Föönin koko
Föönin koko
Pitäisi löytää sopivan kokoinen kuivain t8 MEGAsquirtti projektiin.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
Moikka!
Eikös se tohon 8v koneeseen parhaiten sovi tollanen "pudjetti" fööni kuin Garret T03/04 elikäs ns. hybridi. Noita löytynee osina,,, elikäs T03 vakio Saab ja jostakin "valmetista" toi T04 ja siitä kompurapuoli tohon T03 turbiini/runko pakettiin.
Eikös se tohon 8v koneeseen parhaiten sovi tollanen "pudjetti" fööni kuin Garret T03/04 elikäs ns. hybridi. Noita löytynee osina,,, elikäs T03 vakio Saab ja jostakin "valmetista" toi T04 ja siitä kompurapuoli tohon T03 turbiini/runko pakettiin.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Suosittelen kompressorikarttojen tutkimista. Mielellään sellainen, että suurin osa tehokäppyrästä mahtuu hyvän hyötysuhteen alueelle. Eli ei ole liian pieni, niin että huipputehoilla ja maksimituotolla mennään ihan oikeaan reunaan jolloin hyötysuhteet romahtaa, ns. "choke limit" - ei tosin merkattu yleensä karttoihin. Eikä myöskään liian suuri, jolloin mennään alakierroksilla pienellä virtaamalla sakkausrajalle (vasen reuna, "surge limit"). Ihan vaan pelkkiä maksimituottoja siis ei kannata vain katsella.
Pakopesän mitoitustakaan ei kannata ihan täysin unohtaa, jos tekee tuollaisen t03/04 hybridin, niin pakopesä saisi mielellään olla hiukka vakiota t03:a isompi ja turbiinisiipi myös. Järki kannattaa pitää päässä tämänkin kanssa, liian isolla ei heräile kunnolla.. Eli maltillisesti hiukka isompi. Jotkut turbopajat laittavat isomman trimmin turbiinisiipeä ja kovertavat vakiokoteloa sitten hiukka isommaksi. Tämä tuntuu olevan aika yleinen nykytrendi suoraan vaan isommalla A/R:llä olevan pakopesän vaihtamisen sijaan, spoolannee paremmin.. Mitsujen kanssa #7 tai #8:aa pienemmät pakopesät unohtaisin suosiolla.
Jostain ihan mistävaan valmetista en ehkä alkaisi tuota kompurapuolta pulttaamaan, niissä on käsittääkseni (ainakin paljolti vanhemmissa riisselivehkeissä?) käytetty t04B:tä, joka spoolaa hitaammin kuin t04E. Mutta jos näyttää trimmi olevan sopiva ja halvalla saa niin miksipä ei.. Pakopesät isoista riisselivehkeistä voi kyllä suoraan unohtaa, ovat aivan liian isoja.
Budjetti- ja helppona ratkaisuna tuohon n. 300hv tavoitteeseen riittää kyllä ihan trim60 t03 garrettikin. Näitä löytyy varmaan kohtuuedullisestikkin jopa. Spoolaa ihan ok, ei paljoa vakio t03:ta hitaammin mutta riittää selvästi pidemmälle.
Imusiiven (inducer) koosta voisi sanoa, että semmoinen 50mm luokkaa varmaan riittänee jos lähtee 300 heposta hakemaan. .48 A/R pakopesä riittää vielä noihin lukemiin, .63:lla kyllä pääsee vielä pidemmälle, mutta herääminen kärsii.
OT: on muuten tuo sinun t8:si meikäläisen entinen auto.
Ehdin omistaa sen peräti viikon, ennenkuin se varastettiin. Olivat sitten rosmot ajaneet kunnes kone keitti ja vakuutusyhtiö lunasti auton.
Nätti vehje oli kyllä, vaikka en ehtinyt kauheasti siihen tutustua. Joitain pikkuvikoja ja ranetuksia ehdin korjata.
Jollain aiemmalla omistajalla oli ollut viehtymys Biltema-osiin sekä omalaatuisiin sähkökytkentöihin APC:n suhteen..
Pakopesän mitoitustakaan ei kannata ihan täysin unohtaa, jos tekee tuollaisen t03/04 hybridin, niin pakopesä saisi mielellään olla hiukka vakiota t03:a isompi ja turbiinisiipi myös. Järki kannattaa pitää päässä tämänkin kanssa, liian isolla ei heräile kunnolla.. Eli maltillisesti hiukka isompi. Jotkut turbopajat laittavat isomman trimmin turbiinisiipeä ja kovertavat vakiokoteloa sitten hiukka isommaksi. Tämä tuntuu olevan aika yleinen nykytrendi suoraan vaan isommalla A/R:llä olevan pakopesän vaihtamisen sijaan, spoolannee paremmin.. Mitsujen kanssa #7 tai #8:aa pienemmät pakopesät unohtaisin suosiolla.
Jostain ihan mistävaan valmetista en ehkä alkaisi tuota kompurapuolta pulttaamaan, niissä on käsittääkseni (ainakin paljolti vanhemmissa riisselivehkeissä?) käytetty t04B:tä, joka spoolaa hitaammin kuin t04E. Mutta jos näyttää trimmi olevan sopiva ja halvalla saa niin miksipä ei.. Pakopesät isoista riisselivehkeistä voi kyllä suoraan unohtaa, ovat aivan liian isoja.
Budjetti- ja helppona ratkaisuna tuohon n. 300hv tavoitteeseen riittää kyllä ihan trim60 t03 garrettikin. Näitä löytyy varmaan kohtuuedullisestikkin jopa. Spoolaa ihan ok, ei paljoa vakio t03:ta hitaammin mutta riittää selvästi pidemmälle.
Imusiiven (inducer) koosta voisi sanoa, että semmoinen 50mm luokkaa varmaan riittänee jos lähtee 300 heposta hakemaan. .48 A/R pakopesä riittää vielä noihin lukemiin, .63:lla kyllä pääsee vielä pidemmälle, mutta herääminen kärsii.
OT: on muuten tuo sinun t8:si meikäläisen entinen auto.



#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Föönin koko
Meinaatko laittaa autoosi siis 2.1 alakerran 8v yläkerralla?? 2.1:llä taitaa tulla vähän kovat puristukset, eikä niissä männissäkään riitä sorvausvaraa.koshh kirjoitti:Pitäisi löytää sopivan kokoinen kuivain t8 MEGAsquirtti projektiin.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
Itsellä toisinpäin tuo kone, eli 2.1 yläkerta, t8 alakerta ja tuo jcarlsonin mainitsema #7:n pakopesä td04-16t mitsussa. Vielä tosin en ole päässyt kunnolla tutkimaan miten tuo spoolaa ja riittää yläkierroksille.
Re: Föönin koko
T8 on koko mylly. Poraamalla meinasin isommaks saaha.f-19 kirjoitti:Meinaatko laittaa autoosi siis 2.1 alakerran 8v yläkerralla?? 2.1:llä taitaa tulla vähän kovat puristukset, eikä niissä männissäkään riitä sorvausvaraa.koshh kirjoitti:Pitäisi löytää sopivan kokoinen kuivain t8 MEGAsquirtti projektiin.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
Itsellä toisinpäin tuo kone, eli 2.1 yläkerta, t8 alakerta ja tuo jcarlsonin mainitsema #7:n pakopesä td04-16t mitsussa. Vielä tosin en ole päässyt kunnolla tutkimaan miten tuo spoolaa ja riittää yläkierroksille.
Re: Föönin koko
OK. Paljonko pitää porata? Mutta ihmettelen kyllä miksi. Männät maksaa varmasti paljon, ja kyllähän tuosta motista saa helpommin/halvemmalla tehoa. +1.0mm ylikoko mäntiäkin on kuulemma halvalla liikenteessäkoshh kirjoitti:
T8 on koko mylly. Poraamalla meinasin isommaks saaha.

Juu hienoa, se on oikea valinta männiksi...... eikä edes kovin kallis!koshh kirjoitti:91,6 cossun ylikoko wisecot, puristusta pudottaa tonne 8 kieppeille sorvaamalla niistä männistä pois niin se on noin 2.1
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Mitähän mahtavat maksaa?kallejh kirjoitti:Juu hienoa, se on oikea valinta männiksi...... eikä edes kovin kallis!koshh kirjoitti:91,6 cossun ylikoko wisecot, puristusta pudottaa tonne 8 kieppeille sorvaamalla niistä männistä pois niin se on noin 2.1
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696