Sachs race engineering tryckplatta art.nr 883082999747. Den är specad för 330Nm med originallamell medans viggentryckplattan är specad till 300Nm. 10% starkare alltså, men vad den kostar här i Sverige vet jag ej. Den skall vara till dimensionerna identisk med viggentryckplattan, dvs bolt-on.
Eli tämmöstä tekstiä oli tuolla stcs palstalla. Sellaista meinas että kaikissa og9-3 sama kytkinlevy mutta viggenissä vankempi paineasetelma.
Niin tuo ylläoleva suomennettuna tjsp. Sahs paineasetelma, speksattu 330Nm kun viggenin 300Nm. Pitäis olla bolt on, saman kokonen kuin viggenin. Tuotenumero tuolla ylhäällä.
Olisi kiva tietää mitä varmuuskertoimia on käytetty.
Kytkimen momentti saadaan yleisessä tapauksessa yhtälöstä
Tk=>kTa=k(P/w)=k(P/2pii*n)
missä k on lisämomenttikerroin (varmuuskerroin). k yleensä >2.
Mikäli k olisi pieni on minusta aika outoa saabilta viskata viggeniin ko. kytkin, kun moottori vakionakin väätää jo 50Nm yli kytkimen spekin.
Heh niin joo, menee varmuuskerroin pahasti pieleen On tullut jotain kytkinrakennelmia laskeskeltua että jotenkuten tuttu kaava.
Tahtoo monasti vaan uskoa sokeana mitä tuolla stcs;llä kirjoittavat.
Tässä suora linkki threadiin http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=30854
Tosin siittä ei sen enemmän voi päätellä kuin että tuo yks jannu suositteli tuota kytkinvaihossa.
Elikkä tämmöstä lukee threadissa nyt, orkkis painelevy viggenissä on sachsin ja niiden specsien mukaan 300Nm kestävä, tosin varmuusluku on kuulemma korkea, ja edelleen tuota vahvempi painelevy löytyy. Henkilö joka on tietävinään importoi noita sachsin osia saksasta.
Vahvempi paineasetelma ja orkkis levy vaikuttaa suositulta kyseisessä klubissa. Kaikkitietävä dr Boost väitti Viggenissä olevan eri kytkinlevy myös. Elikkä eiköhän tähän sotkuun vähitellen löydy vastaus
Jepp, konstigt var ordet.
En förklaring kan vara att Sachs är mycket på den säkra sidan när de specifierar sina kopplingar. Jag har hört siffror på 30% marginal från en väl insatt källa inom Sachs (samma källa som gav mig de siffror vi nämner här). Jämför gärna med den så kallade 600-tryckplattan till Saab 9000 som är specad till 505 Nm med originallamell. Jag vet minst en handfull motorer som har mer Nm med råge och som gått med denna konfiguration under lång tid.
Så, det är sant att den tryckplatta som Viggen har av Sachs är specad till 300Nm och den andra jag nämnde är specad till 330Nm. Hur Saab resonerade när de monterade in den i Viggen får någon annan svara på. Det finns nog ett par här på forumet som är kvalificerade för det. Det kan kanske vara så att Viggen har en annan lamell som har större friktion/momentkapacitet?
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Stressfläkt kirjoitti:
Eli tämmöstä tekstiä oli tuolla stcs palstalla. Sellaista meinas että kaikissa og9-3 sama kytkinlevy mutta viggenissä vankempi paineasetelma.
Niin tuo ylläoleva suomennettuna tjsp. Sahs paineasetelma, speksattu 330Nm kun viggenin 300Nm. Pitäis olla bolt on, saman kokonen kuin viggenin. Tuotenumero tuolla ylhäällä.
Tota viggenin settiä mä olen kaavaillut kun asia on ajankohtaista kun se kerran menee 900:nkin. Hyvä tietää että on joku pykälää parempi paineasetelmakin sitten joka passaa.
Ei sen pitäis vaatia mutta eikö se olis vähän luotettavampi ja kevyempi polkea, erityisesti jos on alkuperäistä jäykempi viggenin asetelma.
Itellä ainakin kauhean jäykkä tuo kytkinpoljin. Pitäis kai tehä tilaus Motonettiin uudesta vaijerista näin ensiavuksi, sitten pikkasen asennuskaljoja ja lämmin talli niin voila´
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Stressfläkt kirjoitti:Ei sen pitäis vaatia mutta eikö se olis vähän luotettavampi ja kevyempi polkea, erityisesti jos on alkuperäistä jäykempi viggenin asetelma.
Itellä ainakin kauhean jäykkä tuo kytkinpoljin. Pitäis kai tehä tilaus Motonettiin uudesta vaijerista näin ensiavuksi, sitten pikkasen asennuskaljoja ja lämmin talli niin voila´
Stressfläkt kirjoitti:Ei sen pitäis vaatia mutta eikö se olis vähän luotettavampi ja kevyempi polkea, erityisesti jos on alkuperäistä jäykempi viggenin asetelma.
Itellä ainakin kauhean jäykkä tuo kytkinpoljin. Pitäis kai tehä tilaus Motonettiin uudesta vaijerista näin ensiavuksi, sitten pikkasen asennuskaljoja ja lämmin talli niin voila´
Ja aamulla kattomaan mitä onkaan saanu tuhottua
Ei muuta pojat kuin vahtamaan ne teijän vaijjeri-viritykset hydraaliseen kytkimeen, riksa varmasti voipi heittää hyvän hinnan teille