Vapaavirtaussuodatin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Vapaavirtaussuodatin

Viesti Kirjoittaja legro »

Voi noissa suodattimissa käyttää mitä tahansa tuohon tarkoitukseen tarkoitettavaa öljyä?
93 2.0t
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

En laittaisi omaani vv-suodinta. Päästää mukavasti kaikkea paskaa ineen. Koita "Haku" toiminnolla juttua tuosta.
9-3.1972
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä ainakin samantyyppisille suodattimille tarkoitettua öljyä tohtii käyttää. Siis eri merkkien kesken ristiin. Värihän siinä suodattimessa vaihtuu samalla. :)

Mulla OG:ssa vapaavirtaussuodin pitää koneen omien tutkimusten mukaan puhtaampana kuin orkkis. Eli ahtoputkien pölyyntyminen loppui kun aloin käyttää K&N suodinta. Ja ahdistava suodatin lyhentää ahtimen elinikää ja tottakai tehoja(provo).
Aki Peltola #1132
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

se93tbo kirjoitti:Päästää mukavasti kaikkea paskaa ineen.
Ai jaa 8O
No jotain jää suodattimeenkin, ainaskii se on paskanen :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

No mulla on toi T7 en laita vaikka annettaisi ilmaiseksi. Ja kun ei ole viriä niin mihinkäs sitä :lol:
9-3.1972
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

se93tbo kirjoitti:No mulla on toi T7 en laita vaikka annettaisi ilmaiseksi. Ja kun ei ole viriä niin mihinkäs sitä :lol:
Joo, vanha kunnon T5 syö vaikka pienii kiviä nikottelematta :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

93t sport kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:No mulla on toi T7 en laita vaikka annettaisi ilmaiseksi. Ja kun ei ole viriä niin mihinkäs sitä :lol:
Joo, vanha kunnon T5 syö vaikka pienii kiviä nikottelematta :D
Niinhän se on :lol:
9-3.1972
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

se93tbo kirjoitti:No mulla on toi T7 en laita vaikka annettaisi ilmaiseksi. Ja kun ei ole viriä niin mihinkäs sitä :lol:
Ollut vuoden vapaavirtaussuodin kiinni T7:ssa ja ei mitään ongelmia ole ollut ainakaan vielä :? Öljyä ei kannata käyttää mitenkään runsaasti, sehän sen ilmamassamittarin rikkoo... Putsaamalla imm:n langan on jokunen henkilö nettisaittien mukaaan saanut ilmamassamittarin toimimaan liiallisen öljynkäytönkin jälkeen...
Saab 9³
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo on saanut toimimaan ja tuossa eilen kokeiltiin yhtä siipeensä saanutta, EN LAITA :D
9-3.1972
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin no sehän ei ole suodattimen eikä öljyn vika jos käyttäjä rikkoo niillä IMM:nsa. :roll: Itellä ei ongelmia ja hiekkaakaan ei tule ahtoputkistoon enää.
Aki Peltola #1132
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Herääpi vain kysymys että mitä helvetin hyötyä on laittaa vv-suodin, etenkin ne drop in tyyppiset filsut. Orkkis paperi riittää 99% tämän foorumin kävijöistä joten siitä se ei ainakaan ole kiinni. Esim 9-5 aerosta saa penkissä todistetusti 350hp orkkis paperilla. Jos kysessä esim ng900 niin suurempi ongelma on se putki joka tulee putsarikoteloon ei siis putsari itse.

Itsellä on ollut kiinni sekä kartio että drop in sillä seurauksella että MAF tod näk sai siipeensä. Toki se on voinut myös vioittua ihan käytössä mutta liputtaisin enemmän noiden "let sh*t in" tyyppisten putserien suuntaan.

Tähän voisi todeta kaikille nille jotka sanoo "minulla ei ole ongelmia" niin tiedättekö todella ettei teillä ole ongelmia. "lievästi" paskoittunut MAF saa aikaan kummia jota ei perstuntumalta huomaa, mutta pinnan alla ei kaikki olekkaan sitten niin hyvin.

Tuossa yllä se93tbo viittasi mun autoon ja eilisiin kokeiluihin kun MAFit vaihdettiin ristiin. Omalla MAFilla signalli soutaa varsin voimakkaasti kierrosalueen yläpäässä, heitot luokkaa 10g/s. Toinen MAF kiinni ja avot, arvot pysyy 1g/s sisällä.

MAFi kun paskottuu niin se tulos näkyy etenkin yläpäässä, ei niinkään normi ajossa. Kun MAFi paskottuu virtaa siitä enemmän ilmaa läpi kuin mitä se mittaa ja tulos seoksien osalta voi olla mitä tahansa. Tasakaasulla ECU korjaa, mutta se ei valitettavasti riitä ennustamaan mitä WOTn alla tapahtuu.

Jos oletetaan että Se:n MAF näyttää oikein ja omani väärin, niin silloin tullaa äkkiä siihen tulokseen että moottori on saanut ilman "hieman" enemmän kuin mitä ECU toivoo.
Ensimmäinen veto, ECU ei tiedä että MAF on vaihtunut ja hukkaportin PID on kuten omalla MAFilla.

Tulos, mitä sviddua 1650mg/sytytys
Arvo ei varmasti avaudu kaikille, mutta kerrottakoot että vakio 9-5aero
saavuttaa luvatut 350Nm 1350 mg/C
1500-1550mg/C riitää reiluun 500Nm/C asti
Tuosta voi kukin laskea mitä luokka vääntö on 1650mg/C:llä Ei siis ihme että kytkimet sanoo kaput jne. Huomatkaa myös millä kulmakertoimella käyrä nousee. Onhan se tietysti kiva että auto kulkee, mutta teen sen mielummin "hallitusti" softalla, kuin tällä tavalla.

Toinen veto, ECU säätää itseään niin että arvot pysyy ko. MAFin mukaan ECU haluamissa rajoissa. Eli mg/C reippaassa 1500mg/C johon softa tuolla alueella on asetettu.

Tässä kuitenkin logi eiliseltä
Kuva

Ehkä tästä joku saa jotain irti tai sitten ei, mutta mun autoon ei noita hömpötyksiä enää tule...
#1730
500whp.net member
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, eipä niistä kestokahvinsuodattimista oo oikein käyttöautoon vastaavaa hyötyä... Itse ainakin laitan nekin rahat jonnekkin muualle konehuoneeseen tai sitten vaan vaihdan tiheempään niitä orkkis suodattimia...
Vierestä seurannut kaverin krossipyörän suodattimen pesutouhuja ja se ainakin näytti hiukan apteekkarin hommalta. Autojen suodattimista en tiedä, mutta jos niissäkin käytetään sitä vapaassa ilmassa sitkostuvaa "öljyä" niin se oli ainakin ihan tautista tavaraa....

Niinkuin Vigge tuossa sanoikin niin vakiopeleissä voi vv-suodatinta vastaavan hyödyn saada varmasti kiinnittämällä huomiota ahtoputkistoon ja/tai ilmanottoon... Cold air intaket...yms....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Kiitos Vigge asian perusteellisesta selvityksestä! Itellä kiinni kartiosuodin pelkästään äänien takia. Minkäänlaista pykimistä ym. ei ole havaittavissa, mutta en tosiaan kirjoituksiesi perusteella voi varmasti sanoa, että jotain häikkää ei olisi. Tätä en siis pysty varmistamaan kuin mittaamalla ilmamäärän?

Kaikesta lukemastani olen kuitenkin saanut sellaisen mielikuvan, että riittävin väliajoin, hyvin pestynä ja maltillisesti öljyä käyttämällä vapaavirtaussuodin imm:n kanssa toimii. Olenko siis väärässä?

Miten risa imm käyttäytyy jos jotain ongelmia auton kanssa tulevaisuudessa tulee?? Tyhjäkäynti ilmeisesti vaeltaa tms...?
Saab 9³
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Vv-vilsu ollu paikalla jo pari vuotta eikä ole ollut ongelmia.Eli liian kiireinen vv-vilsun öljyäminen tekee tuhoa mut kun on aikaa ja maltillisesti öljyää sieltä täältä ja antaa yön yli imeytyä niin öljy kyllä imeytyy koko alueelle.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Onhan niitä kuiviakin vapaavirtsaussuodattimia, hyötyä en kyllä noista näe "lasten tehoilla" muuta kuin tilankäyttö ja äänet.
Vastaa Viestiin