Ajatuksia jousten katkomisesta..
... Jos vakiojousta lyhentää katkaisemalla, niin jousi lyhenee sekä auton lepotilassa, kuin myös auton "täyden kuorman puristuksella", jolloin auto kulkee täydellä kuormalla suunniteltua alempana, eli auton turvallinen kantavuus putoaa.
... "Oikeaa" madallusjousta (jäykempää&lyhempää) käyttäessä auto laskee tyhjillään Xcm, koska jousi lyhyempi pienellä puristuksella, mutta auton täydellä kuormalla jousen ollessa vakiota jäykempi auto ei laske juurikaan vakioautoa alemmaksi ja näinollen tarvittava joustovara löytyy myös täydellä kuormalla.
.. Ylikuormalla (tai kurveissa ulkokehällä) vakiojousi saattaa painua jopa alemmaksi kuin madallusjousi, mutta katkaistu vakiojousi on aina alempana kuin vakiojousi (yllättävää..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
Eli jousella on muitakin ominaisuuksia kuin pituus.
Vertailun vuoksi esim. mönkijöissä on pitkät löysät jouset ja iso joustovara, jolloin isommatkin kivet eivät juuri nosta nurkkaa, vaan jousi painuu sisään varsin paljon pienellä lisävoimalla, jonka nyppylä aiheuttaa pyörän ripustukselle ja mönkijä ei juurikaan kallistu/tärähdä. Haittapuolina on tietysti kallistuminen kurveissa sekä jousituksen toiminen ideaalisesti pienellä kantavuusalueella. Jos kyydissä 30kg henkilö, niin jousissa ei juuri ulosjoustoa ja 150 kilolla pitkät löysät vieterit ovat jo lähes pohjassa...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.