Visio/Missio: Saab 99Turbo16S eli 99Aero

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Visio/Missio: Saab 99Turbo16S eli 99Aero

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eli mieleni minun tekevi asentaa mallivuoden -84 99GL:ään mallivuosien -88 - 93 väliltä olevasta 900Turbo16S:stä tekniikka.

Kysynkin Teiltä, oletteko asentaneet 99:iin T16-moottoreita ja millä menestyksellä. Onko järkevää asentaa 99:iin Turbo16S:n sähköjärjestelmä ja muuttaa se siten, että 99:iin jäävät omat sähkölaitteet toimivat. Olen saanut itse ynnäiltyä;

- etu- ja takavalot,
- pyyhkimien moottori,
- lämmityslaitteen puhallin,
- mittaristo (kaikki mittarit, merkki- ja varoitusvalot) ja
- kojetaulun katkaisijat.

Jos Teidän mielestä listalta puuttuu jotain, niin olen valmis kuulemaan ja antakaa vinkkejä tekniikan vaihtoon, niin nähdään joskus kokoontumisilla jotain sleepermäistä :twisted:

Saab 99Turbo16S / Aero, visio by dimebak:

- kori: 2-ovinen, väri Cayenne red (koodi 256), mustat ikkunalistat, Aero92-aluvanteet 6*15 ja/tai 8-spoke 6*15, akkukotelo takakontin lattiaan ja EMS-etuspoileri johon upotettu Bosch Compact100-sumuvalot
- alusta: 99:n alkuperäinen Lesjöfors:n madallusjouset, Spax:n säädettävät iskunvaimentimet, Sasab:n vakaajat ja EMS:n nopeampi ohjausvaihde
- tekniikka: moottori apulaitteineen ja voimansiirtoineen Turbo16S:stä ja Speedparts:n Steg3-virisarja
- jarrut: Turbo16S:n jarrut eteen ja taakse Speedparts:n sportsarjalla TAI Trent Saab:n Stage3 jarrusarja eteen (AP:n nelimäntäiset satulat, jäähdytetyt jarrulevyt, Goodridgen punotut letkut...) ja Turbo16S:n jarrut taakse EBC:n levyillä
- sisusta: etu- ja takaistuimet sekä ovi- että sivuverhoilut Turbo16S.stä, Saabin originaali puu- TAI nahkaratti, A- B- C-pilarien ja kattoverhoilun materiaaliksi originaalin tapainen plyyshi harmaan värisenä, hattuhyllyn verhoilu sileällä huovalla ja lattiamatoksi 99:n alkuperäinen musta TAI omatekoinen huovutettu musta
- muuta: sähköpeilit ja -lasit, vakionopeudensäädin, valkopohjainen mittaristo, kojetaulun puujäljitelmän tilalle hiilikuitunauhaa, Eberspächer Hydronic bensalämmitin, mahd. sähkösäätöiset etuistuimet ja kaiken päälle hyvät stereot (maybe Pioneer)

Tarkoituksena olisi säilyttää 99:n alkuperäinen ulkomuoto ja pienillä ulospäin näkyvillä yksityiskohdilla viestiä muille, että tälle ei kannata alkaa... :twisted:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Sleeper

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Ei ole omakoht. kokemuksia, mutta jokunen vuosi takaperin V8:ssa oli myytävänä 99 T16-moottorilla. Tais olla ihan kilvissäkin... 99:ssä on kyllä sleeper ainesta, siinä moni "saksanseisojan" kuski on ihmeissään 8O kun vanha 99 katoaa horisonttiin :lol: .
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Muistan kyseisen auton ja siitä olleen jutunkin V8-magazinessä. Harmikseni siinä jutussa ei mainittu paljoa auton muutoksista, vaan keskityttiin "kaverin" l. rakentajan tekemiin peltitöihin (ja oli niitäkin). Sittemmin veljeni on nähnyt auton eräällä reissulla Kemissä, mutta en tiedä oliko sekin siellä vain käymässä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

En siis olekkaan siis yksin omien päähänpinttymieni kanssa :)

Itselläni on tarkoitus pitää 99:n kauniit ulkomuodot (ja kenties sisustuskin) mahdollisimman pitkälle ennallaan ja keskittyä vain voimanlähteen ja alustan päivittämiseen. Paras lähtökohta taitaa tällaisille muutostöille olla katsastuskonttori. Sinulla tuota vaihdettavaa osaa oli aika paljon ja silloin kannattaa muistaa nämä prosenttisäännöt ja se kannattaako autolle tehdä kanta-autotarkistus.

Sinänsä tekniikan (T16 moottorin) vaihtaminen ei teknisesti pitäisi olla kovin suuri ongelma. Rintapeltiä pitää hieman siirtää taaksepäin ja joitakin kannakkeita muokkailla. Tankki menee myös vaihtoon, että saa ruiskun järjestelmät toimimaan. Jäähdyttäjän puhaltimen joutunee siirtämään etupuolelle. Sitten vielä välijäähdyttäjä jonka sijoituspaikkaa en ole vielä itse miettinyt. Tallissa olisi Volvosta peräisin oleva aika kookas yksilö, mutta sen sovittaminen 99:n keulalle saattaa osoittautua haasteelliseksi. 900S mallista tekniikkaa siirrettäessä kannattaa pitää mielessä, että siinä ei ole käsittääkseni välijäähdytintä laisinkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kuitenkin 99:ssä sellaisen asennat niin tehopenkissä on käytävä (muutenhan moottoriteho ei sitä vaatisi).

Itse en ole vielä aivan 100% varma laitanko omaan projektiin T8 vai T16 tekniikkaa. T8 olisi katsastus- ja asennusteknisesti vaivattomampi ja voihan siihen sitten myöhemmin vaihtaa T16 kannen jos siltä tuntuu....

Enemmän päänvaivaa voi tuottaa katsastuskonttorilla asiointi. Pitää todistella alustan yms. vastaavuudet ja mahdolliset muutokset joita suurempi moottoriteho vaatii. Ongelmallista tässä tuntui olevan se, että moottori on peräisin eri mallisarjasta. Tehoraja menee myös tiukille: moottorin teho saa kasvaa 20% mallisarjan tehokkaimpaan versioon nähden eli 99 Turbo 145hv x 1,20 = 174hv. 900 Turbossa on 175hv. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että leimaukseen pitää mennä dynon kautta ja osoittaa moottorin alitehoisuus. . Tämä prosessi on vielä itsellänikin kesken ja sen(kin) vuoksi projekti on aika seesteisessä vaiheessa.

Nämä säännöt tuntuvat tiukkenevan koko ajan. Muita rakentelijoita seuratessa itselleni on muodostunut sellainen käsitys, että tekniikka mahdollisimman nopeasti kasaan ja leimat papereihin. Tämän jälkeen voi rauhassa tehdä pienempää ja aikaa vievää säätämistä ilman, että tarvitsee pelätä jonkin pykälän muuttumista. Itsellänikin tämä projekti jatkunee varmaan loppuelämän... välillä on aktiviteettejä aisian suhteen ja välillä ei...


-Timo-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä. Kanta-autotarkistuksen ajattelin tulevalle projektille suorittaa, niin saan selville sitten tulevaisuudessa, että projektini aihio täysin alkuperäinen (muutokset 0%). Tiedustelin muinoin Akelta (Ajoneuvohallintokeskus) muutosprosentteja, niin 99:iin voi vaihtaa moottorin, kytkimen, vaihdelaatikon ja jarrut ja prosentit eivät mene yli. Tosin 99:iin ei tarvitse muuttaa jarruja, jos laittaa T16-moottorin, koska niiden täytyy vastata 99 Turbossa olleita (ovat samat GL, GLi, EMS ja Turbo malleissa).

Itse olen ajattelut vaihtaa moottorin, jarrut, kytkimen ja vaihteistovälitykset. Näin saan alkuperäiseen vaihdelaatikkoon T16S:n välitykset. Ja uskon ja toivon, että katsastusmies ei ala puhumaan sisustasta mitään vaikka otankin sen T16S:stä.

En usko, että rintapeltiä tarvitse siirtää taaemmas. Itselläni on tällä hetkellä mv. -80 99, siis B-moottorilla ja sedälläni on mv. -81 99 H-moottorilla. Rintapellissä ei ole eroa uudemmassa kuin vesipumpun kohdalla, jossa on siivapyörää varten pieni kuoppa. Ja moottorituet (ainakin mallit) saa Saabin omista tuista, koska H-moottorin lohko on sama ollut "maailmansivut" (kuulemma), eli tällöin kiinnityskohdat lohkossa ovat samat. Ainoan tuen jonka itse joutunee tekemään on se, joka tulee pakosarjan puolella tukityynystä sylinterikanteen kiinni. Ja sitäkään ei tarvitse tehdä, jos laittaa 8-venttiilisen kaasutinmoottorin tilalle 8-venttiilisen turbokoneen. Akelta mainittiin moottorin tuentaan siten, että sen on oltava ASIALLINEN eli, jos jaksaa kiinnittää siihenkin huomiota viimeistelemällä kiinnikkeet, niin uskoisin menevän katsastuksesta läpi.

Ja mitä tulee moottorin tehoihin, niin lähtökohtana Visiolleni on esim. Saksasta maahantuotu Saab Turbo16S, koska tällöin joudun maksaamaan autosta vähemmän kuin Suomessa, sitä ei tarvitse rekisteröidä Suomeen, niitä löytyy sieltä helposti lähes kaikilla varusteilla mitkä Visiooni haluan (siksi sähköpenkit olivat mahd. siinä listallani) ja todennäköisesti löydän sieltä alkuperäiskuntoisen Turbo16S:n, jossa on Bosch-järjestelmä ja kaiken päälle katalysaattori (tehot 160hp).

Lisäksi suunnittelemani Speedpartsin Steg3-sarja asentaisin vasta muutoskatsastuksen jälkeen ja sen jälkeen konttorille ajetaan aina "vakiolastuilla" tai peräti täysillä tehoilla. Ei ne katsastusinssit :evil: huomaa eroa, jos 99:ssä on tehoa 160 vai 220, ovat varmaan joka kerta ihmeissään ku yleensä saa ajaa "160" heppaisella 99:llä :twisted:

P.S. Tsekkaa tää linkki, on mielestäni siisti juttu... http://www.saabismionsairaus.net/kuvat/ ... distus.gif
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Niinpä, ei kannata välttämättä kovin paljon mainostaa konttorilla jos vaihtelee sisuskaluja. Tällaista asiaa on katsastushenkilön hyvin vaikea ellei mahdoton havaita. Prosenttien määrittäminen on muutenkin hieman hankalaa sellaisissa tapauksissa joissa on vaihdettu jonkin tietyn kokonaisuuden osa, eli esimerkiksi vaihdelaatikon sisuskaluja.

Omien laskujeni mukaan suunnittelemani tekniikan päivitykset pitäisi pysyä hyvinkin alle 35%, jolloin kanta-autotarkistus ei ole tarpeen. pelkästä moottoristahan ei loppujen lopuksi kovin paljon tule. Apulaitteet yms. kannattaa ainakin nimellisesti säilyttää vanhasta, niin jää vielä marginaalia.

Itselläni on ollut pelkästään näitä H-moottori versioita ja käsitykseni on, että rintapellin ja hihnapyörien väliin ei jää riittävästi eli ollenkaan tilaa T16 moottorilla. Tuossa (kuten taitaa muutoinkin 900:n H-moottoreissa) on tupla hihnapyörät 99:n yksinkertaisten sijaan. Lisäksi T16:n nokkaketjun koppa taitaa olla järeämpi. Olen kyllä kuullut virityksistä joissa hihnapyöriä on muutettu yksinkertaiseksi jolloin ilmeisesti välttyy peltitöiltä. Tiedä sitten onko muuten "kestävä" ratkaisu. Toisaalta, onhan tuossa 900:ssa varauduttu ohjaustehostimen ja ilmastointilaitteen pyörittämiseen.

Moottorien tukien kohdalla olet varmasti oikeassa. Toimivia ja vaatimukset täyttäviä tukia saa varmasti aikaan hieman yhdistelemällä 99:n ja 900:n palikoita. Tulipa sinne pellin alle mikä moottori hyvänsä.

Mitenkäs tuon KATin kanssa käy? Joutuuko 99:n rekisteröimään vähäpäästöiseksi jos sekin siirretään? Ja jos sen jättää pois niin joutuuko taas oletetun tehonnousun vuoksi tehonmittaukseen. Sinänsä tuo tehonmittaus ei itselleni mikään peikko ole, koska sinne sitä kuitenkin pitää säätäämään mennä.

Tuo samainen lomake löytyi myös paikallisesta Saabin huollosta. Olivat jo oikein toimittaneet viereiseen katsastuskonttoriinkin. Ainakin alustavasti vetosivat konttorilla siihen, että lomake pätee vain jos 99:n oman moottorin tehoa nostetaan, mutta nythän onkin kysymyksessä moottorin siirtäminen toisesta mallisarjasta ja silloin sovelletaan 20% sääntöä. Sillä ei tuntunut olevan suurta merkitystä, että moottorin perusrakenne on sama. Mene ja tiedä... kai tämä tästä selkiintyy kun ehtii konttorille kyläilemään.


-Timo-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Katsastuskonttorin maininta lapusta on varmasti hyvin perusteltua, mutta Saabin kohdalla sekin on helppo ohittaa. Koska 99:n H-moottoriin voidaan asentaa 16-venttiilinen kansi. Silloinhan Saabin toimittaman asiapaperin pohjalta katsastusaseman tekemä tulkinta täyttyy.

Tällöin joudutaan moottoriin asentamaan 16-venttiilen jakopää, mikä ei ole omasta mielestäni paksumpi kuin 8-venttiilisessä. Tämän voisi kokeilla siten, että mittaa lohkon laidasta "jakokopan" paksuuden. Pitääpä tehdä se, koska setäni autossa on 8-venttiilinen ja veljeni autossa 16-venttiilinen H-moottori.

Itse olen lisäksi miettinyt, onko vesipumppu ja laturi apulaitteita (tod. näk. ovat). Mutta H-moottorissa ne ovat samanlaiset, laturissa on tosin tehot 900:ssa suuremmat. Eli nekin voisi olla 900:sta.

Katalysaattorista. Jos tekniikka-aihiossa, eli minulla tulee olemaan Turbo16S, on katalysaattori, niin se täytyy myös olla siinä ajoneuvossa johon moottori asennetaan. Eli visioni tulen muutoskatsastamaan vähäpäästöiseksiajoneuvoksi. Jos tekniikka-aihio on Saksasta ja siinä on ns. G-kat, niin silloin kohde ajoneuvoa ei tarvitse katsastaa vähäpäästöiseksi, koska G-kat on jälkiasennettu katalysaattori ja voidaan Suomessa poistaa ajoneuvosta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Pitipä heti aamusella ihmetellä 99:n ja 900S:n konehuoneita... Silmämääräisen tarkistelun perusteella jakopää ei sittenkään aiheuttaisi ongelmia. Hihnapyörien kanssa jotain kyllä pitää tehdä. Itselläni ainakin ohjaustehostin on 99:ssä turha, joten sen voi jättää surutta pois, jolloin ehkä nuo yksinkertaiset hihnapyörät toimisivat.

KAT: Onko todella niin, että tekniikka-aihiossa oleva kat pitää siirtää moottorin mukana? Olen kyllä käsittänyt siten, että katalysaattorin saa jättää pois jos kerran kohdeautossa sitä ei ole ollut. Autohan ei ole ollut vähäpäästöinen, niin miksi siitä sellainen pitäisi tehdä moottorin vaihdon jälkeen. (En kyllä toisaalta ihmettelisi vaikka sellainenkin pykälä olisi olemassa. "Suomi, tuo harrasteautoilijoiden luvattu maa").


-Timo-
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jos tekniikassa on ollut katalysaattori, niin silloin siinä kuuluu sellainen olla myös kohdeautossa asennettuna, muuten moottorille asetetut päästövaatimukset ei täyty, ja saabilta en ainakaan minä saannut paperia jonka mukaan -88 T16-KAT moottori täyttäisi -88 auton (900i-88 ) normeja katti poistettuna. Tietenkin hankkimalla vertailupaperit molemmille moottoreille (katiton saman vuoden, ja katillisen) ja vaihtamalla kaikki poikkeavat osat tämän saisi ehkä onnistumaan.

Tietenkin, -84 vuoden auto on sen verran vanha että kuuluu vanhempaan päästöluokkaan, joten saattaa onnistua ilman kattiakin, jos on tarkka katsastaja, niin ainakin EGR:n siihen joutuis asentaa...


- Nappe
Harri344
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Kesä 26, 2003 08:14
Paikkakunta: Röykkä

Olihan tuo kiva peli

Viesti Kirjoittaja Harri344 »

8O Noin oli silmät ihmetyksestä isona kun lähti ohi...Minulla oli tuollainen ja ilmeisesti se on edelleen liikenteessä herättämässä pelkoa ja inhoa BMW-porukan keskuudessa Kouvolan suunnalla.

16V H-kone B202 menee sinne, vain hihnapyörät 1-hihnaisiksi ja 8V koneen sivukiinnikkeetkin kävi suoraan. Flekti pitää vaihtaa etupuolelle ja mulla oli -80 Sedan 99 Turbon muovitankki ja sekin istui ihan suoraan -84 koriin. Pakoputki valumutkan jälkeen on tarkka tehtävä ja vaatii työtä. Akku taakse. Niin ja 456 10 tai 12 laatikko vasta tuntui kestävän, leveä 3:s ratas. Ruiskulaitteet tuli -87 vai -88 9000 Kat Turbosta ja seokset oli tosi hyvät joka alueella ihan suoraan. Ja katsastuksessa ihmeteltiin päästöjen alhaista tasoa. Ilman katalysaattoria.

Vakio ahtimella ei mennyt mihinkään, 220 sai pyytää mutta isolla ahtimella tuli eloa. Kerron kyllä lisää tarvittaessa, 12 vuotta tosiaan alla oli tuollainen ja niitä aikoja kaipaa.
Tallissa kilpi:Pysäköintikielto ei koske Turbo-Saabeja eikä moottoripyöriä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Olihan tuo kiva peli

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Harri344 kirjoitti:8O Noin oli silmät ihmetyksestä isona kun lähti ohi...Minulla oli tuollainen ja ilmeisesti se on edelleen liikenteessä herättämässä pelkoa ja inhoa BMW-porukan keskuudessa Kouvolan suunnalla.

16V H-kone B202 menee sinne, vain hihnapyörät 1-hihnaisiksi ja 8V koneen sivukiinnikkeetkin kävi suoraan. Flekti pitää vaihtaa etupuolelle ja mulla oli -80 Sedan 99 Turbon muovitankki ja sekin istui ihan suoraan -84 koriin. Pakoputki valumutkan jälkeen on tarkka tehtävä ja vaatii työtä. Akku taakse. Niin ja 456 10 tai 12 laatikko vasta tuntui kestävän, leveä 3:s ratas. Ruiskulaitteet tuli -87 vai -88 9000 Kat Turbosta ja seokset oli tosi hyvät joka alueella ihan suoraan. Ja katsastuksessa ihmeteltiin päästöjen alhaista tasoa. Ilman katalysaattoria.

Vakio ahtimella ei mennyt mihinkään, 220 sai pyytää mutta isolla ahtimella tuli eloa. Kerron kyllä lisää tarvittaessa, 12 vuotta tosiaan alla oli tuollainen ja niitä aikoja kaipaa.
Miten ajoneuvon katsastus tapahtui, minkälaiset sähköistykset, jarrut, apulaitteet (käytitkö 99:n laturia, vesipumppua), teitkö 99:n omaan H-lohkoon jne? Miten uskot liikkuvan 99:n 160 hevosvoimaisella (kat-malli) tai 175 hevosvoimaisella (katiton) 16V-tekniikalla?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
99T
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 14:56
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 99T »

Luulis liikkuvan tarpeeksi ripeästi.
Mulla on 99 T8 ja sekin potkii ihan kivasti vakion 145 hv turvin, mutta talvella on piristyksen aika, välijäähdyttimen asennus, ahtopaineiden nosto (n.1bar)ja lambda-anturin laitto.

Jos viritykset onnistuu niin takapaksiin tarra...

FBKA = Finnish Bmw Killer Assosiation (oikein kirjoitus? kai väärin)
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Vaihdelaatikoista: Kuinka nämä 456 10 ja 12 laatikot eroavat niistä, jotka eivät kestäneet?

Konttorilla vierailun jälkeen selvisi sekin, että 900:n 175hv turbokonetta ei voi sellaisenaan laittaa ysiysiin. Tehoraja ylittyy yhdellä hevosvoimalla. Tehonmittauksetkaan eivät auta jos moottori on vakiokuosissa. Eli moottori pitää esitellä rakennettuna ja vaihtaa esimerkiksi (isompi :) ahdin, jolloin voi käydä tehonmittauksessa ja osoittaa moottorin tehon olevan sallituissa rajoissa.

-Timo-
Harri344
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Kesä 26, 2003 08:14
Paikkakunta: Röykkä

Vaihteistoista

Viesti Kirjoittaja Harri344 »

Se oli muistaakseni niin, että -84 oli 456 08 ja -88 oli 456 10 ja se paras tuli -89 456 12 leveällä 3-rattaalla.

Omat ongelmat olivat juuri 3-rattaan rivahtamisia kiihdytyksissä. Ja samallahan se ryhmäpyöräkin tuli rikottua pari kertaa... :cry:

Muista jos vaihdat 99:iin tuota 10 tai 12 laatikkoa, niin keskitysräpsy pitää poistaa kepin juuresta sillä noissa uudemmissa keskitin on sisällä.

Ja se nk. rättinivel kannattaa uusia suosiolla hinnasta huolimatta niin löytyy vaihteita sitten myös rykäisyjen jälkeenkin, sen verran ne voimat konetta vääntelevät.

Ai tuo tehoraja...ilman välijäähdytintä tehdas ilmoittaa tehoksi juuri 160hv ja sehän on tehtaan mukaan suurin sallittu teho. -84 oli samat jarru- ja alustanosat 99:ssä ja 900 T16:ssa. Mitähän se Teidän alueen katsastaja on tarkoittanut? Ja ja...isommalla ahtimella veikkaisin kylläkin tehon nousua...
Tallissa kilpi:Pysäköintikielto ei koske Turbo-Saabeja eikä moottoripyöriä.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Hakee täältä, niin ei tarvi rakennella:

http://www2.blocket.se/view/1352229.htm?l=0&c=1
Vastaa Viestiin