Turbo vaihtoon (900T16 -85)?
Turbo vaihtoon (900T16 -85)?
900T16 vm 85. Autossa nyt 3" pakoputki, vapaavirtaus suodatin, kantta avarrettu ja p-a paineet nostettu (oliko se 3Bariin, 900 i 16V paineen säädin). APC boksin tunaus on edessä kun lumet sulaa. Olen myös kohta asentamassa kahta 9k välijäähdytintä keulalle. Tässä operaatiossa Turbon lähtö kannattaisi suunnata alas päin, näyttää kuitenkin hukkaportin venttiili olevan tiellä. Ja joku taisikin mainita että nykyinen Turbo jää pieneksi näiden muutosten jälkeen.
Eli onko minulla seuraavana edessä Turbon vaihto? Olen kuullut että alkuperäiseen Garrettiinkin (TB0339) voi vaihtaa esim painepuolen kohtuu edullisesti. Targettina on n. 250hv ja 350Nm.
Mitä muuta täytyy vaihtaa? Esim. Kestävätkö ruisku suuttimet/ovatko liian heikko tehoiset?
Eli onko minulla seuraavana edessä Turbon vaihto? Olen kuullut että alkuperäiseen Garrettiinkin (TB0339) voi vaihtaa esim painepuolen kohtuu edullisesti. Targettina on n. 250hv ja 350Nm.
Mitä muuta täytyy vaihtaa? Esim. Kestävätkö ruisku suuttimet/ovatko liian heikko tehoiset?
Jarmo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Kiitos vastauksista. Entä miten on sen Turbon laita. Puhaltaako se Garret TB0339 tarpeeksi jos haluaa 250hv/350Nm? Jos lähtee muuttamaan kannattaako ostaa kokonaan uusi vai muokata nykyistä? Onko esim 9000 saabissa parempia turboja?
Nykyinen on öljy jäähdytteinen, kuinka järkevä ja helppo on laittaa öljy/neste jäähdytteinen?
Nykyinen on öljy jäähdytteinen, kuinka järkevä ja helppo on laittaa öljy/neste jäähdytteinen?
Jarmo
Ensinnäkin, mulla ois myynnissä Garret T3 trim60, eli tällainen vekotin: http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml (löytyy siis siitä sivun keskeltä nimellä "Steg I TB03 "Trim 60"".Jarmo kirjoitti:Kiitos vastauksista. Entä miten on sen Turbon laita. Puhaltaako se Garret TB0339 tarpeeksi jos haluaa 250hv/350Nm? Jos lähtee muuttamaan kannattaako ostaa kokonaan uusi vai muokata nykyistä? Onko esim 9000 saabissa parempia turboja?
Nykyinen on öljy jäähdytteinen, kuinka järkevä ja helppo on laittaa öljy/neste jäähdytteinen?
Se on pelkästään öljyjäähdytteinen, tosin itselläni on aina ollut vain öljyjäähdytteisiä turboja ja hyvin ovat kestäneet. Nyt on autona ässä, ja laittaisin tuon turbon ehkä muuten siihen mutta en aikonut virittää yli 220 hepan tuota nykyistä peliäni.
Mutta noihin sun kysymyksiin en osaa vastata Arvelin pyytää tuolla ahtimella 500 euroa... mut se on vaan tosissaan hintapyyntö tarjoa jotain? Uuden hinta on speedpartsilla 725 euroa eli laskeskele siitä onko paha hinta vai ei. Voit mailata john@cc.joensuu.fi jos kiinnostaa.
Käsittääkseni noita trim60-ahtimia on harvemmin myynnissä käytettyinä?
-John
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllä tuo vakio ahdin nyt noihin tehoihin riittää. Jos nyt jotain meinaat niin imu puoli isommaks. Tai sitten jos meinaat noihin tehoihin jäähä niin vois melkein suositella jos jostain löydät Garretin 028 tai sit se oli pelkkä 28.
Se lähtee aika alhaalta sillä saa tehojakin jonkun verran helposti. Ja jos meinaat ihan uuttaa ostaa ni kannattaa melkein ostaa ilman hukkaporttia ja laittaa ulkonen hukka portti siihen, se sen takia että saa sen putken paremmin kiinni ja vaikka vielä vähän isomman siihen alkuun ni ei ahista.
Se lähtee aika alhaalta sillä saa tehojakin jonkun verran helposti. Ja jos meinaat ihan uuttaa ostaa ni kannattaa melkein ostaa ilman hukkaporttia ja laittaa ulkonen hukka portti siihen, se sen takia että saa sen putken paremmin kiinni ja vaikka vielä vähän isomman siihen alkuun ni ei ahista.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Varmasti "riittää" mutta kuinka paljon tuo vakioahdin alkaa kuumentamaan itseään ja läpivirtaavaa ilmaa yli 1.2 barin paineilla? Ja mun käsittääkseni 1.2 baria ois minimi että sais satkusta sen 250hp ilman mitään isompia moottorimuutoksia?900aero-84 kirjoitti:Kyllä tuo vakio ahdin nyt noihin tehoihin riittää.
-John
mitäs tuo slipade turbinblad tarkoittaa tuossa SP:n turbolistassa.
oisko se muokatut siivet tai jotain, mites ne niitä oikein muokkaa?
mistäkähän löytyy näitten saabbien vakioturbojen (T3, TE05 yms) tietoja
kuten A/R yms. että vois vertailla muihin ahtimiin. ja olen koittanut myös etsiä turbokarttoja niin tuntuu ettei niitäkään löydä netistä mistään...
vähä vaikuttaa että saabeissa on vähä liian pienet ahtimet kun porukka ajaa pitkästi yli yhden barin paineella ja tehoja on jotain 200 ja 250hv:n välillä. ja muun merkkiset tuottaa jo 300 hvtä samoilla ahdoilla.
oisko se muokatut siivet tai jotain, mites ne niitä oikein muokkaa?
mistäkähän löytyy näitten saabbien vakioturbojen (T3, TE05 yms) tietoja
kuten A/R yms. että vois vertailla muihin ahtimiin. ja olen koittanut myös etsiä turbokarttoja niin tuntuu ettei niitäkään löydä netistä mistään...
vähä vaikuttaa että saabeissa on vähä liian pienet ahtimet kun porukka ajaa pitkästi yli yhden barin paineella ja tehoja on jotain 200 ja 250hv:n välillä. ja muun merkkiset tuottaa jo 300 hvtä samoilla ahdoilla.
Niin sehän riippuu siitä kuinka paljon tuo ahdin jaksaa hönkiä yläkierroksilla, jos tehoja haetaan. Kuten varmaan tiedät huipputehon kannalta on aivan yks ja sama jos ahdin hönkii 1.5bar@3000 ja jotain 0.8bar rajoittajalla. Ei noilla paineilla kovin kummosta huipputehoa saa aikaan, mutta vääntö on ihan kivaöljysormi kirjoitti:
vähä vaikuttaa että saabeissa on vähä liian pienet ahtimet kun porukka ajaa pitkästi yli yhden barin paineella ja tehoja on jotain 200 ja 250hv:n välillä. ja muun merkkiset tuottaa jo 300 hvtä samoilla ahdoilla.
#1730
500whp.net member
500whp.net member