Downpipen hitsaus OG-satkuun
Downpipen hitsaus OG-satkuun
Nyt on alkanut vähän tulemaan paineita isomman alkuröörin saamiseksi satkuun. Nyt vehkeessä on kiinni JT 3" sarja joten isompi mutka tuntuisi kovin helpolta tehdä, jostain laippa turbolle, pari mutkaa ja hitsaisi nykyiseen JT:n alkuputkeen kiinni. http://onki.homedns.org/saab/Kuvat/t16/ ... ge002.html
Nyt sitten tiukkoja kysymyksiä, jos täällä joku hitsausekspertti sattuisi olemaan: Speedpartsin ja PCS:n myymä turbon laippa on ilmeisesti rosteria? Taitaa olla niin ettei rosteriin voi liittää tavallista patarautaa tai tuppaa ruostumaan?
Toinen vaihtoehto olisi käyttää nykyisen valurautaisen "ryssämutkan" laippaa, mutta osaako joku sanoa miten valuraudan ja p*skaraudan liittäminen onnistuu kotikonstein tai ammattilaiselta, migiä varovasti kylmänä vai puikon kanssa esilämmitettynä?
Nyt sitten tiukkoja kysymyksiä, jos täällä joku hitsausekspertti sattuisi olemaan: Speedpartsin ja PCS:n myymä turbon laippa on ilmeisesti rosteria? Taitaa olla niin ettei rosteriin voi liittää tavallista patarautaa tai tuppaa ruostumaan?
Toinen vaihtoehto olisi käyttää nykyisen valurautaisen "ryssämutkan" laippaa, mutta osaako joku sanoa miten valuraudan ja p*skaraudan liittäminen onnistuu kotikonstein tai ammattilaiselta, migiä varovasti kylmänä vai puikon kanssa esilämmitettynä?
Viimeksi muokannut mcfeast, To Elo 11, 2005 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
valurauta == patarauta (keittiössä padat on tehty valuraudasta
)
mustarauta == tavallinen ruostuva paskarauta
Valurautaa en lähtisi edes yrittämään hitsaamaan, puikkojen/materiaalien seostukset ja ominaisuudet aivan erilaiset, sehän ollaan opittu jo. Saumasta ei tule kestävä, varsinkaan noin rasitetussa paikassa.
Rosteri ja musta rauta sopii yhteen kunhan on vaan oikea lisäaine, eli mielellään ruostumaton lisäaine ja TIGillä hitsaus. Mutta voipi olla kokeilemisen arvoinen MIGillä joko normaalilla langalla tai sitten rst-langalla.
![Kuva](http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/53,4743.jpg)
Tämä on ilmeisesti Se SP:n laippa, taitaa olla mustaa rautaa.
btw, 'Tuulissuon rautavarasto OY':sta saa 76mm mustarauta mutkia, seinämävahvuus ~2.9mm, taivutussäde tiukka. Eli sieltä mutkaa, mustarautainen (?) laippa SP:ltä tai teettää. Ei tarvitsisi pohtia millä ja miten hitsaa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
mustarauta == tavallinen ruostuva paskarauta
Valurautaa en lähtisi edes yrittämään hitsaamaan, puikkojen/materiaalien seostukset ja ominaisuudet aivan erilaiset, sehän ollaan opittu jo. Saumasta ei tule kestävä, varsinkaan noin rasitetussa paikassa.
Rosteri ja musta rauta sopii yhteen kunhan on vaan oikea lisäaine, eli mielellään ruostumaton lisäaine ja TIGillä hitsaus. Mutta voipi olla kokeilemisen arvoinen MIGillä joko normaalilla langalla tai sitten rst-langalla.
![Kuva](http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/53,4743.jpg)
Tämä on ilmeisesti Se SP:n laippa, taitaa olla mustaa rautaa.
btw, 'Tuulissuon rautavarasto OY':sta saa 76mm mustarauta mutkia, seinämävahvuus ~2.9mm, taivutussäde tiukka. Eli sieltä mutkaa, mustarautainen (?) laippa SP:ltä tai teettää. Ei tarvitsisi pohtia millä ja miten hitsaa.
SP:n laippa on PCS:n mukaan rosteria. Jonkin tiedon mukaan rosterin ja mustan sauma ruostuu aina, mutta mustan ja haponkestävän taas ei. Ehkäpä sopivilla aineilla mustaa ja rosteria voi tosiaan liittää?f-19 kirjoitti: Tämä on ilmeisesti Se SP:n laippa, taitaa olla mustaa rautaa.
Valuraudan hitsaamisesta on ristiriitaisia tietoja, toiset puhuvat esilämmityksestä ja puikosta kun taas toisten mielestä varovasti käytettynä mig soveltuu siihen hyvin kylmänäkin.
Musta laippakin olisi kyllä yksi vaihtoehto, toivottavasti ei menisi vaan hitsatessa kieroon, inhottavan mallinen esine sitten tasohioa, vai onkohan turha pelko...
Re: Downpipen hitsaus OG-satkuun
Mitä toi akku tuolla konehuoneessa vielä tekee?mcfeast kirjoitti: http://onki.homedns.org/saab/Kuvat/t16/ ... ge002.html
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9-5 2,3t Wagon `06
Tarkemmin kun katot, niin virranjakaja siellä köllöttelee ja tulpanjohdot menee sinne DI:n kannen alleBreadfan86 kirjoitti:Sori täysin offtopic- ja tyhmä kysymys.
OG-900, 2.3T ja DI-kasetti???Mistä mä oon jääny paitsi? Onko ihan tehdasmallia tommone vekotin. Minä olen ollut siinä käsityksessä, että DI ja 2.3 tuli vasta ysitonnisiin ja satkuissa olis ollu vain 2.0 ja 2.1 virranjakajalla. Olisi kyllä aika vehjas tuollane.
Valaiskaa tyhmää.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Foxbody turbo
Ja laipan teettäminenkään ei oo kovin tyyristä. Oisko laser-leikattunaf-19 kirjoitti: btw, 'Tuulissuon rautavarasto OY':sta saa 76mm mustarauta mutkia, seinämävahvuus ~2.9mm, taivutussäde tiukka. Eli sieltä mutkaa, mustarautainen (?) laippa SP:ltä tai teettää. Ei tarvitsisi pohtia millä ja miten hitsaa.
(~15mm mustasta) ollu jotain 5-10 eskoo paikallisessa metallipajassa.
Tätä olisi tarkoitus kokeilla lähiaikoina...mcfeast kirjoitti: Musta laippakin olisi kyllä yksi vaihtoehto, toivottavasti ei menisi vaan hitsatessa kieroon, inhottavan mallinen esine sitten tasohioa, vai onkohan turha pelko...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
On se 2.1/2.3-kansi ja 2.3:n venakoppa.Breadfan86 kirjoitti:Ai katos joo. Se olikin vaan tuuninkia. Mites onko toi sitten 2.3:n kansi vai onko vain ulkokuori vai mikä on homman nimi?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Hovihitsarin kertoman ja mun huonon muistin mukaan nuo saumat tuppaavat aina ruostumaan. Pitäisi hapottaa niin sitten kestäisivät ruostumatta. Saumaan jää kuonaa joka ruostuu. Mutta taitaa muutenkin olla vähän turha pohtia moista kun se musta rauta ruostuu kuitenkin, eikä se niin nopeasti läpi tule. Mustaa ja rosteria voi liittää kyllä, vaikka jaloimmalla lisäaineella, eli hapokkaalla täyttää TIGattaessa niin hyvä tulee. Mun lambdan mutteri on sillä tavoin hitsattu ja hyvältä näyttää ainakin vielä.mcfeast kirjoitti: SP:n laippa on PCS:n mukaan rosteria. Jonkin tiedon mukaan rosterin ja mustan sauma ruostuu aina, mutta mustan ja haponkestävän taas ei. Ehkäpä sopivilla aineilla mustaa ja rosteria voi tosiaan liittää?
Valuraudan hitsaamisesta on ristiriitaisia tietoja, toiset puhuvat esilämmityksestä ja puikosta kun taas toisten mielestä varovasti käytettynä mig soveltuu siihen hyvin kylmänäkin.
Musta laippakin olisi kyllä yksi vaihtoehto, toivottavasti ei menisi vaan hitsatessa kieroon, inhottavan mallinen esine sitten tasohioa, vai onkohan turha pelko...
Valuraudan hitsaamisesta, kokeile
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eipä se laippa mene pahemmin kieroon kunhan se pystyy hitsaamaan kerralla ettei pääse pahemmin jäähtymään välissä. Epätasainen lämpö saa sen kieroon. Ammattihitsaria käytettäessä tämä riski pienenee. Jos hitsaa itse ja pelkää kierouttaa niin hitsaa laippaan kiinni ekan 90-mutkan ja sitten käyttää hiottavana ja jatkaa dp:n sovitusta taas.
Jos noita downpipejä joku nyt ryhtyy väsäämään urakalla, niin tehkää mullekkin 3" rööri.. muutaman kympin nyt voi aina maksaa säästetystä työajasta ja hikoilusta... tai sitten vaihtaen johonkin rahanarvoiseen..
Edit: siis 8v:n TO3 ahtimeen...
Edit: siis 8v:n TO3 ahtimeen...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
minkäverran muuten kannattaa maksaa metrin pätkästä 2,5-3" putkea?
tutussa paikassa pyysivät 2,5 tuuman mustarauta putkesta jotain 17e/metri ja rosterisesta 25e/metri.. melko kallista..
pitäis alkaa väsäileen turbo-99:iin 2,5-3 tuuman putkisto, ja db:kin menee ehkä uusiksi..
tutussa paikassa pyysivät 2,5 tuuman mustarauta putkesta jotain 17e/metri ja rosterisesta 25e/metri.. melko kallista..
pitäis alkaa väsäileen turbo-99:iin 2,5-3 tuuman putkisto, ja db:kin menee ehkä uusiksi..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Paikallisessa pakoputkiliikkeessä oli 3":nen perus pakoputkitavara 12,75e/m.gls kirjoitti:minkäverran muuten kannattaa maksaa metrin pätkästä 2,5-3" putkea?
tutussa paikassa pyysivät 2,5 tuuman mustarauta putkesta jotain 17e/metri ja rosterisesta 25e/metri.. melko kallista..
pitäis alkaa väsäileen turbo-99:iin 2,5-3 tuuman putkisto, ja db:kin menee ehkä uusiksi..
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
Re: Downpipen hitsaus OG-satkuun
Akku siirtyy toiselle puolelle kunhan saan jostain säädettyä suht edukkaan ja kuivan vapaavirtsaussuotimen, jotta saa ilmanputsaripöntön pois tilaa viemästä.900S kirjoitti: Mitä toi akku tuolla konehuoneessa vielä tekee? :wink:
Suunnitelmat tuntuvat näköjään sitten menevän mustan laipan puolelle, sellainen pitäisi olla mahdollisesti nyt tiedossa tai sitten ryssämutkasta piirrustukset johonkin pajalle tai leikkailee laipan itse. Hitsailu tuohon nykyiseen downpipeen pitäisi sitten olla piis of nakki, heppaa livenä paikkaansa jolloin istuvuus pitäisi olla taattu.
Asiaan liittyen, "ABC baarissa" liikkui huhua jotta rosteri ja hapokas olisivat sangen huonoja pakoputkikäyttöön saumojen? murtolujuuksien kannalta, ja pakoputkikäyttöön olisikin parasta jokin "ruostumattoman pakoputkiteräksen" nimeä kantava materiaali, tietääkö joku enemmän?