Jos jousta katkaisee, mitä tapahtuu...
Jos jousta katkaisee, mitä tapahtuu...
Tuli tuossa väittelyä, mitä vaikutusta on, jos vakiojousta katkaisee madaltamistarkoituksessa?
Mielestäni ulosjoustossa jousi saattaa pompata paikoiltaan joustintuen alalautasen päältä, koska jousen pituutta on tällöin muutettu, mutta jousen muut ominaisuudet ovat alunperin suunnitellun pituuden mukaiset.
Vastapuoli oli sitä mieltä, että jousessa on jäljellä esijännitystä kuitenkin senverran, ettei tuota pääsisi tapahtumaan...
Miten lienee, itse en paljon jousia menisi katkomaan
Mielestäni ulosjoustossa jousi saattaa pompata paikoiltaan joustintuen alalautasen päältä, koska jousen pituutta on tällöin muutettu, mutta jousen muut ominaisuudet ovat alunperin suunnitellun pituuden mukaiset.
Vastapuoli oli sitä mieltä, että jousessa on jäljellä esijännitystä kuitenkin senverran, ettei tuota pääsisi tapahtumaan...
Miten lienee, itse en paljon jousia menisi katkomaan
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Paikoiltaan pomppaamisen riskihän riippuu aivan siitä kuinka paljon on katkaistu. Myös vaikuttaa mistä autosta kysymys - esim. satkussa tai tonnarissa jousi ei kapene molemmistä päistä. Semmoiset autot joissa jousi tihenee molemmista päistä ei katkaisu onnistu koska silloin ei jousi enää sopisi jousilautaseen.
Sanokoon kuka mitä sanoo, mutta katkaisemalla madalluksessa on hinta/laatusuhde ylivoimaisesti paras. Minulla on ollut molempia, niin itse katkottuja kuin valmiitasarjojakin.
Sanokoon kuka mitä sanoo, mutta katkaisemalla madalluksessa on hinta/laatusuhde ylivoimaisesti paras. Minulla on ollut molempia, niin itse katkottuja kuin valmiitasarjojakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
ainakin og satkusta saa helposti ottaa vähintään 10cm eikä mitään pois tippumisen vaaraa ole.
ja se muuten on laillista katkaista jousia jos päistä tehdään alkuperäisiä vastaavat eikö jousi pääse tippumaan/heilumaan jousto täysin ulkona!
ja se muuten on laillista katkaista jousia jos päistä tehdään alkuperäisiä vastaavat eikö jousi pääse tippumaan/heilumaan jousto täysin ulkona!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Jousen ominaisuudet myös muuttuvat, kun jousta katkaisee.. Fysiikan jousikaavat esiin ja laskemaan.
Myös tuolla voi leikkiä..
http://www.myphysicslab.com/spring1.html
Myös tuolla voi leikkiä..
http://www.myphysicslab.com/spring1.html
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Nimenomaan. Kyllä vähän hirvittäis päästellä tiukkaan mutkaan pätkityillä jousilla, kun jousi sanoo naps niin sit mennään.Jope kirjoitti:Jousen ominaisuudet myös muuttuvat, kun jousta katkaisee.. Fysiikan jousikaavat esiin ja laskemaan.
No, kukin tuunaa tavallaan..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Ajatuksia jousten katkomisesta..
... Jos vakiojousta lyhentää katkaisemalla, niin jousi lyhenee sekä auton lepotilassa, kuin myös auton "täyden kuorman puristuksella", jolloin auto kulkee täydellä kuormalla suunniteltua alempana, eli auton turvallinen kantavuus putoaa.
... "Oikeaa" madallusjousta (jäykempää&lyhempää) käyttäessä auto laskee tyhjillään Xcm, koska jousi lyhyempi pienellä puristuksella, mutta auton täydellä kuormalla jousen ollessa vakiota jäykempi auto ei laske juurikaan vakioautoa alemmaksi ja näinollen tarvittava joustovara löytyy myös täydellä kuormalla.
.. Ylikuormalla (tai kurveissa ulkokehällä) vakiojousi saattaa painua jopa alemmaksi kuin madallusjousi, mutta katkaistu vakiojousi on aina alempana kuin vakiojousi (yllättävää.. )
Eli jousella on muitakin ominaisuuksia kuin pituus.
Vertailun vuoksi esim. mönkijöissä on pitkät löysät jouset ja iso joustovara, jolloin isommatkin kivet eivät juuri nosta nurkkaa, vaan jousi painuu sisään varsin paljon pienellä lisävoimalla, jonka nyppylä aiheuttaa pyörän ripustukselle ja mönkijä ei juurikaan kallistu/tärähdä. Haittapuolina on tietysti kallistuminen kurveissa sekä jousituksen toiminen ideaalisesti pienellä kantavuusalueella. Jos kyydissä 30kg henkilö, niin jousissa ei juuri ulosjoustoa ja 150 kilolla pitkät löysät vieterit ovat jo lähes pohjassa...
Hook
... Jos vakiojousta lyhentää katkaisemalla, niin jousi lyhenee sekä auton lepotilassa, kuin myös auton "täyden kuorman puristuksella", jolloin auto kulkee täydellä kuormalla suunniteltua alempana, eli auton turvallinen kantavuus putoaa.
... "Oikeaa" madallusjousta (jäykempää&lyhempää) käyttäessä auto laskee tyhjillään Xcm, koska jousi lyhyempi pienellä puristuksella, mutta auton täydellä kuormalla jousen ollessa vakiota jäykempi auto ei laske juurikaan vakioautoa alemmaksi ja näinollen tarvittava joustovara löytyy myös täydellä kuormalla.
.. Ylikuormalla (tai kurveissa ulkokehällä) vakiojousi saattaa painua jopa alemmaksi kuin madallusjousi, mutta katkaistu vakiojousi on aina alempana kuin vakiojousi (yllättävää.. )
Eli jousella on muitakin ominaisuuksia kuin pituus.
Vertailun vuoksi esim. mönkijöissä on pitkät löysät jouset ja iso joustovara, jolloin isommatkin kivet eivät juuri nosta nurkkaa, vaan jousi painuu sisään varsin paljon pienellä lisävoimalla, jonka nyppylä aiheuttaa pyörän ripustukselle ja mönkijä ei juurikaan kallistu/tärähdä. Haittapuolina on tietysti kallistuminen kurveissa sekä jousituksen toiminen ideaalisesti pienellä kantavuusalueella. Jos kyydissä 30kg henkilö, niin jousissa ei juuri ulosjoustoa ja 150 kilolla pitkät löysät vieterit ovat jo lähes pohjassa...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kyllähän katkaistu vakiojousi on jäykempi, kuin katkaisematon.Hook kirjoitti:... Jos vakiojousta lyhentää katkaisemalla, niin jousi lyhenee sekä auton lepotilassa, kuin myös auton "täyden kuorman puristuksella", jolloin auto kulkee täydellä kuormalla suunniteltua alempana, eli auton turvallinen kantavuus putoaa.
... "Oikeaa" madallusjousta (jäykempää&lyhempää) käyttäessä auto laskee tyhjillään Xcm, koska jousi lyhyempi pienellä puristuksella, mutta auton täydellä kuormalla jousen ollessa vakiota jäykempi auto ei laske juurikaan vakioautoa alemmaksi ja näinollen tarvittava joustovara löytyy myös täydellä kuormalla.
Järkevää olisi kuitenkin, jos iskunvaimentimet olisi suunniteltu toimimaan lyhyempien jousien kanssa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Tarkennus. Tarkoitin "jäykemmällä&lyhyemmällä" jousta jonka kierros on paksumpaa materiaalia eli "jäykempi per kierros".
Katkaisemalla jousi tietysti myös jäykkenee siinä mielessä että samalla voimalla ei mene enää niin montaa cm kasaan, mutta prosetuaalisesti jousi painuu samalla voimalla edelleen x prosenttia.
Mitä enemmän kierroksia leikkaa pois, mutta auto putoaa myös täydellä kuormalla tällöin ja näinollen auto pohjaa paljon herkemmin kuopissa/töyssyissä. Ei hyvä... Toisaalta jäykät iskarit kompensoivat tätä kummasti, mikä onkin lähes välttämättömyys matalemmissa autoissa, koska pelivaraa ei enää ole niin paljoa kun "mönkijöissä".
Jäykin jousihan saadaan, kun lyhennämme koko jousen välistä pois. Tietty pohjauskumit tulevat tässä useimmiten esteeksi, ettemme saisi ihan aitoa "jousittamatonta" mikroautoa...
Hook
Katkaisemalla jousi tietysti myös jäykkenee siinä mielessä että samalla voimalla ei mene enää niin montaa cm kasaan, mutta prosetuaalisesti jousi painuu samalla voimalla edelleen x prosenttia.
Mitä enemmän kierroksia leikkaa pois, mutta auto putoaa myös täydellä kuormalla tällöin ja näinollen auto pohjaa paljon herkemmin kuopissa/töyssyissä. Ei hyvä... Toisaalta jäykät iskarit kompensoivat tätä kummasti, mikä onkin lähes välttämättömyys matalemmissa autoissa, koska pelivaraa ei enää ole niin paljoa kun "mönkijöissä".
Jäykin jousihan saadaan, kun lyhennämme koko jousen välistä pois. Tietty pohjauskumit tulevat tässä useimmiten esteeksi, ettemme saisi ihan aitoa "jousittamatonta" mikroautoa...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.