Föönin koko

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Föönin koko

Viesti Kirjoittaja koshh »

Pitäisi löytää sopivan kokoinen kuivain t8 MEGAsquirtti projektiin.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!

Eikös se tohon 8v koneeseen parhaiten sovi tollanen "pudjetti" fööni kuin Garret T03/04 elikäs ns. hybridi. Noita löytynee osina,,, elikäs T03 vakio Saab ja jostakin "valmetista" toi T04 ja siitä kompurapuoli tohon T03 turbiini/runko pakettiin.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suosittelen kompressorikarttojen tutkimista. Mielellään sellainen, että suurin osa tehokäppyrästä mahtuu hyvän hyötysuhteen alueelle. Eli ei ole liian pieni, niin että huipputehoilla ja maksimituotolla mennään ihan oikeaan reunaan jolloin hyötysuhteet romahtaa, ns. "choke limit" - ei tosin merkattu yleensä karttoihin. Eikä myöskään liian suuri, jolloin mennään alakierroksilla pienellä virtaamalla sakkausrajalle (vasen reuna, "surge limit"). Ihan vaan pelkkiä maksimituottoja siis ei kannata vain katsella.

Pakopesän mitoitustakaan ei kannata ihan täysin unohtaa, jos tekee tuollaisen t03/04 hybridin, niin pakopesä saisi mielellään olla hiukka vakiota t03:a isompi ja turbiinisiipi myös. Järki kannattaa pitää päässä tämänkin kanssa, liian isolla ei heräile kunnolla.. Eli maltillisesti hiukka isompi. Jotkut turbopajat laittavat isomman trimmin turbiinisiipeä ja kovertavat vakiokoteloa sitten hiukka isommaksi. Tämä tuntuu olevan aika yleinen nykytrendi suoraan vaan isommalla A/R:llä olevan pakopesän vaihtamisen sijaan, spoolannee paremmin.. Mitsujen kanssa #7 tai #8:aa pienemmät pakopesät unohtaisin suosiolla.

Jostain ihan mistävaan valmetista en ehkä alkaisi tuota kompurapuolta pulttaamaan, niissä on käsittääkseni (ainakin paljolti vanhemmissa riisselivehkeissä?) käytetty t04B:tä, joka spoolaa hitaammin kuin t04E. Mutta jos näyttää trimmi olevan sopiva ja halvalla saa niin miksipä ei.. Pakopesät isoista riisselivehkeistä voi kyllä suoraan unohtaa, ovat aivan liian isoja.

Budjetti- ja helppona ratkaisuna tuohon n. 300hv tavoitteeseen riittää kyllä ihan trim60 t03 garrettikin. Näitä löytyy varmaan kohtuuedullisestikkin jopa. Spoolaa ihan ok, ei paljoa vakio t03:ta hitaammin mutta riittää selvästi pidemmälle.

Imusiiven (inducer) koosta voisi sanoa, että semmoinen 50mm luokkaa varmaan riittänee jos lähtee 300 heposta hakemaan. .48 A/R pakopesä riittää vielä noihin lukemiin, .63:lla kyllä pääsee vielä pidemmälle, mutta herääminen kärsii.

OT: on muuten tuo sinun t8:si meikäläisen entinen auto. :) Ehdin omistaa sen peräti viikon, ennenkuin se varastettiin. Olivat sitten rosmot ajaneet kunnes kone keitti ja vakuutusyhtiö lunasti auton. :evil: Nätti vehje oli kyllä, vaikka en ehtinyt kauheasti siihen tutustua. Joitain pikkuvikoja ja ranetuksia ehdin korjata. :) Jollain aiemmalla omistajalla oli ollut viehtymys Biltema-osiin sekä omalaatuisiin sähkökytkentöihin APC:n suhteen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Föönin koko

Viesti Kirjoittaja f-19 »

koshh kirjoitti:Pitäisi löytää sopivan kokoinen kuivain t8 MEGAsquirtti projektiin.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
Meinaatko laittaa autoosi siis 2.1 alakerran 8v yläkerralla?? 2.1:llä taitaa tulla vähän kovat puristukset, eikä niissä männissäkään riitä sorvausvaraa.

Itsellä toisinpäin tuo kone, eli 2.1 yläkerta, t8 alakerta ja tuo jcarlsonin mainitsema #7:n pakopesä td04-16t mitsussa. Vielä tosin en ole päässyt kunnolla tutkimaan miten tuo spoolaa ja riittää yläkierroksille.
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Re: Föönin koko

Viesti Kirjoittaja koshh »

f-19 kirjoitti:
koshh kirjoitti:Pitäisi löytää sopivan kokoinen kuivain t8 MEGAsquirtti projektiin.
2.1 litranen noin 300 hummaa, pitäisi vetää parhaiten yläkierroksilla, mutta herätä noin 3000 jälkeen. Minkä kokoiset pesät ja siivekkeet?.
Kiitoksia jo etukäteen.
Meinaatko laittaa autoosi siis 2.1 alakerran 8v yläkerralla?? 2.1:llä taitaa tulla vähän kovat puristukset, eikä niissä männissäkään riitä sorvausvaraa.

Itsellä toisinpäin tuo kone, eli 2.1 yläkerta, t8 alakerta ja tuo jcarlsonin mainitsema #7:n pakopesä td04-16t mitsussa. Vielä tosin en ole päässyt kunnolla tutkimaan miten tuo spoolaa ja riittää yläkierroksille.
T8 on koko mylly. Poraamalla meinasin isommaks saaha.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Föönin koko

Viesti Kirjoittaja f-19 »

koshh kirjoitti:
T8 on koko mylly. Poraamalla meinasin isommaks saaha.
OK. Paljonko pitää porata? Mutta ihmettelen kyllä miksi. Männät maksaa varmasti paljon, ja kyllähän tuosta motista saa helpommin/halvemmalla tehoa. +1.0mm ylikoko mäntiäkin on kuulemma halvalla liikenteessä :D Että sinänsä ei kannata "samantien porauttaa paljon isommaksi".
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

91,6 cossun ylikoko wisecot, puristusta pudottaa tonne 8 kieppeille sorvaamalla niistä männistä pois niin se on noin 2.1
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

koshh kirjoitti:91,6 cossun ylikoko wisecot, puristusta pudottaa tonne 8 kieppeille sorvaamalla niistä männistä pois niin se on noin 2.1
Juu hienoa, se on oikea valinta männiksi...... eikä edes kovin kallis!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

kallejh kirjoitti:
koshh kirjoitti:91,6 cossun ylikoko wisecot, puristusta pudottaa tonne 8 kieppeille sorvaamalla niistä männistä pois niin se on noin 2.1
Juu hienoa, se on oikea valinta männiksi...... eikä edes kovin kallis!
Mitähän mahtavat maksaa?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

552€ setti Prostreetillä + renkaat 123€.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin