"Potun" asennus tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Hane_81 kirjoitti:onko kellään tota pottua sillä .86 pakopesällä? Tietäs että kuinka alhaalta alkaa vetämään ja onko kuinka "epämukava" ajaa?? Ku nopeasti ei ole tarjolla kuin tuota mallia!!
Mulla on. Kohtahan tuo selviää. 8)
9000 CS 2.3t
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

no kaippa se o sitte otettava itekki tommonen...ei jaksa jäädä ootteleen pienempää! Varmastihan se tollakin liikkuu mut p*rseestä jos vedot tulee vasta joskus 5000 kiekan huitteilla (aika kärjistetty), eipä auta ku hommata ja kokeilla :twisted:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Minä laitoin sen sillä 0.?? a/r:llä ja veto alkaa hiukan yli ?000. Normaaliliikenteessä on toki voimaa kokoajan ihan tarpeeksi, mutta jos pitää kiihdyttää kunnolla niin tarvii pykältää kierrokset yli ?000. No, ei ainakaan tuu pakopaineet ongelmaksi. :lol: :lol:
Viimeksi muokannut tamtami, Ke Loka 26, 2005 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tamtami kirjoitti:Minä laitoin sen sillä 0.86 a/r:llä ja veto alkaa hiukan yli 3000. Normaaliliikenteessä on toki voimaa kokoajan ihan tarpeeksi, mutta jos pitää kiihdyttää kunnolla niin tarvii pykältää kierrokset yli 3000. No, ei ainakaan tuu pakopaineet ongelmaksi. :lol: :lol:
pari litraisessa syttyy hieman huonommin, jos joku meinaa sellaiseen viskata. Tässä yhden kaverin kirjoitus aiheesta.

I reach 1.0 bar at approx. 3500 rpm's and boosts to 1.6 bar by approx. 4700 rpm's.

Tämän lisäksi on syytä tarkastella myös kuinka nopeasti ahdin syttyy, siis jos tirvaiset lusikan pohjaan @4000rpm, niin koska paineet = max.
#1730
500whp.net member
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

onkos tamtamilla vakio acu tossa vai joku muu? Et tietäs mitä senki asian suhteen tekis, että hommaako heti uuden siihen vai pärjääkö tuolla?! Onneks tää virittäminen on niin halpaa...
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

niin ja paineet tulee olemaan tuolla 1.2-1.4 nurkilla
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hane_81 kirjoitti:onkos tamtamilla vakio acu tossa vai joku muu? Et tietäs mitä senki asian suhteen tekis, että hommaako heti uuden siihen vai pärjääkö tuolla?! Onneks tää virittäminen on niin halpaa...
Se acun valinta tai lähinnä peruspaineen oikea mitoitus riippuu vähän siitä mistä se roikkuu. Yks tekijä on softa, mikä arvo sinne on arvottu, toinen haluttu maksimipaine.
Periaatteessa peruspaine tulisi olla ~(max paine)/2 tai vähän alla.
Itse ajelen orkkis aculla, mutta paineet 1.2 max. joten toimii hyvin.

Jos meinaat repästä 1.6 tjsp tosta ulos, niin orkkis acu ei skulaa kovin hyvin. Jääpi ahdot alakanttiin.

Tamtamilla vissiin se potun mukana tullut 1.0bar acu kiinni.
#1730
500whp.net member
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Joo, sitä mittailin ja se on 0.9-1.0 baria. Joutui tosiaan vääntelemään ja jatkamaan sitä tankoa ja siirtämään eri paikkaan koko acun. Ja ahtopaineet ovat max. 1.6 baria. 4000 kierroksilla kaasun pohjaan lyönnistä kestää noin sekunnin kun ahdot ovat yli barin ja noin 1.3 sekuntia kun ne on tapissa. :lol: Tarkkoja arvoja. 8)
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Onkos kenenkään silmään sattunu sivuja josta löytys tarkka mitoitus tuolle potulle tai oikeestaan lähinnä sille downpipen laipalle? Vois hyvällä tuurilla onnistua tehä laserilla semmonen niin tarvis hyvät kuvat siitä (ja turboa ei ole vielä niin ei voi mittaillakkaan)!?! Todella nopealla etsinnällä en itse löytänyt ... :(
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

No niin! Peruna on kypsä ja valmis nautittavaksi. Kaikki pelaa niinkuin pitääkin, liitokset on tiiviitä ja sitä rataa. :D

Kuva


Peruspaine tolla omalla aculla oli 0,8 bar. Tanko on kierretty niin pitkäksi kuin vaan uskalsi ettei hukkis jää raolleen, eli hyvin pieni esijännitys. Seuraavaksi pitäisi kokeilla ton mankun kanssa.
tamtami kirjoitti:Minä laitoin sen sillä 0.86 a/r:llä ja veto alkaa hiukan yli 3000. Normaaliliikenteessä on toki voimaa kokoajan ihan tarpeeksi, mutta jos pitää kiihdyttää kunnolla niin tarvii pykältää kierrokset yli 3000. No, ei ainakaan tuu pakopaineet ongelmaksi. :lol: :lol:
Saman totesin itsekin. Kaasua joutuu survomaan paljon syvemmälle että alkaa tapahtumaan. Pakoäänistä tuli muuten paljon "racemmat" 8)

Tossa olis pari kuvaa siitä actuaattorin muutoksesta.
http://koti.phnet.fi/saab9000/GT28%20RS/actmuutos1.jpg
http://koti.phnet.fi/saab9000/GT28%20RS/actmuutos2.jpg

Tuossa kuva vamiista asennuksesta eri kulmasta
http://koti.phnet.fi/saab9000/GT28%20RS ... eruna1.jpg

Kuva "potun" asennussarjasta tonnariin
http://koti.phnet.fi/saab9000/GT28%20RS/osakasa.jpg

Projekti oli mielenkiintoinen ja haastava. Jos kotoa ei löydy kunnon työkaluja ja peukku on keskellä kämmentä en suosittele tähän projektiin ryhtymään. Aikaa meni 4 päivää, tosin kahtena päivänä vesisade pilasi hommat. Työniloa!! :D :D :D

Lähdenkin tästä tienpäälle kun tuo ilmakin on sopivasti viilentynyt. :twisted:
9000 CS 2.3t
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Onnittelut!! Hienostihan toi tonne näyttäs menevän! Tulikos liikkuvuuteen parannuksia?

Oma projekti alkaa sitten varmaan reippaan viikon kuluttua. Hyvä näin etukäteen jo suunnitella ja hommailla tarvikkeita valmiiksi ettei sitten mene nysväämiseks kun paketti tipahtaa luukusta!! Onkos noi sun öljyletkus muutes koko matkalta uusia? Näyttää vaan niin lyhkäseltä tossa "asennussarja" kuvassa..?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Hane_81 kirjoitti:Onnittelut!! Hienostihan toi tonne näyttäs menevän! Tulikos liikkuvuuteen parannuksia?

Oma projekti alkaa sitten varmaan reippaan viikon kuluttua. Hyvä näin etukäteen jo suunnitella ja hommailla tarvikkeita valmiiksi ettei sitten mene nysväämiseks kun paketti tipahtaa luukusta!! Onkos noi sun öljyletkus muutes koko matkalta uusia? Näyttää vaan niin lyhkäseltä tossa "asennussarja" kuvassa..?
Kyllähän toi paremmin liikahtaa. Jo 0.5 bar ahdoilla tuntuu kulkevan paljon räväkämmin. Isompi pakopesä ja suurempi DP.n lähtö tuo kaivattua henkittävyyttä. Taitaa toi vakio turbo olla jo tolle Stage1 boxille liian ahdistava. Alaväännössä häviää aika paljonkin, mutta yläkierroksilla voittaa sitäkin enemmän.

Uusiahan ne letkut on.Noita öljyletkuja on vaan yksi, jonka pituus banjon keskeltä Jic liittimen mutkaan mitattuna on 450mm. Jäähdytysvesiletkuja on kaksi, joista vesipumpulta lähtevän letkun pituus on 350mm. Mulla on siinä pumpun puoleisessa liitoksessa suora lähtö, mutta parempi vaihtoehto on tehdä se 45 asteen kulmalla. Totesin sen näin jälkeenpäin. Kanteen tulevan letkun pituutta en mitannu, koska se nyt on muutenkin aika omituinen viritys.
9000 CS 2.3t
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

no niin hienoja vehkeitä, komeestihan se sinne putos.

Selittäkääpäs nyt sitten mikä käytönnön ero on esim
"pottu" Garret T28BB RS?? vs Mitsu TD04HL18T #6
Jos T25 tilalle laittaa niin öljy ja vesiletkut menee joka tapauksessa uusintaan.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Kiinnostaa myös minua , "Persdynossa" Noitten ko. ahtimien vertailu
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

JouniCSE kirjoitti:no niin hienoja vehkeitä, komeestihan se sinne putos.

Selittäkääpäs nyt sitten mikä käytönnön ero on esim
"pottu" Garret T28BB RS?? vs Mitsu TD04HL18T #6
Jos T25 tilalle laittaa niin öljy ja vesiletkut menee joka tapauksessa uusintaan.
GT28RS Vs. TD04HL18T

-jos 18t sliipatuilla turbiinisiivillä niin sen spoolaus on syvältä, RS tässä suhteessa homattavasti parempi, etenkin 0.63A/R turbiinilla.
-jos taas ei sliipatuilla siivillä niin kompura vs. turbiini balsannsi syvältä--> ei stabilli yli 300hp tehoille
-kompurat riittää suunnilleen yhtä pitkälle
18t asennus enemmän plug & play tyyliin, sekä imu että pako käy suoraan.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin