Uusi ahdin satkuun / yleistä keskustelua ahtimista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No mulla olis trim 50 kompressorilla/58mm pakosiivellä ja 0.68 pakopesällä oleva laakeroitu motikka,voisi ehkä olla kaupankin.Siinä on sellainenkin harvinaisuus,kun ehjä pakopesä.
Mukaan voi ehkä saada t04 kompressorin,jota ei ainakaan kuuppa jaksanut pyörittää.
Pistä tarjous yv:llä jos kiinnostus heräsi..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Noniin, on tullut tehtyä tutkimustyötä ahtimien saralla ja sitä ollaan taas paljon viisaampia. On tullut tutkisteltua turbokarttoja ja sen semmoista. Onko kukaan laskeskellut, että mikä on ahtoilman määrä T16 satkussa? Oma varovainen arvio menee siihen 20 lb/min.

EDIT: Corky Bell:n kirjoittama kirja Maximum Boost on muuten helvatan asiallinen opus. 240 sivua asiaa ahtimista :)
Kyselin tuossa turbofirmoilta satkuun sopivaa ahdinta ja tarjottiin mitsun td05 18hl tai 20hl ahdinta sovitettuna saabin tc05 pakopesään.
Ketjun alussa puhuin tuosta proturbon tarjoamasta ahtimesta. Tarkoittivat ilmeisesti tuolla tc05 pakopesällä tuota 99 turbon TC pakopesää. Voisi olla muuten ihan hyvä paketti, mutta 99:ssähän oli tuo ulkoinen hukkis ja niiden toiminnasta ei meikäläisellä ole pahemmin tietoa. Sen verran ymmärrän, että ovat jousikuormitettuja ja jousta vaihtamalla säädetään ahtoja. Joissakin kuvissa muistaisin näkeneeni alipaineletkun menevän kuitenkin tuohon ulkoiseen hukkikseen, että voiko sitä saada toimimaan saabin APC:n kanssa?

Mielessä on myös pyörinyt ajatus, että laitaisi tuohon T03 trim 60 ahtimen. Sillähän pitäisi päästä helposti 250hv tehoihin, eikä tarvitsisi pitää niin helvetillisen korkeita ahtopaineita.

Tässä on taas havainnut sen, että tieto lisää tuskaa. Mitä enemmän noista ahtimista oppii, sen vaikeammaksi sen valinta tulee :lol:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Frostwind kirjoitti: Ketjun alussa puhuin tuosta proturbon tarjoamasta ahtimesta. Tarkoittivat ilmeisesti tuolla tc05 pakopesällä tuota 99 turbon TC pakopesää. Voisi olla muuten ihan hyvä paketti, mutta 99:ssähän oli tuo ulkoinen hukkis ja niiden toiminnasta ei meikäläisellä ole pahemmin tietoa. Sen verran ymmärrän, että ovat jousikuormitettuja ja jousta vaihtamalla säädetään ahtoja. Joissakin kuvissa muistaisin näkeneeni alipaineletkun menevän kuitenkin tuohon ulkoiseen hukkikseen, että voiko sitä saada toimimaan saabin APC:n kanssa?
Oikeastaan sen ulkoisen hukkiksen toimintaperiaate on ihan samanlainen kuin sisäisen hukkiksen, mutta sille tulee vaan eri kautta nuo pakokaasut. Eli sisäisessä hukkiksessa on se kanava noille pakokaasuille. Sieltä Max Boost kirjassahan noita on selitetty. En kyllä lähtis satkuun tuollaista 99:n hukkista laittaan. Sitä joutui muistaakseni 10tkm välein putsaamaan, ja saakohan noita osiakaan enää. Tietysti ahtopaineen säätö oli helppoa kun avas kannen ja kiristi jousta.

Alunperinhän tuo 99:n hukkis on pakopaineohjattu. Se toinen sinne hukkikselle mennyt putki oli sen ilmajäähdytystä varten. Mulla oli B-turbossa tuollainen, muutettu imusarjan paineelle. Eli sitä olis voinut ohjata APC:llä. Mutta en halunnut APC:tä sinne sekaan, kun toimi muutenkin hyvin. Vähermmillä muutoksilla pääsee jos laittaa sisäisellä hukkiksella varustetun turbon. Tai jos haluaa värkätä, niin laittaa jonkun muun ulkoisen hukkaportin kuin 99turbon. Satkun pakosarjassahan on paikka josta hukkaportille menevän pakokaasun sais ulos. Ainakin siihen vois reiän tuotavarten porata.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Juu, ei ookkaan ollu tarkoitus käyttää mitään 99 turbon hukkista. :)
Tuleekos se hukkis siinä 99:ssä pakosarjaan, vai onko tuossa TC pakopesässä paikka sille hukkikselle? Jos on, niin siihenhän voisi sovittaa jonkin uudemman hukkaportin.

Eli siis tuollaista ulkoista hukkista voi myös ohjata APC:n kanssa? Jousi siis säätää peruspaineet ja mankkuvenasta sitten vain alipaineletku siihen hukkikseen kiinni? Toimintaperiaate siis sama kuin integroidussa hukkiksessa?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

No jos tehotavoite on "vain" 250hv niin miksi ei tuttua Mitsun TD04:sta #7 pesällä? Esim itselläni oleva 15G on Volvo T5-R:n vakioahdin jossa siitä otetaan 240hv ulos. Vetää hyvin koko kierroslukualueen läpi. Garretilla ei jääne ne huippuväännöt yhtään pienemmiksi, vaan on vain hankalampi hallita piikkimäisemmän luonteen takia. Siinä 300hv paikkeilla on #7 TD04 vasta "tapissa" ja väännöt lähellä neljää sataa.

Pitää myös muistaa halutaanko aidosti käyttökelpoista voimaa vaiko tunnetta tuovaa turbopotkua? Edelliseen lauseeseen vastaaminen antaa ainakin mielestäni vastauksen ongelmaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

tema kirjoitti: Pitää myös muistaa halutaanko aidosti käyttökelpoista voimaa vaiko tunnetta tuovaa turbopotkua? Edelliseen lauseeseen vastaaminen antaa ainakin mielestäni vastauksen ongelmaan.
Se päättämisen vaikeushan tässä on. :roll:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi ahdin satkuun / yleistä keskustelua ahtimista

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Nostellaan vanhaa, kun ei uutta kehtaa tehdä.

Eli eli ogsatkuun ahdinpäivitykseen vaihtoehtoja kaipailisin ja kokemuksia olisi kiva kuulla.
"Virallisena tavoitteena" 250-300hp, mutta saisi tuo ahdin riittää johonkin 350hp asti ettei heti tarvitse olla päivittämässä. Ei väliä onko millä laipalla, T3 mieluiten niin menee vanha pakosarja, mutta periaatteessa voin jotakuta kaveria hitsailemaan uuden jollain muulla laipalla.
Koneen speksejä, saa kommentoida jos joku särähtää korvaan huonolta ratkaisulta/jotain muuta mitä kannattaa laittaa. (kone majailee vielä tekniikanluovuttajassa ja osia haalitaan parhaillaan rahatilanteen mukaan.)

-b202 lohko (löytyy)
-b202 turbon männät (löytyy)
-b202 turbon nokat (löytyy)
-b212 kansi pikkusipistelyillä (löytyy)
-b212 imusarja (löytyy)
-isommat suuttimet (ei löydy)
-välijäähy (ei löydy)
-trionic 5.5 (löytyy)
-henko 275 lph bensapumppu (ei löydy)
-ahdinpäivitys (ei löydy)
-3” kokoränni (ei löydy)
-turbotonnarin kytkin (ei löydy)
-turbotonnarin vauhtis (ei löydy)
-vapaavirtaus suodatin (ei löydy)

Re85:lla laitetaan käymään ja laatikoiden menoon henkisesti varauduttu. Ihan katuräppäilyyn tulossa, rakennan ihan vaan koska mielenkiintoa riittää. Eihän tässä sinänsä mitään järkeä ole. :D
Jotain muutakin saattaa tulla mutta nuo nyt ainakin.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Uusi ahdin satkuun / yleistä keskustelua ahtimista

Viesti Kirjoittaja tema »

No jos laipalla ei ole väliä ja DPkin menee uusiksi niin maailmahan on avoin :)
EVO mitsun TD05-16 lukuisine eri variantteineen on varmasti budjetti vaihtis. Isoimmat riittää 380hp asti teoriassa ja vanhemmat pienemmätkin ihan riittävästi laatikkojen rikkomiseen. Isompi pakopesä hidastaa heräämistä, mutta maltillinen turbo kuitenkin.

Jos haluaa POTKUA niin HX35 esim. Silloin tunne määrää ei järki.

Uusia HIPO-ahtimia on toki tarjolla, mutta itselle satkun ja Saabin viehätys on juuri "melko paljon tehoa pienellä fyrkalla" - yhdistelmässä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Uusi ahdin satkuun / yleistä keskustelua ahtimista

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nostetaan tätä vanhaa aihetta 8)

Tänä vuonna on tarkoitus lopultakin tehdä satkuun kone jossa Ässän lohko ja kansi sekä imusarja 2.1:stä.

Tallilta löytyy satkun ässän alkuperäinen ahdin mutta sen kunto on hieman arvoitus... Mitä ahtimia tuon alkuperäisen tilalle on laitettu? Sen verran kokonaisuudesta että trionic 5.5 on tulossa jotta saa säädettyä mutta tehoja ei tarvitse olla hakemassa kuin sen noin +200 hv

Budjetti on rajallinen joten käytetty tai jopa kiinakopio voisi tulla kysymykseen....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin