Downpipen hitsaus OG-satkuun

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Downpipen hitsaus OG-satkuun

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Nyt on alkanut vähän tulemaan paineita isomman alkuröörin saamiseksi satkuun. Nyt vehkeessä on kiinni JT 3" sarja joten isompi mutka tuntuisi kovin helpolta tehdä, jostain laippa turbolle, pari mutkaa ja hitsaisi nykyiseen JT:n alkuputkeen kiinni. http://onki.homedns.org/saab/Kuvat/t16/ ... ge002.html

Nyt sitten tiukkoja kysymyksiä, jos täällä joku hitsausekspertti sattuisi olemaan: Speedpartsin ja PCS:n myymä turbon laippa on ilmeisesti rosteria? Taitaa olla niin ettei rosteriin voi liittää tavallista patarautaa tai tuppaa ruostumaan?

Toinen vaihtoehto olisi käyttää nykyisen valurautaisen "ryssämutkan" laippaa, mutta osaako joku sanoa miten valuraudan ja p*skaraudan liittäminen onnistuu kotikonstein tai ammattilaiselta, migiä varovasti kylmänä vai puikon kanssa esilämmitettynä?
Viimeksi muokannut mcfeast, To Elo 11, 2005 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

valurauta == patarauta (keittiössä padat on tehty valuraudasta :) )
mustarauta == tavallinen ruostuva paskarauta

Valurautaa en lähtisi edes yrittämään hitsaamaan, puikkojen/materiaalien seostukset ja ominaisuudet aivan erilaiset, sehän ollaan opittu jo. Saumasta ei tule kestävä, varsinkaan noin rasitetussa paikassa.

Rosteri ja musta rauta sopii yhteen kunhan on vaan oikea lisäaine, eli mielellään ruostumaton lisäaine ja TIGillä hitsaus. Mutta voipi olla kokeilemisen arvoinen MIGillä joko normaalilla langalla tai sitten rst-langalla.

Kuva
Tämä on ilmeisesti Se SP:n laippa, taitaa olla mustaa rautaa.

btw, 'Tuulissuon rautavarasto OY':sta saa 76mm mustarauta mutkia, seinämävahvuus ~2.9mm, taivutussäde tiukka. Eli sieltä mutkaa, mustarautainen (?) laippa SP:ltä tai teettää. Ei tarvitsisi pohtia millä ja miten hitsaa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

f-19 kirjoitti: Tämä on ilmeisesti Se SP:n laippa, taitaa olla mustaa rautaa.
SP:n laippa on PCS:n mukaan rosteria. Jonkin tiedon mukaan rosterin ja mustan sauma ruostuu aina, mutta mustan ja haponkestävän taas ei. Ehkäpä sopivilla aineilla mustaa ja rosteria voi tosiaan liittää?

Valuraudan hitsaamisesta on ristiriitaisia tietoja, toiset puhuvat esilämmityksestä ja puikosta kun taas toisten mielestä varovasti käytettynä mig soveltuu siihen hyvin kylmänäkin.

Musta laippakin olisi kyllä yksi vaihtoehto, toivottavasti ei menisi vaan hitsatessa kieroon, inhottavan mallinen esine sitten tasohioa, vai onkohan turha pelko...
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Downpipen hitsaus OG-satkuun

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mitä toi akku tuolla konehuoneessa vielä tekee? :wink:
9-5 2,3t Wagon `06
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Breadfan86 kirjoitti:Sori täysin offtopic- ja tyhmä kysymys.

OG-900, 2.3T ja DI-kasetti??? 8O Mistä mä oon jääny paitsi? Onko ihan tehdasmallia tommone vekotin. Minä olen ollut siinä käsityksessä, että DI ja 2.3 tuli vasta ysitonnisiin ja satkuissa olis ollu vain 2.0 ja 2.1 virranjakajalla. Olisi kyllä aika vehjas tuollane.

Valaiskaa tyhmää.
Tarkemmin kun katot, niin virranjakaja siellä köllöttelee ja tulpanjohdot menee sinne DI:n kannen alle ;)
Foxbody turbo
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

f-19 kirjoitti: btw, 'Tuulissuon rautavarasto OY':sta saa 76mm mustarauta mutkia, seinämävahvuus ~2.9mm, taivutussäde tiukka. Eli sieltä mutkaa, mustarautainen (?) laippa SP:ltä tai teettää. Ei tarvitsisi pohtia millä ja miten hitsaa.
Ja laipan teettäminenkään ei oo kovin tyyristä. Oisko laser-leikattuna
(~15mm mustasta) ollu jotain 5-10 eskoo paikallisessa metallipajassa.
mcfeast kirjoitti: Musta laippakin olisi kyllä yksi vaihtoehto, toivottavasti ei menisi vaan hitsatessa kieroon, inhottavan mallinen esine sitten tasohioa, vai onkohan turha pelko...
Tätä olisi tarkoitus kokeilla lähiaikoina...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Breadfan86 kirjoitti:Ai katos joo. Se olikin vaan tuuninkia. Mites onko toi sitten 2.3:n kansi vai onko vain ulkokuori vai mikä on homman nimi?
On se 2.1/2.3-kansi ja 2.3:n venakoppa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

mcfeast kirjoitti: SP:n laippa on PCS:n mukaan rosteria. Jonkin tiedon mukaan rosterin ja mustan sauma ruostuu aina, mutta mustan ja haponkestävän taas ei. Ehkäpä sopivilla aineilla mustaa ja rosteria voi tosiaan liittää?

Valuraudan hitsaamisesta on ristiriitaisia tietoja, toiset puhuvat esilämmityksestä ja puikosta kun taas toisten mielestä varovasti käytettynä mig soveltuu siihen hyvin kylmänäkin.

Musta laippakin olisi kyllä yksi vaihtoehto, toivottavasti ei menisi vaan hitsatessa kieroon, inhottavan mallinen esine sitten tasohioa, vai onkohan turha pelko...
Hovihitsarin kertoman ja mun huonon muistin mukaan nuo saumat tuppaavat aina ruostumaan. Pitäisi hapottaa niin sitten kestäisivät ruostumatta. Saumaan jää kuonaa joka ruostuu. Mutta taitaa muutenkin olla vähän turha pohtia moista kun se musta rauta ruostuu kuitenkin, eikä se niin nopeasti läpi tule. Mustaa ja rosteria voi liittää kyllä, vaikka jaloimmalla lisäaineella, eli hapokkaalla täyttää TIGattaessa niin hyvä tulee. Mun lambdan mutteri on sillä tavoin hitsattu ja hyvältä näyttää ainakin vielä.

Valuraudan hitsaamisesta, kokeile :) Kiva olisi oikeasti nähdä mitä tapahtuu.

Eipä se laippa mene pahemmin kieroon kunhan se pystyy hitsaamaan kerralla ettei pääse pahemmin jäähtymään välissä. Epätasainen lämpö saa sen kieroon. Ammattihitsaria käytettäessä tämä riski pienenee. Jos hitsaa itse ja pelkää kierouttaa niin hitsaa laippaan kiinni ekan 90-mutkan ja sitten käyttää hiottavana ja jatkaa dp:n sovitusta taas.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos noita downpipejä joku nyt ryhtyy väsäämään urakalla, niin tehkää mullekkin 3" rööri.. muutaman kympin nyt voi aina maksaa säästetystä työajasta ja hikoilusta... tai sitten vaihtaen johonkin rahanarvoiseen..

Edit: siis 8v:n TO3 ahtimeen...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

minkäverran muuten kannattaa maksaa metrin pätkästä 2,5-3" putkea?

tutussa paikassa pyysivät 2,5 tuuman mustarauta putkesta jotain 17e/metri ja rosterisesta 25e/metri.. melko kallista..

pitäis alkaa väsäileen turbo-99:iin 2,5-3 tuuman putkisto, ja db:kin menee ehkä uusiksi..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

gls kirjoitti:minkäverran muuten kannattaa maksaa metrin pätkästä 2,5-3" putkea?

tutussa paikassa pyysivät 2,5 tuuman mustarauta putkesta jotain 17e/metri ja rosterisesta 25e/metri.. melko kallista..

pitäis alkaa väsäileen turbo-99:iin 2,5-3 tuuman putkisto, ja db:kin menee ehkä uusiksi..
Paikallisessa pakoputkiliikkeessä oli 3":nen perus pakoputkitavara 12,75e/m.
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Downpipen hitsaus OG-satkuun

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

900S kirjoitti: Mitä toi akku tuolla konehuoneessa vielä tekee? :wink:
Akku siirtyy toiselle puolelle kunhan saan jostain säädettyä suht edukkaan ja kuivan vapaavirtsaussuotimen, jotta saa ilmanputsaripöntön pois tilaa viemästä.

Suunnitelmat tuntuvat näköjään sitten menevän mustan laipan puolelle, sellainen pitäisi olla mahdollisesti nyt tiedossa tai sitten ryssämutkasta piirrustukset johonkin pajalle tai leikkailee laipan itse. Hitsailu tuohon nykyiseen downpipeen pitäisi sitten olla piis of nakki, heppaa livenä paikkaansa jolloin istuvuus pitäisi olla taattu.

Asiaan liittyen, "ABC baarissa" liikkui huhua jotta rosteri ja hapokas olisivat sangen huonoja pakoputkikäyttöön saumojen? murtolujuuksien kannalta, ja pakoputkikäyttöön olisikin parasta jokin "ruostumattoman pakoputkiteräksen" nimeä kantava materiaali, tietääkö joku enemmän?
Vastaa Viestiin