Turbon huoltoa
ahdin juttua
Saabin kirja sanoo tolle t03 garretille välykseksi 0.025-0.10 mm päittäisvälys ja säteisvälys 0.075-0,18 mm. Tuohan garretin huonot puolet on siiinä että päittäislaakeri antautuu isoilla paineilla nopeammin. Pienissä ahtimissa on se että niiden tulee olla paremmin tasapainossa kun ne pyörivät miljoonaa. Totuushan on se että ahtimet tulisi tasapainottaa mutta ei siinä nyt metsään mennä jos sen kasaa samaan asentoon kun se on eenen remonttia ollut.
moikka!jus kirjoitti:Minulla on hyllyssä ollut pahan päivän varalle Popular Mechanics -lehdessä keväällä 1991 julkaistu turbonkorjausohje. Vielä ei ole ollut tarvetta. Skannasinpa kuitenkin näytille:
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/turbo.pdf
Kiitti kuvista. Ton alkusivun kuva vaan "hirvitti" missä avataan kompurasiiven mutteria. Parempi olisi, jos toi turbiinipyörän pää olis kiinni jossakin ja t-avaimella vääntää mutterin auki. Saattaapi joku "powerman" vääntää hennon akselin solmuun.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Se kuva on kyllä varsin huono. kun juuri niin sitä ei saa avata vaan juurikin niin kuten päättelit eli toisesta päästä tukeavasti (mulla siihen meni muokattu 15mm hylsy) ja toiseen sitten 10 mm hylsy (kompuran päähän) ja T avaimella niin että vääntö on tasainen (akseli taipuu tosi helposti). Kannataa tarkistaa kierteen kätisyys kun niitä on molempia riippuen puhaltimen valmistajasta ja iästä.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Eräs turbohuoltaja kehotti avaamaan mutterin akselilta pulttikoneella, antaen ensin varovasti hieman alkuvauhtia pulttimopoon ja sit hana auki. Jollei irtoa niin kaveri painamaan rukkasella kevyesti sormenpäällä akselin toisesta päästä jarruna, niin lähtee varmasti... eikä väänny akseli.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mistähän noita vois kysellä??ng900aero kirjoitti:Pystyy, ostat siihen korjaussarjan (hinta about 50-120e), purat sen ja vaihdat helat ja ne öljyrenkaat, ynnä muut hilppeet. Jos siivistä ei ole tavaraa paljoa lähtenyt niin ei muutakuin nippuun vaan ja hyvä tulee
pro turbolla on hinnat alkaen reilut 120 e

hintaan taitaa sisältyä vasta tiivisteet
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Mistähän noita vois kysellä??
pro turbolla on hinnat alkaen reilut 120 e
hintaan taitaa sisältyä vasta tiivisteet[/quote]
Moikka!
Ostin juuri Porin ProTurbolta http://www.proturbo.fi/yhteystiedot/yhteystiedot.htm Garret T03 korjaussarjan . Sisältää sätei/päittäis laakerit, lukkorenkaat, öljyrenkaat, ruuvit, lukkolevyt, pari tiivisterengasta. Lisäsksi tarvittaisiin "holkki" johon toi päittäislaakeri liitetään, koska se on ko. laakerin vastapeluri. Korjaussarja 120 ecuu ja toi "holkki" 60 ecuu. Onhan noi kalliit nippelit mutta kalliimmaksi tulee jos antaa siipien hieroa koteloon.
pro turbolla on hinnat alkaen reilut 120 e

hintaan taitaa sisältyä vasta tiivisteet[/quote]
Moikka!
Ostin juuri Porin ProTurbolta http://www.proturbo.fi/yhteystiedot/yhteystiedot.htm Garret T03 korjaussarjan . Sisältää sätei/päittäis laakerit, lukkorenkaat, öljyrenkaat, ruuvit, lukkolevyt, pari tiivisterengasta. Lisäsksi tarvittaisiin "holkki" johon toi päittäislaakeri liitetään, koska se on ko. laakerin vastapeluri. Korjaussarja 120 ecuu ja toi "holkki" 60 ecuu. Onhan noi kalliit nippelit mutta kalliimmaksi tulee jos antaa siipien hieroa koteloon.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.