Jos jousta katkaisee, mitä tapahtuu...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Jos jousta katkaisee, mitä tapahtuu...

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Tuli tuossa väittelyä, mitä vaikutusta on, jos vakiojousta katkaisee madaltamistarkoituksessa?
Mielestäni ulosjoustossa jousi saattaa pompata paikoiltaan joustintuen alalautasen päältä, koska jousen pituutta on tällöin muutettu, mutta jousen muut ominaisuudet ovat alunperin suunnitellun pituuden mukaiset.
Vastapuoli oli sitä mieltä, että jousessa on jäljellä esijännitystä kuitenkin senverran, ettei tuota pääsisi tapahtumaan...
Miten lienee, itse en paljon jousia menisi katkomaan 8O
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Paikoiltaan pomppaamisen riskihän riippuu aivan siitä kuinka paljon on katkaistu. Myös vaikuttaa mistä autosta kysymys - esim. satkussa tai tonnarissa jousi ei kapene molemmistä päistä. Semmoiset autot joissa jousi tihenee molemmista päistä ei katkaisu onnistu koska silloin ei jousi enää sopisi jousilautaseen.

Sanokoon kuka mitä sanoo, mutta katkaisemalla madalluksessa on hinta/laatusuhde ylivoimaisesti paras. Minulla on ollut molempia, niin itse katkottuja kuin valmiitasarjojakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

ja leimalla sedät tykkää...
#1730
500whp.net member
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo ja matalempiin jousiin ei toimi oikein nuo pidemmpien jousien iskarin :?
9-3.1972
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainakin og satkusta saa helposti ottaa vähintään 10cm eikä mitään pois tippumisen vaaraa ole.

ja se muuten on laillista katkaista jousia jos päistä tehdään alkuperäisiä vastaavat eikö jousi pääse tippumaan/heilumaan jousto täysin ulkona!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Tarpeeks kun lyhentää niin sitten uusitaankin jo iskareita kerta vuodessa... En alkaisi kyllä katkomaan, pysyivät tai eivät!
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

mikkoimp kirjoitti: ja se muuten on laillista katkaista jousia jos päistä tehdään alkuperäisiä vastaavat eikö jousi pääse tippumaan/heilumaan jousto täysin ulkona!
Näihän se on.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jousen ominaisuudet myös muuttuvat, kun jousta katkaisee.. Fysiikan jousikaavat esiin ja laskemaan.

Myös tuolla voi leikkiä..
http://www.myphysicslab.com/spring1.html
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jope kirjoitti:Jousen ominaisuudet myös muuttuvat, kun jousta katkaisee.. Fysiikan jousikaavat esiin ja laskemaan.
Nimenomaan. Kyllä vähän hirvittäis päästellä tiukkaan mutkaan pätkityillä jousilla, kun jousi sanoo naps niin sit mennään.

No, kukin tuunaa tavallaan.. :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mitä noita jousia katkomaan. Menkää Saarenmaalle ja ajakaa 110 lasissa levähdyspaikalle niin Viron maa tekee työn puolestanne. :D
Kokemusta on. :D
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ajatuksia jousten katkomisesta..

... Jos vakiojousta lyhentää katkaisemalla, niin jousi lyhenee sekä auton lepotilassa, kuin myös auton "täyden kuorman puristuksella", jolloin auto kulkee täydellä kuormalla suunniteltua alempana, eli auton turvallinen kantavuus putoaa.

... "Oikeaa" madallusjousta (jäykempää&lyhempää) käyttäessä auto laskee tyhjillään Xcm, koska jousi lyhyempi pienellä puristuksella, mutta auton täydellä kuormalla jousen ollessa vakiota jäykempi auto ei laske juurikaan vakioautoa alemmaksi ja näinollen tarvittava joustovara löytyy myös täydellä kuormalla.

.. Ylikuormalla (tai kurveissa ulkokehällä) vakiojousi saattaa painua jopa alemmaksi kuin madallusjousi, mutta katkaistu vakiojousi on aina alempana kuin vakiojousi (yllättävää.. :) )
Eli jousella on muitakin ominaisuuksia kuin pituus. :wink:

Vertailun vuoksi esim. mönkijöissä on pitkät löysät jouset ja iso joustovara, jolloin isommatkin kivet eivät juuri nosta nurkkaa, vaan jousi painuu sisään varsin paljon pienellä lisävoimalla, jonka nyppylä aiheuttaa pyörän ripustukselle ja mönkijä ei juurikaan kallistu/tärähdä. Haittapuolina on tietysti kallistuminen kurveissa sekä jousituksen toiminen ideaalisesti pienellä kantavuusalueella. Jos kyydissä 30kg henkilö, niin jousissa ei juuri ulosjoustoa ja 150 kilolla pitkät löysät vieterit ovat jo lähes pohjassa... :oops:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Hook kirjoitti:... Jos vakiojousta lyhentää katkaisemalla, niin jousi lyhenee sekä auton lepotilassa, kuin myös auton "täyden kuorman puristuksella", jolloin auto kulkee täydellä kuormalla suunniteltua alempana, eli auton turvallinen kantavuus putoaa.

... "Oikeaa" madallusjousta (jäykempää&lyhempää) käyttäessä auto laskee tyhjillään Xcm, koska jousi lyhyempi pienellä puristuksella, mutta auton täydellä kuormalla jousen ollessa vakiota jäykempi auto ei laske juurikaan vakioautoa alemmaksi ja näinollen tarvittava joustovara löytyy myös täydellä kuormalla.
Kyllähän katkaistu vakiojousi on jäykempi, kuin katkaisematon.
Järkevää olisi kuitenkin, jos iskunvaimentimet olisi suunniteltu toimimaan lyhyempien jousien kanssa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Freddie
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Freddie »

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkennus. Tarkoitin "jäykemmällä&lyhyemmällä" jousta jonka kierros on paksumpaa materiaalia eli "jäykempi per kierros".
Katkaisemalla jousi tietysti myös jäykkenee siinä mielessä että samalla voimalla ei mene enää niin montaa cm kasaan, mutta prosetuaalisesti jousi painuu samalla voimalla edelleen x prosenttia.

Mitä enemmän kierroksia leikkaa pois, mutta auto putoaa myös täydellä kuormalla tällöin ja näinollen auto pohjaa paljon herkemmin kuopissa/töyssyissä. Ei hyvä... Toisaalta jäykät iskarit kompensoivat tätä kummasti, mikä onkin lähes välttämättömyys matalemmissa autoissa, koska pelivaraa ei enää ole niin paljoa kun "mönkijöissä".

Jäykin jousihan saadaan, kun lyhennämme koko jousen välistä pois. Tietty pohjauskumit tulevat tässä useimmiten esteeksi, ettemme saisi ihan aitoa "jousittamatonta" mikroautoa... :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin