Männät.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Männät.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Lueskelin hieman lisää AutoMobil lehteä oli muuten jokin Saab special numero..Nordicin heppu puhuin myös hieman männistä että AERO mallin 9-5/9-3 männät kestää vähemmän viritystä kuin 2,0t ja 2,3t malleissa käytetyt "tavalliset" männät..aikaisemminhan oli jo puhetta T7 malleja vaivaavista mäntäpistiäisistä kun mennään yli 300hv..
Tuskinpa moni yrittää mennä original männillä kovinkaan pitkälti yli 300hv..mutta taitaa olla eroa sitten pitkässä juoksussa viri Aerolla ja saman tehoisella "matalapaine" versiolla..
Taitaa olla Aeroissa käytetyt männät kevennettyjä jotta saataisiin pienemmät moottorinsisäiset massat/voimat...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Onkos niissä uusissa saabeissa (-00-04) mahle männät vakiona???
Mulla taitaa olla matalapuristeiset mahlet tuolla kannen alla. Tai niin no onhan ne tietenkin kaikilla muillakin jotaka omistavat auton jossa on sama moottori.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Niin mut tarkotin et onko ne mahle männät pysyny siellä 20vuotta? Ku oma auto on -84. Ainakin jonnekki 90luvun puoli väliiin turbo tonnareissa esiintyy mahle mäntiä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eikö se suurin ero kestävyydessä tule siitä että aeron männissä ylimmäinen männänrengas on jonkin verran ylempänä ja näin ollen seinämä siitä vierestä hauraampi.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:Jankutan vielä tätä samaa, aerossa ja 2,3t:ssä pitäisi olla samat männät eli puristusrenkaatkin ovat samoissa paikoissa.
Jep. Mäkin olen lukenut STCS:n palstalta, että 2.3t ja Aeron koneet pitäisi olla samanlaiset vm. 2001 lähtien. Ainoastaan kytkin ja turbo ovat erilaiset. Suuttimista en ole niin varma.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Sori mä sotkin,
noi männät on erilaiset eri vuosimallin aerossa, eikä koneiden välillä.
#1730
500whp.net member
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aeroahan mainostettiin jokunen aika sitten että siinä on koneessa niin-ja-niin monta eroa perusmalliin... en vain kyllä muista kuinka monta. Jossakin Saab Magazinessa tuo mainos minun silmiini osui.

Tuon mäntä jutun voisin uskoa koska kun mitä enemmän moottorista otetaan tehoa sitä tarkempaa on päästöjen kanssa pelaaminen ja tuo ensimmäisen renkaan ja männän reunan välinen kuollut tilavuus on tärkein yksittäinen hiilivetypäästöjen aiheuttaja moottorissa. Mitä lähemmäs rengas viedään lakea, sitä pienempi tilavuus ja sitä vähemmän siellä on seosta jota liekkirintama ei kunnolla saavuta... mutta jos varaosanumerot kertoo mäntien olevan samat niin ne on samat ja toisaalta tuskin 2.3 HPT:n ja Aeron ruiskutusannoksilla on niin kovin ratkaisevia eroja päästöjen suhteen.

-J-
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Ainakin vanhempiin b202 tonnareihin saa hyviä mäntiä, nimittäin Wisecon valmistamat takomännät Cosworthiin. Mitat on identtiset lukuunottamatta 0.2mm heittoa puristuskorkeudessa. (Saab 40,3mm Cosworth 40,5mm)
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Se on mun mielestä sama 90.25 sylinterin halkasija, tais lukee autoracingin kuvastossa. Ja jos wisecoa havittelee ni se on ihan sama mikä koko (89-96) niin maksaa 830€ 4kpl. Ens talvena itelle tilaukseen. Ja mitä järkee vaihtaa mahlea wisecoon(turboissa)??? Mun tietääkseen aika tasapaksut merkit. Mahle tekee vaan parempia kiertokankia.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Se on mun mielestä sama 90.25 sylinterin halkasija, tais lukee autoracingin kuvastossa. Ja jos wisecoa havittelee ni se on ihan sama mikä koko (89-96) niin maksaa 830€ 4kpl. Ens talvena itelle tilaukseen. Ja mitä järkee vaihtaa mahlea wisecoon(turboissa)??? Mun tietääkseen aika tasapaksut merkit. Mahle tekee vaan parempia kiertokankia.
No itsellä tässä kätösessä Mahlen B202 vakio turbomäntä. Rakenne Wisecossa on ihan erilainen mm. helmat paksummat. Eihän tämä Mahle huono ole, mutta tehonkesto on tuossa Wisecon taotussa Cossun männässä ihan toista luokkaa. Itsellä on tilattuna 92mm ja se on ainakin paljon halvempi... Paikallisessa Moottori-Expertin puljussa listahinta 91mm Mahlella muistaakseni 133,?? euroa kipale. Melkein samalla rahalla saa siis paljon paremmat.
Vastaa Viestiin