Taas kysymyksiä kansista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Taas kysymyksiä kansista

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tätäkin asiaa on jauhettu sata ja tuhat kertaa, mutta en löytänyt oikein tyhjentävää vastausta vanhoista jutuista!
Kannattaako hommata 2.1 koneen kantta tuon 2.0 kannen tilalle? 2.1 ja 2.3 kannet ilmeisesti samanlaisia mutta kuten tiedetään niin ainakin nuo 2.3sen kannet ovat aika kiven alla ja hyvissä hinnoissa...Lähinnä askarruttaa että onko siinä 2.1 vaparikannen venttiileissä materiaalieroja yms etteivät kestäisi turbossa. Nokkiahan noissa on ilmeisesti muutamia eri variaatioita mutta nehän voisi varastaa tuosta nykyisestä kannesta niin tietää mita saa...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sama asia kiinnostaa minuakin, suunnittelin korvaavani 2.3T:n haljenneen kannen 2.0-litraisen kannella, ja suurentamalla sen kanavia sekä pistämällä nokat tuosta 2.3-kannesta..onnistuuko tämmöinen homma?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Pitäis varmaan tehdä joku kansi faq, samat kysymykset kyllä vaivasivat minuakin vähän aikaa sitten.

2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne 94--> lyhytlohkokannet. Isompi kansi ja imusarja kannattaa kaiken järjen mukaan laittaa vaikka suoria dynotuloksia ei missään taida olla ole. Venttiileissä ei ole eroja, nokillakaan ei ole muuta väliä kuin se, että joissain pakonokissa ei ole virranjakajan koloa (tein rälläkällä) ja iivarin nokka antaa turbopotkua enempi mutta rajoittaa yläkierroksilla.

2l kantta voinee suurennella isommaksi mutta mukavampihan sitä olisi tietysti aloittaa virittely 2.3l kannesta.
Viimeksi muokannut mcfeast, Ma Touko 02, 2005 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mcfeast kirjoitti:Pitäis varmaan tehdä joku kansi faq, samat kysymykset kyllä vaivasivat minuakin vähän aikaa sitten.

2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne b234 kannet, isompi kansi ja imusarja kannattaa kaiken järjen mukaan laittaa vaikka suoria dynotuloksia ei missään taida olla ole. Venttiileissä ei ole eroja, nokillakaan ei ole muuta väliä kuin se, että joissain pakonokissa ei ole virranjakajan koloa (tein rälläkällä) ja iivarin nokka antaa turbopotkua enempi mutta rajoittaa yläkierroksilla.

2l kantta voinee suurennella isommaksi mutta mukavampihan sitä olisi tietysti aloittaa virittely 2.3l kannesta.
Kiitokset neuvoista, mulla on kysymyksessä juurikin b234 vm.1993, ja olisi tarkoituksena pitää auto vakiona, mutta kun noista 2.3-kansista on pulaa niin ajattelin josko olisin modifioinut 2.0-litraisen kannen kanaviltaan vastaamaan 2.3:sta.
Nokat ja imusarjan ajattelin käyttää tuosta risasta kannestani.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

mcfeast kirjoitti:2.1 ja 2.3 kannet ovat samanlaisia, paitsi tietysti ne 94--> lyhytlohkokannet.
Eikös ne menny just toisinpäin? Lyhyet on vanhoja ja "uudet" (94->) pitkiä? Näin muisteln vanhoista jutuista.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eikun uudet on lyhyitä.

Ja 2.0 kannesta saa kyllä miedollakin porttauksella paremmin virtaavan kuin mikä tahansa saabin vakiokansi. Ei se kanavan koko vaan se muoto.. :roll:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Eikun uudet on lyhyitä.

Ja 2.0 kannesta saa kyllä miedollakin porttauksella paremmin virtaavan kuin mikä tahansa saabin vakiokansi. Ei se kanavan koko vaan se muoto.. :roll:
Kukas noita osaisi sitten portata kohtuuhintaan? Kansi tuntuu olevan niin hötöistä ainetta että menisi ihan raspi-roopellakin, pitäisi vähän tietää vaan kanavien muodoista enemmän. Tuolla vanhalla risalla kannella olisi hyvä harjoitella :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Vanhoista en tiedä mutta kyllä tuo B235 kansi ihan kivasti virtaa jo vakiona. Läppäkotelon virtauksesta olisin enemmänkin huolissani kuin kannesta. Tässä jokunen mittaustulos B235 kannesta.

Kuva
Kuva

sama taulukkona

nosto mm std cfm std hv uusi cfm uusi hv
1 19.77 34.00 20.05 34.49
2 36.74 63.20 39.08 67.22
3 55.34 95.19 60.92 104.79
4 77.17 132.73 81.23 139.72
5 93.42 160.68 99.00 170.29
6 109.66 188.61 111.69 192.12
7 119.82 206.09 122.53 210.75
8 126.59 217.73 132.00 227.05
9 128.62 221.23 136.86 235.41
10 131.33 225.88 141.34 243.10

nosto mm std cfm std hv uusi cfm uusi hv
1 15.11 25.99 20.04 34.47
2 35.01 60.23 39.72 68.33
3 54.67 94.03 65.79 113.17
4 76.54 131.66 94.07 161.80
5 91.38 157.18 102.67 176.59
6 97.83 168.27 106.79 183.68
7 100.52 172.89 108.94 187.38
8 102.67 176.59 109.66 188.61
9 103.74 178.44 110.37 189.85
10 105.36 181.21 111.09 191.08

Imupuolen mittauksen suutin "adapterin" kanssa.
Penkin korjauskerroin 0.997
lämpötilan korjauskerroin 0.97
paine-ero 10"
virtauspenkki superflow 110E

Imu
Lautasen halkaisija 33
varsi 7

Pako
lautasen halkaisija 29
varsi 7
#1730
500whp.net member
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:
Kiitokset neuvoista, mulla on kysymyksessä juurikin b234 vm.1993, ja olisi tarkoituksena pitää auto vakiona, mutta kun noista 2.3-kansista on pulaa niin ajattelin josko olisin modifioinut 2.0-litraisen kannen kanaviltaan vastaamaan 2.3:sta.
Nokat ja imusarjan ajattelin käyttää tuosta risasta kannestani.
varaosahausta löytyis iivarin 2.3:sen kansia joka pitäis käydä turboonkin, 350euroo
Supersepät Oy
Tel: (02)4381201 Fax: (02)4381056
Sitomokuja 3
21200 RAISIO

400euroo
Osamyynti AF
Tel: (017)5542972 Fax: (017)5542982
Tervolammentie 85
79100 LEPPÄVIRTA

Molemmat vuosmallia 1992.

Lisäksi foorumilla tai jossain myytiin joku aika sitten koko iivari 2.3:sta moottoria kaarinassa 400 tai 500 euroon, eikös tuostakin sais sais lohkon ja kannen vai olikos se jopa niin että lohko on sama 2.0 ja 2.3 et ero tulee kampurasta eli jopa satkujen lohkot kävis....
No toi viiminen menee vähän arvailujen piikkiin, mutta kansia kumminkin löytyy yllä olevista romppareilta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kovin oli asiallisia lukemia, mutta kuinkas voin hyödyntää noita mittaustuloksia kun askartelen ulkosalla tihkusateessa, nortti hampaissa raspi-roopella nuo kanavat isommiksi :?: :lol:
Ei vaan täytyy kopioida 2.0-kanteen kanavat 2.3-kannesta, luulisi että on materiaalia senverran että työstövaraa riittäisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tetammi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Kiitokset neuvoista, mulla on kysymyksessä juurikin b234 vm.1993, ja olisi tarkoituksena pitää auto vakiona, mutta kun noista 2.3-kansista on pulaa niin ajattelin josko olisin modifioinut 2.0-litraisen kannen kanaviltaan vastaamaan 2.3:sta.
Nokat ja imusarjan ajattelin käyttää tuosta risasta kannestani.
varaosahausta löytyis iivarin 2.3:sen kansia joka pitäis käydä turboonkin, 350euroo
Supersepät Oy
Tel: (02)4381201 Fax: (02)4381056
Sitomokuja 3
21200 RAISIO

400euroo
Osamyynti AF
Tel: (017)5542972 Fax: (017)5542982
Tervolammentie 85
79100 LEPPÄVIRTA

Molemmat vuosmallia 1992.
ovat molemmat uusia lyhyitä kansia....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

mikkoimp kirjoitti:ovat molemmat uusia lyhyitä kansia....
Onko molempien tiedoissa siis virhe vuosimallin kohdalla kun lyhyet taisi tulla 94? Itse muuten tinkasin Superseppien kannen 300:n mutta löysinkin onneksi rempatun 2.3 kannen suunnilleen puoleen hintaan siitä :)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

En muuten lähtisi itse tekemään kanaville mitään ellen olisi täysin 100% varma mitä teen ja mistä otan, kuinka paljon ja mihinkä muotoon kanavat höylätään. Ja en ehkä siltikään, mielummin vakiona imusarja kanteen sovitettuna.

Aina ei kannata tehdä itse ja/tai säästää, senhän näki mitä kävi tulpan kierteen kanssa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

f-19 kirjoitti:En muuten lähtisi itse tekemään kanaville mitään ellen olisi täysin 100% varma mitä teen ja mistä otan, kuinka paljon ja mihinkä muotoon kanavat höylätään. Ja en ehkä siltikään, mielummin vakiona imusarja kanteen sovitettuna.

Aina ei kannata tehdä itse ja/tai säästää, senhän näki mitä kävi tulpan kierteen kanssa.
Eihän sen kierteen kanssa käynyt yhtään mitenkään, tiesin että kansi on otettava pois joka tapauksessa niin oli ihan sama mitä sille teki, kansi oli jo ennaltaan halki monesta kohdasta, sen osoittivat myös puristuspaineet. Oikeastaan oli hyvä että lähdin sen kanssa pelleilemään niin paljastui koneen todellinen kunto, jakopää selvä ja männät kuluneet, eli taaskin kannatti tehdä itse.
Niin ja siinä tulpanreiässä on nyt hyvä kierre ;)

Siis lähtökohtana on 2.0 kansi johon istutetaan 2.3 imusarja ja pakosarja, tarkoitus on tehdä kanavat samanlaisiksi kuin on tuossa halkinaisessa 2.3 -kannessa, mitäs ihmettä tuossa muka on??
Ja noita 2.0-kansia nyt on kaikki nurkat täynnä niin ei ole paljoakaan väliä jos susi sattuisi tulemaankin.
No jos tekevät jossain koneistamolla nuo porttaukset maks 50 eurolla niin sitten saattaisin harkita sinne viemistä, en muuten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

En kyllä minäkään suosittelisi moisen homman tekemistä itse ellei sitten ole aika vankkaa kokemusta virtauksista ja etenkin autojen parista. Toki aina saa yrittää. :wink:
Vastaa Viestiin