"uusi" lakiuudistus bensakoneissa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
nniiranen
"Tuplakaasari"

"uusi" lakiuudistus bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja nniiranen »

Moro,

Katselin uutta softaa T7 härveliin ja 2024 kesän lakiuudistus oli mennyt multa täysin ohi. Lueskelin jo muutaman hyvän keskustelun aiheesta ja itse Trafin sivuillakin käynyt. Hirsch on kai ainoa virallinen softa jonka näihin saisi laittaa, tai sitten omatekoinen johon pitää saada "asiantuntijan hyväksyntä". Lain toteutumista valvoo poliisi, rajavartiolaitos ja tulli, mutta mua vaan mietityttää että miten kyseiset tahot huomaavat väärän softan, kun kerta tehoputkistollakin on moni päristellyt vuosia ilman pysäytyksiä. En siis liikenteessä pelkää, vaan konttorilla. Katsastuksesta ei tehoputkella selviä, mutta miten käy vakioputkiston kanssa? Päästöjen lisäksi ei taida olla muuta keinoa jäädä kiinni, sillä OBD2 lukee vain vikakoodit, eikä testiajolla konttorin pihalla ehdi edes turbo herätä :saab: .

Nostaako esimerkiksi 270hv softa päästöjä niin paljon, ettei menisi edes vakioputkella läpi (jos ei, niin missä mahtaa olla raja)? Mulla on sellainen käsitys että tän ikäisissä autoissa päästöt voi vähän seilata kunhan katit täyttää Euro3 luokituksen. Muutoskatsastamattomia Saappeja on paljon, eikä tutunkaan Stage 1 kärähtänyt inssille.

Kiitos jo etukäteen
Saab 9-3 2002
HEV
"Hölösuu"

Re: "uusi" lakiuudistus bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ainakin foorumin softaajien jäljilta (siis vain stage 1) tuttu katsastusmies on useamman kerran ihmetellyt, etta on se kumma että 20 v vanhan Saabin tulokset on paremmat kuin monessa uudessa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
karihai
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja karihai »

Minulla on Og9-5:ssa 265 hv softa ja kolmen tuuman putkisto sportkatilla. Ei ole ollut ongelmia päästöjen suhteen. Viimeksi katsuri totesi vain että siihenpä on laitettu hyvin hengittävä putki.
nniiranen
"Tuplakaasari"

@Karihai oliko kisakatissa E-hyväksyntä?
Saab 9-3 2002
karihai
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja karihai »

Eipä siinä mitään merkintöjä ole. Se on JT-Tuningin valmistama putkisto (www.jt-tuning.se), Maptun Partsilta ostettu. Tuo JT-Tuning on nykyisin osa Martelius-yhtymää, eli ei ihan mikään nyrkkipaja. Kaikki JT:n putkistot tehdään nykyään AISI 409 rosterista. Tuo on jo toinen samanlainen putkisto minun Saabeissa kuudentoista vuoden sisällä, eikä niitä ole katsurit moittineet. Tietenkin joskus saattaa tulla vastaan se ensimmäinen, vielä ei ole tullut...
nniiranen
"Tuplakaasari"

Jännä juttu, mulla tuli jo hylyt heti ensimmäisellä yrityksellä. Kirjoitin aikoinaan palstalle aiheesta: viewtopic.php?f=13&t=208394
Saab 9-3 2002
Audiojack
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Riippuu kyllä ihan katsastusmiehestä ja kuun asennosta mitä leimalla sanotaan :D Aina on tapahtunut sitäkin, että aiheettomasti hylätään tehtyjä muutoksia ja toisaalta sitten taas esimerkiksi nuo E-hyväksynnät tosiaan lain mukaan pitäisi olla, mutta hittoako se välttämättä ketään kiinnostaa jos auto on muuten hyväkuntoinen ja menee päästöistä heittämällä läpi.

Ite oon jo monen monta vuotta tottunut siihen, että kyllä auton ja varsinkin muokatun harrasteauton aivan varmasti saa hylättyä jos haluaa. :roll:
93TJb
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Selvennetään tätä lakiuudistusta viime kesän alusta sen verran että suurin muutos tuli siinä että auton omistajaa voidaan sakottaa jos on päästömanipuloitu auto, sakon määrää en kuluttajapuolelta enää muista paljonko se oli. Toinen isompi muutos oli se että meidän jotka ohjelmointeja myy tulee esittää asiakkaalle että auto täyttää tieliikennekelpoisuuden, tätä ei voi tällä hetkellä kukaan kertoa. Mutta e85 muutos on edelleen täysin sallittua ja sillä saadaan virivehkeetkin täysin tieliikennekelpoiseksi kun otetaan tehonmittaustodistus ja muutoskatsastaa sen e85:lle. Näin on toimittu minun toimesta monen auton kanssa jo täälläpäin eikä se ole laitonta. Eli tiivistettynä jos autossa on pelkkä softa, olet vain hiljaa katsastuksessa niinkuin tähänkin asti. Jos osia on vaihdettu esim. putkisto, cooleri, ahdin tms niin dynolappu ja muutoskatsastus.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Ohjelmoinnit lähes kaikkiin muihinkin autoihin
Säädöt ja tehonmittaukset 4wd dynossa
Vastaa Viestiin