9K 2.0 LPT lisää potkua
9K 2.0 LPT lisää potkua
Toinenkin auto kaipaisi vähän herättelyä, kyseessä siis -96 mallinen 9000CDE matalapaineturbolla (150HV).
Stage1 tuo tuohon n. 70 pollea ja vääntöä reilusti, onkohan tuo ihan kohtuuden rajoissa vielä automaattivaihteiselle, lähinnä epäilen tuota väännön lisäyst ja laatikon kestoa. Autolla on kyllä ajettu vasta 160 tkm ja huollettu erittäin säännöllisesti.
Sama kysymys kuin 900S:nkin kohdalla, saako kotikonstein toimivaa viritystä aikaiseksi vai vain konerikkoja?
Stage1 tuo tuohon n. 70 pollea ja vääntöä reilusti, onkohan tuo ihan kohtuuden rajoissa vielä automaattivaihteiselle, lähinnä epäilen tuota väännön lisäyst ja laatikon kestoa. Autolla on kyllä ajettu vasta 160 tkm ja huollettu erittäin säännöllisesti.
Sama kysymys kuin 900S:nkin kohdalla, saako kotikonstein toimivaa viritystä aikaiseksi vai vain konerikkoja?
****
VAG
VAG
Re: 9K 2.0 LPT lisää potkua
Välijäähdytin nyt varmaan ihan ensimmäiseksi kannattaa asentaa (täällä on nytkin muistaakseni yksi satkun vakio IC myynnissä). Uudemman tonnarin coolerit on ollut suosittuja satkuihin. Sopivat keulalle kohtuu kivuttomasti.rmeller kirjoitti: Sama kysymys kuin 900S:nkin kohdalla, saako kotikonstein toimivaa viritystä aikaiseksi vai vain konerikkoja?
Sitten on niitä bsr:n bensalastuja. Ne eivät periaatteessa lisää tehoa tuo, mutta antaa soppaa suuremmilla ahdoilla. Tuollainen on lähes välttämätön jos yli 0,7 ahdot laittaa. Paineitahan voi nostaa joko tankoa kiristämällä, bleederillä eli venttiilillä (joita näytii olevan 2kpl myynnissä halvalla) tai sitten asentamalla APC -systeemin, mikä on varmaan kaikkein paras ja turvallisin vaihtoehto. Se kun tarkkailee koneen nakutusta.
Mutta siis kunnon cooleri ja pikkuisen lisää ahtoja, niin kyllä sekin jo huomattavasti vakiota paremmin potkii.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
En nyt muista että saako speedpartsilta og satkuun cooleria, mutta soita Pro-Car Servicen Rikulle ja kysäise asiaa.rmeller kirjoitti:miten mulla oli muistikuva että tuolla keulassa olisi jo olemassa IC? Voi olla sotken ilmastoinnin jäähyyn mutta mutta. Speedparts ei missään paketissaan tarjoa tuota IC:t mukaan?
p.014-282200
Tämä on siis Speedpartsin Suomen jälleenmyyjäliike Jyväskylässä.
Jos tuo sinun autosi on 145hv matalapaineturbo, niin siellä ei ainakaan vakiona ole cooleria. Se on sitten sinne jälkeenpäin lisätty.
Onko siellä konehuoneessa turbon ja imusarjan välillä putki, vai tuleeko imusarjalle putki jostakin keulilta?
edit. Kyllä sen huomaa jos keulalla on cooleri

http://www.saab.1g.fi/9000/900S/imagepages/image2.html
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Niin 9000 LPT:n suhteen on syytä kääntyä jonkin virisofta-virman puoleen, koska jos autossa on Trionic niin tehojen nosto edellyttää sen softan päivitystä. Tällöin kyllä tehoa saakin helposti paljonkin lisää. Tuohon 2l LPT-tonnariin saa sen yli 200hv vain vaihtamalla softan ja asentamalla magneettiventtiilin, täysin turvallisesti. Suosituin firma foorumilaisten keskuudessa lienee Maptun. Muita on ainakin Speedparts, BSR, Nordic.
Tonnarissa on kyllä jo valmiiksi kelpo cooleri keulalla, oli lpt tai täyspaine.
Ässän tapauksessa viritystä varten tarvitsee jonkun coolerin. Satkun orggista en suosittele missään nimessä, se on jo vakiotehoille alimittainen. Eli joku kunnon cooleri, ylipainekytkimen pyörittelyä hiukan isommalle. Sitten maun mukaan joko bleederi sopiville paineille (kunnon ison coolerin kanssa n.1 bar ainakin turvallista) taikka APC-systeemi sopivin säädöin. Jos vuosimalli on '90, niin tarvitset bensalastun ruiskuboksiin. Näitä saa saa speedpartsilta mutta löytyy foorumilaisiltakin, minulla on näitä myöskin. Bensalastu on suositeltava uudemmissakin (91-93) vuosimalleissa jos meinaat ottaa reippaasti yli 200 hv tehoja. Vertailun vuoksi; n. 0.9 bar paineilla 9000 coolerin kanssa ässän koneesta irtoaa 216hv. Itselläni reilusti yli 1 bar paineilla, bensalastulla, 9000 coolerilla ja portatulla 2.3 kannella ja 2.1 imusarjalla n. 250hv luokkaa. Potentiaalia siis on ässässäkin eikä pahaan hintaan.
Tonnarissa on kyllä jo valmiiksi kelpo cooleri keulalla, oli lpt tai täyspaine.
Ässän tapauksessa viritystä varten tarvitsee jonkun coolerin. Satkun orggista en suosittele missään nimessä, se on jo vakiotehoille alimittainen. Eli joku kunnon cooleri, ylipainekytkimen pyörittelyä hiukan isommalle. Sitten maun mukaan joko bleederi sopiville paineille (kunnon ison coolerin kanssa n.1 bar ainakin turvallista) taikka APC-systeemi sopivin säädöin. Jos vuosimalli on '90, niin tarvitset bensalastun ruiskuboksiin. Näitä saa saa speedpartsilta mutta löytyy foorumilaisiltakin, minulla on näitä myöskin. Bensalastu on suositeltava uudemmissakin (91-93) vuosimalleissa jos meinaat ottaa reippaasti yli 200 hv tehoja. Vertailun vuoksi; n. 0.9 bar paineilla 9000 coolerin kanssa ässän koneesta irtoaa 216hv. Itselläni reilusti yli 1 bar paineilla, bensalastulla, 9000 coolerilla ja portatulla 2.3 kannella ja 2.1 imusarjalla n. 250hv luokkaa. Potentiaalia siis on ässässäkin eikä pahaan hintaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juu, tonnaria meinasin että kyllä siinä cooleri on. Lastu kai siihen on laitettava.jcarlson kirjoitti:Niin 9000 LPT:n suhteen on syytä kääntyä jonkin virisofta-virman puoleen, koska jos autossa on Trionic niin tehojen nosto edellyttää sen softan päivitystä. Tällöin kyllä tehoa saakin helposti paljonkin lisää. Tuohon 2l LPT-tonnariin saa sen yli 200hv vain vaihtamalla softan ja asentamalla magneettiventtiilin, täysin turvallisesti. Suosituin firma foorumilaisten keskuudessa lienee Maptun. Muita on ainakin Speedparts, BSR, Nordic.
Tonnarissa on kyllä jo valmiiksi kelpo cooleri keulalla, oli lpt tai täyspaine.
Ässän tapauksessa viritystä varten tarvitsee jonkun coolerin. Satkun orggista en suosittele missään nimessä, se on jo vakiotehoille alimittainen. Eli joku kunnon cooleri, ylipainekytkimen pyörittelyä hiukan isommalle. Sitten maun mukaan joko bleederi sopiville paineille (kunnon ison coolerin kanssa n.1 bar ainakin turvallista) taikka APC-systeemi sopivin säädöin. Jos vuosimalli on '90, niin tarvitset bensalastun ruiskuboksiin. Näitä saa saa speedpartsilta mutta löytyy foorumilaisiltakin, minulla on näitä myöskin. Bensalastu on suositeltava uudemmissakin (91-93) vuosimalleissa jos meinaat ottaa reippaasti yli 200 hv tehoja. Vertailun vuoksi; n. 0.9 bar paineilla 9000 coolerin kanssa ässän koneesta irtoaa 216hv. Itselläni reilusti yli 1 bar paineilla, bensalastulla, 9000 coolerilla ja portatulla 2.3 kannella ja 2.1 imusarjalla n. 250hv luokkaa. Potentiaalia siis on ässässäkin eikä pahaan hintaan.
Mutta tämä 900S sitten, jos nyt tavoittelen jotakin pariakymmentä lisäpollea, max 200 (yhteensä siis

****
VAG
VAG
~200hv saat helpoiten ässästä näin.
1) laita kunnon cooleri (vaikka 9000:sta uudempaa mallia)
2) jos vuosimalli on '90 niin hommaa bensalastu
3) pyörittele ylipainekytkintä isommalle
4a) säädä ahtopaine vaikka bleederillä johonkin 0.9 bar
4b) vaihtoehtoisesti laita APC-järjestelmä ja boksiin modi
Tällä irronnee se 200-220hv, eikä maksa paljoa..
Jos laitoit bleederin niin muista ajaa varmuuden vuoksi aina 98:lla.
1) laita kunnon cooleri (vaikka 9000:sta uudempaa mallia)
2) jos vuosimalli on '90 niin hommaa bensalastu
3) pyörittele ylipainekytkintä isommalle
4a) säädä ahtopaine vaikka bleederillä johonkin 0.9 bar
4b) vaihtoehtoisesti laita APC-järjestelmä ja boksiin modi
Tällä irronnee se 200-220hv, eikä maksa paljoa..
Jos laitoit bleederin niin muista ajaa varmuuden vuoksi aina 98:lla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vuosimalli on juuri tuo -90.jcarlson kirjoitti:~200hv saat helpoiten ässästä näin.
3) pyörittele ylipainekytkintä isommalle
4a) säädä ahtopaine vaikka bleederillä johonkin 0.9 bar
Mikä on lopputulos jos vain säädän ylipainekytkintä ja hukkaporttia? Tai sitten tuo bleederi (ilmeisesti venttiili turbon ja hukkaportin väliin? )
Mihin asti noita paineita voisi koittaa nostaa näillä systeemeillä, ahtopainemittari pitää sitten laittaa myös että näkee paineet.
Kun en mitään räppäysautoa koita rakentaa vaan lähinnä haen lisää ohituskiihtyvyyttä ja vähän jokapäiväiseen ajoon.
****
VAG
VAG
No todellinen budjettiviritys on sitten vain säätää hukkaporttia kireämmälle tai sitten sopivalla bleederillä (joo tulee hukkaportin letkuun) paineet johonkin 0.6 bar. Enempää ei saa vaikka ylipainekytkintä säätäisi, koska '90 vuosimallissa on rajoitin myös lastussa. Lastulla sitten voi nostaa korkeammallekkin, mutta ilman intercooleria siinä ei taas sitten ole enää järkeä...
Tuolla vähäisellä lisäahdolla saa ehkä vähän lisää vääntöä ohitukseen, mutta kovin montaa lisäheposta ei tuolla uskalla luvata. Ehkä +10?
Tuolla vähäisellä lisäahdolla saa ehkä vähän lisää vääntöä ohitukseen, mutta kovin montaa lisäheposta ei tuolla uskalla luvata. Ehkä +10?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com