Taas kysymyksiä kansista
Taas kysymyksiä kansista
Tätäkin asiaa on jauhettu sata ja tuhat kertaa, mutta en löytänyt oikein tyhjentävää vastausta vanhoista jutuista!
Kannattaako hommata 2.1 koneen kantta tuon 2.0 kannen tilalle? 2.1 ja 2.3 kannet ilmeisesti samanlaisia mutta kuten tiedetään niin ainakin nuo 2.3sen kannet ovat aika kiven alla ja hyvissä hinnoissa...Lähinnä askarruttaa että onko siinä 2.1 vaparikannen venttiileissä materiaalieroja yms etteivät kestäisi turbossa. Nokkiahan noissa on ilmeisesti muutamia eri variaatioita mutta nehän voisi varastaa tuosta nykyisestä kannesta niin tietää mita saa...
Kannattaako hommata 2.1 koneen kantta tuon 2.0 kannen tilalle? 2.1 ja 2.3 kannet ilmeisesti samanlaisia mutta kuten tiedetään niin ainakin nuo 2.3sen kannet ovat aika kiven alla ja hyvissä hinnoissa...Lähinnä askarruttaa että onko siinä 2.1 vaparikannen venttiileissä materiaalieroja yms etteivät kestäisi turbossa. Nokkiahan noissa on ilmeisesti muutamia eri variaatioita mutta nehän voisi varastaa tuosta nykyisestä kannesta niin tietää mita saa...
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Pitäis varmaan tehdä joku kansi faq, samat kysymykset kyllä vaivasivat minuakin vähän aikaa sitten.
2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne 94--> lyhytlohkokannet. Isompi kansi ja imusarja kannattaa kaiken järjen mukaan laittaa vaikka suoria dynotuloksia ei missään taida olla ole. Venttiileissä ei ole eroja, nokillakaan ei ole muuta väliä kuin se, että joissain pakonokissa ei ole virranjakajan koloa (tein rälläkällä) ja iivarin nokka antaa turbopotkua enempi mutta rajoittaa yläkierroksilla.
2l kantta voinee suurennella isommaksi mutta mukavampihan sitä olisi tietysti aloittaa virittely 2.3l kannesta.
2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne 94--> lyhytlohkokannet. Isompi kansi ja imusarja kannattaa kaiken järjen mukaan laittaa vaikka suoria dynotuloksia ei missään taida olla ole. Venttiileissä ei ole eroja, nokillakaan ei ole muuta väliä kuin se, että joissain pakonokissa ei ole virranjakajan koloa (tein rälläkällä) ja iivarin nokka antaa turbopotkua enempi mutta rajoittaa yläkierroksilla.
2l kantta voinee suurennella isommaksi mutta mukavampihan sitä olisi tietysti aloittaa virittely 2.3l kannesta.
Viimeksi muokannut mcfeast, Ma Touko 02, 2005 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitokset neuvoista, mulla on kysymyksessä juurikin b234 vm.1993, ja olisi tarkoituksena pitää auto vakiona, mutta kun noista 2.3-kansista on pulaa niin ajattelin josko olisin modifioinut 2.0-litraisen kannen kanaviltaan vastaamaan 2.3:sta.mcfeast kirjoitti:Pitäis varmaan tehdä joku kansi faq, samat kysymykset kyllä vaivasivat minuakin vähän aikaa sitten.
2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne b234 kannet, isompi kansi ja imusarja kannattaa kaiken järjen mukaan laittaa vaikka suoria dynotuloksia ei missään taida olla ole. Venttiileissä ei ole eroja, nokillakaan ei ole muuta väliä kuin se, että joissain pakonokissa ei ole virranjakajan koloa (tein rälläkällä) ja iivarin nokka antaa turbopotkua enempi mutta rajoittaa yläkierroksilla.
2l kantta voinee suurennella isommaksi mutta mukavampihan sitä olisi tietysti aloittaa virittely 2.3l kannesta.
Nokat ja imusarjan ajattelin käyttää tuosta risasta kannestani.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eikös ne menny just toisinpäin? Lyhyet on vanhoja ja "uudet" (94->) pitkiä? Näin muisteln vanhoista jutuista.mcfeast kirjoitti:2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne 94--> lyhytlohkokannet.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kukas noita osaisi sitten portata kohtuuhintaan? Kansi tuntuu olevan niin hötöistä ainetta että menisi ihan raspi-roopellakin, pitäisi vähän tietää vaan kanavien muodoista enemmän. Tuolla vanhalla risalla kannella olisi hyvä harjoitellaAksu900 kirjoitti:Eikun uudet on lyhyitä.
Ja 2.0 kannesta saa kyllä miedollakin porttauksella paremmin virtaavan kuin mikä tahansa saabin vakiokansi. Ei se kanavan koko vaan se muoto..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vanhoista en tiedä mutta kyllä tuo B235 kansi ihan kivasti virtaa jo vakiona. Läppäkotelon virtauksesta olisin enemmänkin huolissani kuin kannesta. Tässä jokunen mittaustulos B235 kannesta.
sama taulukkona
nosto mm std cfm std hv uusi cfm uusi hv
1 19.77 34.00 20.05 34.49
2 36.74 63.20 39.08 67.22
3 55.34 95.19 60.92 104.79
4 77.17 132.73 81.23 139.72
5 93.42 160.68 99.00 170.29
6 109.66 188.61 111.69 192.12
7 119.82 206.09 122.53 210.75
8 126.59 217.73 132.00 227.05
9 128.62 221.23 136.86 235.41
10 131.33 225.88 141.34 243.10
nosto mm std cfm std hv uusi cfm uusi hv
1 15.11 25.99 20.04 34.47
2 35.01 60.23 39.72 68.33
3 54.67 94.03 65.79 113.17
4 76.54 131.66 94.07 161.80
5 91.38 157.18 102.67 176.59
6 97.83 168.27 106.79 183.68
7 100.52 172.89 108.94 187.38
8 102.67 176.59 109.66 188.61
9 103.74 178.44 110.37 189.85
10 105.36 181.21 111.09 191.08
Imupuolen mittauksen suutin "adapterin" kanssa.
Penkin korjauskerroin 0.997
lämpötilan korjauskerroin 0.97
paine-ero 10"
virtauspenkki superflow 110E
Imu
Lautasen halkaisija 33
varsi 7
Pako
lautasen halkaisija 29
varsi 7
sama taulukkona
nosto mm std cfm std hv uusi cfm uusi hv
1 19.77 34.00 20.05 34.49
2 36.74 63.20 39.08 67.22
3 55.34 95.19 60.92 104.79
4 77.17 132.73 81.23 139.72
5 93.42 160.68 99.00 170.29
6 109.66 188.61 111.69 192.12
7 119.82 206.09 122.53 210.75
8 126.59 217.73 132.00 227.05
9 128.62 221.23 136.86 235.41
10 131.33 225.88 141.34 243.10
nosto mm std cfm std hv uusi cfm uusi hv
1 15.11 25.99 20.04 34.47
2 35.01 60.23 39.72 68.33
3 54.67 94.03 65.79 113.17
4 76.54 131.66 94.07 161.80
5 91.38 157.18 102.67 176.59
6 97.83 168.27 106.79 183.68
7 100.52 172.89 108.94 187.38
8 102.67 176.59 109.66 188.61
9 103.74 178.44 110.37 189.85
10 105.36 181.21 111.09 191.08
Imupuolen mittauksen suutin "adapterin" kanssa.
Penkin korjauskerroin 0.997
lämpötilan korjauskerroin 0.97
paine-ero 10"
virtauspenkki superflow 110E
Imu
Lautasen halkaisija 33
varsi 7
Pako
lautasen halkaisija 29
varsi 7
#1730
500whp.net member
500whp.net member
varaosahausta löytyis iivarin 2.3:sen kansia joka pitäis käydä turboonkin, 350euroong900aero kirjoitti:
Kiitokset neuvoista, mulla on kysymyksessä juurikin b234 vm.1993, ja olisi tarkoituksena pitää auto vakiona, mutta kun noista 2.3-kansista on pulaa niin ajattelin josko olisin modifioinut 2.0-litraisen kannen kanaviltaan vastaamaan 2.3:sta.
Nokat ja imusarjan ajattelin käyttää tuosta risasta kannestani.
Supersepät Oy
Tel: (02)4381201 Fax: (02)4381056
Sitomokuja 3
21200 RAISIO
400euroo
Osamyynti AF
Tel: (017)5542972 Fax: (017)5542982
Tervolammentie 85
79100 LEPPÄVIRTA
Molemmat vuosmallia 1992.
Lisäksi foorumilla tai jossain myytiin joku aika sitten koko iivari 2.3:sta moottoria kaarinassa 400 tai 500 euroon, eikös tuostakin sais sais lohkon ja kannen vai olikos se jopa niin että lohko on sama 2.0 ja 2.3 et ero tulee kampurasta eli jopa satkujen lohkot kävis....
No toi viiminen menee vähän arvailujen piikkiin, mutta kansia kumminkin löytyy yllä olevista romppareilta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kovin oli asiallisia lukemia, mutta kuinkas voin hyödyntää noita mittaustuloksia kun askartelen ulkosalla tihkusateessa, nortti hampaissa raspi-roopella nuo kanavat isommiksi
Ei vaan täytyy kopioida 2.0-kanteen kanavat 2.3-kannesta, luulisi että on materiaalia senverran että työstövaraa riittäisi?
Ei vaan täytyy kopioida 2.0-kanteen kanavat 2.3-kannesta, luulisi että on materiaalia senverran että työstövaraa riittäisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ovat molemmat uusia lyhyitä kansia....tetammi kirjoitti:varaosahausta löytyis iivarin 2.3:sen kansia joka pitäis käydä turboonkin, 350euroong900aero kirjoitti:
Kiitokset neuvoista, mulla on kysymyksessä juurikin b234 vm.1993, ja olisi tarkoituksena pitää auto vakiona, mutta kun noista 2.3-kansista on pulaa niin ajattelin josko olisin modifioinut 2.0-litraisen kannen kanaviltaan vastaamaan 2.3:sta.
Nokat ja imusarjan ajattelin käyttää tuosta risasta kannestani.
Supersepät Oy
Tel: (02)4381201 Fax: (02)4381056
Sitomokuja 3
21200 RAISIO
400euroo
Osamyynti AF
Tel: (017)5542972 Fax: (017)5542982
Tervolammentie 85
79100 LEPPÄVIRTA
Molemmat vuosmallia 1992.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
En muuten lähtisi itse tekemään kanaville mitään ellen olisi täysin 100% varma mitä teen ja mistä otan, kuinka paljon ja mihinkä muotoon kanavat höylätään. Ja en ehkä siltikään, mielummin vakiona imusarja kanteen sovitettuna.
Aina ei kannata tehdä itse ja/tai säästää, senhän näki mitä kävi tulpan kierteen kanssa.
Aina ei kannata tehdä itse ja/tai säästää, senhän näki mitä kävi tulpan kierteen kanssa.
Eihän sen kierteen kanssa käynyt yhtään mitenkään, tiesin että kansi on otettava pois joka tapauksessa niin oli ihan sama mitä sille teki, kansi oli jo ennaltaan halki monesta kohdasta, sen osoittivat myös puristuspaineet. Oikeastaan oli hyvä että lähdin sen kanssa pelleilemään niin paljastui koneen todellinen kunto, jakopää selvä ja männät kuluneet, eli taaskin kannatti tehdä itse.f-19 kirjoitti:En muuten lähtisi itse tekemään kanaville mitään ellen olisi täysin 100% varma mitä teen ja mistä otan, kuinka paljon ja mihinkä muotoon kanavat höylätään. Ja en ehkä siltikään, mielummin vakiona imusarja kanteen sovitettuna.
Aina ei kannata tehdä itse ja/tai säästää, senhän näki mitä kävi tulpan kierteen kanssa.
Niin ja siinä tulpanreiässä on nyt hyvä kierre
Siis lähtökohtana on 2.0 kansi johon istutetaan 2.3 imusarja ja pakosarja, tarkoitus on tehdä kanavat samanlaisiksi kuin on tuossa halkinaisessa 2.3 -kannessa, mitäs ihmettä tuossa muka on??
Ja noita 2.0-kansia nyt on kaikki nurkat täynnä niin ei ole paljoakaan väliä jos susi sattuisi tulemaankin.
No jos tekevät jossain koneistamolla nuo porttaukset maks 50 eurolla niin sitten saattaisin harkita sinne viemistä, en muuten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98