Kaiuttimet ogsatkun etuoviin?
Kaiuttimet ogsatkun etuoviin?
Vinkkejä kiitos... tarkoituksena olisi tunkea 6x9 kaiuttimet ogsatkun etuoviin. Kyseessä siis kaksiovinen auto johon varmaan saisi tehtyä mukavan kaiutinkotelon siihen ovessa olevaan tavarakoteloon. Mutta miten, saisko lasikuidusta tehtyä jotain vai pitääkö vääntää vanerista? En ole ennen lasikuitua käyttänyt joten en tiedä saako siitä kestävän kotelon tms.
Enkä kyllä ole yhtään varma siitäkään saako kukaan yhtään selvää mitä ajan takaa mutta toivottavasti jotain ideoita saisin...
-John
Enkä kyllä ole yhtään varma siitäkään saako kukaan yhtään selvää mitä ajan takaa mutta toivottavasti jotain ideoita saisin...
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Minulla semmoinen suunnitelma, että sen säilytyskotelon pohjalle lasikuitua, ja sitten siihen kanneksi vaneerilevy, jonka valaa lasikuituun kiinni ja johon elementin kiinnittää. Lasikuitudun avulla kotelosta saa tukevan. Olisi ainakin yksinkertainen ja kankaalla kun verhoilee, niin varmaan ihan tyylikäskin
PS. Paremmin tuosta sinun tekstistä selvää ottaa kun omasta selityksestä
PS. Paremmin tuosta sinun tekstistä selvää ottaa kun omasta selityksestä

Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Joo just jotain tuommoista. Mites olit ajatellut sen vaneri "kannen" kiinnittää siihen koteloon? Olisikohan Sikaflex + puuruuvit okei?
Sit ehkä tyhmä ongelmanpoikanen mut kuten kaikki tietää niin kaiuttimen asennusreiän vaakapinta on tasainen, eli siis kaiutin on tarkoitettu asennettavaksi tasaiselle pinnalle. Noh, satkun ovipahvithan eivät ole tasaiset vaan kaartuvat hieman, joten jos sen ovitaskun päälle vetää vanerin niin sekin taipuu oven mukana hieman tehden asennuspinnasta hieman kieron. Mistäs tuohon siis tekisi jonkun tasaisen pinnan - "kauluksen" - johon kaiuttimen voisi ruuvata? Vai onko vastaus taas lasikuitu?
-John
Sit ehkä tyhmä ongelmanpoikanen mut kuten kaikki tietää niin kaiuttimen asennusreiän vaakapinta on tasainen, eli siis kaiutin on tarkoitettu asennettavaksi tasaiselle pinnalle. Noh, satkun ovipahvithan eivät ole tasaiset vaan kaartuvat hieman, joten jos sen ovitaskun päälle vetää vanerin niin sekin taipuu oven mukana hieman tehden asennuspinnasta hieman kieron. Mistäs tuohon siis tekisi jonkun tasaisen pinnan - "kauluksen" - johon kaiuttimen voisi ruuvata? Vai onko vastaus taas lasikuitu?
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mitäs jos tekis näin.. et ala kiinnittelemään mitään ennen kun saat kotelon kajarille valmiiks.. kotelon teko on suht yksin kertasta kun teet sen näin: ota kaksi ohutta vaneria, piirrä niihin haluamasi kotelon muoto ja leikkaa palat irti (nyt sinulla on kaksi identtistä levyä) ota pala styroksia ja kiinnitä vanerit muotoon leikattuun styroksiin (styroksilla saat riittävän asennuskorkeuden, esim roudarin teippi toimii) sitten kietaiset folion tiukasti koko paketin ympäri, sitten laminoit lasikuitua paketin päälle ja annat kuivua (muotti lähtee helposti irti folion ansiosta) toisen puolen saat samalla muotilla kun käännät sen ympäri ennen laminointia. sitten vaan siistit kotelon reunat niin että siihen jää vähän ylimääräistä josta kotelon saa kiinni ovipaneeliin ja sahailet reiän elementille. sitten kun kotelon on ruuvattu ovipahviin niin kitillä isoimmat kolot piiloon (jos koloja on) ja sitten liimaat kankaan päälle ja avot ku on hieno.. 

Saabismi on sairautta, mutta kukapa edes haluaa olla terve 
ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02
Projekti satkua kaivaten.


ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02
Projekti satkua kaivaten.

Mä en kyllä lähtis tunkemaan 6X9 oviin!
Ennemmin ostaisin erillissarjan! Joko 2-tie tai 3-tie ja tekisin niille kunnon kotelot ja asennus paikat. Saabissahan on suhteellisen hyvät paikat keskiäänille kojelaudan päällä...
Se vaan on noiden 6X9 äänenlaadun kanssa vähän niin ja näin...
No tämä nyt on vain minun näkemykseni asiasta...
Ennemmin ostaisin erillissarjan! Joko 2-tie tai 3-tie ja tekisin niille kunnon kotelot ja asennus paikat. Saabissahan on suhteellisen hyvät paikat keskiäänille kojelaudan päällä...
Se vaan on noiden 6X9 äänenlaadun kanssa vähän niin ja näin...
No tämä nyt on vain minun näkemykseni asiasta...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8107
Tuonne selostin aikoinaan, miten tein omaan satkuun ovikaiuttimille paikat.
Tuonne selostin aikoinaan, miten tein omaan satkuun ovikaiuttimille paikat.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Toinen ääni erillissarjan puolesta. Kohtuu sijoituksella saat jo ihan riittävän laadukkaan erillisarjan ja vaikka asennuksessa voi olla vähän enemmän työtä, niin laatu korvaa menetetyn vapaa-ajanJL kirjoitti:Mä en kyllä lähtis tunkemaan 6X9 oviin!
Ennemmin ostaisin erillissarjan! Joko 2-tie tai 3-tie ja tekisin niille kunnon kotelot ja asennus paikat. Saabissahan on suhteellisen hyvät paikat keskiäänille kojelaudan päällä...
Se vaan on noiden 6X9 äänenlaadun kanssa vähän niin ja näin...
No tämä nyt on vain minun näkemykseni asiasta...

Itse tein satkuun jalkatilaan pienet kotelot mideille, sopi aika nätisti siihen oven etupuolelle ~6litran kotelo, eikä olleet edes tiellä. Keskiäänet orkkispaikoille ja diskantit suunnatuiksi a-pilarin kupeeseen. Tuli erittäin hyvä... Ovet ovat kyllä äänenlaadun kannalta parempi paikka noille mideille, mutta itse halusin säästää ne taskut roinan säilömiseen

Itsellä oli entisessä(varkaiden viemässä) satkussa 2kpl 6.5" bassoja/ovi.
Alkuperäinen ovitasku pois, taskun kohdalle pahvin takapuolelle 6mm vaneri kiinni sikaflexillä, kyynärnojan tila täyteen polyuretaanivaahtoa.
Leikaten 9mm vanerista taskun kokoinen pala etupuolelle, ruuvaten siihen pituussuunnassa 1" puinen rima tueksi ja tehden 6kpl muutaman sentin mittaisia "tassuja" samaisesta rimasta(siis rimanpätkät vanereiden väliin), johon vedettiin ruuvit taustavanerin puolelta(verhoilun jälkeen).
Kotelon tiivistys/ovipaneliin sitominen suoritettiin jälleen kerran hyväksi havaitulla "sikajaatisella".
Edit: Ja erittäin tärkeä asia hyvin soivan oven kannalta, vaimenna oven pellit raskasmatolla.. mieluiten myös panelin takapinta niiltä osin kun mahtuu!
Alkuperäinen ovitasku pois, taskun kohdalle pahvin takapuolelle 6mm vaneri kiinni sikaflexillä, kyynärnojan tila täyteen polyuretaanivaahtoa.
Leikaten 9mm vanerista taskun kokoinen pala etupuolelle, ruuvaten siihen pituussuunnassa 1" puinen rima tueksi ja tehden 6kpl muutaman sentin mittaisia "tassuja" samaisesta rimasta(siis rimanpätkät vanereiden väliin), johon vedettiin ruuvit taustavanerin puolelta(verhoilun jälkeen).
Kotelon tiivistys/ovipaneliin sitominen suoritettiin jälleen kerran hyväksi havaitulla "sikajaatisella".
Edit: Ja erittäin tärkeä asia hyvin soivan oven kannalta, vaimenna oven pellit raskasmatolla.. mieluiten myös panelin takapinta niiltä osin kun mahtuu!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)