93t sport kirjoitti:
Tavoite peruspaineeksi on 0,6-0,65bar, 0,4bar on haavetta
Mulla oli 0,9bar ja oottelen edelleen "uutta" stydimpää "akua".
Mitäs sun tulevalle akulle kuuluu, onko jo kenties matkalla?
Jos ne väsää mun vanhasta akusta sulle uuden
Tossa itsekseni mietiskelin ja spekuloin nyt kun en omia perusahtoja tiedä, ja vähän sen suhteen omat lukemat jännittää, että mitäpä jos perusahdot oliskin jatkuvasti esim. ne 0.9bar?
Toimiiko homma siis niin, että jos kone alkaa kuormalla ja ahdoilla nakuttaa, APC pudottaa paineet perusahdoille? Ja perusahdot on tehtaalla "akuun" säädetty 0.4bar:iin niin ettei ehjä kone tuolla paineella enää varmasti nakuta (?) Koneen parasta ajatellen, ettei vahinkoa pääse käymään.
Kinkkinen mielenkiintoinen kysymys onkin, nakuttaako kone vielä/jo 0.9bar:lla? Onko korkeampi perusahtopaine "vain" jään (ehkä paksun sellaisen?) kokeilemista kepillä? Huomioitavaa kuitenkin on että vakio täyspaineturbon (NG900) maksimiahtopaine on 0.95bar, ja steg3 viritettynä 1.3bar jopa 1.4bar. Viriboksit on kuitenkin ohjelmoitu tuottamaan sen 1.3-1.4 ja luulis että se hanskaa 0.9bar kevyesti, JOS ammattilaiset on asialla. Pelivaraa pitäis olla kuumillakin keleillä ...siis pitäis...
WIS:stä:
Perusahtopaineen nostaminen ilmoitetun arvon yli ei aiheuta suurempaa ahtopainetta, koska sopeutuva toiminto tällöin säätää maksimiahtopaineen alas nimellisarvoon (negatiivinen sopeutus).
Ton mukaan jos peruspaineita nostaa, se on pois maksimiahdoista.
Mun tapauksessa ei nyt sitten vielä tiedä onko se peruspaine liian korkea vai sopiva... Mitä tohon ylempään WIS:n teoriaan tulee, mulla ei saabin oman ahtopainemittarin perusteella ainakaan näytä yläpäästä olevan leikattu, jos verrataan speedpartsin boksiin niin ahtoja löytyy silminkin nähden enemmän.
*Itsekseen ääneen höpisee ja odottaa kommentteja viisaammilta*
BTW. Mun speedpartsin boksissa oli kuulemma boost protection disabloituna, mikä ei välttämättä oo hyvä juttu. Uskaltaisin täten väittää että ainakin tuolla edesmenneellä boksilla kone on saanut maistaa enemmän tai vähemmän nakutusta. Tällä uudella onkin kokeiltu rajoja kun tuo 'boost protection' on jarruttanut menoa katkaisemalla bensansyötön kaks kertaa boksia kalibroidessa. Ei kuulemma syytä huoleen, sitä saattaa esiintyä kun rajoja haetaan. Onneksi rajat tuntuvat nyt kuitenkin olevan kohdallaan...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)