900 T16 sopiva lambda-arvo?
900 T16 sopiva lambda-arvo?
Mulla on ollut jo vuoden tuo 900 T16 -92 miedosti tuunattuna, elikä BSR:n APC-säädöillä. Bensapuolen rikastukset olen hoidellut FSE:n kolmikalvoisella progressiivisella säätimellä, joka on toiminut hyvin, perusasetus mulla on ollut välillä 3,1-3,3 bar (tuntuu elävän vähän). Nyt kuitenkin päivitin systeemiä myös ruiskupurkilla, jossa on BSR-chippi. Suorituskyvyssä ei nyt äkkiseltään tunnu mitään eroa, eikä kai pitäskään. Mutta asiaan, saako se nyt jo liikaa ainetta ahdoilla. Säädin tuon FSE:n 3 bariin (ahdoilla tietysti antaa selkeesti enempi kun vakiosäädin, kun on progressiivinen), ja mittasin lambda-arvon auton orkkislambdasta, ja se pyörii täyskaasukiihdytyksessä aika tarkkaan tuolla 1.0-1.05 V:n paikkeilla. Mikä olisi sopiva lambda-arvo täyskaasukiihytyksessä noin reilun barin ahdoilla? Meinasin kokeilla tuota vielä orkkispurkillakin.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Pistinpä sitten orkkispurnukan takaisin kiinni. Lambda-arvoon sillä ei tunnu olevan vaikutusta. Edelleen on ahdoilla kovin korkea. Eli FSE:n säädin ilmeisesti rikastaa seosta aika rankalla kädellä, vaikka perussäätö onkin suht alhaalla virivehkeeksi (3,0 bar). Hitto kun ois dyno tässä lähellä niin sais kerralla säätöihin tuon. Alemmaksikaan en viitsi bensanpaineita laskea, muuten ne on alipaineilla jo alle kahden barin. Silloinhan tosin lambda hoitaa seokset kohdilleen, mutta luulis, että suihku on nätimpi, kun on enempi painetta. Pitää kyllä tässä joku ilta koittaa myös orkkissäätimellä ja viripurkilla mitä se antaa. Ei tietysti tuollainen laajakaistalambdakaan ois huono hankinta. Missähän mahtaa hinnat pyöriä?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Passi kirjoitti:0.9volttia vois olla parempi arvo. Ainakaan ei ois noin helvetin rikkaalla.
Tolla vaki lambdalla säätö on kyl arpapeliä, ei sitä totuutta tiedä mitenkään, paitti siinä yhdessä kohdassa.
T. Pasi
Taitaa se seos olla laihempi, mitä enemmän outputtia anturilta tulee...
Eli 0.9v on rikkaampi kuin 1.0-1,05v....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Minä en Lucas T16:n mitään bensanpaineensäädintä laittaisi, soppaa tulee muutenkin ns. "riittävästi". Eli siis vakiolla 3.0 bar säätimellä on ihan hyvä. Ja jos viri on mietoa, niin lastuakaan ei kannata minusta laittaa. Sitten jos alkaa paineet olla yli 1 bar yläkierroksillakin, niin voisi lastua laittaa.
Esimerkkinä vakiosäätimellä ja virilastulla oleva -90 T16 jossa ahtoja n. 1 bar läpi kierrosalueen ja iso IC, dynossa 216hv ja täyskaasulla CO 4,5. Sanoisin siis, että progressiivisesta bensanpaineensäätimestä on käytännössä vain haittaa, ennenkuin aletaan laittamaan isompaa ahdinta ja rankasti virittämään.
Esimerkkinä vakiosäätimellä ja virilastulla oleva -90 T16 jossa ahtoja n. 1 bar läpi kierrosalueen ja iso IC, dynossa 216hv ja täyskaasulla CO 4,5. Sanoisin siis, että progressiivisesta bensanpaineensäätimestä on käytännössä vain haittaa, ennenkuin aletaan laittamaan isompaa ahdinta ja rankasti virittämään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No joo mikä on mietoa... Mulla on vakiokuuleri, 3":n rööri ja tosiaan BSR:n arvoissa APC-purkki, niin ja tuo bensanpaineen säädin. Bensanpaineen säädin poisti nakutukset tosi mukavasti, mikä on ihan luonnollista, kun saa soppaa lisää. Ei naputtele kun pahimmilla helteillä. Dynossa en oo käynyt, mutta suoritusarvot on ihan kohdallaan, noin 7s sataseen ja 80-120 lentävällä lähdöllä 3.2-3.5s. Pitää testata tosiaan tuo vakiosäädin/viripurkki yhdistelmä, jos rupee nakuttelemaan niin sitten kyllä palaan tuohon FSE:hen/vakiopurkkiin. En sitten tiedä onko liian rikkaista seoksista ahdoilla hirveetä haittaakaan, jos lievää tehonlaskua ei lueta haitaksi. Toisaalta tehoja nyt en kyllä lisää haluakaan, kun olen jo tullut vanhaksi ja vaihteistokin saisi mielellään vielä kestää tovin.jcarlson kirjoitti:Minä en Lucas T16:n mitään bensanpaineensäädintä laittaisi, soppaa tulee muutenkin ns. "riittävästi". Eli siis vakiolla 3.0 bar säätimellä on ihan hyvä. Ja jos viri on mietoa, niin lastuakaan ei kannata minusta laittaa. Sitten jos alkaa paineet olla yli 1 bar yläkierroksillakin, niin voisi lastua laittaa.
Esimerkkinä vakiosäätimellä ja virilastulla oleva -90 T16 jossa ahtoja n. 1 bar läpi kierrosalueen ja iso IC, dynossa 216hv ja täyskaasulla CO 4,5. Sanoisin siis, että progressiivisesta bensanpaineensäätimestä on käytännössä vain haittaa, ennenkuin aletaan laittamaan isompaa ahdinta ja rankasti virittämään.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Passi kirjoitti:Tai sitten ei. En kyllä yllä olevasta kuvaajasta saa päähäni, että mitenkä matalampi jännite olisi rikkaampi?
Lambda (tähän hieno kreikkalainen kirjain) on eri asia kuin anturin näyttämät Voltit, jos tähän joku sekoittaa. Pienempi lambda on rikkaampi.
T. Pasi[/img]
Nojoo, tämä oli tutumpi kuvaaja. Mutta vielä palatakseni tuohon aiempaan kuvaajaan, niin eikös nuo wide ja narrow anturit toimi hiukka eri tavalla. Wide kuvaajasta laihempi seos antaa enemmän voltteja ja Narrowista katsottuna Lambda1:sen jälkeen virta tipahtaa ihan lattiaan...
Taitaa muutenkin olla nuo volttilukemat melkolailla anturi/järjestelmä kohtaisia. Omatekeleessä ja FMI:n valmisteessa ainakin melko paljon heittoa, vaikka kulkevatkin käsikädessä kumpikin omalla alueellaan.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Minulla on omassani myös tuo BSR modi, mutta siinähän ahdot ovat ihan kiinni P-potikan asennosta? Paljonko siis antaa ahtoja? Itselläni tällä hetkellä yläkierroksilla reilua 1 baria ja piikki käy ainakin 1.4 barissa (Originaalimittarissa piikki menee yli punaisen, ihan siihen stopparineulaan asti, sitten kierrosten mukaan laskee sinne punaisen puoleenväliin). Vakioputkisto, vakio intercooler ja virilastu. Ei ole nakutellut, tosin säät ovat olleet viileitä. Tonnarin cooleri olisi odottamassa asennustaan kyllä. Mutta ei ole nakutus ahtoja minulla koskaan vielä rajoittanut (paitsi nyt kun APC on sekaisin), ja poljettaessa tulevasta "voimasauhusta" päätellen ei ainakaan laihalla käy ahdoilla.orava kirjoitti:No joo mikä on mietoa... Mulla on vakiokuuleri, 3":n rööri ja tosiaan BSR:n arvoissa APC-purkki, niin ja tuo bensanpaineen säädin. Bensanpaineen säädin poisti nakutukset tosi mukavasti, mikä on ihan luonnollista, kun saa soppaa lisää. Ei naputtele kun pahimmilla helteillä. Dynossa en oo käynyt, mutta suoritusarvot on ihan kohdallaan, noin 7s sataseen ja 80-120 lentävällä lähdöllä 3.2-3.5s. Pitää testata tosiaan tuo vakiosäädin/viripurkki yhdistelmä, jos rupee nakuttelemaan niin sitten kyllä palaan tuohon FSE:hen/vakiopurkkiin. En sitten tiedä onko liian rikkaista seoksista ahdoilla hirveetä haittaakaan, jos lievää tehonlaskua ei lueta haitaksi. Toisaalta tehoja nyt en kyllä lisää haluakaan, kun olen jo tullut vanhaksi ja vaihteistokin saisi mielellään vielä kestää tovin.jcarlson kirjoitti:Minä en Lucas T16:n mitään bensanpaineensäädintä laittaisi, soppaa tulee muutenkin ns. "riittävästi". Eli siis vakiolla 3.0 bar säätimellä on ihan hyvä. Ja jos viri on mietoa, niin lastuakaan ei kannata minusta laittaa. Sitten jos alkaa paineet olla yli 1 bar yläkierroksillakin, niin voisi lastua laittaa.
Esimerkkinä vakiosäätimellä ja virilastulla oleva -90 T16 jossa ahtoja n. 1 bar läpi kierrosalueen ja iso IC, dynossa 216hv ja täyskaasulla CO 4,5. Sanoisin siis, että progressiivisesta bensanpaineensäätimestä on käytännössä vain haittaa, ennenkuin aletaan laittamaan isompaa ahdinta ja rankasti virittämään.
Väittäisin kyllä, ettei tuolla virilastulla mene laihalle ennenkuin tehoja alkaa olla tosiaan niin paljon kuin tuo mitsun ahdin vain jaksaa puhaltaa. Nakutella voi toki jo aikaisemmin muista syistä, vaikka riittämättömästä coolerista johtuen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Itse en ole ottanut potikkaa kabiiniin, aikanaan T8:ssa mulla ne oli molemmat (sekä P että F), mutta jotakuinkin samassa asennossa aina. P on about 30 kOhm, piikki käy pa(r)h(a)immillaan jossain 1,3 barissa, ylipainekytkimen talvella napsautti pari kertaa. Senhän nyt tietty voi ohittaa. Johonkin 0.9 barin pintaan ne ahdot mulla putoo kierroksilla. Nuo ahdothan riippuvat myös peruspaineista, mulla ne on jotain 0.4-0.45. Hitusen vois vielä nostaa, niin toimis APC vieläkin optimaalisemmin. Mutta kuten sanottu, pitää kokasta tuota viripurkkia vakiosäätimellä.jcarlson kirjoitti: Minulla on omassani myös tuo BSR modi, mutta siinähän ahdot ovat ihan kiinni P-potikan asennosta? Paljonko siis antaa ahtoja? Itselläni tällä hetkellä yläkierroksilla reilua 1 baria ja piikki käy ainakin 1.4 barissa (Originaalimittarissa piikki menee yli punaisen, ihan siihen stopparineulaan asti, sitten kierrosten mukaan laskee sinne punaisen puoleenväliin). Vakioputkisto, vakio intercooler ja virilastu. Ei ole nakutellut, tosin säät ovat olleet viileitä. Tonnarin cooleri olisi odottamassa asennustaan kyllä. Mutta ei ole nakutus ahtoja minulla koskaan vielä rajoittanut (paitsi nyt kun APC on sekaisin), ja poljettaessa tulevasta "voimasauhusta" päätellen ei ainakaan laihalla käy ahdoilla.
Väittäisin kyllä, ettei tuolla virilastulla mene laihalle ennenkuin tehoja alkaa olla tosiaan niin paljon kuin tuo mitsun ahdin vain jaksaa puhaltaa. Nakutella voi toki jo aikaisemmin muista syistä, vaikka riittämättömästä coolerista johtuen.
Oletko mitannut, missä jännitearvoissa sulla pyörii tuo orkkislambda?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Ei ole tullut mittailtua tuota orggislambdaa, sehän ei kyllä toisaalta täyskaasulla paljoa kerro kun ei kerkeä mukaan.. Ylipainekytkin mulla on ohitettu, ja peruspaineet on 0.5 bar. Peruspaineethan juuri tuohon sopivaan P:n arvoon eniten vaikuttavat, itsellä taitaa olla jotain 13K Ohm tienoilla nyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
http://onki.homedns.org/saab/LAMBDA.jpg tässä on vielä yksi taulukko josta itse tykkään eniten, lambdajännitteet on lisäilty itse jälkeenpäin. Minä pyrkisin täyskaasulla johonkin 0.7-0.8V lukemiin, yli tuon saattaa auto olla jo aivan hävyttömän rikkaalla.
Muttatuota, lucasin titanium lambdahan toimii eri tavalla kuin perinteinen zirconium, ovatko näissä jännitteet silti vertailukelpoisia?
Muttatuota, lucasin titanium lambdahan toimii eri tavalla kuin perinteinen zirconium, ovatko näissä jännitteet silti vertailukelpoisia?
Titania-lambdassa toiminta kyllä perustuu resistanssin muutokseen vrt. zirconian omatoimiseen jännitteen tuottoon, mutta mitattaessa sen signaalijännitettä vaihteluväli on se sama 0-1V.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No niin, nyt on sitten koeponnistettu myös orkkissäädin/orkkisecu ja orkkissäädin/bsr-ecu -yhdistelmät. Ensinmainituilla orkkislambdan jännite kävi korkeimmillaan noin 1.0V:ssa, jälkimmäisellä nousi maksimissaan 1.05 hujakoille, eli käytännön eroa ei ole tuohon FSE/orkkisecu-yhdistelmään (riippuu tietysti FSE:n säädöstä). Olen kyllä varma, että tuolla 1.05 V:llä ei voi ihan sikarikkaalla käydä, sen verran maittavaa on meno. Tarkistin myös varmuudeksi NTC:n, ja ihan oikeita lukemia näytti. Kai se vaan on niin ettei tuohon originaalilambdan arvoihin kannata hirveitä tuijottaa...
En tiedä muuten kuvittelinko vain, mutta ihan kun FSE:n säätimellä vaste kaasuun olisi ollut hieman nopsampi.
En tiedä muuten kuvittelinko vain, mutta ihan kun FSE:n säätimellä vaste kaasuun olisi ollut hieman nopsampi.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)