide
Sinun tuskin kannattaa ajella tuolla T25M:llä 1,5 barin paineilla, sillä T25M:n stabiili ahtopaine on 1,3 bar. Tuollaisesta "setistä" voi olla vielä hyötyäkin, mutta jos aikoisit ajella 1,5 barin ahdoilla, niin eipä siitä ole vakioahtimella hirveästi hyötyä.

Jos todella haluaisit ajella 1,5 barin paineilla, niin "budjettiratkaisu" olisi hommata Mitsun TD04-15T (9-3/9-5 Aeron ahdin, 9000 Aeron ahdin olisi vielä parempi), esim. Ferritan putkisto (JT Superflowta en välttämättä suosittelisi), isompi IC, 3 barin MAP -anturi ja mahdollisesti isommat suuttimet.

Jos sitten haluaisi vieläkin enemmän, niin kannattaisi alkaa vaihtamaan Hookin mainitsemia komponentteja.

Olisin laittamassa b204e t5 koneeseen td04-15t mitsua. Mitä kilkkeitä tarviin lisäksi?
Ulkomuistista sanoisin laippa ja letkut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin