Saabin T8 ja T16 moottorit ja niiden erot.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Saabin T8 ja T16 moottorit ja niiden erot.

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Saabin turbomoottorit ovat tunnetusti virittäjien suosiossa, mutta onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa siitä kuinka paljon eroja löytyy kestävyydestä, väännöstä ja huipputehosta T8(H) ja T16 moottoreiden välillä, kun viritysastetta nostetaan muutenkin kuin lastuttamalla. Vaihdetaan kenties isompi turbo, käytetään kansi virtauspenkissä yms. T8:n kansi ei kuulemma ole kuitenkaan huonoimmasta päästä 8-venttiilisiä. Rahallahan saa tietysti vaikka mistä koneesta tehokkaan ja kestävän, mutta jos ajatellaan molempiin moottoreihin sijoitettavan rahasumman olevan samaa luokkaa (ja jotenkin tavallisen harrastajan kukkarolle sopivan).

Onko 2.0L T8(H) ja T16 moottoreiden alakerroilla mitään eroa (öljynkierto, laakerit, kiertokanget, männät...)? Korjauskäsikirjoista vertailemalla tätä on vaikea sanoa, koska ne tuntuvat käsittelevän turbomoottoreita kovin ylimalkaisesti. Voisi kyllä kuvitella, että sielläkin puolella olisi pientä kehitystä tapahtunut, vaikka lohko periaatteessa onkin pysynyt samanlaisena.

Omaa pohdiskelua ruokkii se, että esimerkiksi kiihdytysautojen (street-luokka) yhteydessä ei tuo venttiilien lukumäärä ja koneesta otettu teho ole välttämättä suoraan verrannollisia.

-TimoA-
Vastaa Viestiin