...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

...

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

...
Viimeksi muokannut 9000cst, Ti Heinä 03, 2007 18:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

...
Viimeksi muokannut 9000cst, Ti Heinä 03, 2007 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eihän tuolla kukkopillillä kummosia tehoja oteta, hyötysuhde alkaa kärsiä 1bar jälkeen, jolloin pakopaineet alkaa vastustamaan. Moni Nismo-mies on käyttänyt 1.2-1.3bar ahtoja 9000:sen coolerin kanssa. 230-250hv alkaa olemaan maksimitehot, ehkä ylikin jos haluaa ahtimen leviävän ennen aikojaan.
Foxbody turbo
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Lupailevat 265HP maptunilla ja 270HP nordicilla (NG900/T59-3 STEG3 jossa T25)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuossa muutamia poimintoja tuolta book markeista:

Mutta esim. tietoa mitä eroa T25 ja T25M malleilla on en löytänyt mistään.

http://not2fast.wryday.com/turbo/maps/
http://www.gcg.com.au/Technical%20Data/ ... %20map.jpg

Tuolta teoriaa ja sieltä löytyy taulukko jossa T25:sta
http://www.powerpage.dk/turbolader.htm

Tuollakin taisi olla juttua 3":sta putkesta ja puhaltimesta
http://www.saabturboclub.com/faq/turbofaq.html

Jossain oli maininta ainakin T25:n kohdalla että max teho olis 250hp, mutta tarkoittanee sellaista "turvallista" tehoa. Kun yli tuon on tainnut olla monella muullakin (toisilla kestää ja toisilla ei, aikansa).

Omastahan avarsin hieman sitä pakopuolen ulos menevää aukkoa, kartion malliseksi niin että suurenee ulospäin n.3mm ulkoreunasta mitattuna.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

...
Viimeksi muokannut 9000cst, Ti Heinä 03, 2007 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Mulla kesti 1.5 bar paineita noin 5 kk:tta. Hepoja oli noin 2?0-2?0. Sitten halkesi pakopesä kahdesta kohtaa liian lämmön seurauksena. Nyt GT ?? ??. :twisted: Ja isolla pakopesällä, ei meinaan pitäisi haljeta. 8)
Viimeksi muokannut tamtami, Ke Loka 26, 2005 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garret T25

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9000cst kirjoitti:Moro, en löytänyt netistä googlettamalla speksejä turbolle. Eli lähinnä muiden speksien ohella kiinnostaa:

-max HP(paljonko antaa hepokatteja)
-max BAR (paljonko kestää painetta valmistajan mukaan)
-ja spoolup RPM (missä kierroksissa suurinpiirtein menee spoolup)

Kiitos... 8)
Tässä tietoja, joita olen itse keräillyt netistä / saanut mm. Maptunin Fredrikiltä.

T25:n maksimitehot: joku STCS:n jäsen on dynottanut tonnaristaan (en tarkkaan muista, oliko moottori 2.0 vai 2.3?) 281,4 hv:n piikin Garrettin T25:lla. Jatkuvaa maksimitehoa en tiedä.

Maksimiahtopaine, jonka Trionic 5:lla voi säätää T25:lle, on 1,5 bar. Tällöin joutuu ottamaan pois päältä Trionicin pressure guard:in, joka rajoittaa maksimiahtopaineet letkurikon tai hukkaportille menevän letkun irtoamisen jälkeen 1,5 bariin. Jos pressure guard otetaan pois, tällöin letkurikon tai hukkaportille menevän letkun irtoamisen jälkeen maksimiahtopaine on 2,2 bar ja siinä voi sitten käydä köpelösti. Maksimi stabiili ahtopaine (jotta ahdot ei "seilaa") T25:lle on 1,3 bar. Maksimiahtopaine, jonka Trionic 5:lla voi säätää ottamatta pressure guardia softasta pois, on 1,3 bar.

Spool up on muistaakseni jossain vähän yli 2000 rpm:n paikkeilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jostain muistan lukeneeni että kun ahdin vetästään kartalla aivan oikeaan laitaan tuottaa se 405CFM, kun taas 15T tuottaa yhtä paskalla hyötysuhteella 420CFM.
Tässä yks esimerkki mitä on odotettavissa kun halutaan säilyttää edes jonkun asteinen hyötysuhde. Kysessä Hirschin custom tuunaama NG900
Kuva
#1730
500whp.net member
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla kesti T25:nen 2 kuukautta stage 4 softan asentamisen jälkeen. Niin sen pitiki mennä. 8) Sai syyn vaihtaa ahtimen mitsuun.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Mulla levis tänään. Sinistä tulee putkesta tuutin täydeltä. Kesti viikon Stage1:stä. :D
9000 CS 2.3t
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kuka on väittänyt että stage setit vetää orkkis ahtimen pois kartalta, kun haetaan noita hullun lukemia onnettomalla rimpulalla... :lol:
#1730
500whp.net member
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

...
Viimeksi muokannut 9000cst, Ti Heinä 03, 2007 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kyllähän huomas lämpötilan nousun stegeillä verrattuna originaaliin. Ei tarttenut paljoa polettaa kun oli pakosarja,ahdin ja downpipen mutkakin kokonaan oranssina. Sithän garretista akseli korkkaskin melkoisen väljäksi.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Mikäs olisi hyvä valinta uudeksi ahtimeksi jos tavoittelee 300 heposta.
TurboComp myy tota Garret GT28 R:ää hintaan 850e.
Kannattaako tollasen hankinta. Vaiko RS?
9000 CS 2.3t
Vastaa Viestiin