Magneettiventtiilin naksutus ja koneen nakutus.
Magneettiventtiilin naksutus ja koneen nakutus.
Kuuntelin tuota magneettiventtiiliä kun laitoin autoon virrat päälle. Siitä kuului jatkuvasti erittäin hiljainen naksutus. Naksutus on paljon hiljaisempaa kuin se naksaus joka kuuluu kun irroittaa venttiilin sähköjohdon. Aero900-ohjeen mukaan jatkuva naksutus tarkoittaisi että APC-jäjestelmässä olisi jotain vikaa. Viitsisikö joku kertoa että kuuluuko erittäin hiljainen naksutus asiaan vai onko vena hajalla.
Nakutusledi vilahtelee 4- ja 5-vaihteella aika iloisesti kun kierroksia on n. 2500 ja ahdot nousseet yli keltaisen puolenvälin. Eli jossain on vikaa. Ajattelin itse sytkän ajoitusta. Sitä säädettiin pari päivää sitten kun kansi uusittiin.
Nakutusledi vilahtelee 4- ja 5-vaihteella aika iloisesti kun kierroksia on n. 2500 ja ahdot nousseet yli keltaisen puolenvälin. Eli jossain on vikaa. Ajattelin itse sytkän ajoitusta. Sitä säädettiin pari päivää sitten kun kansi uusittiin.
Se voisi tietysti olla, mutta miksi tuo nakutus tulee aina suurilla vaihteilla ja sitten kun ahdot nousee. Nakutusta tulee kyllä tuon 2500 kierroksenkin jälkeen ja aina samoilla oireilla. Eli ei ahda normaalisti vaikka kone meluaisikin enemmän.
Mistäs tuollaisen uuden nakutusanturin johdon saisi? Tarttisi olla sellainen pitkä malli kun APC-loota on takapenkin alla.
Mistäs tuollaisen uuden nakutusanturin johdon saisi? Tarttisi olla sellainen pitkä malli kun APC-loota on takapenkin alla.
Nakuttaako koskaan alle 2500rpm? Signaalin testaustoiminto aktivoituu noilla main, tosin vakioahtimella on hankala saada paljoa painetta tuon allekkaan aikaiseksi.. isolla vaihteella ylämäkeen ehkä jotain. Tämän kierrosluvun alle ei APC huomaa mitään vaikka koko johto olisi poikki. Meikäläisellä aiheutti nakutusluuloja runkoon kipinöivä puola, mutta jos nakuttaa oikeasti (paljonko painetta nakutuksen tapahtuessa?), niin sytytysennakko on varmaan ensiksi järkevä tarkistaa, samoin jakajan painekellon toimivuus. Ilmeisesti sinulla ei ole välijäähyäkään tuossa, joten kesäkeleillä on kyllä aika herkkä nakuttamaan jos ennakkoa on vähänkään liikaa tai tankissa 95:tä.
Nakutusanturin johto on ihan tavallista sähköjohtoa, joten samanpaksuista hommaat vain tilalle jostain rautakaupasta tms.
Nakutusanturin johto on ihan tavallista sähköjohtoa, joten samanpaksuista hommaat vain tilalle jostain rautakaupasta tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nakutusanturin johto on muuten ihan tavallista sähköjohtoa, paitsi että siinä on häiriösuojavaippa ympärillä. Suojavaippa on kytketty vain boksin päästä liittimeen.
Laitoin omaan tonnariini nakutusanturin johdoksi mikrofonikaapelia http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... aapeli.jpg
"KAA MIC" Halk 6,3 mm, 2 * 0,35 mm2, 0,90 eur/m + ALV
Partcosta http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA3.PDF
Kyllä minulla jotain ihan pientä vipinää sieltä venttiilistä kuuluu koko ajan, kun virrat päällä hiljaisessa ympäristössä kuuntelee. Lähinnä tikitystä tai tirinää. Missän tapauksessa ei niin isoa ääntä, että venttiilin lautanen naksahtelisi päästä päähän auki/kiinni.
Laitoin omaan tonnariini nakutusanturin johdoksi mikrofonikaapelia http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... aapeli.jpg
"KAA MIC" Halk 6,3 mm, 2 * 0,35 mm2, 0,90 eur/m + ALV
Partcosta http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA3.PDF
Kyllä minulla jotain ihan pientä vipinää sieltä venttiilistä kuuluu koko ajan, kun virrat päällä hiljaisessa ympäristössä kuuntelee. Lähinnä tikitystä tai tirinää. Missän tapauksessa ei niin isoa ääntä, että venttiilin lautanen naksahtelisi päästä päähän auki/kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei ole nakuttanut kertaakaan alle 2500 kierroksen. Ahdot sain nousemaan juurikin ylämäessä. Nakutusta tulee pääsääntöisesti kun ahdot on vakiomittarin puolivälin yli, tarkemmin en osaa sanoa.
Autossa ei ole välijäähyä ja tankissa 98:a. Hassua vain että kone antoi ahtoa aina ihan kunnolla ennen kansiremonttia. Tämä viittaisi ainakin siihen että sytytys olisi muuttunut. Huoltomies sanoi kyllä säätäneensä kaikki kohdalleen, mutta eikös kaikki koneet olleetkin vähän yksilöitä.
Miten ton sytytyksen säätäminen onnistuu, että onko vaikeaa? Kuinka monta mutteria pitää avata? Entä mihin suuntaan säätäminen tehdään? Huoltamolla säätäminen tulee niin kalliiksi
Autossa ei ole välijäähyä ja tankissa 98:a. Hassua vain että kone antoi ahtoa aina ihan kunnolla ennen kansiremonttia. Tämä viittaisi ainakin siihen että sytytys olisi muuttunut. Huoltomies sanoi kyllä säätäneensä kaikki kohdalleen, mutta eikös kaikki koneet olleetkin vähän yksilöitä.
Miten ton sytytyksen säätäminen onnistuu, että onko vaikeaa? Kuinka monta mutteria pitää avata? Entä mihin suuntaan säätäminen tehdään? Huoltamolla säätäminen tulee niin kalliiksi

Periaatteessa tarvitset ajoituslampun, joka saadaan strobona vilkkumaan ykkössylinterin sytytyksen tahtiin niin, että pystytään lukemaan sytysennakko vauhtipyörältä.Tremolo kirjoitti:Miten ton sytytyksen säätäminen onnistuu, että onko vaikeaa? Kuinka monta mutteria pitää avata? Entä mihin suuntaan säätäminen tehdään? Huoltamolla säätäminen tulee niin kalliiksi
Ennakkoa säädetään kääntämällä virranjakajaa kiinnityksessään, 8-venttiilisessä H-koneessa jakaja on kiinni venttiilikopassa kolmella ruuvilla.
Oletko tarkistanut virranjakajan alipainesäätimen, ei vuoda ilmaa imu/puhallustestissä? Onko säätimen letku ehjä ja paikallaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Täytyypi tehdä tuo imu/puhallustesti jahka pääsee töistä. Alipaineletku on kiristetty vielä klemmareilla, kun on niin lyhyt.
Voiko tuota säätöä tehdä ihan ilman lamppua, jos laittaa merkin alkuperäiseen paikkaan ja kääntää ihan todella vähän? Tein eilen noin ja sain ahdot pysymään paljon paremmin. Ensimmäisellä käännöllä koneesta tuli jotenkin laiskempi ja sitten kun otti vähän takaisin niin veti normaalisti. Vieläkin nakuttaa isoilla vaihteilla, mutta ei pudota enää paineita niin rajusti. Pieneneekö ennakko jos kiertää virranjakajaa nokkaakselin pyörimissuuntaan? Kumpaan suuntaan mun pitäis säätää?
Voiko tuota säätöä tehdä ihan ilman lamppua, jos laittaa merkin alkuperäiseen paikkaan ja kääntää ihan todella vähän? Tein eilen noin ja sain ahdot pysymään paljon paremmin. Ensimmäisellä käännöllä koneesta tuli jotenkin laiskempi ja sitten kun otti vähän takaisin niin veti normaalisti. Vieläkin nakuttaa isoilla vaihteilla, mutta ei pudota enää paineita niin rajusti. Pieneneekö ennakko jos kiertää virranjakajaa nokkaakselin pyörimissuuntaan? Kumpaan suuntaan mun pitäis säätää?
Nyt pelittää taas!
Kun lähdin eilen töistä suihkautin vähän crc:tä nakutusanturin ja magneettiventtiilin liittimiin. Tunnin vaikutuksen jälkeen nakutusvalo ei vilahtanut enää ollenkaan. Auto ahtaa nyt voimakkaammin kuin koskaan aikaisemmin ja menohalut vain kasvaa kun kierrokset nousee. Ilmeisesti APC-laatikon kierrosmodi toimii kerrankin oikein, ainakaan paineet ei putoa yläkierroksilla niin paljoa.
Kiitos kaikille avusta!!!

Kun lähdin eilen töistä suihkautin vähän crc:tä nakutusanturin ja magneettiventtiilin liittimiin. Tunnin vaikutuksen jälkeen nakutusvalo ei vilahtanut enää ollenkaan. Auto ahtaa nyt voimakkaammin kuin koskaan aikaisemmin ja menohalut vain kasvaa kun kierrokset nousee. Ilmeisesti APC-laatikon kierrosmodi toimii kerrankin oikein, ainakaan paineet ei putoa yläkierroksilla niin paljoa.
Kiitos kaikille avusta!!!
