amppeeri mittarin asennus.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

amppeeri mittarin asennus.

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Oisko kellään tietoo mihin se amppeeri mittarin plus puoli laitetaan? Miinus kun toden näköisesti laitetaan vaan runkoon. Epäilisin vahvasti että laturiin tulee mut mihin niistä vai onkohan se mittari rikki. Ku sain mittarin mut en ohjeita.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Riippuu nyt mitä mittaat, mutta eikös se laiteta aina mitattavan johdon väliin,eikä maihin :wink: jännitemittari sitten olisi maihin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ampeerimittari kytketään laturilta akkuun menevän johton väliin. Muistaakseni + laturin suuntaan ja - akulle päin. Jos johdot on väärinpäin, niin myös mittari toimii väärin päin.
Jos vedät toisen piuhan maihin, niin saat tulta ja salamoita :P
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Turbiini kirjoitti: Jos vedät toisen piuhan maihin, niin saat tulta ja salamoita :P

Joo huomasin sen. :lol: Mut sen jälkeen lopetin arvailun ja täytyy käyä kohta testaa uuestaan jos noilla neuvoilla toimis paremmin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: amppeeri mittarin asennus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900aero-84 kirjoitti:Oisko kellään tietoo mihin se amppeeri mittarin plus puoli laitetaan? Miinus kun toden näköisesti laitetaan vaan runkoon. Epäilisin vahvasti että laturiin tulee mut mihin niistä vai onkohan se mittari rikki. Ku sain mittarin mut en ohjeita.
Hommanhan pitää olla niin, että virtamittarilla mitataan akusta otettua ja akuun menevää virtaa. Starttimoottorin johdon kuuluu mennä virtamittarin ohi, koska virtamittarit eivät kestä niin isoja virtoja.

Kytkeminen on hiukan hankalampaa, kuin voisi tämän periaatteen pohjalta odottaa. Ainaskin meikäläisen og900:ssa laturilta menee virtajohto startin napaan. Laturin tuottama virta siis kulkee startin johdon kautta akulle. Taasen kaikille kuluttaville laitteille lähtee johto akun navalta jakopalaan ja siitä edelleen.
:arrow:
Auton kytkentää tulee muuttaa niin, että virtamittari laitetaan jakopalan ja akun +:n välisen johdon väliin (-)-liitin akkuun päin. Laturista startin napaan menevä johto irroitetaan ja vedetään uusi johto laturilta suoraan jakopalaan. Näin siis kytkentä mittaa akusta lähtevää ja akkuun tulevaa virtaa.

Muista laittaa riittävän paksua johtoa siihen virtamittarin kytkentään, muutoin voi tulla jännitehäviötä ja pahimmillaan johto sulaa...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sehän riippuu tietenkin käyttäjän tarpeesta, mitä hän haluaa mitata. Ainakin perinteisesti virtamittarissa nolla on keskellä ja sillä mitataan purkautuuko vai latautuuko akku. Jos tarkoitus on mitata laturin tuottoa, voi sen sijoittaa heti laturilta lähtevään johtoon.
Vastaa Viestiin