Kunnon kytkin satkuun?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Kunnon kytkin satkuun?

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Eli siis, mulla on '90 900 S, joka on aika rankasti viritetty.... :twisted:

Autossa on nyt 228 mm turbo-tonnarin kytkinpaketti, mutta se ei kohta enää riitä.

En ole löytänyt vielä parin vuoden mittaan mistään sellaista kytkinpakettia jonka pito riittäisi niillä väännöillä joita kesällä tulen puskemaan.

Sintteriä en halua, koska en tykkää ostaa uutta vaihteistoa aina viikon välein :?

Tietääkö kukaan toimivaa ratkaisua?
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Kytkin

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Sinttereitä saa myös jousitetulla kekiöllä ja sitä paitsi ei se levy sitä laatikkoa riko vaan se ketä sitä keppi vatkaa.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Need more speed kirjoitti:Sinttereitä saa myös jousitetulla kekiöllä ja sitä paitsi ei se levy sitä laatikkoa riko vaan se ketä sitä keppi vatkaa.
Puhut vähän mutta asiaa.

Itsellä on sprintti autossa sintteri kytkin ja kyllä toimii ainakin noilla tehoilla mitä mulla on käytössä. En sit tiedä miten sen saa luistamaan :?:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

jousitettu sintteri kehiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Nostellaas taas vanhoja viestejä... Mistäs tällaisen jousitetun sintterin saisi ja eikö ole mitään muuta materiaalivaihtoehtoa? Sintteri kun on hieman hankala mm. mäkilähdöissä (ja silloin kun vaimo ajaa...)

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

johniemi kirjoitti: Sintteri kun on hieman hankala mm. mäkilähdöissä (ja silloin kun vaimo ajaa...)

-John

saisipa vaimon pois ratista :wink:

kuinka paljon se tonnarin 240mm paketti kestäisi? oletko sitä kokeillut?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

En ole kokeillut koska en haluaisi lisätä kytkimen massaa, mielummin mahd. kevyet osat että synkrot saa edes vähän lepoa :)

-John

edit: nimeni on John eikä Jojm :oops:
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

johniemi kirjoitti:En ole kokeillut koska en haluaisi lisätä kytkimen massaa, mielummin mahd. kevyet osat että synkrot saa edes vähän lepoa :)

-John

edit: nimeni on John eikä Jojm :oops:

sorviin pyörimään vähäksi aikaa!! kuinkahan paljon niillä on paino eroa?
seuraavan levyn loppumisen jälkeen meinaan tuon tontun kytkimen melkein hommata....

kun löydän niin lisään linkin tähän.

OT:
näköjään sitten tilasit tuon trim60! mitkä siivet ja ar siinä on?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Siivet on sellaiset metallista väännetyt läpsyttimet ja ar on varmaan jotain .40 ja .80 välillä, no joo... Kuva

Eli asiaan, se on siis sama kuin Speedpartsin T3 trim60 osoitteessa http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml Valitettavasti mitään muuta en tiedäkään paitsi sen että hukkiksen kello on vaihdettu jäykempään, tässä tapauksessa minimipaineet kellolle on 0.8 bar mikä on mun virityssuunnitelmia ajatellen hyvä juttu :twisted:

Voikos noita ar-ratioita laskea itse jotenkin jos turbo on kädessä? Olisihan se ihan nastaa tietää tuosta puhaltimesta jotain kun sen kerran kiinni lykkään... ellei sitten käy vanhanaikaiset ja postin mukana ovelle saapuukin umpiruosteinen, pakopesältään halki oleva öljypoltin jota ruotsalaiset kutsuvat vielä turboksi. Myyjä kyllä möi sen vasta rempattuna mutta käytetyn turbon ostaminen on varmaan aina vähän riski homma.

-John

EDIT: Tuosta vauhtipyörän sorvauksesta muuten, eräs jenkkiläinen viripaja mainostaa seuraavaa alumiinivauhtipyörien myyntipuheessaan: With over 35 years of experience in performance engine building we understand Saab's unusual balancing procedures. We can balance an otherwise perfectly CNC machined aluminum flywheel to closer tolerances than even Saab's factory specifications without having the crankshaft out of your engine! Että tämmöistä, onkohan tuossa osa sitä kuuluisaa (ks. ensimmäisen rivin hymiö) vai onko Saabin alakerran tasapainotuksessa jotain niin erikoista että ei voi ihan mennä vauhtipyörää tasaisesti sorvaamaan?
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mikkoimp kirjoitti:
sorviin pyörimään vähäksi aikaa!! kuinkahan paljon niillä on paino eroa?
seuraavan levyn loppumisen jälkeen meinaan tuon tontun kytkimen melkein hommata....
Ei kait sitä kytkinlevyä voi sorvata? Onko tuosta tonnarin kytkinlevyn painoerosta tohon satkun levyyn oikeasti faktoja? Miten paljon se erotus on?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

http://www.specclutch.com/specMain.html

Sieltä löytyy kykät myös Saabiin, ainakin Prostreet tuo Suomeen. Stage3 tais kestää +50% vääntöä alkuperäiseen nähden, ellen ihan väärin muista.
Foxbody turbo
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Taitaa olla arvokkaita noi spec:in kytkimet, mitä ny katoin Prostreetin sivuilta nii audiin halvin kytkin oli n.590e. Saabin hintoja ei löytyny.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Onkos suomessa joitain pajoja joissa voitaisiin vakiokytkinlevyyn laittaa uutta materiaalia, eli siis vakiopalat veke ja tilalle niitattais jotain muuta materiaalia esim. kuparia... jotain mikä ei olisi yhtä ärhäkkää kuin sintteri?

Niin joo, ja on mulla linkkikin josta löytyy Saabin kytkimiä; http://www.helix-autosport.com/ Tuolta vaan kun ei löydy hintoja tai hevosvoima/Nm-"rajoja" noille kyktimille.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
advance
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 02, 2004 14:03

Viesti Kirjoittaja advance »

Paljonko se satkun vakio kytkin sitten kestää suunnilleen huolettomasti?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

No, nyt se antautui myös mun ässän kytkin :evil:

Nyt saatiin paineet pysymään läpi kierrosalueen ja eihän se näköjään jaksanut enää "muutaman" kiihdytyksen jälkeen enää pitää 8O

Luistanut se oli jo jonkun aikaa, mutta nyt sen huomaa kyllä oikeen selvästi...

että silleen :arrow:

No, täytyy tutkia mikä se hyvä seuraava kytkin olisi...
Vastaa Viestiin